Raskaana olevat, tuleeko vauvalle perhepeti vai pinnasänky? :)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja galluppi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Pinnasänky siihen ihan likellä omaa petiä että nähdään toisemme :) Viimeksi siis esikoinen nukkui vieressä mutta hyi kamalaa ku monet kerrta heräsin ku nukuin vauvan päällä :( Vauvalla oli koliikkia ja minä tietty ihan väsy niin en tajunnut ollenkaan... Sitte oli pakko laittaa omaan sänkyyn ennen ku ois käyny pahasti :(

[QUOTE="provo";27689049]Joo haa haa. Onpa hauskaa.[/QUOTE]

No joo ei kuule ole! Kyllä mie uskon että monet on meinannu kierähtää vauvan päälle. Alussa en tietenkään mutta sitte ku en ikinä saanu nukkua ku sen tunnin yössä niin pyörin ja pyörin ja onneksi aina heräsin, siis olin puoliksi vauvan päällä. Sitte tajusin että pakko laittaa pinnasänkyyn. Niin on paras! Kyllähän luulis että alitajunnassa on että nyt pitää nukkua varovasti mutta niih...
Ja tein mie toisesta peitosta eka semmosen vallin etten pääse vauvan puolelle, mutta ei se oikein toiminut. Mies nukkuin sohvalla ekat 3kk :D Ja korvatulpat korvissa.

Pinnasänky. Niin oli esikoisella, ja tulee olemaan tällä seuraavallakin. Esikoinen nukkui meidän huoneessa pinnasängyssä 1-vuotiaaksi asti ja sitten siirtyi omaan huoneeseen.

No joo ei kuule ole! Kyllä mie uskon että monet on meinannu kierähtää vauvan päälle. Alussa en tietenkään mutta sitte ku en ikinä saanu nukkua ku sen tunnin yössä niin pyörin ja pyörin ja onneksi aina heräsin, siis olin puoliksi vauvan päällä. Sitte tajusin että pakko laittaa pinnasänkyyn. Niin on paras! Kyllähän luulis että alitajunnassa on että nyt pitää nukkua varovasti mutta niih...
Ja tein mie toisesta peitosta eka semmosen vallin etten pääse vauvan puolelle, mutta ei se oikein toiminut. Mies nukkuin sohvalla ekat 3kk :D Ja korvatulpat korvissa.

noniin tämähän todistaa sen, että vaistosi toimii umpiväsyneenäkin. :) Heräät vaistojen varassa heti kun olet menossa vauvan päälle.
Terve äiti ei lastaan allensa tukehduta nukkuessaan, kuten et sinäkään. Toki tuollainen pelko vaikuttaa unesikin laatuun jo eli hyvän päätöksen teit kun laitoit muualle nukkumaan teidän tapauksessa.

Ymmärsin että olit nukkumassa vauvan päällä ihan sikeästi kun joku suurinpiirtein herätti että hei herätys. :D

Minä pystyin aluksi, mutta siten 5kk alkoi myllätä niin paljon että oli pakko ihan oman unen takia siirtää omaan sänkyyn. Jotkuthan pystyvät vuosia nukkumaan näin. Olen varmaan herkkäuninen. :)

Minä nukun niin sikeästi kun vihdoin nukahdan, etten uskalla. Ja tosiaan vanhempien lasten kanssa en pysty nukkuu kun myllertävät ympäri sänkyä yhtä paljon kuin minä. :) Kuopus on heti liikkumaan opittuaan ollut aivan hurja myllertäjä ettei se edes pysyisi muuta kuin pinnasängyssä!

Tai korjaan...onhan meillä pinnasänky ja varmaan laitetaan päivällä nukkumaan sinne esikoiselta suojaan. Tai siihen laatikkoon olkkariin. Katsotaan sitten miten on parasta. Ainakin öisin tulee kainaloon jos ei nyt mitään ihmeellistä tapahdu, kuten joku unilääkitys tms joka estäisi suunnitelmat.

Perhepeti, niin on ollut kahden aikaisemmankin piltin kanssa. En osaisi nukkua laisinkaan jollen olisi pienen vieressä valmiina hoitamaan häntä heti hänen tarvitessaan hoitoa.

Meidän lapsilla ei ole edes ollut pinnasänkyä, ei ole hoitotasoakaan koska vaipan vaihto sujuu näppärästi ihan vauvaa sylissä "velloen". Näin sekä isällä että minulla, me emme edes osaisi vaihtaa vaippaa muuten kuin sylitellen.

Ehdottomasti perhepeti! Jos asiaan perehtyy niin hyödyt ovat lukemattomat. Äitiyspakkauksen laatikko on rekvisiittana siltä varalta että tulee joku kysymään. Pinnasänkyä ei ole tarkoitus hankkia.

Tietysti nukkujat ovat erilaisia ja se voi vaikuttaa valintaan. Itse herään hyvin herkästi enkä liiku tai käännä kylkeä heräämättä.

No, sillä oli sellanen pyöräkoppa johon ajattelin sen sitten aina nukuttaa oman sängyn viereen. Olikin varsinainen takiainen ja päätyi viereen nukkumaan jotta saatiin nukuttua. 6kk siirsin pinnasänkyyn ja hyvin sujui. Eli menin sujuvasti tilanteiden mukaan enkä yrittäny vauvaa pakottaa oman pääni perusteella tiettyyn paikkaan. Ei mitään ongelmaa siitä että sai olla vieressä ja omaan huoneeseen siirty 2v. Mulle vanha terkkatäti sanoi sillon alussa että nukutte missä nukutte kunhan nukutte. Varsin viisas neuvo.

[QUOTE="pipuli";27689545]Mitä mieltä siitä, että heti alkuun pinnasänkyyn ja omaan huoneeseen? Meneekö vaikeaksi?[/QUOTE]

Ei mene, mutta oon ite sitä mieltä, että kannattaa kattoa miten alku sujuu. Toisekseen, aikuisten läsnäoleva hengitys saattaa auttaa vauvaa rytmittämään omaa hengitystään ja se jää pois, jos omassa huoneessa. Olen siirtänyt vauvani noin nelikuisena omaan huoneeseen, vaikkei yösyötötkään vielä loppuneet. Mutta meillä se meinasi sitä, että vauvan ja minun unet paranivat ja pitenivät. Tilanteen mukaan. Vauvat ovat niin erilaisia kuten me ihmiset muutenkin.

Miksi vauva pitäisi laittaa heti alkuun pinnasänkyyn toiseen huoneeseen yksinään? Pieni tarvitsee vanhempiaan. Vasta sitten tiedät että vauvalla on jotain asiaa kun hän itkee niin lujaa että kuulet sen toiseen huoneeseen saakka ja sitten rauhoittelu onkin vaikeampaa kuin jos heti olisi reagoitu eikä vauvan tarvitsisi käyttää äärimmäistä keinoa äidin huomion saamiseen. Tuossa tilanteessa joutuu vähän väliä nousemaan sängystä, kävelemään sinne toiseen huoneeseen vauvan luo, rauhoittelemaan itkuista vauvaa jolloin aikaa ja energiaa menee paljon enemmän ja ehkä huonommat yöunet sekä vauvalla että vanhemmilla. Kummatkin rasittuvat eikä kommunikaatio pelaa, pahimmillaan viileä ja etäinen vauvanhoitotyyli tekee lapsien ja vanhempien välille viileät välit jonka huomaa sitten isompana ja ihmetellään miksi lapset vierailevat vanhempiensa luona tyyliin kerran vuodessa velvollisuudesta. Ehkä hieman liioiteltu esimerkki mutta tuota oikeasti tapahtuu ja pienistä asioista pikkuhiljaa ajan kanssa muodostuu isompia, se tunne, läheisyys ja luottamus luodaan pienestä saakka ja minusta vauvan lähellä, edes samassa huoneessa, nukkuminen ja hänen tarpeisiinsa vastaaminen ovat se mistä kaikki lähtee alkuun. Suosittelen miettimään tarkkaan valintoja ja niiden seurauksia jo etukäteen.

Minä olin silloin ennen esikoisen syntymää ehdottomasti sitä mieltä, että vauva nukkuu omassa pinnasängyssään. No, ekasta yöstä lähtien nukkui meidän välissä kaikista parhaiten ja siinä olikin sitten 10 kk:n ikään saakka (sukulaisten kauhistukseksi.. heidän mielestään me vaan nukuttiin vauvan päällä koko ajan tai vauva könittää yöllä pois sängystä ja tippuu lattialle).. :D Kuopus syntyy lähiaikoina ja saa nähdä miten käy. Jos vauva nukkuu paremmin pinnasängyssä niin sitten nukkukoot siellä ja jos perhepedissä niin sittenpähän nukkuu minun ja miehen välissä. Olen tullut siihen tulokseen, ettei kannata suunnitella mitään etukäteen liiaksi vauvan kanssa.. kuitenkin homma menaa jossain vaiheessa uusiin puihin. :)

Meillä on "sivuvaunu" 4,5-kuisella vauvalla. Pidän usein kättä vauvan rinnalla, niin tyttö nukahtaa helpoiten. Aamuisin olen ottanut viereen, niin nukkuu tunnin pidempään. Vielä en tiedä siirrytäänkö pinnasänkyyn meidän viereen, omaan huoneeseen vai tuleeko vauva meidän sänkyyn kun nykyinen peti käy pieneksi, katsotaan kuinka nukkuu parhaiten.

Yhteistyössä