jep
No mun mielestä kannattaa katsoa ku katua. Riskikäytön raja on se viis annosta päivässä tai kymmenen viikossa. Että lähdetään siitä. Tuolla saa aikaan epämuodostumia. Kannattaako ottaa riskejä? Jos haluaa, niin ok. Ehkä se äitiys ei tosiaan ole kaikkia varten.Alkuperäinen kirjoittaja myy:Joo katsoin itsekkin dokumentin aiheesta ja kyllä siinä ainakin sanottiin että sitä alkoholia pitää aikas reippaasti käyttää fas lapsen saadakseen, toki vähäisemmälläkin alkon käytöllä voi olla vakavia seurauksia lapseen mutta tämä FAS siis ainakin sen dokkarin mukaan vaatii lähes ongelma käyttöä
Eri asia on sitten juoda se yks kaks viinilasia koko raskauden aikana, tuskin tuo mitään isoja pitempiaikaisia ongelmia tuottaa. Mutta en lupaa mitään eikä sitä lupaa kukaan muukaan.
Ja en itse yhden dokumentin varaan laittais koko mielipidettäni asiasta. Kannattaa tutkia noita tutkimuksia ja muita. Tai käydä ihan paikan päälllä tutkimassa tilanteita jos mahd. Pelkästään FAS ei ole se vaara, vaan on kaikenlaisia muitakin epämuodostumia..ja niitä saa ihan ns. kohtuullisella käytöllä näin suomalaisen korviin..pari lasia viiniä päivässä. Tiedän paljon aikuisia, jotka juovat tuon verran viiniä joka pv ( en pidä itse tuota normaalina alkoholinkäyttönä kuitenkaan).
Mun mielestä kuitenki on ihan kamalaa, jos lapsella on ensimmäisestä henkäyksestä asti riippuvuusoireita. Eli isoin ongelma ovat päihteiden väärinkäyttäjät ja vielä lapsen elämä tämmöisessä ns. perheessä. Näille pitäis joku roti saada, mutta millä? Suomessa ei näihin oikein uskalleta kunnolla puuttua, ennen kuin lapsi on saanut kokea yhtä sun toista.