Raskauden aiheuttama selkäkipu ja sairasloma

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Virpsu"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"Virpsu"

Vieras
Kävin eilen lääkärissä selkäkipujen vuoksi. Selkä ei enää nyt rv 32 kestä kumartelua ja kyykkimistä, jota työssäni joudun paljon tekemään. Viikonloppuna selkä ei ollut kipeä, eikä myöskään tänään, kun olen ollut kotona. Lääkäri kirjoitti "pitkin hampain" tämän viikon sairaslomaa ja sanoi vielä, että hänen puolestaan ei työn teolle ole mitään estettä.
Itselle jäi todella inhottava olo, kun en muutenkaan helpolla sairaslomaa hae ja lääkäristä sai sellaisen kuvan, että ihan turhaan olen vastaanotolle tullut. Heinäkuun alussa alkaisikin ensin kesäloma ja sitten äitiyslomalle, joten monta viikkoa en olisi sairaslomaa tarvinnutkaan.
Nyt ärsyttää käydä taas maanantai kokeilemassa, kun ei tämä maha tästä mihinkään pienene enää. Olisi sijaisjärjestelytkin helpompi hoitaa heinäkuuhun asti kerralla.

Oletteko te muut saaneet pitkiä sairaslomia näin loppuraskaudesta selkäkipujen vuoksi tai oletteko pystyneet menemään vielä takaisin töihin sairasloman jälkeen?

Selkäkivut ja "selkäkivut" on niin yleinen syy hakea ns turhaa sairaslomaa, ettei sitä ainakaan täälläpäin ihan helpolla myönnetä ellei ole todistettavia selkäongelmia (skolioosi, spondyloosi tms). Valitettavasti.

Yleensä selkävaivat ilman jonkinsortin sairautta johtuu vain olemattomista lihaksista ja ei sen takia hirveän anteliaasti sairaslomaa kirjotella, kun potilas itse ei ole lihaskunnostaan huolehtinut

[QUOTE="Vierailija";28629822]Yleensä selkävaivat ilman jonkinsortin sairautta johtuu vain olemattomista lihaksista ja ei sen takia hirveän anteliaasti sairaslomaa kirjotella, kun potilas itse ei ole lihaskunnostaan huolehtinut[/QUOTE]

Minusta raskausaika on kuitenkin vähän eri juttu, varsinkin jos työ on erityisen kuormittavaa. Ja siinä vaiheessa on jo vähän myöhäistä selkälihaksia rueta treenaamaan raskausvaivojen kannalta. Toki muuten asiallista on kropasta pitää huolta.

[QUOTE="vieras";28629879]Minusta raskausaika on kuitenkin vähän eri juttu, varsinkin jos työ on erityisen kuormittavaa. Ja siinä vaiheessa on jo vähän myöhäistä selkälihaksia rueta treenaamaan raskausvaivojen kannalta. Toki muuten asiallista on kropasta pitää huolta.[/QUOTE]

Siksipä pitäisi pitää lihakset ja kroppa kunnossa ihan kaiken aikaa. Harmittavan usein ihmiset havahtuvat siihen vasta, kun tulee jotain ongelmia.

Niin, yleensä kyllä harrastankin liikuntaa, vaikken mikään aktiiviurheilija olekaan. Nyt kuitenkin koko tämä raskausaika on ollut todella vaivalloinen, joten liikuntaa ei ole pystynyt/ jaksanut harrastaa. Eikä se kuitenkaan tämän hetkisiin kipuihin auta, jos sanotaan, että olisit urheillut enemmän. Vai pitääkö niiden, joiden lihakset eivät ole tarpeeksi vahvat kärsiä, kun se kerran on oma vika, että selkä reistailee?

Kyllä ei raskaana selkäkivut katso, kenelle ne tulee, vaikka olis hyvät selkälihaksetkin, niin kyllä voi silti olla kipuja. Itse en ole edes noin pitkällä, ja en todellakaan kykenisi enää oman alan töihin (hoitotyö) liitoskipujen ym. Takia, enkä missään rapakunnossa ollut ennen raskauttakaan. Se on niin paljon lääkäristä kiinni, osa kun jaksaa jauhaa sitä "raskaus ei ole sairaus"-mantraa, mutta totuus nyt kuitenkin on, että raskaus ei oo aina mitään kivuttominta ja helpointa aikaa elämässä, mun mittapuulla ainakin aiheuttaa enemmän vaivoja, kun moni sairauskaan.. Hae vaan lisää sairaslomaa viikon päästä, ja sano, että et kykene kivuilta hoitamaan työtehtävääsi, vauva ja oma vointihan nyt on etusijalla, töitä ehtii tehdä äitiysloman jälkeen taas yllin kyllin! Toivottavasti on eri lääkäri paikalla, joka kirjottaa kerralla lomaan asti saikkua.

[QUOTE="Vieras";28629888]Siksipä pitäisi pitää lihakset ja kroppa kunnossa ihan kaiken aikaa. Harmittavan usein ihmiset havahtuvat siihen vasta, kun tulee jotain ongelmia.[/QUOTE]

Niin pitää, mutta raskaus on silti aikaslailla normaalista poikkeava tila. Jos ison masun kanssa raskasta työtä, joka sisältää seisomista ja nostelua ym 8 tuntia päivässä teet , niin kylläpä siinä hyvinkin voi vika olla jossain muualla kun kropassa. Ihan järjellä ajatellen..

Yhteistyössä