Raskaudenkeskeytys: kaavinta ja lääkkeellinen keskeytys?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"Vieras"

Vieras
Tein eilen illalla positiivisen raskaustestin, koskaan en ole niin vahvaa viivaa saanut, viivat piirtyi testiin muutamassa sekunnissa. Raskaus oli vanhinko ja ehkäisy on käytössä.

Omat ajatukset on ihan sekaisin, meillä on 2 toivottua, haluttua ja suunniteltua lasta, lapset ovat vielä pieniä. Raskaudet oli vaikeita, vauva-ajat oli vaikeita. Kuopuksen kanssa on ravattu lääkäreissä sun muissa ja edelleen jatkuu, esikoinenkin on mustasukkainen vaikka huomiota ja rakkautta jaetaan molemmille yhtä paljon.

Oma jaksaminen on rajoilla jo tällä hetkellä, entä sitten kun olisi kolme pientä?
Sairauteni vuoksi raskaudet ja synnytyksen jälkeinen aika teki kaikesta vielä raskaampaa.
Nytkin olen pari viimeistä viikkoa sairauden vuoksi käyttänyt lääkettä, jota ei raskauden ensimmäisen kolmanneksen aikana saa käyttää ja senkin jälkeen vain lääkärin luvalla.
Olenkohan jo aiheuttanut pienelle jotain vammoja :/

Jos abortin teen, tulen aivan varmasti katumaan sitä, kadun sitä jo nyt vaikka mitään ei ole vielä tehty. Mutta jaksetaanko me kolmen pienen kanssa? Taloudellinen tilanne ei ole mikään paras, mutta jos on pakko pärjätä niin pärjäähän sitä.

Kamala olo kun ei tiedä mitä tehdä. Raskauskalenterin mukaan viikkoja olisi nyt 5.
Luin eilen illalla täältä kaksplussalta ketjun jonka aloittaja kärsi lapsettomuudesta, minkä takia heille ei lasta suoda vaan meille :(
Se teki olosta vielä kamalamman, mieskin on abortin kannalla.

Olen lukenut paljon kaavinnasta ja lääkkellisestä keskeytyksestä.
Kuinka paljon kipuja on keskeytyksen jälkeen? Kuinka kauan sairaalassa täytyy olla sen jälkeen? Kumpi on kivuttomampi keskeytys?

Voimia, mihin vaihtoehtoon ikinä päädyttekin :hug:

Kaavinnasta mulla ei ole kokemuksia, mutta lääkkeellinen keskeytys on käsittääkseni helpompi, nopeampi ja turvallisempi. Itse jouduin olemaan sairaalassa 3 tuntia. Lisäksi se on kai sitä kivuttomampi mitä pienemmillä viikoilla sen tekee.

En ota kantaa tuohon pidättekö vauvan vai ette, se on vain ja ainoastaan teidän välinen asia eikä muut voi tietää jaksamista yms.

Itselläni ei ollut lääkkeellisessä tyhjennyksessä kipuja, otin buranan samalla kun ensimmäisen cytotecin, koska ohjeissä luki näin. Olin saanut pussin muitakin lääkkeitä, mutta en tarvinut niitä. Pari tuntia vuoto oli runsaampaa kuin kuukautiset, mutta rauhoittui siitä muutaman tunnin kuluttua. Illalle olimme sopineet kyläilyn, jonne menimme ihan normaalisti.

Kokonaisuudessaan vuoto taisi kestää pari viikkoa, josta jälkimmäinen viikko oli sellaista pientä tuhrua.

Kaavinnasta mulla ei ole kokomuksia, mutta sitä ei kai enää nykyään tarjota automaattisesti. Ei multa ainakaan mitään mielipiteitä kyselty kumman tavan haluaisin tms. Pillerit kouraan ja kotiin näytti olevan toimintamalli.

Mulle ei ole tehty kaavintaa, vain lääkkeellinen tyhjennys keskeytyneen keskenmenon vuoksi. Kipuja oli jonkin verran mutta ei mitään mahdotonta. Muuten kaikki meni hyvin mutta sain sitten "jälkitautina" kohtutulehduksen joka onneksi hoitui sitten lääkkeillä eikä tarvittu sen suurempia toimenpiteitä.

En tuntenut mitään kipua kaavinnassa enkä jälkikäteen, ja kipulääkettähän aina voi ottaa. Lääkkeellistä varmaan suosiaan nykyään jo kustannussyistäkin, koska kaavinta tehdään nukutuksessa. Joskus harvoin voi silti joutuaa kaavintaan.

Jos olette valmiiksi reunalla oman jaksamisenne kanssa, niin olisi ehkä reilumpaa lapsia (syntymätöntäkin) kohtaan keskeyttää raskaus. Lääke tuskin olisi este vauvan pitämiselle, jos heti sen lopetat. Jutelkaa kaikessa rauhassa tilanteestanne ja tehkää sitten päätös jossa haluatte pysyä.

Yhteistyössä