Raskaana oleva Martina: Viinilasillinen silloin tällöin ei haittaa

  • Viestiketjun aloittaja nih
  • Ensimmäinen viesti
siinä sitä kasvatetaan uutta alkoholistia
No fakta nyt edelleenkin on, että sikiöllä on veressään sama määrä alkoholia kuin äidilläkin. Koska sikiö on tottumaton alkoholinkäyttäjä ja hyvin pienikokoinen on se jo lasillisesta humalassa.
 
Tämä on näitä kulttuurieroista johtuvia asioita. Esim. Italiassa on täysin hyväksyttävää juoda lasillinen viiniä silloin tällöin. Asiaakin perustellaan sillä että parantaa istukan verenkiertoa. Mutta nämä ovatkin kulttuurillisia eroja. Täällä moista ei hyväksytä. Nollatoleranssi! Mutta hyvä niin :)
 
Mari -76
No jos ei edes kokonaista lasillista saa alas, niin ei ole myöskään kovin rohkea...

Mutta sama juttu se on mulla. Vaikka olen ihan varma että viinilasillinen vaikka joka viikonloppu ei oikeasti haittaisi mitään, niin ei sitä vaan mene alas paria kulausta enempää.
 
Aurora
Alkuperäinen kirjoittaja siinä sitä kasvatetaan uutta alkoholistia:
No fakta nyt edelleenkin on, että sikiöllä on veressään sama määrä alkoholia kuin äidilläkin. Koska sikiö on tottumaton alkoholinkäyttäjä ja hyvin pienikokoinen on se jo lasillisesta humalassa.
Höpö höpö. Hysterian lietsontaa. Alkoholismi on täydellisesti eri asia kuin vajaa viinilasi silloin tällöin. Ja tästä on ihan aikuisten oikeasti tutkimustietoa olemassa.
 
:D
Alkuperäinen kirjoittaja Devi:
Tämä on näitä kulttuurieroista johtuvia asioita. Esim. Italiassa on täysin hyväksyttävää juoda lasillinen viiniä silloin tällöin. Asiaakin perustellaan sillä että parantaa istukan verenkiertoa. Mutta nämä ovatkin kulttuurillisia eroja. Täällä moista ei hyväksytä. Nollatoleranssi! Mutta hyvä niin :)
Juu, kaikkihan me ihailemme italialaista säkenöivää älykkyyttä (esim. Berlusconi)
 
vieras
Mä taas oon ajatellut pysyä tässä tokassakin raskaudessa ihan nollalinjalla. Ensinnäkin se on helpompaa - ei tartte miettiä että montako kulausta tässä nyt on tullut otettua - ja toisekseen kukaan, ei neuvolan vihko tai mikään muukaan, pysty luotettavasti sanomaan mikä on turvallisen käytön raja. Sen tutkiminen luotettavasti ois nimittäin pikkuisen epäeettistä puuhaa, joten sitä EI ole tutkittu.
 
tutkimustietoa nimenomaan
Alkuperäinen kirjoittaja Aurora:
Höpö höpö. Hysterian lietsontaa. Alkoholismi on täydellisesti eri asia kuin vajaa viinilasi silloin tällöin. Ja tästä on ihan aikuisten oikeasti tutkimustietoa olemassa.
Niin on. Äidin alkoholinkäyttö raskausaikana lisää syntyvän lapsen alkoholisoitumisriskiä.
 
gg
jaa, mä ymmärsin asian niin että on juonut raskauden aikana kaksi kertaa puoli lasillista viiniä. eli on nyt 16 vko raskaana niin 8 vkon välein puoli lasillista viiniä , ei varmasti haittaa mitään
 
vieras
Jokin aikaa sitten tuli ohjelma odottavien äitien alkoholinkäytöstä.

Siinä oli tutkittu, että jo pieni alkoholiannos aiheutti sikiön levottoman liikahtelun ja nytkähtelyn kohdussa...
 
Alkuperäinen kirjoittaja Devi:
Tämä on näitä kulttuurieroista johtuvia asioita. Esim. Italiassa on täysin hyväksyttävää juoda lasillinen viiniä silloin tällöin. Asiaakin perustellaan sillä että parantaa istukan verenkiertoa. Mutta nämä ovatkin kulttuurillisia eroja. Täällä moista ei hyväksytä. Nollatoleranssi! Mutta hyvä niin :)
Haitat lienee kuitenkin sellaiset, ettei suositella, vaikka kuinka parantaisi verenkiertoa. Ja eiköhän se lapsi kasva omassa tahdissaan syntymäkelpoiseksi ilman sitä alkoholiakin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja King Of The Swing:
Alkuperäinen kirjoittaja Devi:
Tämä on näitä kulttuurieroista johtuvia asioita. Esim. Italiassa on täysin hyväksyttävää juoda lasillinen viiniä silloin tällöin. Asiaakin perustellaan sillä että parantaa istukan verenkiertoa. Mutta nämä ovatkin kulttuurillisia eroja. Täällä moista ei hyväksytä. Nollatoleranssi! Mutta hyvä niin :)
Haitat lienee kuitenkin sellaiset, ettei suositella, vaikka kuinka parantaisi verenkiertoa. Ja eiköhän se lapsi kasva omassa tahdissaan syntymäkelpoiseksi ilman sitä alkoholiakin.


Tässä asiassa olen Kingin kanssa täysin samaa mieltä.
 
tjaa
Alkuperäinen kirjoittaja Aurora:
Alkuperäinen kirjoittaja siinä sitä kasvatetaan uutta alkoholistia:
No fakta nyt edelleenkin on, että sikiöllä on veressään sama määrä alkoholia kuin äidilläkin. Koska sikiö on tottumaton alkoholinkäyttäjä ja hyvin pienikokoinen on se jo lasillisesta humalassa.
Höpö höpö. Hysterian lietsontaa. Alkoholismi on täydellisesti eri asia kuin vajaa viinilasi silloin tällöin. Ja tästä on ihan aikuisten oikeasti tutkimustietoa olemassa.
Ja aikuisten oikeesti kaks lasia viiniä päivässä naisella aiheuttaapi MAKSAKIRROOSIN. Että ei tartte olla alkoholisti saadakseen kivoja pikku vaivoja. Jos kahdella lasilla päivässä saa naikkonen itselleen maksakirroosiin, niin voidaan miettiä mitä se ensinnäki aiheuttaa sikiön maksalle saatika muillekin. Itse nimettäin olen hiprakassa yhdestä viinilasista, mitähän sikiö sanoisi tuosta? Ois varmasti yhtä hiprakassa tai enemmänkin.

Mua ittee ei häritse, jos joku juo raskaana joskus PIENEN lasin viiniä..mutta en itse sitä joisi. Ottaisin ennemmin sitä alkoholitonta versiota, niin perso en viininkään perään ole, vaikka se mielestäni hyvää illallisella onkin. Ilman lapsia juodaan meillä maks kaks lasia viiniä per kk, joten tuskinpa alkaisin ryyppäämään raskauduttuanikaan ;)
 
Itse olen ihan nolla linjalla siksikin että kun 4 km takana ja taipumus syyllistää niistä itseään, niin en halua enkä uskalla riskeerata mitään. Ja enpä usko että missään on luotettavaa tietoa siitä mikä on se raja alkoholin kanssa.
Mutta jokainen tehköön miten lystää, minä ainakin haluan vain ajatella tämän hauraan ihmisenalun parasta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja tutkimustietoa nimenomaan:
Alkuperäinen kirjoittaja Aurora:
Höpö höpö. Hysterian lietsontaa. Alkoholismi on täydellisesti eri asia kuin vajaa viinilasi silloin tällöin. Ja tästä on ihan aikuisten oikeasti tutkimustietoa olemassa.
Niin on. Äidin alkoholinkäyttö raskausaikana lisää syntyvän lapsen alkoholisoitumisriskiä.
Kyse taitaa olla enempikin perimästä.
 

Yhteistyössä