Raskaana - porsaanreikiä työsuhteessa???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja bg
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
B

bg

Vieras
Onko jotain porsaanreikiä että työnantaja voi purkaa vakituisen työsuhteen työntekijältä (moitteettomalta sellaiselta) hänen ilmoitettuaan olevansa raskaana?
tietäisikö joku?

Olen ollut työsuhteessa (vakituisessa syksystä asti) - ei koeaikoja tms ja nyt ilmoitin olevani raskaana, niin pomoni haluaa palaveerata kanssani huomenna "äitiysloma asioista"?!

Onko jotain porsaanreikiä että työnantaja voi purkaa vakituisen työsuhteen työntekijältä (moitteettomalta sellaiselta) hänen ilmoitettuaan olevansa raskaana?
tietäisikö joku?

Olen ollut työsuhteessa (vakituisessa syksystä asti) - ei koeaikoja tms ja nyt ilmoitin olevani raskaana, niin pomoni haluaa palaveerata kanssani huomenna "äitiysloma asioista"?!

Miksi sinulla on oletus, että saat potkut? Kyllä siinä äitiysloman järjestelyissä voi olla muutakin palaveerattavaa..

Luultavasti haluaa kysellä sulta koska olet jäämässä pois, miten sijainen opastetaan, oletko jo suunnitellut milloin palaat takaisin yms. Aika hurja työpaikka sulla kun ekana tulee mieleen et saa potkut jos pomo haluaa jutella!

no meillä kyllä kieltämättä on aika suoraansanotuna PASKA työpaikka. Näkyvä firma, hyvä maineinen mutta työntekijänä tiedän mikä laitos tämä firma on ja täältä kuka tahansa voi saada potkut ihan milloin tahansa kun vaan syitä löytyy.. Mutta hyvä jos tosissaan on "normaalia" palaveerata äitiyslomasta.

[QUOTE="VIERAS";23033520]no meillä kyllä kieltämättä on aika suoraansanotuna PASKA työpaikka. Näkyvä firma, hyvä maineinen mutta työntekijänä tiedän mikä laitos tämä firma on ja täältä kuka tahansa voi saada potkut ihan milloin tahansa kun vaan syitä löytyy.. Mutta hyvä jos tosissaan on "normaalia" palaveerata äitiyslomasta.[/QUOTE]

Oletko nyt ap vai??

No totta kai äitiysloma-asioista on esimiehen kanssa muutakin juteltavaa kun pelkkä ilmotus että hei oon paksuna.

Eiköhän halua keskustella esim. koska oot jäämässä pois, sijaisen hankkimisesta ja perehdyttämisestä, KELAn lappusten täyttämisestä jne.

Valitettavasti minäkin olen kuullut yrityksistä, joissa äitiyslomalle jäävän työpaikka ei ole turvattu. Yhdessäkin "hyvässä" firmassa kaksi äitiyslomalta palannutta oli irtisanottu. Moni firma ei ole sitä, miltä päällepäin näyttää.

[QUOTE="vieras";23033555]Valitettavasti minäkin olen kuullut yrityksistä, joissa äitiyslomalle jäävän työpaikka ei ole turvattu. Yhdessäkin "hyvässä" firmassa kaksi äitiyslomalta palannutta oli irtisanottu. Moni firma ei ole sitä, miltä päällepäin näyttää.[/QUOTE]

Mikään ei velvoita työnantajaa jatkamaan äitiyslomalta/hoitovapaalta palaavan työsuhdetta, niin se vain on.

Pyydä luottamusmies mukaan, tai jos et kuulu liittoon/teillä ei ole luottaria, työpaikan työsuojeluvaltuutettu sinne lisäkorvapariksi. Se on sun oikeus eikä työnantaja/esimies voi sitä kieltää - jos ei ole suunnitteilla jotain lainvastaista ;)

Todennäköisemmin haluaa selvittää käytännön asioita äitiyslomaan liittyen, älä huoli:) Ei ole mitään perusteita / oikeutta irtisanoa työsuhdetta raskauden takia, työnantajat tietävät sen itsekin ja tuskin ilmoittaisivat haluavansa palaveerata äitiysloma-asioista mikäli juonisivat jonkun porsaanreiän käyttöä. Koska tällöin irtisanominen on pystyttävä naamioimaan jostain muusta syystä johtuvaksi, sitä kyllä varmaan tapahtuu.

Yhteistyössä