Raskaana olles ei sais syödä homejuustoa..mut onko toi valion Aura kielletty?

  • Viestiketjun aloittaja äihjs¨phij
  • Ensimmäinen viesti
Viime vuonna Suomessa sairastui listerioosiin 36 ihmistä.
70 prosenttia näistä oli yli 65vuotiaita ja yli puolet miehiä.
Yksi oli lapsi.
Yhtään raskaana olevaa naista ei joukkoon mahtunut...
Empä kovin suurena riskinä pitäisi..
 
sussu
kysyin saako aurajuustoa syödä jos se on ollut uunissa vauva.fi:n av-palstalla. Mulle vaa v*ttuilttiin ja haukuttiin. eli saako sitä syödä vai ei? söin piirasta jossa oli aurajuustoa, tuorejuusto ja katkarapuja.. (oli uunissa ainakin 20min 150asteessa) Ja ihan hirveä olo henkisesti. Onko nyt tappanut lapseni kuten mulle tuolla toisella palstalla sanottiin, pitääkö mun lähtee päivystykseen? ihan hukassa.
 
uneton
Alkuperäinen kirjoittaja sussu:
kysyin saako aurajuustoa syödä jos se on ollut uunissa vauva.fi:n av-palstalla. Mulle vaa v*ttuilttiin ja haukuttiin. eli saako sitä syödä vai ei? söin piirasta jossa oli aurajuustoa, tuorejuusto ja katkarapuja.. (oli uunissa ainakin 20min 150asteessa) Ja ihan hirveä olo henkisesti. Onko nyt tappanut lapseni kuten mulle tuolla toisella palstalla sanottiin, pitääkö mun lähtee päivystykseen? ihan hukassa.
Se on uunissakin ollut niin älä huoli *hali*
 
mie vaan
Alkuperäinen kirjoittaja kakka:
Alkuperäinen kirjoittaja vierasw:
tietääkö kukaan voiko koiran ulosteista saada toksoplasmoosia? vai onko se vain kissan sairaus?
No tuuleekos useinkin syötyä koiranpaskaa?
No eihän kukaan nyt sitä paskaa syö, vaan toksoplasmoosi voi tarttua ihmiseen nimenomaan kissan ulosteesta esim käsiin, kun sitä jotenkin käsittelee, eli vaihtaa esimerkiksi kissan hiekkalaatikkoa. Kannattaisiko vähän hakea jotain taustatietoa asiasta ennen kuin alat mitään kommentoimaan? Kun et selvästi tiedä asiasta hölkäsen pöläystä.
 
valion sivuilta
Voiko raskaana oleva syödä sinihomejuustoa?

Raskaana oleville ei suositella ns. riskielintarvikkeiden nauttimista. Listeriaa on silloin tällöin esiintynyt muun muassa homejuustoissa, minkä takia myös niitä pidetään listerian suhteen riskielintarvikkeina (kysy lisätietoja muiden elintarvikkeiden osalta neuvolastasi). Vaara on vähäinen aikuisilla terveillä henkilöillä, mutta listerian on todettu olevan vaaraksi sikiölle. Raskaana olevan kannattaa välttää homejuustoja raskauden ajan. Raskauden aikanakin homejuustoja voi käyttää turvallisin mielin ruoanvalmistuksessa, sekä keitettävissä että uunissa kypsennettävissä ruoissa.

Juustoja tutkitaan säännöllisesti listerian havaitsemiseksi. AURA sinihomejuuston ja AURA Gold sinihomejuuston puhtaus ja turvallisuus varmistetaan tuotannossa päivittäisillä näytteenotoilla ja puhtaustarkkailuilla.

http://www.valio.fi/aura/sivusto/aura/faq8.html
 
no joo..
lukematta toisten vastauksia lainkaan, niin mä en syönyt raskaana ollessa edes Auraa tai muuta sinihomejuustoo. eiköhän yhden 9kk:tta pärjää ilmankin..... :D

Nyt oon syönyt ihan reippaasti!!
 
LINDA
Kyllä varmaan sais miehet siivoamaan kissan paskalaatikot....ja kukas sen miehen jäljet sit siivois? mulla on välillä kotona 12 kissaakin ja kyllä mä laatikot +muut laatikosta eksyneet papanat siivoan ihan ite.pesee vaan kädet hyvin sen jälkeen -samaisen pöpön voi saada vaikka mullasta..esim. huonosti pestystä vihanneksesta...ja kissastakin vain jos se syö jyrsijöitä ym.että kuhan muistaa perus hygienian niin ei hätää.Eikä kannata luoda mitään tarpeetonta hysteriaa! Lukihan jossain vauva oppaassa ettei kissan kanssa saisi nukkuakkaan samassa vuoteessa...HÖPÖ HÖPÖ sanon mä! Ja jättää ne ulkomaalaiset juustot väliin jos sitä listeriaa pelkää...kotimaisia hyviä tuotteita on paljon saatavilla.Että ei sitä raskaanakaan tarvitse nälkään kuolla.
 

Yhteistyössä