Raskaus alussa- työhaastattelu tulossa.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nemotin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Nemotin

Uusi jäsen
25.09.2007
4
0
1
Hei!
Mieltäni vaivaa kun en löydä tietoa, että pitääkö jo tässä vaiheessa ehkä tulevalle työnantajalle sanoa, että olen raskaana.
Viikkoja on menossa vasta 7, eli aivan alkutaipaleella tallaillaan. Missä vaiheessä pitää sanoa, että on raskaana?
Edessä olisi työpaikan vaihto, sillä nykyisessä alkaa olla tukalat oltavat työntekijöiden kesken, kaikki kyräilee toisiaan ja muutenkin erittäin ahdistava tilanne. Työmäärä on lisääntynyt niin paljon, että joka toinen työntekijä miettii irtisanoutumista, eli tulenarka tilanne :o
Mutta siis, kiitoksia jos kehtaisitte valaista että miten tulisi toimia =)

Moi!

Työnantajalle tulee kertoa raskaudesta 2kk ennen äitiysloman alkua. Työhaastattelussa ei tartte sanoa mitään eikä työantaja saa kysyä raskaudesta tai aikomuksesta yrittää lasta.

Hain itse vakituista paikkaa ja viikkoja taisi olla silloin jotain 7. Sain vakituisen paikan ja kerroin työantajalle raskaudesta n. viikolla 15 vai olisiko ollut jopa enemmän. Kaikki meni hyvin. nyt äitiyslomalla rv 36 =)

2 kk ennen ä-loman alkua on kerrottava. Eli ihan huoletta voit olla kertomatta toistaiseksi.

Asia on tietysti eri, jos työtehtäviä pitää muuttaa raskauden takia, l. kaikkia työtehtäviä ei raskauden takia voi suorittaa.

Tsemppiä työhaastatteluun! Toivottavasti paikka aukeaa! :flower:

Joo, ei tosiaan tarvitse kertoa vielä enkä itse missään nimessä kertoisi! Kuitenkin mitä vain voi tapahtua alkuraskauden aikana. Ja vaikka raskaus ei saisi vaikuttaa työelämässä niin harva työnantaja tieten tahtoen palkkaa henkilöä, joka jää pian ä-lomalle, joten ihan oman edunkin takia kannattaa kertoa vasta myöhemmin. ;)

Älä kerro.

Mun raskaus oli aika alkuvaiheessa, kun mua haastateltiin virkaan, jota olin määräaikaisena aiemmin hoitanut. Sain viran, mutta kerroin raskaudestani töissä vasta kesälomien jälkeen, oisikohan ollut rv 20 paikkeilla. Hyvin pomot ottivat asian, vaikka sitä aluksi pelkäsin ja siksi jännitin työpaikalla kertomista.

samoin mullakin. Jännitin todella paljon työpaikalla kertoa raskaudesta, mutta kaikki ottivat asian todella hyvin. Totesin vain myöhemmin, että jos olisin kertonut haastattelussa raskaudesta, en todennäköisesti olisi saanut paikkaa. Tässä asiassa kannattaa miettiä omaa napaa. Sä haet sitä paikkaa ammattilaisena, et raskaana olevana =) Tsemppiä!

Olen joutunut myös asiaa miettimään kun olen nyt työttömänä ja olen jotain töitä yrittänyt hakea. Ongelmana vaan että jos saan oman alani, eli leipurin, töitä en voisi asiaa ehkä kauaa piilotella koska ainakin niissä paikoissa joissa olen ollut työ sisältää raskaita nostoja. Siksipä en ole nyt vakituisia paikkoja hakenutkaan, yksi oli muttei sieltä tullut kutsua haastetteluun. Ehkä parempi niin, eipä tarvinnut miettiä mitä sanoisi.

Onko kellään kokemuksia raskaista töistä raskaana ollessa, koska olette kertoneet pomolle?

Olen myös samassa tilanteessa. Yksi määräaikainen työsuhde loppui syyskuussa ja nyt olen sitten toista hakenut ja sainkin paikan, sopimusta ei vielä ole tehty. Vko nyt takana vähän reilu 11. Työni on fyysisesti raskas eli tarjoilijan hommia teen. Tietystikään en vielä ole kertonut tulevalle esimiehelle. Sen tiedän kyllä, että työsuhde jatkuisi ainakin toukokuuhun tai esimies niin haluaisi. Äitiyslomallehan joudun jäämään viimeistään maaliskuussa... En vain haluaisi menettää työpaikkaa sen vuoksi, että kerron mutten siltikään haluaisi "huijata" esimiestä lupauksilla, joita tiedän etten voi pitää... Ravintola-ala sen verran pieni täällä pohjoisessa, että jutut kulkee... :/ en siis tiedä oikein mikä olisi oikeaa ?!?!? :attn:

Älä kerro, mä olen kanssa mennyt raskaana nykyiseen työpaikkaani. Siitä äippäloman jälkeen pomon kanssa väännetty kättä muutaman kerran. Yllätys, yllätys hän kuuli tästä minun toisesta raskaudesta minulta vasta tasan sinä päivänä kun oli paperit Kelasta vietävänä. Rutisi vaan kun en aikasemmin kertonut virallisesti, että olisi saanut hankkia sijaista. Sanoin ettei sitä sijaista olisi muutenkaan voinut hankkia ennenkuin mun äitiysvapaat on päätetty, mitäs jos oliisi mennyt kesken, mitäs sille tulevalle sijaiselle sitten olisit sanonut?

Yhteistyössä