Raskaana tupakoineet, kerroitteko neuvolassa polttamisestanne?

  • Viestiketjun aloittaja utelias
  • Ensimmäinen viesti
Lopetin heti kun epäilin olevani raskaana, ei ollut vaikeaa kun ajattelin lasta. Enemmän minulle olisi tullut stressiä siitä, että olisin polttanut ja koko ajan tietänyt myrkyttävän omaa lastani kuin siitä, että lopetin ja kärsin hetken nikkiksistä. Ihmisiä on tietysti erilaisia, kuten tässä ketjussa on tullut ikävä kyllä taas huomattua....
 
Alkuperäinen kirjoittaja Huhujuttu:
Alkuperäinen kirjoittaja PuuhakasNaimaSiviä:
Alkuperäinen kirjoittaja Huhujuttu:
Voi elämien kevät.. :D

Itse olen tupakoinut joka kerta kun olen ollut raskaana, tupakoin vieläkin. Silti en allekirjoita väittämää että tupakoinnin lopettaminen raskausaikana olisi jotenkin vaarallista. Silti en puolustele asiaa millään enkä yritä keksiä oikeutuksia sille asialle.

SILTI: kenelläkään tavallisella kuolevaisella EI OLE oikeutta tuomita minua, tilini teen sitten aikanaan yläkerran herralle JOS sellaista on olemassa. Siinä on ihan turha muiden kauhistella ja yökötellä, sillä ei ole minuun (ja luulenpa ettei kehenkään muuhunkaan tupakoivaan äitiin) MINKÄÄNLAISTA vaikutusta. Itse olen valintani tehnyt ja seuraukset siitä kantaa lapseni, ehkä yhteiskuntakin tai sitten ei. Tämän tiedostan. Ei niitä tehtyjä asioita tekemättömäksi saa ulkopuolisten kauhisteluilla kun ei edes oma kauhistelu siihen riitä.

Mutta niinhän se menee; karavaani kulkee ja rakkikoirat räksyttää, ikuisuusaihehan tämä on. :)
Voi herrajeesus sentään, kun sunlaiset sais tunkea toviksi kaasukammioon!
Ja sunlaiset sinne turkin hihaan ja nussia uudestaan. :flower:
Kirpaseeko? Ai kellään ei ole oikeutta sun paskatekojasi lastasi kohtaan tuomita? Salli mun nauraa
:LOL: :LOL: Tehköön se musta miten paskan ihmisen tahansa, niin mä en tommosia äidintekeleitä hyväksy, ja taatusti tuomitsen. Jos luunapit ovat väkivaltaa, niin miten toi tukehduttaminen ei ole?!
 
arghh..
Alkuperäinen kirjoittaja ella:
Alkuperäinen kirjoittaja vätys:
Alkuperäinen kirjoittaja ella:
Alkuperäinen kirjoittaja -:
Alkuperäinen kirjoittaja ella:
kuulemma jos on polttanut siihen asti että on saanut tietää raskaudesta, niin on sikiölle vahingollisempaa lopettaa kuin vähentää.
Ei pidä paikkaansa. Ja ihan satavarmasti ei pidä.
no näin mulle sanoi neuvolatäti kun poltin esikoisen aikana. sama kahdella kaverilla. kuulemma varsinkin alkuvaiheessa lopettaminen suurentaa keskenmenon riskiä.
ja paskanmarjat!! mä lopetin heti plussattuani ja neuvolassa oltiin erittäin tyytyväisiä.. ja tuolla täysin terve 1v nyt nukkua tuhisee.. tuskinpa se mihkään keskenmenoon ainakaan johtaa jos lopettaa!!!!!!!

vaikka poltin koko raskauden niin silti tuolla nukkuu hyvin tyytyväisenä ja täysin terveenä kolme vuotias tyttö.
niin..oletko ajatellut lapsesi tulevaisuutta..nyt ehkä terve mutta entä koulussa...jos ilmenee keskittymis vaikeudet ja oppimishäiriöt!!! TUPAKKA!!V saatte nin vihan pintaa,,itsekeskeisiä PASKOJA!!
 
Mun mielestä toi on kyllä niin paras neuvo " ei kannata heti lopettaa, vaan vähennä, kokonaan lopettaminen on sikiölle vaarallista"! :headwall: Se on sitä paapomista, että ei tule äidille huono omatunto kun vetää röökiä..
 
yy
Alkuperäinen kirjoittaja PuuhakasNaimaSiviä:
Alkuperäinen kirjoittaja Huhujuttu:
Alkuperäinen kirjoittaja PuuhakasNaimaSiviä:
Alkuperäinen kirjoittaja Huhujuttu:
Voi elämien kevät.. :D

Itse olen tupakoinut joka kerta kun olen ollut raskaana, tupakoin vieläkin. Silti en allekirjoita väittämää että tupakoinnin lopettaminen raskausaikana olisi jotenkin vaarallista. Silti en puolustele asiaa millään enkä yritä keksiä oikeutuksia sille asialle.

SILTI: kenelläkään tavallisella kuolevaisella EI OLE oikeutta tuomita minua, tilini teen sitten aikanaan yläkerran herralle JOS sellaista on olemassa. Siinä on ihan turha muiden kauhistella ja yökötellä, sillä ei ole minuun (ja luulenpa ettei kehenkään muuhunkaan tupakoivaan äitiin) MINKÄÄNLAISTA vaikutusta. Itse olen valintani tehnyt ja seuraukset siitä kantaa lapseni, ehkä yhteiskuntakin tai sitten ei. Tämän tiedostan. Ei niitä tehtyjä asioita tekemättömäksi saa ulkopuolisten kauhisteluilla kun ei edes oma kauhistelu siihen riitä.

Mutta niinhän se menee; karavaani kulkee ja rakkikoirat räksyttää, ikuisuusaihehan tämä on. :)
Voi herrajeesus sentään, kun sunlaiset sais tunkea toviksi kaasukammioon!
Ja sunlaiset sinne turkin hihaan ja nussia uudestaan. :flower:
Kirpaseeko? Ai kellään ei ole oikeutta sun paskatekojasi lastasi kohtaan tuomita? Salli mun nauraa
:LOL: :LOL: Tehköön se musta miten paskan ihmisen tahansa, niin mä en tommosia äidintekeleitä hyväksy, ja taatusti tuomitsen. Jos luunapit ovat väkivaltaa, niin miten toi tukehduttaminen ei ole?!
Mitä sä oikein riehut?

Tässä on esimerkiksi erään henkilön kirjoittama teksti vauvat.net keskustelupalstalle tupakoinnistaan, linkki http://www.vauvapalsta.net/keskustelupalsta/index.php?showtopic=49824&st=795:

"Kannatan kanssa jonkinlaista apua tupakanpolton lopettamiseen neuvolan suunnalta. Itse käyn apteekissa seurannassa kerta kuussa, tupakkaklinikalla kerran kuussa ja tupakanvierotusryhmässä kerran kuussa. Tavallaan siis joku käynti on aina 1,5 viikon välein, mutta ihan itse sain nää kaikki järjestää ja netistä kaivella. Neuvolassa ei sanottu asiasta yhtään mitään ja ensimmäisen ja toisen neuvolan välilläkin oli 16 viikkoa aikaa. Lisäksi joka paikassa jossa käyn toitotetaan erilaista vierotusta; toisessa käsketään olla täysin ilman korvaushoitoa ja mieluummin repsahdella, toisessa on tuhoontuomittu koko yritys kun kerta on päätynyt käyttämään korvaushoitoa (kiva tunne olla epäonnistunut alusta asti) ja kolmannessa lässytetään korvaushoidon erinomaisuudesta. Ei ole ketään, joka vain ja ainoastaan mun riippuvuuteeni ja tilanteeseeni perehtyisi ja opastaisi. Yritin jopa psyk. polille päästä kerta viikkoon tästä juttelemaan, mutta ei kuulemma ole antaa moiseen aikaa. Joo, ite olen riippuvuuteni luonut, mutta mun vatsassa kasvaa siihen täysin viaton ihminen, jonka takia sitä apua tarvitsen, eikö edes se ole sitä ansainnut? On tiiättekö ihan pirun vaikeeta kahlata tässä suossa täysin yksin ja välillä tuntuu että on aivan sama poltanko vai en, kun kuitenkin syyllistetään ja mussutetaan ja mun oma olo on huono. Sitten käsketään ajatella syntyvää lasta kun heikko hetki iskee.. Hei, mun edellinen on erityislapsi, että kiitos aivan helkkaristi lisästressistä ja pelosta.. Eli eli.. Jos joku vois perehtyä ihan vaan muhun ja mun tilanteeseen ja riippuvuuteen, ja jopa välillä jättää sen vauvankin huomiotta. Nisti on itsekäs."

Sulla on ajatuksena aukoa päätä kaikille ja luulet että tupakoitsija ei halua lopettaa? ehkä niitäkin on, mutta myös niitä, joille se on pirun vaikeaa!
 
Arvon yy, minä TIEDÄN, että se voi olla pirun vaikeaa. IHAN OMAKOHTAISESTI. Mutta mä olisinkin mieluummin vaikka katkonut saatana sormeni tai käyttänyt suukapulaa, kuin vaurioittanut lastani. Ja sitä mä tässä kritisoin. Voi se olla joo vaikeaa, elämässä ei kaikki aina mene niin helvetin helposti, mutta lapsensa takia sitä pitäisi tinkiä omista idioottimaisista tavoistaan!
 
Alkuperäinen kirjoittaja arghh..:
Alkuperäinen kirjoittaja ella:
Alkuperäinen kirjoittaja vätys:
Alkuperäinen kirjoittaja ella:
Alkuperäinen kirjoittaja -:
Alkuperäinen kirjoittaja ella:
kuulemma jos on polttanut siihen asti että on saanut tietää raskaudesta, niin on sikiölle vahingollisempaa lopettaa kuin vähentää.
Ei pidä paikkaansa. Ja ihan satavarmasti ei pidä.
no näin mulle sanoi neuvolatäti kun poltin esikoisen aikana. sama kahdella kaverilla. kuulemma varsinkin alkuvaiheessa lopettaminen suurentaa keskenmenon riskiä.
ja paskanmarjat!! mä lopetin heti plussattuani ja neuvolassa oltiin erittäin tyytyväisiä.. ja tuolla täysin terve 1v nyt nukkua tuhisee.. tuskinpa se mihkään keskenmenoon ainakaan johtaa jos lopettaa!!!!!!!

vaikka poltin koko raskauden niin silti tuolla nukkuu hyvin tyytyväisenä ja täysin terveenä kolme vuotias tyttö.
niin..oletko ajatellut lapsesi tulevaisuutta..nyt ehkä terve mutta entä koulussa...jos ilmenee keskittymis vaikeudet ja oppimishäiriöt!!! TUPAKKA!!V saatte nin vihan pintaa,,itsekeskeisiä PASKOJA!!
Joo, ja koska aivot kehittyvät kuitenkin 20 ikävuoden tietämille asti, niin joku terve kolmivuotias on kyllä melko huono esimerkki aiheesta... Jos hermosolujen kehitystä mennään hankaloittamaan, niin myöhemmin myös hermoratayhteyksiä syntyy vähemmän - hienoa, kun voi tehdä lapsensa lähtökohdat keskivertoa surkeammaksi? Jessus |O
 
-
Alkuperäinen kirjoittaja PuuhakasNaimaSiviä:
Arvon yy, minä TIEDÄN, että se voi olla pirun vaikeaa. IHAN OMAKOHTAISESTI. Mutta mä olisinkin mieluummin vaikka katkonut saatana sormeni tai käyttänyt suukapulaa, kuin vaurioittanut lastani. Ja sitä mä tässä kritisoin. Voi se olla joo vaikeaa, elämässä ei kaikki aina mene niin helvetin helposti, mutta lapsensa takia sitä pitäisi tinkiä omista idioottimaisista tavoistaan!
Minkä ikäinen olet? Kerrotko vielä näistä omakohtaisista kokemuksistasi, tulit siis raskaaksi ja olit vahvasti nikotiiniriippuvainen, samaan aikaan myös masentunut (kuten tuo tekstinpätkän henkilö) ja onnistuit siis sormia silppomalla lopettamaan ja sen jälkeen koet oikeudeksesi tuomita ja haukkua kaikki, jotka ovat heikompia kuin sinä? hienoa, tsemppiä!
 
Alkuperäinen kirjoittaja -:
Alkuperäinen kirjoittaja PuuhakasNaimaSiviä:
Arvon yy, minä TIEDÄN, että se voi olla pirun vaikeaa. IHAN OMAKOHTAISESTI. Mutta mä olisinkin mieluummin vaikka katkonut saatana sormeni tai käyttänyt suukapulaa, kuin vaurioittanut lastani. Ja sitä mä tässä kritisoin. Voi se olla joo vaikeaa, elämässä ei kaikki aina mene niin helvetin helposti, mutta lapsensa takia sitä pitäisi tinkiä omista idioottimaisista tavoistaan!
Minkä ikäinen olet? Kerrotko vielä näistä omakohtaisista kokemuksistasi, tulit siis raskaaksi ja olit vahvasti nikotiiniriippuvainen, samaan aikaan myös masentunut (kuten tuo tekstinpätkän henkilö) ja onnistuit siis sormia silppomalla lopettamaan ja sen jälkeen koet oikeudeksesi tuomita ja haukkua kaikki, jotka ovat heikompia kuin sinä? hienoa, tsemppiä!
Syytön mä siihen olen, ellet sinä ymmärrä lukemaasi :D
 
-
Alkuperäinen kirjoittaja PuuhakasNaimaSiviä:
Alkuperäinen kirjoittaja -:
Alkuperäinen kirjoittaja PuuhakasNaimaSiviä:
Arvon yy, minä TIEDÄN, että se voi olla pirun vaikeaa. IHAN OMAKOHTAISESTI. Mutta mä olisinkin mieluummin vaikka katkonut saatana sormeni tai käyttänyt suukapulaa, kuin vaurioittanut lastani. Ja sitä mä tässä kritisoin. Voi se olla joo vaikeaa, elämässä ei kaikki aina mene niin helvetin helposti, mutta lapsensa takia sitä pitäisi tinkiä omista idioottimaisista tavoistaan!
Minkä ikäinen olet? Kerrotko vielä näistä omakohtaisista kokemuksistasi, tulit siis raskaaksi ja olit vahvasti nikotiiniriippuvainen, samaan aikaan myös masentunut (kuten tuo tekstinpätkän henkilö) ja onnistuit siis sormia silppomalla lopettamaan ja sen jälkeen koet oikeudeksesi tuomita ja haukkua kaikki, jotka ovat heikompia kuin sinä? hienoa, tsemppiä!
Syytön mä siihen olen, ellet sinä ymmärrä lukemaasi :D
Eli et ole edes ollut nikotiiniaddikti :) ? Ja täällä kivität kaikki tilanteista riippumatta? Myös ne jotka yrittävät ja tekevät parhaansa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja -:
Alkuperäinen kirjoittaja PuuhakasNaimaSiviä:
Alkuperäinen kirjoittaja -:
Alkuperäinen kirjoittaja PuuhakasNaimaSiviä:
Arvon yy, minä TIEDÄN, että se voi olla pirun vaikeaa. IHAN OMAKOHTAISESTI. Mutta mä olisinkin mieluummin vaikka katkonut saatana sormeni tai käyttänyt suukapulaa, kuin vaurioittanut lastani. Ja sitä mä tässä kritisoin. Voi se olla joo vaikeaa, elämässä ei kaikki aina mene niin helvetin helposti, mutta lapsensa takia sitä pitäisi tinkiä omista idioottimaisista tavoistaan!
Minkä ikäinen olet? Kerrotko vielä näistä omakohtaisista kokemuksistasi, tulit siis raskaaksi ja olit vahvasti nikotiiniriippuvainen, samaan aikaan myös masentunut (kuten tuo tekstinpätkän henkilö) ja onnistuit siis sormia silppomalla lopettamaan ja sen jälkeen koet oikeudeksesi tuomita ja haukkua kaikki, jotka ovat heikompia kuin sinä? hienoa, tsemppiä!
Syytön mä siihen olen, ellet sinä ymmärrä lukemaasi :D
Eli et ole edes ollut nikotiiniaddikti :) ? Ja täällä kivität kaikki tilanteista riippumatta? Myös ne jotka yrittävät ja tekevät parhaansa.
Syytön mä siihen olen, ellet sinä ymmärrä lukemaasi :D
 
-
Alkuperäinen kirjoittaja PuuhakasNaimaSiviä:
Alkuperäinen kirjoittaja -:
Alkuperäinen kirjoittaja PuuhakasNaimaSiviä:
Alkuperäinen kirjoittaja -:
Alkuperäinen kirjoittaja PuuhakasNaimaSiviä:
Arvon yy, minä TIEDÄN, että se voi olla pirun vaikeaa. IHAN OMAKOHTAISESTI. Mutta mä olisinkin mieluummin vaikka katkonut saatana sormeni tai käyttänyt suukapulaa, kuin vaurioittanut lastani. Ja sitä mä tässä kritisoin. Voi se olla joo vaikeaa, elämässä ei kaikki aina mene niin helvetin helposti, mutta lapsensa takia sitä pitäisi tinkiä omista idioottimaisista tavoistaan!
Minkä ikäinen olet? Kerrotko vielä näistä omakohtaisista kokemuksistasi, tulit siis raskaaksi ja olit vahvasti nikotiiniriippuvainen, samaan aikaan myös masentunut (kuten tuo tekstinpätkän henkilö) ja onnistuit siis sormia silppomalla lopettamaan ja sen jälkeen koet oikeudeksesi tuomita ja haukkua kaikki, jotka ovat heikompia kuin sinä? hienoa, tsemppiä!
Syytön mä siihen olen, ellet sinä ymmärrä lukemaasi :D
Eli et ole edes ollut nikotiiniaddikti :) ? Ja täällä kivität kaikki tilanteista riippumatta? Myös ne jotka yrittävät ja tekevät parhaansa.
Syytön mä siihen olen, ellet sinä ymmärrä lukemaasi :D
Siinäpä näpsäkkä pikkuneiti, jatka samaan tapaan ja vittuile heikommillesi! Tsemii!
 
Alkuperäinen kirjoittaja -:
Alkuperäinen kirjoittaja PuuhakasNaimaSiviä:
Alkuperäinen kirjoittaja -:
Alkuperäinen kirjoittaja PuuhakasNaimaSiviä:
Alkuperäinen kirjoittaja -:
Alkuperäinen kirjoittaja PuuhakasNaimaSiviä:
Arvon yy, minä TIEDÄN, että se voi olla pirun vaikeaa. IHAN OMAKOHTAISESTI. Mutta mä olisinkin mieluummin vaikka katkonut saatana sormeni tai käyttänyt suukapulaa, kuin vaurioittanut lastani. Ja sitä mä tässä kritisoin. Voi se olla joo vaikeaa, elämässä ei kaikki aina mene niin helvetin helposti, mutta lapsensa takia sitä pitäisi tinkiä omista idioottimaisista tavoistaan!
Minkä ikäinen olet? Kerrotko vielä näistä omakohtaisista kokemuksistasi, tulit siis raskaaksi ja olit vahvasti nikotiiniriippuvainen, samaan aikaan myös masentunut (kuten tuo tekstinpätkän henkilö) ja onnistuit siis sormia silppomalla lopettamaan ja sen jälkeen koet oikeudeksesi tuomita ja haukkua kaikki, jotka ovat heikompia kuin sinä? hienoa, tsemppiä!
Syytön mä siihen olen, ellet sinä ymmärrä lukemaasi :D
Eli et ole edes ollut nikotiiniaddikti :) ? Ja täällä kivität kaikki tilanteista riippumatta? Myös ne jotka yrittävät ja tekevät parhaansa.
Syytön mä siihen olen, ellet sinä ymmärrä lukemaasi :D
Siinäpä näpsäkkä pikkuneiti, jatka samaan tapaan ja vittuile heikommillesi! Tsemii!
Se on ihan se ja sama kuinka paljon puuhakasnaimasiviä nuppiaan aukoo, silti olen sitä mieltä että oikeutta tuomita ei kenelläkään kuolevaisella ole ja jos vaikka tuomitsee siltikin, sillä eikä sen kaltaisella asenteella ole MINKÄÄNLAISTA positiivista vaikutusta tupakoivien äitien tupakoinnin lopettamisen suhteen. Minun mielestäni olisi HUOMATTAVASTI rakentavampaa koittaa ohjeistaa, neuvoa, kannustaa, mutta ei; toisilla on se tyyli että on mukavampi aukoa sitä nuppiaan ja jeesustella. Sillä tavallahan sitä toki on tässä maailmassa aikaisemminkin saatu paljon hyvää aikaan..

Minun synti on vissiin se etten edes koita keksiä mitään oikeutusta sille että olen tupakoinut jokaisen raskauteni aikana. Mä tiedän tasan tarkkaan että niin ei saa tehdä ja miksi. Liha on heikko ja ehkäpä 17 vuoden tupakoinnilla topasta kahteen per päivä on jotain vaikutusta.
 
Te raskaana tupakoivat äidit menette samaan sarjaan lapsiaan pahoinpitelevien vanhempien kanssa: jokainen teistä tietää että tupakointi on vaarallista terveydelle ja pahimmassa tapauksessa tappaa, ja SILTI te teette sitä.

Ja kyllä, nikotiini aiheuttaa hyvin voimakasta riippuvuutta. Minä lopetin vuosi sitten polttamisen ihan niin että yhtenä aamuna en vain polttanut enää. Oli hankalaa ja veemäistä ja olisin välillä voinut vaikka tappaa jonkun kun niin tuskaa teki mutta se loppui aikanaan. Ja poltin monta vuotta melkein askin päivässä että tiedän kyllä mistä puhun.

Ja juu, voi olla että tupakointi ei aiheuta vauvalle tai hänen äidillee mitään, mutta voiko olla typerämpää kuin vedota tähän?

Mistään et voi tietää vahingoitatko lastasi vai et, ja silti otat sen riskin vain siksi että sinun tekee mieli.
 
Ja mitä tulee siihen, että raskaana olevia tupakoitsijoita yritettäisiin kannustaa lopettamaan on hyvä ajatus ja niin tehdäänkin. Joillekin se vain ei tehoa, vaan antaa ikään kuin luvan jatkaa vielä vähän.

Ja tässä on vielä sekin, että vaikka tähän aiheeseen sanoo mahdollisimman ystävällisesti ne tosiasiat mitä tupakointi aiheuttaa, ilmaantuu jostain puskan takaa lauma mammoja huutamaan miten heitä nyt syyllistetään ja vainotaan. Sitä se on, kun kalikka kalahtaa.
 
No mä en ainakaan huuda puskista.. :D

Parin topan päivävauhtia normaalisti noudattavana olen ollut ihan tyytyväinen siihen että olen raskauksieni aikana saanut vähennettyä sinne pyöreästi viiteen per päivä. Sekin on jotain se, sanoipa muut mitä sanoivat. Ja mulle kyllä kärsii päätä paukuttaa vaikka ihan naamatustenkin, ei kauheasti hetkauta.. :)
 
....
Alkuperäinen kirjoittaja ella:
kuulemma jos on polttanut siihen asti että on saanut tietää raskaudesta, niin on sikiölle vahingollisempaa lopettaa kuin vähentää.
totahan ne terkat kertoilee näille niksoista kärsiville mammoille. Jotka sitten hyvällä omantunnolla polttavat se kymmenen tupakkaa päivässä. Se on kuulemma vaaratonta kun ne kymmenen imasee.
En sitten tiedä jos vaikka viikonloppuisin voisi polttaa enemmän huoh...
 
Saan varmaan kakkaa tästä niskaan, mutta kerrompa ajatukseni silti. JOS on epäilystä, että on ongelmia tupakoinnin lopettamisen kanssa, voisi sitä tupakointia lopetella ENNEN KUIN hankkiutuu raskaaksi. Tämä siis silloin, jos raskaus on suunniteltu. Itse vähentelin pikku hiljaa ja lopetin sitten kokonaan kun epäilin olevani raskaana. Siskoni lopetti, kun jätti pillerit pois.
 

Yhteistyössä