Raskaana olevat karppaajat???

  • Viestiketjun aloittaja nainen
  • Ensimmäinen viesti
nainen
Paljonko syötte hiilareita päivässä? Pitääkö syödä raskaana vähän enemmän? Onko välillä lipusunut, kun on paljon tehnyt makeaa mieli? :) Olisin erittäin onnellinen, jos vastailisitte mulle! :D
 
Itse en ole raskaana, mutta kaverini karppasi koko raskausaikansa (no välillä lipsui myös makeanhimossaan) ja neuvolassa myös kannustivat tähän, koska kaverini oli ylipainoinen ja paino laski tasaisesti myös raskausaikana. Mutta kaikki ravintoarvot kohdillaan.

Öö, ei tästä tainnut olla mitään apua sun kysymyksiin, mutta kyllä niitä karppaajiakin varmasti on :) Itse jos oisin raskaana, söisin ehkä vähän enemmän hiilaraita, mutta kuitenkin pääasiassa vähähiilihydraattisesti.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Milli Mehiläinen:
Itse en ole raskaana, mutta kaverini karppasi koko raskausaikansa (no välillä lipsui myös makeanhimossaan) ja neuvolassa myös kannustivat tähän, koska kaverini oli ylipainoinen ja paino laski tasaisesti myös raskausaikana. Mutta kaikki ravintoarvot kohdillaan.

Öö, ei tästä tainnut olla mitään apua sun kysymyksiin, mutta kyllä niitä karppaajiakin varmasti on :) Itse jos oisin raskaana, söisin ehkä vähän enemmän hiilaraita, mutta kuitenkin pääasiassa vähähiilihydraattisesti.
Joo jokainen vastaus on ihana saada, kiitos! :) Mietin vaan tuota, et "pitääkö" niitä hiilareita saada minkäverran tarkalleen tai että mikä on liian vähän? :)
 
cc
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Vähähiilihydraattista dieettiä ei suositella raskaana oleville naisille
Mutta kyllähän raskaudiabeetikotkin syövät hyvin vähän hiilareita!
Totta, mutta suosituruokjavaliossa on puuroa ja leipää. Eli jonkin verran kyllä pitäisi saada mukaan hiilareitakin.
 
siitä vaan
En ole nyt, mutta yksi raskaus karppauksella takana.
En ole koskaan liiemmin laskenut hiilareita, mutta dieettini ei kuulu peruna, porkkana, pasta, riisi ym. lisukkeet, einekset eikä mitkään herkut pähkinöitä, rahkaa ja tummaa suklaata lukuunottamatta. Lisäksi syön joskus 100% ruisleipää, mutta maksimissaan palan päivässä. Hedelmiä en ole myöskään syönyt oikeastaaan ollenkaan. Marjoja syön paljon ja jugurttia myös.

Mulle karppaus ei ole koskaan ollut laihdutusmenetelmä. Raskausaikanakin siis kun karppaa niin kannattaa pitää rasva ja proteiinimäärät riittävän suurina jotta ei laihdu!

Erityisen hyvää tässä karppausraskaudessa verrattuna sitä edeltävään normiruokavalioraskauteeni oli se, että sain selkeästi tarpeeksi proteiinia ja pysyin liikkeessä kunnolla koko raskausajan eikä lihakset pienentyneet! Ekassa raskaudessa jouduin tarkkailemaan syömisiäni jottei kilot olis räjähtäneet käsiin jolloin varmaan söin lopulta liian vähän proteiinia ja voimat oli poissa.
 
Tiukka karppaus ei sovi raskaana oleville!
Sen vuoksi että ketoaineiden olevan teratogeenisiä. Kannattaa kysyä asiaa lääkäriltä. Itse luin tuon Lääkärilehdestä v. 2008 tai v. 2009
 
Jenis
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Sitä kyselisin, että paljonko on se hiilarimäärä, jota raskausdiabeetikoille suositellaan? Siis niille, jotka pärjäävät ruokavaliohoidolla?
Mun kaveri on tuolla ruokavaliolla juuri, ja ei hän ole niinkään mistään tarkoista määristä puhunut... sokeri ja valkoiset jauhot pois, kasviksia ja lihaa/kalaa/kanaa tilalle.
 
Minä söin vähähiilarisesti raskausdiabeteksen takia. Jos olisi syönyt virallisen raskausdiabetes ruokavaliosuosituksen mukaisesti niin sokerit olisivat pomppineet ties missä ja olisin joutunut insuliinille paljon aikaisemmin. Hiilarit pidin alle 50g/vrk.

Painoa tuli 10kg, jotka tippuivat muutamassa viikossa synnytyksen jälkeen.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Tiukka karppaus ei sovi raskaana oleville!:
Sen vuoksi että ketoaineiden olevan teratogeenisiä. Kannattaa kysyä asiaa lääkäriltä. Itse luin tuon Lääkärilehdestä v. 2008 tai v. 2009
Aivan! Pitääpä ottaa asiasta itsekin selvää!
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Jenis:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Sitä kyselisin, että paljonko on se hiilarimäärä, jota raskausdiabeetikoille suositellaan? Siis niille, jotka pärjäävät ruokavaliohoidolla?
Mun kaveri on tuolla ruokavaliolla juuri, ja ei hän ole niinkään mistään tarkoista määristä puhunut... sokeri ja valkoiset jauhot pois, kasviksia ja lihaa/kalaa/kanaa tilalle.
Se riippuu varmaan diabeteshoitajastakin miten tarkasti hän käskee syödä yms..:)
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja kesäkurpitsa:
Minä söin vähähiilarisesti raskausdiabeteksen takia. Jos olisi syönyt virallisen raskausdiabetes ruokavaliosuosituksen mukaisesti niin sokerit olisivat pomppineet ties missä ja olisin joutunut insuliinille paljon aikaisemmin. Hiilarit pidin alle 50g/vrk.

Painoa tuli 10kg, jotka tippuivat muutamassa viikossa synnytyksen jälkeen.
Ahaa! Eli ne määrät saattaa olla liian suuret sitten niis neuvolan kautta saaduissa ohjeissa.. Tietäis vaan sen mikä olis se paras määrä! :p
 

Yhteistyössä