Raskaana olevan jouluruoka-rajoitukset, kalaruokavinkkejä otetaan vastaan.

  • Viestiketjun aloittaja Kalanhimoinen odottaja
  • Ensimmäinen viesti
Kalanhimoinen odottaja
Eli homejuustojako ei sitten saa syödä? Vaikka olisi kotimaisia ja pastöroidusta maidosta tehtyjä?

Vakuumiin pakatut kalat kiellettyjen listalla, eli graavi- kylmä- ja lämminsavulohi, savusiika jne. Itsetehty siis ok?

Mitens silli, siis muoviin pakattu ns. islanninsilli? Purkkisillit nyt on varmasti ok.

Voihan kun ärsyttää tämä rajoitusten määrä. En itse syö lihaa, jouluna aina nauttinut erilaisista kaloista ja etenkin juustoista punaviinin kera illalla.

Jotain kalaa olisi ihana tehdä, mietin jotain sillikaviaaria tai uusimman S-kaupan ruokalehden ohjetta punajuuri-sillisalaatille.
Vinkkejä otetaan vastaan, kiitos.

Ps. kolmatta odotan, ei noiden isompien aikaan esim. Aura ollut kiellettyjen listalla..

 
Ap
Miksi meillä sitten neuvolassa on kielletty tuo Aura-juusto? Koska sehän on pastöroidusta tehty? Siis lämpimissä ruoissa ok, mutta "kiellettyjen" listalla lukee homejuustot..

Kiitoksia vastauksista. Jotain silliohjetta ihanaa jos olis jollain laittaa jakoon.. Kiitos :)
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Ap:
Miksi meillä sitten neuvolassa on kielletty tuo Aura-juusto? Koska sehän on pastöroidusta tehty? Siis lämpimissä ruoissa ok, mutta "kiellettyjen" listalla lukee homejuustot..

Kiitoksia vastauksista. Jotain silliohjetta ihanaa jos olis jollain laittaa jakoon.. Kiitos :)

Varmaan siksi, kun homejuustot yleensä on tehty jostain muusta.
 
Vieras
Jostain listasta juuri luin netissä, siinä oli että pastöroimattomat juustot, pehmeät juusto eli home- ja tuorejuustot ovat vältettävien listalla. Eli joku noissa ns. pehmeissä juustoissa on että ei suositella. Tai siis se kohonnut listerian riskihän siinä on.

Itse myös raskaana, kovasti himottaisi homejuustot. Ratkaisin asian sillä että teen aura-punajuuripaistosta, erittäin runsaalla aurajuustolla :) Se maistuu niin lämpimänä että kylmänä. Toinen mitä ajattelin tehä on pipari-aurakiekot, uunissa kun käyvät niin sallituksi muuttuu tuo jumalainen juusto ;)

 
mie vaan
No paha se on alkaa tuosta noin vaan tekemään jotain kylmäsavulohta.
Aurajuusto on kiellettyjen listalla meidänkin neuvolassa. Aika sekavia suosituksia sitten vissiin Suomen eri neuvoloissa, toisissa saa syödä ja toiset kieltää.

No synnytyksen jälkeen sitten minä ainakin pidän savukala-homejuusto-viini-bileet ;-)
 
Toi homejuustojen mm. Auran syöntikielto ei varsinaisesti liity pastöroitu/ei-pastöroitu -kysymykseen vaan itse siihen elävään kantaan jota on käytetty kun homejuusto on tehty. Mutta kovat juustot pastöroidusta maidosta lienee vaarattomia. Nuo kylmäsavukalakiellot liittyvät käsittääkseni listeria-vaaraan (kuten myös tuo pastöroimattomuus). Isot petokalat kait yleensä on vältettävien listalla mutta muista syistä (raskasmetallit ja muut myrkyt). Osta kotimainen kasvatettu kirjolohifilee ja tee uunikala :)
 
Minä myös
Haluisin nyt tietää mitä tänä vuonna sanotaan maksalaatikosta? Esikon aikaan oli täysin kielletty, tokan aikana ei tehny edes mieli mut nyt vois syödä pelkkää maksalaatikkoa..
 
vieras
Auraa ei meidänkään neuvolan mukaan saa syödä. Ja Valion sivujen mukaankin sitä olisi hyvä vältää. (En jaksa ettiä, mutta oli siellä jossain usein kysyttyä -osiossa)

Mutta mitä nuo pipari-aurakiekot on?? Ohjetta kehiin ja heti!
 
Jenis
Alkuperäinen kirjoittaja Minä myös:
Haluisin nyt tietää mitä tänä vuonna sanotaan maksalaatikosta? Esikon aikaan oli täysin kielletty, tokan aikana ei tehny edes mieli mut nyt vois syödä pelkkää maksalaatikkoa..
http://www.espoo.fi/default.asp?path=1;28;11866;11404;10024;10156;10165;10170;10190
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Minä myös:
Haluisin nyt tietää mitä tänä vuonna sanotaan maksalaatikosta? Esikon aikaan oli täysin kielletty, tokan aikana ei tehny edes mieli mut nyt vois syödä pelkkää maksalaatikkoa..
Ei suositella edelleenkään. Maksapasteijaa tms saa syödä sen jonkun tietyn määrän, mutta noita missä on oikeesti maksaa (pihvit, kastike, laatikko jne) ei suositusten mukaan sais syödä. (Mutta jos mä maksalaatikkoa muutenkaan söisin, niin jouluna varmaan sitä ottaisin vähän)
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja mie vaan:
No paha se on alkaa tuosta noin vaan tekemään jotain kylmäsavulohta.
Jos teillä itsellä ei ole välineitä ks-lohen tekoon niin jollain tutulla varmasti on (täällä pohjosessa ainakin ihmiset savustaa tosi paljon itse, mekin savustetaan huomenna)
 
Tässä :)
http://www.kotikokki.net/reseptit/nayta/37202/Aura-piparikiekot%20(n.%2025%20kpl)

Eiköhän tuossa maksalaatikossa ole sitä maksaa aika pirun vähän, että jos maksamakkaraa saa syödä max. 100g viikossa, niin luulisi että laatikkoa voi joulupöydässä hyvillä mielin syödä. 70-luvulla äitini ollessa raskaana oikein kehoiteettiin syömään maksaa, sai hyvin rautaa.
 
pöö
Meidän neuvolassa sanottiin että maksalaatikko ruokalusikallinen joulun aikaan, mutta ei joka päivä. Eli vähän.

Aurajuusto pehmeänä ilmeisesti sisältää enemmän kosteutta mistä lienee listeria pitää..
 
jaa
minä oon syönyt noita kaikkia joka raskaupäden aikana. varsinkin kalaa, kylmäsavulohta. ei kukaan ole koskaan kieltänyt mitään noista syömästä. ei siis nlasta eikä muustakaan.
 
K-mato
Varmaan siksi, kun homejuustot yleensä on tehty jostain muusta.
Kyllä ne pastöroidutkin on kiellettyjen listalla, koska niissä on vielä suurempi listerian riski. Kuumennettuina sopivat kai nuokin...

Raaka kala, varsinkin järvikala kannataa jättää kyllä kokonaan myös, oli itsetehty tai ei, aika suuret riskit siinäkin. Lohesta en tiedä, itse olen sortunut pari kertaa :)

Onneksi on lanttuloora!
 

Yhteistyössä