Raskaana olevat, rokottakaa itsenne, se suojaa myös lastanne.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kinsella
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Kinsella

Jäsen
18.02.2008
408
1
16
Pohjois-Savo
Katsoin äsekn kolmoselta tuon 45 minuuttia ohjelmassa käsitellyn jutun, jossa raskaana olevat pelkää ottaa rokotteen.

Kuten tuossa ohjelmassa asiantuntija suositteli että se rokote kannattaa ottaa! Rokotteessa ei ole mitään mustaa aukkoa eli tiedetään mitä mitäkin ainesosa on.

Minusta suurempi vaara on olla ottamatta rokote ja saada se tauti ja samalla kuolla itse lapsen kanssa.

Jos tulen raskaaksi aion ottaa rokotteen koska sen hyödyt ovat varmasti suuremmat kuin haitat mutta jokaisellahan se loppupeleissä on se päätösvalta.

Itseä pelottaa enemmän ne jälkitaudit. Aion ottaa rokotteen, koska ajattelen tällä hetkellä noita neljää lasta, jotka tarvitsevat äitiä vielä monen monta vuotta.

Alkuperäinen kirjoittaja Perri:
Aika harva siihen nyt kuitenkaan kuolee kehittyneemmissä maissa, vaikka taudin sairastaisikin.

niin, mutta aika rankkaa sairastamista. Nytkin tehohoidossa hengityskoneessa nuori mies, joka ei kuulu edes riskiryhmään.

Itse en sitä ottaisi, vaikka raskaana olisinkin.
Ja vaikka lappu postiluukusta tuli, että lapsi haluttaisiin rokotuskokeiluun - ei onnistu.

Väitetään, ettei sikainfluenssa ole sen vaarallisempi kuin tavallinenkaan influenssa. Se kuitenkin on hätäisesti kyhätty kokoon, ja tiedä vielä sen laajemmin mimmoiset sivuoireet siitä voi tulla.

Alkuperäinen kirjoittaja äiti joka ehkä ottaa:
Mistä noita rokotteita edes saa? Esim äitiysneuvolassa ei ole asiasta mainittu sananpuolikastakaan.. vai onko ne vasta tuloillaan?

Kyllä sieltä neuvolasta pitäisi tulla tietoa sitte kun rokotuksen saa, nythän vasta rokotteita on alkanu saapua Suomeen.

Aika harva siihen nyt kuitenkaan kuolee kehittyneemmissä maissa, vaikka taudin sairastaisikin.

Etkö sä laske Amerikkalaisia sivistyneiksi? Eikö nimen omaan USA:ssa kuollut paljon raskaana olevia ja siksi meillä ne rokotetaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Terttu:

Etkö sä laske Amerikkalaisia sivistyneiksi? Eikö nimen omaan USA:ssa kuollut paljon raskaana olevia ja siksi meillä ne rokotetaan.

Eikös amerikassa jää myös ne hoitamatta jolla ei ole sairasvakuutusta / Varaa maksaa sitä lääkärissä käyntiä ja lääkkeitä? ;)

Alkuperäinen kirjoittaja hmm.:
Alkuperäinen kirjoittaja äiti joka ehkä ottaa:
Mistä noita rokotteita edes saa? Esim äitiysneuvolassa ei ole asiasta mainittu sananpuolikastakaan.. vai onko ne vasta tuloillaan?

huomenna alkaa rokotukset pohjosessa, pian muuallakkin

Ok. minä vaan oon nii lopuillaan jo tä raksuden kanssa että en tiiä kannattaako sitte ottaa. Antaakohan ne synnärillä sitä? :D

Pitkällisen empimisen jälkeen aion ottaa minäkin, mutta en tosiaan sano kenellekään toiselle odottavalle äidille miten hänen pitäisi tehdä. jokainen valitkoon itse ja molemmat kannat ymmärrän. tietääkö kukaan lopulta mitä vaikutuksia rokotteella on pitkällä tähtäimellä.

Rokote on ilmainen!

Mua pelottaa ne jälkitaudit kanssa, en halua mitään keuhkokuumetta! Mulla on tyttö kotona, kyllä mieluiten kestän ne sivuvaikutukset jotka ei nyt niin pahat ole rokotteeseen verrattuna. Onhan niitä lapsilla testattu eikä niilläkään varmasti ole pahoja sivuoireita ollut.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Eikös amerikassa jää myös ne hoitamatta jolla ei ole sairasvakuutusta / Varaa maksaa sitä lääkärissä käyntiä ja lääkkeitä? ;)

No suhteellisen pieni joukko kuuluu tähän joukkoon.

Toisekseen, esim. Australiassa ei ole vastaavanlaista (tietääkseni?) vakuutusjärjestelmää joten kaikki hoidetaan mutta siitä huolimatta siellä on kuollut monta raskaanaolevaa naista.

Myös lapsivuodeaika välittömästi synnytyksen jälkeen on riskialtista aikaa mikäli olen oikein ymmärtänyt.

No, täällä pohjoisessa on jo epidemia päällä eikä rokotuksista tietoakaan. 2 vk rokotuksen jälkeen tulee vasta immuniteetti influenssalle, eli alkaa olla aika myöhäistä rokotella...

olen raskaana 19 viikkoa perjantaina, ja ajattelin
rokotteen ottaa.asun lapissa ja noita tuli yllättäen
ihan helvetisti.
luotan kuitenkin asiantuntujoihin sen verran ettei
minuun tykitetä jotain paskaa joka
lapselleni pysyvää haittaa aiheuttaisi.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Joo totta. Mut mä en aina laskekkaan niitä amerikkalaisia kovin sivistyneiksi. Niitähän kuolee vuosittain kymmenkunta jopa ruohonleikkuriin. (luin kerran tilastoa niitten kuolinsyistä) Miten pässi sitä pitää olla että saa ittensä vahingossa hengiltä ruohonleikkurilla :)

Alkuperäinen kirjoittaja Jenis:
No, täällä pohjoisessa on jo epidemia päällä eikä rokotuksista tietoakaan. 2 vk rokotuksen jälkeen tulee vasta immuniteetti influenssalle, eli alkaa olla aika myöhäistä rokotella...

ei välttämättä. Epidemian huippu saavutetaan 5-6vk kuluttua.

Mut eihän rokte takaa ees sen 2vko:n jälkeenkään ettet sairastuisi!? Sehän muuntautuu jatkuvaan ja mihin kantaan tää meille tullut rokote on edes kehitetty?

Yhteistyössä