Raskaana olevan jouluruoka-rajoitukset, kalaruokavinkkejä otetaan vastaan.

  • Viestiketjun aloittaja Kalanhimoinen odottaja
  • Ensimmäinen viesti
"siiri"
Oisko jossain ihan jotain listausta noista rajoituksista. Tuntuvat muuttuneen kolmessa vuodessa aika paljonkin ja ensimmäinen neuvola on vasta tammikuun puolella, joten en voi kysyä neuvolastakaan. Meilläkin kala kuuluu olennaisena osana joulupöytään (en syö kinkkua ollenkaan), joten aika kapeaksi kuulostaa jäävän mun ateria.
 
"vieras"
[QUOTE="joulumuori";22675414]Olen raskaana (rv27) ja aion hyvillä mielin nautiskella kaikkia jouluherkkuja viiniä lukuun ottamatta. :)[/QUOTE]

Itseä sitten saat syyttää jos jotain vahinkoa tapahtuu..
 
"joulumuori"
[QUOTE="siiri";22675442]Oisko jossain ihan jotain listausta noista rajoituksista. Tuntuvat muuttuneen kolmessa vuodessa aika paljonkin ja ensimmäinen neuvola on vasta tammikuun puolella, joten en voi kysyä neuvolastakaan. Meilläkin kala kuuluu olennaisena osana joulupöytään (en syö kinkkua ollenkaan), joten aika kapeaksi kuulostaa jäävän mun ateria.[/QUOTE]

Siis miksi? syötkö normaalisti jouluna vain vakuumipakattua kalaa ja haukea? :O
 
erratic
Niin siis miten se nyt on sen purkkisillin (esim. Ahti) kanssa, saako sitä nyt syödä vai ei? Mistä sen tietää onko ne kalat olleet isoja vai pieniä? Ja mikä vakuumipakattu silli? Oon aivan pihalla, sorry :xmas: edellisessä raskaudessa ei tehny mieli kalaa ollenkaan, nyt vois syödä vaikka joka päivä!
*haaveilee sinappisillistä*
 
"vieras"
[QUOTE="joulumuori";22675457]Osaan graavata itse loheni ;)[/QUOTE]

Ok no mä tarkoitinkin noita aurajuustoja sun muita kalanmätejä mistä oli puhetta aiemmin tässä ketjussa...
 
"siiri"
[QUOTE="joulumuori";22675453]Siis miksi? syötkö normaalisti jouluna vain vakuumipakattua kalaa ja haukea? :O[/QUOTE]

No en pelkästään, mutta silloin kolme vuotta sitten kaikki kylmä kala oli kiellettyä, samoin kaikki maksatuotteet, kaikki homejuustot ja moni muukin. Eli ihan siksi haluaisin tietää mitä nykyään on sallittua syödä.
 
bghcvh
Kai te olette tietoisia, että siinä itsetehdyssä graavilohessa on myös listerianvaara? Vakuumipakatut on siinä mielessä pahempia, että listeria kerkeää niissä lisääntymään runsaasti. Kotona graavatussa kalassa (jos se syödään tuoreeltaan!) on pienempi riski, mutta koska kala on raaka, on listeria tartunta mahdollinen. Listeria ei ole harvinainen bakteeri vaan erittäin yleinen mullassa ja muualla luonnossa viihtyvä kaveri.

Terveille vastustuskyvyiltään noemaaleille ihmisille listeria ei aiheuta vaaraa, infektio voi olla yksi aivastus tai ripulointi. Sikiölle tilanne on toinen. Joku hehkutti syövänsä kaikkea "kiellettyä" koska listeriatartunta on yhtä harvinainen kuin lottovoitto. Ei pidä sitten ollenkaan paikkaansa. Joka kahdeksannessa jääkaapissa elelee kyseinen kaveri..

Jokainen tekee itse omat päätöksensä, mutta kannattaa muistaa, että asia koskee myös vatsassa asustelevaa vauvaa. Jos huonosti käy ja saa listerian niin en usko, että kyseinen äiti sen jälkeen ylpeillen kertoo syövänsä mitä vain. Olihan se kalapöytä sen arvoinen..
 
-.-
käyköhän kaupan kala-altaasta ostettu kylmäsavulohi, joka ei ole siis ollut vakuumissa mutta kalakauppias on sen garaavannut/kylmäsavustanut. Eli en siis itse. Vai pitääkö tässä nyt ostaa kokonainen lohi ja alkaa graavauspuuhiin :D no ei mutta tosissaan, jos tässä ennen joulua plussaan, niin jätän kyllä homejuustot (aurat ja valkoiset) ja lohenkin syömättä. Syön sitten jotain muuta. Joulu on kyllä hankala aika alkuraskaudelle jos ei halua kertoa siitä vielä, ja minäkin aina ollut kalojen ja juustojen ja punaviinin suuri ystävä joulupöydässä:D nyrt ihan pokkana vaan pitää sitten suoriutua tämmöisestä teatteriesityksestä....no kiinnihän siitä jää kuitenkin:D. Esimerkkinä vaikka mitä kävi juuri Vicktorialle!
 
täällä
Itse olen Auran ystävä ja väliin jää koko raskauden ajan. Maksaa saa syödä jonkin verran laatikkona tai pateena (neuvolan lääkärin mukaan). Kalat..syön purkki silliä ja uunissa paistettua lohta. Kylmäsavu lohenkin oman osuuteni nakkaan uuniin perunoiden kera:D Näin sitten saa mussuttaa kaikkia herkkuja ja ei tarvi pelätä. Mutta voi tuon listerian oikeasti saada mistä vain mutta noissa vakuumipakkaus kaloissa elelee parhaiten. Mutta neuvola lääkäri kyllä sanoi minulle että tuore kirjolohi jonka itse graavaa ja pakastelee pitäisi olla turvallista.
 
"tyty"
Mulle on kyllä lääkäri sanonut, että sen neuvolan listan päälle voi vetää henkselit... ihan normaalisti voi elää.

Oon niin tehnytkin, paitsi alkoholin jätin kokonaan pois. Nyt kyllä loppuraskaudessa alkaa tuntua, että kun on näin pitkälle päässyt, niin ei haluis riskeerata. Siksi muakin toi joulupöydän graavilohi mietityttää, vaikka se kotona tehtyä onkin. Juustoista ehkä maltan valita ne "sallitut", onhan sitä niissäkin hyviä juustoja.
 

Yhteistyössä