Raskaudesta pari kysymystä olisi :-)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Milanna85
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Milanna85

Tunnettu jäsen
14.02.2014
8 708
193
63
1) Uskallanko matkustaa? Miksi jotkut tätä mieltä saa ja jotkut ei saa?
2) Hunaja ja inkivääri, joo tiedän, viides lapsi tulossa ja kuitenkin ihan tyhmä olen raskauden suhteen :D. Luin netistä niin jotkut sanovat saa ja jotkut ei saa. Joka aamu vaan jo tottunut syömää rahkaa hunajan ja inkiväärin kanssa. Jos ei saa niin kui? Mietin että Intiassa tätä inkivääriä kun naiset syövät melkein päivittäin, Japanissakin.
3) Kenelle oli tehty sektio? Kuinka vaikea sen saada?

ai niin ja rv: 7+3 niin ainakin neuvolan mukaan kun soitin ja kysyin ajan.

1) Uskallanko matkustaa? Miksi jotkut tätä mieltä saa ja jotkut ei saa?
2) Hunaja ja inkivääri, joo tiedän, viides lapsi tulossa ja kuitenkin ihan tyhmä olen raskauden suhteen :D. Luin netistä niin jotkut sanovat saa ja jotkut ei saa. Joka aamu vaan jo tottunut syömää rahkaa hunajan ja inkiväärin kanssa. Jos ei saa niin kui? Mietin että Intiassa tätä inkivääriä kun naiset syövät melkein päivittäin, Japanissakin.
3) Kenelle oli tehty sektio? Kuinka vaikea sen saada?

ai niin ja rv: 7+3 niin ainakin neuvolan mukaan kun soitin ja kysyin ajan.

Onnea! 1) matkustamiseen ei ole esteitä, omien tuntemuksen mukaan vasta 20+ viikoilla alkaa tulla lentoyhtiökohtaisia rajoituksia ja saatetaan vaatia lääkärintodistuksia 2) suositukset on suosituksia jotka on laskelmoitu tiettyjen riskilaskelmien mukaan, ne eivät ole pakollisia noudattaa, itse päätät mitä suuhusi pistät ja miten tarkka olet, 3) hätäsektio on tehty, en päättänyt itse vaan tehtiin vauvan pelastamiseksi, pelkosektioon voi päästä jos voi osoittaa että synnyttäminen on todelta ongelma ja käy pelkopoleilla ensin keskustelemassa

1. Uskallat. Vasta 30 viikon jälkeen kannattaa varmistaa mitä mieltä lentoyhtiö on lennosta, mutta useimmiten sekin on riski vasta rv 34 jälkeen.

2. Hunaja ok, inkivääriä ei suositella. En tiedä mitä haittoja siitä voi olla, mut ei ne suositukset ihan turhaan oo. Itse en ainakaan ottais mitään riskejä, kun tiedän että inkivääri on "kiellettyjen listalla".

3. Sektio tehtiin äkillisesti pahenevan raskausmyrkytyksen takia, eli mun oli hyvin helppo se saada, olin vähän sektiota toivonutkin :D ilman lääketieteellistä syytä kuitenki kuulemma ERITTÄIN vaikea saada, tai ns mukavuussyistä ei ees taideta tehdä.

Milanna on nainen, joka on itse synnyttänyt neljä lasta - omien sanojensa mukaan - joten eiköhän noiden asioiden pitäisi olla aika tuttuja. Neuvolasta saa tukea.

Joko Milanna trollaa tyhmillä kysymyksillään, tai sitten hän tosiaankaan ei osaa googlata ja kännykkälasku on taas jäänyt maksamatta, joten neuvolaankaan hän ei kykene soittamaan.

Saa matkustaa, mutta ainakin zikavirusalueet kannattaa jättää väliin. Ja jos ei ole sairastanut toksoplasmoosia aiemmin (selviää verestä vasta-aineet tutkimalla), ihan jo Keski- ja Etelä-Euroopassa pitää olla tosi tarkkana mitä syö ja mielellään reissun jälkeen myös testauttaa, onko kuitenkin tokson saanut. Kun menee vähänkin Suomesta etelän suuntaan, tokso on hurjasti yleisempää ja siellä onkin tosi tiukat ohjeet ja testaukset naisille, jotka on toksonegatiivisina raskaana. Normaalien rajoitteiden lisäksi esim. salaatteja ei pidä ravintoloissa syödä.

Inkivääri on kielletty vain lisäravinteena, mutta ei mausteena ts. pienet määrät ei haittaa, mutta tiivistettyä inkivääriä kapseleina ei pidä syödä. Tosin välttäisin muutenkin ylenpalttista inkiväärin syömistä, enkä sitä varta vasten ruokiini lisäisi. Hunaja on sallittua.

Kiitos tuore inkivääri vain syön :).
Eli en syö sitten enää :D. Matkat mulla oikeastaan ei ole kun Italiaan ja Ranskaan. Sektiosta pitäisi sitten ensi viikolla keskustella kun menen neuvolaan. 4 hankala synnytystä takana ja eikun pahenee vaan, niin olen varma voimat ei riittää, pelottakin.

onneks olkoon ota aiankin lopussa rauhassa :) eikö sulla oo ketään luottomiestä duunis joka pystyy sun raskauden aikana ottaa enempi vastuuta töistä?.
miksi inkivääri ei ole hyväksi raskauden aikana?

onneks olkoon ota aiankin lopussa rauhassa :) eikö sulla oo ketään luottomiestä duunis joka pystyy sun raskauden aikana ottaa enempi vastuuta töistä?.
miksi inkivääri ei ole hyväksi raskauden aikana?
On :). Mutta teen mä lopun asti itsekin myös, ei mun työssä saa vapaata ota, kaikki menee muuten sekaisin tai en ainakaan itsekään tiedä missä mennään enää, mun hartioilla vaan liian paljon kaikenlaista, en saa nukutettua jos en tee haha :D.
En tajua itsekään miksi inkivääriä ei saa, mitä sellaista inkiväärissä oikein on.
Nyt lähdemme lasten kanssa ulos syömään :). Mukavaa päivän jatkoa!

On :). Mutta teen mä lopun asti itsekin myös, ei mun työssä saa vapaata ota, kaikki menee muuten sekaisin tai en ainakaan itsekään tiedä missä mennään enää, mun hartioilla vaan liian paljon kaikenlaista, en saa nukutettua jos en tee haha :D.
En tajua itsekään miksi inkivääriä ei saa, mitä sellaista inkiväärissä oikein on.
Nyt lähdemme lasten kanssa ulos syömään :). Mukavaa päivän jatkoa!
mut siis eikö se voi updatttaa sua vaan ja oot kotona rentoutumassa ja soittaa heti jos tulee ongelmia ja sitkun palaat kertoo mitä kaikkea on tapahtunut ja mihin kohtaan ovat jääneet ja sit sun on siitä helppo jatkaa sisi kaikki mitä siihen sun yritykseen johtamiseen tarvitaan? noh ei varmaan oo helppoa siitäkänä rakkaasta luopua noin vian mut ota kutieski niit rentoi pävii ja elä turhaan stressaa eihän se vauvakaan tykkää jso tulee myrkytys oireit :9..
samoiin sinen hyvää päivää mitäs meinassitte puuhailla? aurinko paistaa ainakin tääl mites siellä?

mut siis eikö se voi updatttaa sua vaan ja oot kotona rentoutumassa ja soittaa heti jos tulee ongelmia ja sitkun palaat kertoo mitä kaikkea on tapahtunut ja mihin kohtaan ovat jääneet ja sit sun on siitä helppo jatkaa sisi kaikki mitä siihen sun yritykseen johtamiseen tarvitaan? noh ei varmaan oo helppoa siitäkänä rakkaasta luopua noin vian mut ota kutieski niit rentoi pävii ja elä turhaan stressaa eihän se vauvakaan tykkää jso tulee myrkytys oireit :9..
samoiin sinen hyvää päivää mitäs meinassitte puuhailla? aurinko paistaa ainakin tääl mites siellä?
En pystyy :D kun mulla yritykset muualla kun Suomessa, mutta työ on sellainen, kokoukset netissä, sähköposti, paperit ym... ei se edes niin hankala ole tai onhan se, kun joudun monta tuntia päivässä sen tehdä.
Ei ole tällä aurinkoista, niin ajattelin etten jaksa ruoat tehdä niin lähdemme syömään ja jotain pientä shoppailemaan. Jotain hanskoja, sukkia lapset tarvitsevat, kylmä jo pyöräillä aamulla.

En pystyy :D kun mulla yritykset muualla kun Suomessa, mutta työ on sellainen, kokoukset netissä, sähköposti, paperit ym... ei se edes niin hankala ole tai onhan se, kun joudun monta tuntia päivässä sen tehdä.
Ei ole tällä aurinkoista, niin ajattelin etten jaksa ruoat tehdä niin lähdemme syömään ja jotain pientä shoppailemaan. Jotain hanskoja, sukkia lapset tarvitsevat, kylmä jo pyöräillä aamulla.
ymmärrän itte inhoon aika paljon niit paperihommia ilman niitä ei olisi mitään huolia.

Mistäs sun skidit raflassa tykkää? oliko su nnuorimmainen viel joku yks vuotias vai monta vuot se oli?.
totta ittekin huomasin kun vein lasta päikkyyn et aamul kylmää taas joutuu odotteleen seuraavaa kesää :(

ymmärrän itte inhoon aika paljon niit paperihommia ilman niitä ei olisi mitään huolia.

Mistäs sun skidit raflassa tykkää? oliko su nnuorimmainen viel joku yks vuotias vai monta vuot se oli?.
totta ittekin huomasin kun vein lasta päikkyyn et aamul kylmää taas joutuu odotteleen seuraavaa kesää :(
Mä en inhoa näitä hommia, mutta aina aivoilla on hankala tehdä työt, siksi en voi ota vapaata esim kuukaudeksi, viikon loman jälkeen jo olo mitä ja missä...
Ne syö aikuisten ruoat :). Halusivat mennä susheille mutta itse en voi, no mennään sitten Italialaista syömään, kun risotto on heidän juttu :D. Nuorin on 2v 2kk päästä.

Mä en inhoa näitä hommia, mutta aina aivoilla on hankala tehdä työt, siksi en voi ota vapaata esim kuukaudeksi, viikon loman jälkeen jo olo mitä ja missä...
Ne syö aikuisten ruoat :). Halusivat mennä susheille mutta itse en voi, no mennään sitten Italialaista syömään, kun risotto on heidän juttu :D. Nuorin on 2v 2kk päästä.
hmm italialasii aj kreikkalaisii ravintoloit sais olla enemmän täällä en tiiä onko edes kunnon kreikklaista ravintolaa täällä? mikäs sun lempparis on italialaisessa?
millanen risotto siellä on hyvää?

hmm italialasii aj kreikkalaisii ravintoloit sais olla enemmän täällä en tiiä onko edes kunnon kreikklaista ravintolaa täällä? mikäs sun lempparis on italialaisessa?
millanen risotto siellä on hyvää?
Oikeasti paras risotto on vain Italiassa :D, esim sampanja + 4n juuston risotto, tykkään myös kurpitsa risotosta. Älä muuta sano, Italialainen ja Japanilainen ruokaa on paras, sekä venäläinen ruokaa on huippu, venäläisissä ravintoloissa kivaa juhlia kans :D. Mutta ei tällä näitä oikeita oikein ole, sushit ovat kans aika pahoja, sellaisia tavallisia. Kreikalainen ruokaa on hyvää, mutta aitoa kreikalaista ikinä ei saa tehtyä täällä, kun ne käyttää paikallista ruokaa siellä päin ja paljon luomua. Suomi ravintolat oikeasti ovat sellaisia missä helppo ja pieni valikoimma, lasten ruokaa on oksennus. Olisi kivaa jos hyviä ravintoloita tänne tulisi, hyvässä ravintolassa voin syödä jopa päivittäin, kun en ole mikään kotihiiri.

Oikeasti paras risotto on vain Italiassa :D, esim sampanja + 4n juuston risotto, tykkään myös kurpitsa risotosta. Älä muuta sano, Italialainen ja Japanilainen ruokaa on paras, sekä venäläinen ruokaa on huippu, venäläisissä ravintoloissa kivaa juhlia kans :D. Mutta ei tällä näitä oikeita oikein ole, sushit ovat kans aika pahoja, sellaisia tavallisia. Kreikalainen ruokaa on hyvää, mutta aitoa kreikalaista ikinä ei saa tehtyä täällä, kun ne käyttää paikallista ruokaa siellä päin ja paljon luomua. Suomi ravintolat oikeasti ovat sellaisia missä helppo ja pieni valikoimma, lasten ruokaa on oksennus. Olisi kivaa jos hyviä ravintoloita tänne tulisi, hyvässä ravintolassa voin syödä jopa päivittäin, kun en ole mikään kotihiiri.
no tuolla lapsisa sallassa on kyl ihan vitun hyvä suomalainen ravintola mistä saa tosi herkku poro ruokaa puolukka hillolla ut itelel se toki on niin ku ntekee sitä peruskotiruokaa niin en sitten yleensä syö perinteistä suomlaista ruokaa ravintolassa. esim saslik hesas on hyvä ravintola ollu siellä kabinetin puolella ja tunnelma oli hyvä ja ruoka oli hyvää aj viini.
totta tossa kreikkalaisen frendin kaa juttelin ku nse meinas perustaa ssellasen pikku mestan joka toisi kreikkalaista safkaa rasvan nälkäsilel ja sanoin hyvä idea kun ei jaksa pitsakaan jos on ollut liikenteessä jossain :).
helaktti en oo maistanut kunnolal japanilaista ruokaa muutakui nsushin mikäs siellä on kalan jälkeen toinen hyvä ruoka?.
sillonkun olin italiassa ne merenelävä pitsapalt oli kyl tosi hyvii ja sicilais oli hyviä ruokii tosi paljon mut en ookkaan risottoo syönny. mille se kurpitsa risotto maistui en tiiä oonko niin kurpitsan ystävä itte. noh viimekeväänä mä söin joka päiv'ä rafloissa aamupalasta iltapalaan ja kyl se alko kyllästyyää syyä joka päivä raflas tekee mieli kotisotkuikin tosi paljon ja varsinkin jos yhessä se tehtyt :)

En tiedä saanko taas 40 kg :D tai enemmän.
Mulla on ensi viikolla lääkäri, ehkä tutkitaan tarkemmin kirlpirauhasta. Kun jostain syystä, minulle tulee kilpirauhasen vajatoiminta aina kun raskaana olen, sitten kun synnytän 6kk-1v ja se lähtee, omituista, mutta hormonien takia kai. Se ehkä tekee mulle sen painon sekä kun muutenkin olen ainakin lääkäreiden mielestä pieni...Pitäisi keskustella riskeistä, kun joka raskaus tuo terveydelle kaikenlaisia yllätyksiä, vaikka nyt ei vielä tunnu miltään, mutta romahdan aina jossain vaiheessa, sitten taas vuos menee synnytyksen jälkeen, kun saan kasattua itseä.

Yhteistyössä