Raskaana olevat, tuleeko vauvalle perhepeti vai pinnasänky? :)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja galluppi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ensimmäisen kohdalla aioin nukuttaa pinnasängyssä, ei onnistunut,kun lapsi heräili niin usein (parikymmentä kertaa yössä) etten olisi jaksanut noustaylös niin monta kertaa yössä. Toista varten hankittiin sivuvaunu, lapsi ei kuitenkaan aluksi suostunut nukkumaan muualla kuin mun rinnan päällä (heräsi alle minuutissa muualla), parin kuukauden jälkeen alkoi nukkua sivuvaunussa. Tulevasta en tiedä, en oo tehny suunnitelmia. Kaikki pelit ja vehkeet on jo valmiiksi, ehkä kokeillaan ensin sivuvaunua.

Meillä nukkuu 1kk vauva tällä hetkellä kehdossa oman sängyn vieressä. Kunhan oppii kääntyilemään niin laitetaan pinnasänky samalle paikalle. Ihan viereen en uskalla ottaa, tai en saa vaan itse nukuttua kunnolla. Sitä vaan pelkää, että kääntyy vauvan päälle. Nukun todella sikeästi toisinaan, vaikka en niin paljon pyörikään, niin silti ei uskalla. Muutaman kerran aamuisin olen ottanut vauvan nukkumaan miehen paikalle, kun mies jo töihin lähtenyt. Päivällä sitten nukkuu sylissä, vaununkopassa ja milloin missäkin.

No mä en ole raskaana, mutta vastaan silti :D Meillä vauva nukkui sivuvaunussa ihan ekat kuukaudet, ja siirtyi sitten omaan huoneeseen. Meillä tämä oli hyvä ratkaisu, koska en voinut imettää vahvan psyykelääkityksen takia (sairastin psyykositasoisen synnytyksenjälkeisen masennuksen, joka tuli yhtäkkiä ja rajuna, mutta tokenin onneksi pian). Meillä vauvaa siis ruokki pullosta vuoroöinä minä tai mies, ja se joka oli pullovuorossa, nukkui sivuvaunun puolella. Meidän tyttö on nukkunut yöt aivan alusti asti tosi sikeästi, ja yösyönnin loputtua oli jotenkin luontevaa (meille) antaa tytön nukkua omassa huoneessaan. Hyvin on mennyt :)

Katsotaan sitten tilanteen mukaan, mikä tuntuu parhaalta ratkaisulta. Meidän pinniksestä ei saa laitaa pois, mutta siitä saa irroitettua muutaman pinnan. Varmaan laitetaan pinnis ihan sängyn viereen ja vauva nukkuu sitten joko kainalossa tai vieressä siinä pinniksessä. Totesin esikoisen kanssa että itse pääsee yöheräilyijen kanssa helpoimmalla kun vauva on mahdollisimman lähellä, saa vaikka itse torkkua kun vauva on rinnalla ja toisaalta imetys sai aluksi aikaan sen että hikoilin kuin pieni sika, niin oli todella kurjaa joutua märkänä ja kuumissaan nousemaan sängystä, kun alkoi heti paleltaa älyttömästi. Toisaalta mies taas nukkuu niin leveästi, että on mukava jos vauvan voi laittaa viereen pinnasänkyyn silloin kun haluaa itse vähän enemmän tilaa.

En suunnittele etukäteen liikaa kun jokainen vauva on erilainen - esikoisen kanssa kuvittelin nukkuvani mahdollisimman kauan perhepedissä, mutta hän lopetti yösyönnit aikaisin ja nukkui parhaiten yksin.

Itse en ole raskaana nyt, mutta jokaisella lapsellani aion perhepetiä pitää. Paras paikka lapselle ja minulle takaa hyvät yöunet, sillä imetän lähes heräämättä yöllä. Kätevää.

[QUOTE="pipuli";27689545]Mitä mieltä siitä, että heti alkuun pinnasänkyyn ja omaan huoneeseen? Meneekö vaikeaksi?[/QUOTE]

Meillä poika (nyt 6kk) on nukkunut n. 7 viikon ikäisestä omassa huoneessaan. Alkuun nukkui äitiyspakkauksen laatikossa meidän sängyn vieressä. Meillä tämä ratkaisu on toiminut hyvin :) Kokeilemallahan se selviää.

Meillä on nyt 3 viikkoinen vauva ja hän nukkuu alkuyön omassa sängyssään ja loppuyön perhepedissä kun nukahdan aina imettäessä :p

Mulla on vähän ollut periaatteena että vauva itse valitsee missä nukkuu, esikoinen nukkui paremmin perhepedissä ja keskimmäinen taas ei osannut nukkua vieressä ollenkaan.. Tämä kolmas osaa näköjään nukkua kummin vain :)

Ja välillä meitä nukkuu tossa sängyssä jopa 5... Usemmiten vain 4...

Vauvalle tulee sivuvaunu, eikä tule vauvaikäisenä nukkumaan mun sängyssä. Meidän pinniksestä saa laitoja laitettua kahelle eri korkeudelle, joten yletyn helposti koskettamaan vauvaa ja nostamaan hänet syliin ilman että tarvii nousta ylös. Perhepetiin ei tule sen takia että mulla on epilepsia ja periaatteessa voin saada kohtauksen yöllä, vaikka tää onkin tosi epätodennäköistä. Lisäksi mun aivosähkökäyrä on samasta syystä koko ajan epänormaali, vaikka en saakaan lääkityksellä kohtauksia, joten en ole satavarma että mun uni-valverytmi on normaali. Tai siis tiedän ettei ole, kun se kuuluu minun epilepsiaani. Isompana saa tulla sänkyyn nukkumaan ja nukkuu meidän huoneessa vielä useamman vuoden.

Taitaa tulla perhepetiin. Nykyisen kuopuksen sänky on sivuvaununa makkarissa, ja makkari on niin pieni ettei sinne enää pinnasänkyä saa mahdutetuksi.
Ehkä sitten kun tyttö jossain vaiheessa siirtyy omaan huoneeseensa nukkumaan sänkyineen, niin saa vauvalle sängyn makkariin.

Tosin menee se nyttenkin niin, että esikoinen kipittää öisin viereen nukkuu ja vaikka kuopus siirrettäisiinkin sänkyineen makkarista pois, niin varmasti hänkin alkaa kipittelee väliin nukkumaan =)
Paras vaihtoehto lienee sitten 3 metriä leveä sänky makkariin, että kaikki viisi mahdutaan siellä nukkumaan :D

• Tykkää
Reactions: Madicken04
Samoin ajattelimme tehdä kuin esikoisen kanssakin: yöt vauva nukkuu äidin kanssa vierashuoneessa, ja aamulla isä herää lapsen kanssa pariksi tunniksi, jotta äiti saa univelkaa pois. Tosin nyt sänkyyn taitaa tulla esikoinenkin, koska on tähänkin mennessä melkein joka yö tullut äidin viereen isin ja äidin sänkyyn.

Ei ikinä perhepetiä. Sehän on oikesti rangaistavaa ottaa pienii vauva samaan sänkyy vanhempien kanssa ja altistaa ne suurelle kuoleman vaaralle. Vauva pärjää pinnasängyssä vallan mainiosti

Vastuutonta toimintaa vanhemmilta

[QUOTE="vieras";27689263]Ehdottomasti perhepeti! Jos asiaan perehtyy niin hyödyt ovat lukemattomat. Äitiyspakkauksen laatikko on rekvisiittana siltä varalta että tulee joku kysymään. Pinnasänkyä ei ole tarkoitus hankkia.

Tietysti nukkujat ovat erilaisia ja se voi vaikuttaa valintaan. Itse herään hyvin herkästi enkä liiku tai käännä kylkeä heräämättä.[/QUOTE]

Pakko kysyä, että miksi ihmeessä? Ei kai perhepeti enää tänä päivänä mikään ihmeellisyys ole! :)

Meillä tulee pinnasänky ihan meidän sängyn viereen, jos ei siinä viihdy niin saa nukkua vieressä. Esikko nukkui eka vuoden pinniksessä ja sen jälkeen on koisannut meidän keskellä. Annetaan lasten itse siis päättää, nukkuvat siinä missä nukkuvat parhaiten. :)

Ei ikinä perhepetiä. Sehän on oikesti rangaistavaa ottaa pienii vauva samaan sänkyy vanhempien kanssa ja altistaa ne suurelle kuoleman vaaralle. Vauva pärjää pinnasängyssä vallan mainiosti

Vastuutonta toimintaa vanhemmilta

Joo, kyllä on ihan Suomen lain mukaan kriminalisoitua toimintaa. Muista soittaa joka kerta poliisit hätiin, kun kuulet jonkun mainitsevankin kirosanan "perhepeti"! Kai olet jo ilmiantanut näitä vastuuttomia kansalaisia?

Meidän 6 vk vanha vauva nukkuu nyt perhepedissä. Pinnasängyssään on nukkunut yht. 30 min tuon kuuden viikon aikana. Saa nukkuakin meidän kanssa samassa sängyssä vielä hyvän aikaa, hän kun ei oikein kunnolla nukukaan jos ei ole ketään vieressä nukkumassa, ja meillä on tosi leveä sänkykin, että siihen mahtuu kyllä. Plus että meidän mielestä on iiiiiiihanaa nukua sen pienen murusen vieressä :heart:.

En ole enää raskaana mutta kolme viikkoa sitten olisin vastannut että tuleva vauva tulee nukkumaan perhepedissä - ja niin on käynytkin. :) On kuin 2v isosiskonsa aikanaan, nukahtaa vain vierelle. Tähän mennessä olen kerran saanut siirrettyä sylistä pinnasänkyyn jatkamaan päiväunia, muuten pinnasänky on lähinnä koristeena.

Esikoinen oli ainoa vauvoista joka nukkui pinnasängyssä ja jopa 5kk iästä omassa huoneessa. Kaksi seuraavaa ovat nukkuneet vauvavuotensa ja ylikin perhepedissä.

pinnasänky, olen herkkäuninen ja pyörin ja tarvitsen paljon tilaa sängyssä nukahtaakseni etten vauvaa kyllä siihen halua. Hänen sänkynsä tottakai on ihan siinä vieressä n. 2v asti vähintään, sitten voin harkita omaa huonetta.

Yhteistyössä