Raskauden yritys ja alkoholi?

Tarkoitus olisi jättää ehkäisy pois alkuvuodesta ja katsoa kuin käy, eli vauva olisi tervetullut, jos onni suo :)

Mietityttää, että miten alkoholi yritysaikana? Tai lähinnä se toinen puolikas kuusta, kun ei tiedä... Hassulta tuntuu, jos sitä alkaa jo elämään kuin raskaana oleva ja tiedä kuinka kauan siinä menee. Alkoholin käyttö on 1-3/annosta vkoloppu, joskus jos on jotain kekkereitä niin voipi mennä huomattavasti enemmän, mutta tämä harvemmin.
 
Minun heikko kohtani ovat energiajuomat, joita menisi helposti yksi per päivä.. :whistle: Alkoholia en käytä juuri ollenkaan, joten pohdinnot ovat pitkälti painottuneet tuohon energiajuomapuoleen.

Meillä ehkäisy jätettiin jo viime kierrolta pois ja samalla energian lähteet on tullut etsittyä muualta (mehuja, vitamiineja, 0% coca colaa, jne.). Vauvaa emme varsinaisesti yritä (vielä), mutta on tervetullut jos on tullakseen. Pehmyt pudotus siihen todellisuuteen että Batteryt jäävät unholaan.. Ja mikä parasta, mielihalut ja pakottava tarve saada ovat jääneet jo nyt pois! Jos satunnaisesti ostan, en edes pidä mausta enää (näinköhän olen koskaan pitänyt).

Pointtina siis on, että ainakin vähentäisin reilusti! Myös sitä alkoholia. Ja sitä varmemmin vähentäisin jo raskautumisvaiheessa, mitä vaikeammalta ajatus olla ilman tuntuu.
 
Mää oon kokonaiskäyttöä vähentänyt ja yli 6 annosta en kerralla juo koskaan,yleensä noin 2 annosta jos juon. En usko että tästä on haittaa vielä viikoilla 2-4 koska istukka ei toimi vielä kunnolla. Alkoholin käyttöä olen vähentänyt etupäässä siitä syystä että se vaikuttaa hedelmällisyyteen ja en nykyisin tykkää olla kännissä. Kuukaudessa menee yhteensä varmaan 4-6 annosta yleensä jos ei mitään erikoisempaa ole.

Niin ja mulla yritystä takana 2 vuotta ja alussa olin tarkempi kaiken kanssa mutta en jaksa enää rajoittaa elämääni merkittävästi siksi että on häviävän pieni mahdollisuus että olen raskaana. Toki asia sitten eri kun oikeasti olen. Raskauden yrittäjälle voi suositella samoja normaaleja terveitä elämäntapoja kuin muillekin. Tupakointi, runsas alkoholin,kahvin tai energiajuomien käyttö ei ole hyväksi kenellekään.
 
Viimeksi muokattu:
LoveStreet: Juuri tota mä meinasin, että kun ei ne lapset itsestään selviä ole niin hassulta tuntuu, jos sitä alkais ihan hirveesti pohtimaan elämäänsä sen mukaan. Jotenkin vielä tuntuu, että mitä aiheesta kuullut, että mitä enemmän höösää sen vähemmän tärppää =/ Normiviikonloput ei ongelma, mutta lähinnä mietin uutta vuotta yms poikkeuksia.

Energiajuomat on mulla toinen ongelma. En usko, että 0% coca cola on paljon terveellisempää kuin energiajuomat, ainakin aspartaami on ainakin luokiteltu nykyisin yhtä vaaralliseksi kuin tupakka (makeutusaine mitä light limsoissa on).
 
Itse en käytä ollenkaan tupakkaa, kahvia, light limuja, energiajuomia tms. ja alkoholia erittäin vähän. Tulee vaan mieleen näistä kirjoituksistanne, että ehkä "vauvanteko" aika kannattaisi käyttää totutteluun sitä odotusaikaa varten, jolloin ei niitä voi käyttää ollenkaan. Ehkä lopettaminen pikkuhiljaa vähentämällä on helpompaa? Kyllä nuo tosiaan vaikuttavat hedelmällisyyteen ja kiinnittymiseen eli kannattaa kiinnittää käyttöön huomiota, jos raskautua haluaa. Toivotan teille kaikille plussatuulia =)
 
Minä lopetin tupakoinnin, kun luovuttiin ehkäisystä. Parempi oli lopettaa ennen plussa-tulosta. Itse en myöskään enään juurikaan juo, mutta jos olen ottanut, niin alkukierrossa ennen ovista. Kahvia juon kaksi kupillista aamulla. Limpparit ja energiajuomat ei kuuluu minun arkeen, silloin tällöin saatan sen lasillisen limpparia juoda, senkin pyrin korvaamaan mielummin mehulla.
 
Tarkoitus olisi jättää ehkäisy pois alkuvuodesta ja katsoa kuin käy, eli vauva olisi tervetullut, jos onni suo :)

Mietityttää, että miten alkoholi yritysaikana? Tai lähinnä se toinen puolikas kuusta, kun ei tiedä... Hassulta tuntuu, jos sitä alkaa jo elämään kuin raskaana oleva ja tiedä kuinka kauan siinä menee. Alkoholin käyttö on 1-3/annosta vkoloppu, joskus jos on jotain kekkereitä niin voipi mennä huomattavasti enemmän, mutta tämä harvemmin.
Olisko tästä jotain iloa :) ->

Kännit ja ovulaatio
"Sikiölle kriittisin aika alkaa 20 päivänä" ja raskaustesti näyttää yleensä plussaa 35 päivänä kiertoa.
http://www.medicina.fi/fato/08.pdf

"Blastogeneesin aikana solut ovat totipotentiaalisia, jolloin vaurioitunut solu voi korvautua uudella tai koko alkio kuolee. Organogeneesin aikana, joka ihmisellä päättyy 72 vrk hedelmöityksen jälkeen, teratogeeninen tekijä saattaa aiheuttaa manifestisen kehityshäiriön".
http://www.duodecimlehti.fi/ DUODECIM 1978: 94: 187—197)

Blastogeneesi sijoittuu 1-3 raskausviikkoon.
Etusivu - THL

Yllä mainitut lähteet ovat luotettavia (kaikki suunnattu terveydenhuollon ammattihenkilöille).

KYSYMYKSENI: Kuukautiskiertoni on n 28-31 päivää (kuitenkin epäsäännölliset, yksi ennenaik. päättynyt raskaus takana jolloin hedelmöittyminen oli tapahtunut kp17). Nyt vedin kunnon kännit (todella humalahakuista juomista, väkeviä,viiniä,lonkeroita,olutta,siid eriä..melkien sammumispisteeseen) kierron 13-14 päivänä ja loivensin vielä 15 päivänä kiertoa. Kierron 16 päivänä olin jo punttisalilla ja elämä normaalissa mallissa. En ole suunnitellut raskautta ja siksi uskalsin juoda. Jos nyt kuitenkin olisin tullut raskaaksi niin ovulaation ja hedelmöittymisen aikanen läträäminen tuskin aiheuttaisi epämuodostumia? Olen paniikissa ja kaipaisin jonkinlaista vahvistusta sille että kaikki vielä ok (vai toiveajattelua) ja että olen ymmärtänyt asiat oikein... Kiitos etukäteen vastauksista!

http://kaksplus.fi/keskustelu/plussalaiset/mitas-nyt/1871257-kannit-ja-ovulaatio/

Henk.koht olen niin hermorauniona jopa maukeutusaineista etten kyllä joisi ollenkaan, mut se on vaan mun mielipide.
 
No, mä olen aina eläny ilman viinaa, ilman tupakkaa, terveellistä elämää jo yrittäessä ja mulla on takana nyt 5 epäonnistumista putkeen...eli ei noita kannata stressata, oikeesti etukäteen.
En siis yllytä ryyppäämään ja tupakoimaan mutta sellanen maalaisjärki käteen näissäkin asioissa.
Ainakin kaverini jotka tupakoivat yms niitä sikiävimpiä ovat eikä koskaan raskauksissa mitään ongelmia. Mulla 7. raskaudesta tuloksena 2 lasta (toisen odotusajalla raskausmyrkytys, toisella huuli-ien suulakihalkio), yks kromosomipoikkeavuus, ja 4 keskenmenoa.
urheilen säännöllisesti, en tupakoi, syön terveellisesti, veriarvot loistavat joka suhteessa ja fyysinen kunto hyvä. Alkoholiakin uppoaa hyvin harvoin.
Siinä vaiheessa kun ne 2 viivaa saa niin kannattaa vasta alkaa pohtimaan ja stressaamaan...

jos km tulee, se tulee, jos on poikkeavaraskaus, en sekuntiakaan usko että ovis ajan jälkeen juotu kaakao sen aiheuttaisi....
 
Kaksplus - Alkoholi

Tässä juhlakaudella asian kanssa kyllä joutuu painimaan. Mä ainakin luotan siihen, että ennen plussaa voi juoda. En nyt puhu mistään joka päivä ryyppäämisestä, itse käyn ulkona n. kerran kuussa, yleensä juon n. 4-5 annosta, joskus enemmän. Nyt kiertopäivä 26/27-33 ja kävin kahdissa pikkujouluissa joissa join. Tosin ei myöskään mitään r.oireita, perus pms-oireita vain, ja tein negatiivisen herkän testin ennen pikkujouluja. Muutenben kyllä olisi uskaltanut. Ja jos menkt siirtyis yli tuon 27 päivän, en kyllä uskaltaisi juoda, vaikka plussaa ei kuuluisikaan.
 

Yhteistyössä