Raskauden jälkeiset nivelsäryt!?

  • Viestiketjun aloittaja niveltensärkijä
  • Ensimmäinen viesti
niveltensärkijä
Nivel säryt alkoivat raskausaikana. Koko jalat pakottaa, polven nivelistä säteilee jotenkin sääreenkin asti ja välillä tuntuu että sääriluu on kipeä, ja lonkasta reiteen. Sormet, olkapäät, nilkat, kaikki nivelet koskee vaihtelevasti. Pahiten aamuisin, jäykät eivät ole. Rutisee ja naksuu vaan minkä ehtii. Levossa kipu pahenee mutta liikuttelu auttaa, tuttua ja milloin tämä helpottaa?
 
"AV-mamma"
Miten kauan sulla on synnytyksestä? Mulla oli nivelkipuja - ei kyllä noin pahoja - synnytyksen jälkeen ehkä n. 5 kk, nyt vauvan ollessa 8 kk voi sanoa, että kipuja ei ole oikeastaan lainkaan. Imettäessä kuulemma progesterono voi aiheuttaa noita kipuja. Mulla oli jotain selittämättömiä nivelkipuja esikoisen imetysaikanakin, en tiedä, johtuivatko sitten imetyksestä!
 
"nanna"
Raskausaikanahan nivelkivut on yleisiä, koska nivelet löystyy raskaushormonien myötä. On normaalia, koska varsinkin lantion luiden täytyy löystyä tulevaa synnytystä varten. Voi mennä muutama kuukausi synnytyksen jälkeen, ennen kuin nivelet palautuneet normitilaan.
 
"AV-mamma"
Oman kokemukseni pohjalta sanoisin, että sulla on synnytyksestä niin vähän aikaa, ettei vielä syytä huoleen. Mutta jos asia vaivaa,niin kysy toki neuvolassa - minä en ole th-alan ammattilainen!

Mulla nivelkipu esti tehokkaasti lenkkeilyn.
 
niveltensärkijä
Voiko ne oikeasti olla näinkin pahoja, että koko jalkoja ns. pakottaa? Kivun kanssa siis pärjää kyllä, ennemminkin sanoisin sen olevan ärsyttävää. Käsissä vain satunnaisesti.
 
hjhjh
Mun miehen siskolle iski melkein heti synnytyksen jälkeen niin paha reuma, ettei enää päässyt sängystä ylös. Joutui sairaalaan ja siellä lääkärit kertoivat, että ei ole mitenkään poikkeuksellista, että raskaus laukaisee reuman. Joten ehkä kannattas käydä lääkärissä.
 
Minulla alkoi sormien säryt ja jäykkyys kun vauva oli 3 kk. Ja tukka lähti paljon. Todettiin kilpirauhasen liikatoiminta eli Basedowin tauti. Imetystä ei kannata aina syyttää kaikista vaivoista!
 
Kuulostaa niin tutulta. Mulla alkoi nivelkivut vauvan ollessa muutaman viikon ikäinen, mutta syy siihen selvisi vasta vuoden jälkeen. Ja syy oli estrogeenin puute. Estradiolipitoisuus oli labrakokeessa mittaamattoman alhainen. Minulle aloitettiin hormonikorvaushoito (jota käytin reilun vuoden ajan) ja 1-2 viikossa nivelkivut olivat poissa.
 
IhQ
Mun miehen siskolle iski melkein heti synnytyksen jälkeen niin paha reuma, ettei enää päässyt sängystä ylös. Joutui sairaalaan ja siellä lääkärit kertoivat, että ei ole mitenkään poikkeuksellista, että raskaus laukaisee reuman. Joten ehkä kannattas käydä lääkärissä.
Miulla oli lieviä oireita ollu teini-iästä lähtien mutta raskaus tai synnytys sit laukaisi.
Tosin ei ollu pelkkiä kipuja vaan myös turvotusta nivelissä.
 
Reumaatikko
Täällä myös yksi, jolle puhkesi reuma pian synnytyksen jälkeen. Eli vaikka nivelkivut on monilla normaaleja niin joskus taustalla muutakin. Tuollainen jalkoja pitkin alas kulkeva pakotus viittaa kyllä enemmän iskiakseen, jalkapohjan (erit. päkiä) kivut taas voisivat viitata reuman suuntaan joissain tapauksissa.
 

Yhteistyössä