Raskauden vaikutus kehonkuvaan-tutkimuspyyntö

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tanja Rannisto
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Tanja Rannisto

Vieras
Hei!

Olen tekemässä pro gradu-tutkielmaani raskauden vaikutuksesta kehonkuvaan nuorilla äideillä. Toivoisin, että kertoisit minulle omia ajatuksiasi aiheesta, jos olet 25-vuotias tai nuorempi, yhden tai useamman lapsen äiti.

Kaipaisin sinulta vapaamuotoisia vastauksia seuraaviin kysymyksiin liittyen:

1. Millä tavoin koit oman kehosi ja ulkonäkösi ennen raskautta, raskauden eri vaiheissa sekä raskauden jälkeen ja muuttuiko suhteesi omaan vartaloosi raskauden myötä?
2. Koitko paineita ulkonäkösi suhteen raskausaikana tai sen jälkeen?
3. Odotitko innolla tai pelkäsitkö tiettyjä kehoosi liittyviä muutoksia raskausaikana ja raskauden jälkeen? Mitä ja miksi?
4. Suhtautuivatko ihmiset sinuun eri tavalla raskauden myötä; esimerkiksi kommentoivatko ihmiset vatsaasi raskausaikana? Miltä tämä sinusta tuntui?
5. Pyritkö raskausaikanasi tuomaan raskauttasi esille vaatetuksella vai pikemminkin peittelemään sitä? Muuttuiko pukeutumistyylisi tai kauneudenhoitotottumuksesi raskauden myötä?
6. Millaisia positiivisia tai negatiivisia kehoon ja sen muutoksiin liittyviä muistoja mieleesi jäi raskausajaltasi? Millaisia ajatuksia muuttuva kehosi herätti raskausaikana ja sen jälkeen?

Vastata voit sähköpostin välityksellä (thrannis@cc.jyu.fi) ja halutessasi nimettömänä. Liitäthän kuitenkin vastaukseesi mukaan syntymävuotesi, lastesi lukumäärän ja syntymävuodet, asuinpaikkakuntasi sekä ammattisi. Käsittelen vastaukset luonnollisesti ehdottoman luottamuksellisesti. Mikäli olette valmis keskustelemaan enemmänkin aihepiiriin liittyvistä asioista kanssani (haastattelu tai mahdolliset lisäkysymykset sähköpostilla), pyydän, että ilmoitatte asiasta ystävällisesti kirjoituksessanne liittäen mukaan yhteystietonne.

Aurinkoisia kevätpäiviä ja kiitos vastauksestasi jo etukäteen!

Tanja Rannisto
Jyväskylän yliopisto
Historian ja etnologian laitos

thrannis@cc.jyu.fi

1. Millä tavoin koit oman kehosi ja ulkonäkösi ennen raskautta, raskauden eri vaiheissa sekä raskauden jälkeen ja muuttuiko suhteesi omaan vartaloosi raskauden myötä?

Ennen raskautta, en kulkenut tiukoissa vaatteissa, käytin löysiä t-paitoja ja farkkuja pääasiassa. Huppareita yms. Peitin naisellisia muotojani. Raskauden aikana taas ehkä korostin itseäni, en peitellyt vatsaa, rintoja. Koska ne näkyi teki mitä tahansa!
Vartalooni suhtaudun nykyään "en häpeillein", kehtaan käyttää tiukkoja toppeja ja naisellisia paitoja. Olen oikeastiin paremmin sinut itseni kanssa.

2. Koitko paineita ulkonäkösi suhteen raskausaikana tai sen jälkeen?
Ehkä ennen raskautta. En niinkään nykyään enää.

3. Odotitko innolla tai pelkäsitkö tiettyjä kehoosi liittyviä muutoksia raskausaikana ja raskauden jälkeen? Mitä ja miksi?
Ensin pelkäsin, sitten oikeastaan en. EN tiedä miksi.

4. Suhtautuivatko ihmiset sinuun eri tavalla raskauden myötä; esimerkiksi kommentoivatko ihmiset vatsaasi raskausaikana? Miltä tämä sinusta tuntui?

Kyllä kommentoitiin! Se oli todella raivostuttavaa! Kehostani tuli tavallaan "julkinen". Kenellkään ei mielestäni ole oikeutta arvostella toisen mahaa, sen muotoa tms. varsinkaan negatiiviseen sävyy. Ärsyynnyin todella paljon!

5. Pyritkö raskausaikanasi tuomaan raskauttasi esille vaatetuksella vai pikemminkin peittelemään sitä? Muuttuiko pukeutumistyylisi tai kauneudenhoitotottumuksesi raskauden myötä?
Ehkä toin esille eneemmän kuin peittelin. Eipä oikeastaan muuttunut pukeutumistyyli. PAitsi raskauden jälkeen on kiva käyttää farkkuja ja ns. tiukkoja toppeja.

6. Millaisia positiivisia tai negatiivisia kehoon ja sen muutoksiin liittyviä muistoja mieleesi jäi raskausajaltasi? Millaisia ajatuksia muuttuva kehosi herätti raskausaikana ja sen jälkeen?

Rakastin vatsaani ja raskaana olemista, ainut huono puoli voisi olla, että vaatteita ei tahtonut löytyä! Suhtaudun nykyään omaan kehooni luonnollisemmin ja tiedän miten se käyttäytyy.. Esim. raskaus arpia ei päässyt syntymään ja luotan ettei jatkossakaan tule. Laihduin myös nopeasti entisiin mittoihin. Jos vielä joskus tekisin kolmannen lapsen niin kaikki menisi samalla tavalla luonnollisesti eikä tarvisisi jännittää kehon muutoksia..

\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.04.2007 klo 17:49 Tanja Rannisto kirjoitti:
Hei!

Olen tekemässä pro gradu-tutkielmaani raskauden vaikutuksesta kehonkuvaan nuorilla äideillä. Toivoisin, että kertoisit minulle omia ajatuksiasi aiheesta, jos olet 25-vuotias tai nuorempi, yhden tai useamman lapsen äiti.

Kaipaisin sinulta vapaamuotoisia vastauksia seuraaviin kysymyksiin liittyen:

Koin oman kehoni ennen raskautta positiivisesti. Olin hoikka ja minulla oli pienet kiinteät rinnat. Raskauden myötä lihosin 25 kiloa, vaikka katsoin mitä suuhuni laitan ja sen koin erittäin negatiivisena ja se vaikutti itsetuntooni enemmän kun olin uskonut. Häpesin itseäni. Raskauden ja imetyksen jälkeen laihduin entisiin mittpoihini, mutta rintani hävisi täysin. Se on minulle arka paikka vieläkin, vaikaa muuten tyytyväinen kehooni olenkin.
2. Koitko paineita ulkonäkösi suhteen raskausaikana tai sen jälkeen? KYLLÄ JA PALJON!!! kaikki tutut mustivat kysellä että o0nkos tullut syötyä liilaa.....
3. Odotitko innolla tai pelkäsitkö tiettyjä kehoosi liittyviä muutoksia raskausaikana ja raskauden jälkeen? Mitä ja miksi? Pelkäsin,että laihdunko koskaan takaisin entisiin mittoihini, ja sit'ä että rintani häviäisivät kokonaan.
4. Suhtautuivatko ihmiset sinuun eri tavalla raskauden myötä; esimerkiksi kommentoivatko ihmiset vatsaasi raskausaikana? Miltä tämä sinusta tuntui? Raskaana ollessaan on julkista omaisuutta. Kaikki kommentoivat mahaa ja jopa vieraat tulivat taputtelemaan sitä. Se tuntui ikävältä, omien rajojen rikkomiselta. Monet myös vertaili minun ja muiden raskaana olevien mahoja. Typerää.
5. Pyritkö raskausaikanasi tuomaan raskauttasi esille vaatetuksella vai pikemminkin peittelemään sitä? Muuttuiko pukeutumistyylisi tai kauneudenhoitotottumuksesi raskauden myötä? Toin raskautta esiin, ei se piilossakaan pysynyt...=) ja inhoan kaikkia mamma-säkki-vaatteita. Äitiys on tehnyt minusta rohkeamman ,ja se näkyy pukeutumisessa ja meikissä. Tuon naisellisuutta enemmän esiin, ja uskallan pukeutua mitenb haluan, hieman erikoisemmin...
6. Millaisia positiivisia tai negatiivisia kehoon ja sen muutoksiin liittyviä muistoja mieleesi jäi raskausajaltasi? Millaisia ajatuksia muuttuva kehosi herätti raskausaikana ja sen jälkeen? Kriisien jälkeen tunnen olevani NAINEN. Oli ruíntoja tai ei. Nautin vartalostani ja seksuaalisuudesta paljon enemmän...=)

Vastata voit sähköpostin välityksellä (thrannis@cc.jyu.fi) ja halutessasi nimettömänä. Liitäthän kuitenkin vastaukseesi mukaan syntymävuotesi, lastesi lukumäärän ja syntymävuodet, asuinpaikkakuntasi sekä ammattisi. Käsittelen vastaukset luonnollisesti ehdottoman luottamuksellisesti. Mikäli olette valmis keskustelemaan enemmänkin aihepiiriin liittyvistä asioista kanssani (haastattelu tai mahdolliset lisäkysymykset sähköpostilla), pyydän, että ilmoitatte asiasta ystävällisesti kirjoituksessanne liittäen mukaan yhteystietonne.

Aurinkoisia kevätpäiviä ja kiitos vastauksestasi jo etukäteen!

Tanja Rannisto
Jyväskylän yliopisto
Historian ja etnologian laitos

thrannis@cc.jyu.fi

Uusimmat

Yhteistyössä