Raskaana oleva Martina: Viinilasillinen silloin tällöin ei haittaa

  • Viestiketjun aloittaja nih
  • Ensimmäinen viesti
jep
Alkuperäinen kirjoittaja myy:
Joo katsoin itsekkin dokumentin aiheesta ja kyllä siinä ainakin sanottiin että sitä alkoholia pitää aikas reippaasti käyttää fas lapsen saadakseen, toki vähäisemmälläkin alkon käytöllä voi olla vakavia seurauksia lapseen mutta tämä FAS siis ainakin sen dokkarin mukaan vaatii lähes ongelma käyttöä
No mun mielestä kannattaa katsoa ku katua. Riskikäytön raja on se viis annosta päivässä tai kymmenen viikossa. Että lähdetään siitä. Tuolla saa aikaan epämuodostumia. Kannattaako ottaa riskejä? Jos haluaa, niin ok. Ehkä se äitiys ei tosiaan ole kaikkia varten.

Eri asia on sitten juoda se yks kaks viinilasia koko raskauden aikana, tuskin tuo mitään isoja pitempiaikaisia ongelmia tuottaa. Mutta en lupaa mitään eikä sitä lupaa kukaan muukaan.

Ja en itse yhden dokumentin varaan laittais koko mielipidettäni asiasta. Kannattaa tutkia noita tutkimuksia ja muita. Tai käydä ihan paikan päälllä tutkimassa tilanteita jos mahd. Pelkästään FAS ei ole se vaara, vaan on kaikenlaisia muitakin epämuodostumia..ja niitä saa ihan ns. kohtuullisella käytöllä näin suomalaisen korviin..pari lasia viiniä päivässä. Tiedän paljon aikuisia, jotka juovat tuon verran viiniä joka pv ( en pidä itse tuota normaalina alkoholinkäyttönä kuitenkaan).

Mun mielestä kuitenki on ihan kamalaa, jos lapsella on ensimmäisestä henkäyksestä asti riippuvuusoireita. Eli isoin ongelma ovat päihteiden väärinkäyttäjät ja vielä lapsen elämä tämmöisessä ns. perheessä. Näille pitäis joku roti saada, mutta millä? Suomessa ei näihin oikein uskalleta kunnolla puuttua, ennen kuin lapsi on saanut kokea yhtä sun toista.
 
kaikkea sitä
Alkuperäinen kirjoittaja Aurora:
Alkuperäinen kirjoittaja Leinikki:
Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä:
Alkuperäinen kirjoittaja Leinikki:
Mitenkä niin? Itse en juo raskaana ollessa ja piste. Mutta hysteeriseksi en siltikään itseäni ajattele. Niin ja tuo akka on kyllä niin naurettava turhajulkkis...
Meni, ja vihelsi mennessään... se että sä et ota satunnaista siideriä/viinilasillista, ei vissiin oikeuta sua morkkaamaan sellaista, joka niin tekee?

:saint: :saint:

Niin siis sulla tais mennä ohi
:D Niin kuin sanoin en ole hysteerikko mutta en ihmettelisi jos tuo nainen ottaisi vähän enemmänkin ja vetäisi vielä pari askia röökiä päälle ja väittäisi vielä päälle että se on ihan ok. Se kun on aika viisaan oloinen..
Kyllä mun lähipiirissä on montakin joka on ottanut lasillisen silloin tällöin enkä heitä ole koskaan moralisoinut. Omapahan on asiansa ja lapsensa.
Tunnetkos sä tuon Martinan jotenkin lähemminkin? Aikamoisia oletuksia esität hänen käytöksestään. Kannattais olla vähän varovainen mitä sanoo, ei olis ensimmäinen kerta, kun perästä kuuluu, kun puhut perättömiä nimen kera jostakusta. Mikä se on, että täytyy itseään korottaa muita alas painamalla?!
Ite en kyllä Martinaa tunne, mutta veikkaan että hällä ei oo mitään sitä vastaan että hänestäkin jotain sanotaan. Nimettäin itse säännöllisesti lööppien mukaan haukkuu blogissaan yhtä sun toista ihmistä, ihan tästä ultraajan tekijästä lähtien ;)

Mutta kannattaa tosiaan imetitä, ettei käy Ruususia.
 
no huhhuh
Alkuperäinen kirjoittaja terapian tarpeessa:
Alkuperäinen kirjoittaja tjaa:
Alkuperäinen kirjoittaja terapian tarpeessa:
Alkuperäinen kirjoittaja tjaa:
Alkuperäinen kirjoittaja Aurora:
Alkuperäinen kirjoittaja siinä sitä kasvatetaan uutta alkoholistia:
No fakta nyt edelleenkin on, että sikiöllä on veressään sama määrä alkoholia kuin äidilläkin. Koska sikiö on tottumaton alkoholinkäyttäjä ja hyvin pienikokoinen on se jo lasillisesta humalassa.
Höpö höpö. Hysterian lietsontaa. Alkoholismi on täydellisesti eri asia kuin vajaa viinilasi silloin tällöin. Ja tästä on ihan aikuisten oikeasti tutkimustietoa olemassa.
Ja aikuisten oikeesti kaks lasia viiniä päivässä naisella aiheuttaapi MAKSAKIRROOSIN. Että ei tartte olla alkoholisti saadakseen kivoja pikku vaivoja. Jos kahdella lasilla päivässä saa naikkonen itselleen maksakirroosiin, niin voidaan miettiä mitä se ensinnäki aiheuttaa sikiön maksalle saatika muillekin. Itse nimettäin olen hiprakassa yhdestä viinilasista, mitähän sikiö sanoisi tuosta? Ois varmasti yhtä hiprakassa tai enemmänkin.

Mua ittee ei häritse, jos joku juo raskaana joskus PIENEN lasin viiniä..mutta en itse sitä joisi. Ottaisin ennemmin sitä alkoholitonta versiota, niin perso en viininkään perään ole, vaikka se mielestäni hyvää illallisella onkin. Ilman lapsia juodaan meillä maks kaks lasia viiniä per kk, joten tuskinpa alkaisin ryyppäämään raskauduttuanikaan ;)
LOL sun jutuilles :D:D
Näytäppä tutkimustuloksia? Miksi LOL? Et tiedä aiheesta mitään? Et ole työskennellyt tapauksien kanssa?

http://www.ksml.fi/uutiset/kotimaa/maksakirroosikuolemat-lis%C3%A4%C3%A4ntyv%C3%A4t-nopeasti/427850

Kannattais tutustua oikeesti aiheeseen. Moni käyttää riskirajoilla alkoholia, mitä tulee maksakirroosiin.
Niin ja se tutkimustulos oli missä? noihin ei kannata sokeasti luottaa, siis noihin lööppeihin :D
Lööppi? Mikä lööppi? Asiantuntijan käytännön kokemusta. Luuletko, että sairaaloissa valehdellaan luvut? Kuules, näytä mulle tutkimustuloksia tuota vastaan. Tai vaikka sairaalan lukuja ym potilasmääriä ja ikiä sekä alkoholinkäyttöä. Et löydä, koska tuossa ne on näppärästi kirjotettu.

Ranskassa ihan tosi on todella paljon maksakirroosia, miksi? Ei Ranskassa ryypätä n ykyään! Nehän juo vaan sen kaks lasia viiniä päivässä. Miksi siellä on paljon maksakirroosia sitten? Miksi? Kerroppa =)

Taitaa sulla olla alkoholin kanssa ongelmia? Muuten tuskin niin kiivaasti vastustaisit tietoa asiasta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja no huhhuh:
Alkuperäinen kirjoittaja terapian tarpeessa:
Alkuperäinen kirjoittaja tjaa:
Alkuperäinen kirjoittaja terapian tarpeessa:
Alkuperäinen kirjoittaja tjaa:
Alkuperäinen kirjoittaja Aurora:
Alkuperäinen kirjoittaja siinä sitä kasvatetaan uutta alkoholistia:
No fakta nyt edelleenkin on, että sikiöllä on veressään sama määrä alkoholia kuin äidilläkin. Koska sikiö on tottumaton alkoholinkäyttäjä ja hyvin pienikokoinen on se jo lasillisesta humalassa.
Höpö höpö. Hysterian lietsontaa. Alkoholismi on täydellisesti eri asia kuin vajaa viinilasi silloin tällöin. Ja tästä on ihan aikuisten oikeasti tutkimustietoa olemassa.
Ja aikuisten oikeesti kaks lasia viiniä päivässä naisella aiheuttaapi MAKSAKIRROOSIN. Että ei tartte olla alkoholisti saadakseen kivoja pikku vaivoja. Jos kahdella lasilla päivässä saa naikkonen itselleen maksakirroosiin, niin voidaan miettiä mitä se ensinnäki aiheuttaa sikiön maksalle saatika muillekin. Itse nimettäin olen hiprakassa yhdestä viinilasista, mitähän sikiö sanoisi tuosta? Ois varmasti yhtä hiprakassa tai enemmänkin.

Mua ittee ei häritse, jos joku juo raskaana joskus PIENEN lasin viiniä..mutta en itse sitä joisi. Ottaisin ennemmin sitä alkoholitonta versiota, niin perso en viininkään perään ole, vaikka se mielestäni hyvää illallisella onkin. Ilman lapsia juodaan meillä maks kaks lasia viiniä per kk, joten tuskinpa alkaisin ryyppäämään raskauduttuanikaan ;)
LOL sun jutuilles :D:D
Näytäppä tutkimustuloksia? Miksi LOL? Et tiedä aiheesta mitään? Et ole työskennellyt tapauksien kanssa?

http://www.ksml.fi/uutiset/kotimaa/maksakirroosikuolemat-lis%C3%A4%C3%A4ntyv%C3%A4t-nopeasti/427850

Kannattais tutustua oikeesti aiheeseen. Moni käyttää riskirajoilla alkoholia, mitä tulee maksakirroosiin.
Niin ja se tutkimustulos oli missä? noihin ei kannata sokeasti luottaa, siis noihin lööppeihin :D
Lööppi? Mikä lööppi? Asiantuntijan käytännön kokemusta. Luuletko, että sairaaloissa valehdellaan luvut? Kuules, näytä mulle tutkimustuloksia tuota vastaan. Tai vaikka sairaalan lukuja ym potilasmääriä ja ikiä sekä alkoholinkäyttöä. Et löydä, koska tuossa ne on näppärästi kirjotettu.

Ranskassa ihan tosi on todella paljon maksakirroosia, miksi? Ei Ranskassa ryypätä n ykyään! Nehän juo vaan sen kaks lasia viiniä päivässä. Miksi siellä on paljon maksakirroosia sitten? Miksi? Kerroppa =)

Taitaa sulla olla alkoholin kanssa ongelmia? Muuten tuskin niin kiivaasti vastustaisit tietoa asiasta.
LOL:D:D ei ole ongelmia ei :) Mutta aikuisten oikeasti ota asioista selvää :):)

Niin ja nimenomaan, jos sulla on tietoa, niin mieluiten näkisin ne tutkimustulokset :)
 
myy
Alkuperäinen kirjoittaja jep:
Alkuperäinen kirjoittaja myy:
Joo katsoin itsekkin dokumentin aiheesta ja kyllä siinä ainakin sanottiin että sitä alkoholia pitää aikas reippaasti käyttää fas lapsen saadakseen, toki vähäisemmälläkin alkon käytöllä voi olla vakavia seurauksia lapseen mutta tämä FAS siis ainakin sen dokkarin mukaan vaatii lähes ongelma käyttöä
No mun mielestä kannattaa katsoa ku katua. Riskikäytön raja on se viis annosta päivässä tai kymmenen viikossa. Että lähdetään siitä. Tuolla saa aikaan epämuodostumia. Kannattaako ottaa riskejä? Jos haluaa, niin ok. Ehkä se äitiys ei tosiaan ole kaikkia varten.

Eri asia on sitten juoda se yks kaks viinilasia koko raskauden aikana, tuskin tuo mitään isoja pitempiaikaisia ongelmia tuottaa. Mutta en lupaa mitään eikä sitä lupaa kukaan muukaan.

Ja en itse yhden dokumentin varaan laittais koko mielipidettäni asiasta. Kannattaa tutkia noita tutkimuksia ja muita. Tai käydä ihan paikan päälllä tutkimassa tilanteita jos mahd. Pelkästään FAS ei ole se vaara, vaan on kaikenlaisia muitakin epämuodostumia..ja niitä saa ihan ns. kohtuullisella käytöllä näin suomalaisen korviin..pari lasia viiniä päivässä. Tiedän paljon aikuisia, jotka juovat tuon verran viiniä joka pv ( en pidä itse tuota normaalina alkoholinkäyttönä kuitenkaan).

Mun mielestä kuitenki on ihan kamalaa, jos lapsella on ensimmäisestä henkäyksestä asti riippuvuusoireita. Eli isoin ongelma ovat päihteiden väärinkäyttäjät ja vielä lapsen elämä tämmöisessä ns. perheessä. Näille pitäis joku roti saada, mutta millä? Suomessa ei näihin oikein uskalleta kunnolla puuttua, ennen kuin lapsi on saanut kokea yhtä sun toista.
No itsellä on ihan nolla linja ja laitoinkin tuohon että vähemmälläkin käytöllä voi olla vakavia seurauksia. En nyt ihan yhden dokumentin varaan mielipidettäni laske, (eräällä tuttavalla FAS lapsi) juonut todella reippaasti ja on tullut jonkun verran aiheeseen tämän takia perehdyttyä vaikka tuo edellinen viesti antaa ehkä ymmärtää muuta.En missään nimessä lähde määrittelemään turvallisia rajoja miksi ottaa riski noinkin tärkeässä asiassa totesin vain että FAS tarvitsee syntyäkseen runsasta alkon käyttöä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja aurora80:
miks pitää perkele juoda pisaraakaan raskaanaollessa,en käsitä. :headwall: mikä ihme tarve ja pakko on saada juoda,vaikkakin se lasillinen. :headwall:
Jaa-a, en tiedä? Itse en ottanut pisaraakaan raskaana, ei se sen arvoista ole kuitenkaan se alkoholi, että haluaisi ottaa minkäänlaisia riskejä.
 
Turkilmas
Mietin vaan että olisko ajatukset samansuuntaisia Martinan kanssa jos hän olis sanonut että muutama rööki silloin tällöin raskauden aikana ei haittaa...

Enkä nyt ole osoittamassa syyttävää sormeani, ei mulla ole siihen varaa. Mietin vaan näin yleisellä tasolla.
 
aurora80
Alkuperäinen kirjoittaja terapian tarpeessa:
Alkuperäinen kirjoittaja aurora80:
miks pitää perkele juoda pisaraakaan raskaanaollessa,en käsitä. :headwall: mikä ihme tarve ja pakko on saada juoda,vaikkakin se lasillinen. :headwall:
Jaa-a, en tiedä? Itse en ottanut pisaraakaan raskaana, ei se sen arvoista ole kuitenkaan se alkoholi, että haluaisi ottaa minkäänlaisia riskejä.
oon samaa mieltä.ryypätä kerkee kyllä myöhemminkin.ei vauvaa kuulu pakottaa alttiiks äidin litkimisille.vaikka oiski kuinka vähäistä ja "vaaratonta".
 
Alkuperäinen kirjoittaja Turkilmas:
Mietin vaan että olisko ajatukset samansuuntaisia Martinan kanssa jos hän olis sanonut että muutama rööki silloin tällöin raskauden aikana ei haittaa...

Enkä nyt ole osoittamassa syyttävää sormeani, ei mulla ole siihen varaa. Mietin vaan näin yleisellä tasolla.
Tätä minäkään en kannata.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja terapian tarpeessa:
LOL:D:D ei ole ongelmia ei :) Mutta aikuisten oikeasti ota asioista selvää :):)

Niin ja nimenomaan, jos sulla on tietoa, niin mieluiten näkisin ne tutkimustulokset :)
LOL LOL LOL vaan itsellesi, nikki on ainakin osuva! Tuossa yllähän on juuri eräs asiaan liittyvä tietoisku esitetty, tuskin sinä mitään tutkimuksia jaksaisit ruveta läpi kahlaamaan..
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja King Of The Swing:
Alkuperäinen kirjoittaja tutkimustietoa nimenomaan:
Alkuperäinen kirjoittaja Aurora:
Höpö höpö. Hysterian lietsontaa. Alkoholismi on täydellisesti eri asia kuin vajaa viinilasi silloin tällöin. Ja tästä on ihan aikuisten oikeasti tutkimustietoa olemassa.
Niin on. Äidin alkoholinkäyttö raskausaikana lisää syntyvän lapsen alkoholisoitumisriskiä.
Kyse taitaa olla enempikin perimästä.
Alkoholismi kehittyy jo kohdussa
Jo kolme kerta-annosta alkoholia raskauden alkuvaiheessa tuplaa syntyvän lapsen riskin sairastua alkoholismiin aikuisiällä.

http://www.mediuutiset.fi/uutisarkisto/article128180.ece
 
vieras
Itselläni nollalinja ja "alkoholittomatkin" olen jättänyt koska niissäkin se 0,5%. En kuitenkaan usko että muutamasta kulauksesta viiniä raskauden aikana mitään haittaa on, kyse on enemmänkin omasta mielenrauhasta kun tietää ettei ole ottanut. Sitä kuitenkin ihmettelin kun seiskassa oli kuva martinan thaimaan matkasta ja hän oli ottamassa TATUOINTIA. En ottaisi Suomessakaan puhumattakaan kaukomaista, mistä voi tietää mitä pöpöjä tatuointivälineissä....!
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja terapian tarpeessa:
LOL:D:D ei ole ongelmia ei :) Mutta aikuisten oikeasti ota asioista selvää :):)

Niin ja nimenomaan, jos sulla on tietoa, niin mieluiten näkisin ne tutkimustulokset :)
LOL LOL LOL vaan itsellesi, nikki on ainakin osuva! Tuossa yllähän on juuri eräs asiaan liittyvä tietoisku esitetty, tuskin sinä mitään tutkimuksia jaksaisit ruveta läpi kahlaamaan..
Nimenomaan jaksaisin jos sellaista olisi esittää jollain. Oikeasti on turha esittää väitteitä, joille ei ole perusteita.

Perusteita löytyy tosin sille, että viinilasillinen, pari on terveellistä päivittäin.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja terapian tarpeessa:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja terapian tarpeessa:
LOL:D:D ei ole ongelmia ei :) Mutta aikuisten oikeasti ota asioista selvää :):)

Niin ja nimenomaan, jos sulla on tietoa, niin mieluiten näkisin ne tutkimustulokset :)
LOL LOL LOL vaan itsellesi, nikki on ainakin osuva! Tuossa yllähän on juuri eräs asiaan liittyvä tietoisku esitetty, tuskin sinä mitään tutkimuksia jaksaisit ruveta läpi kahlaamaan..
Nimenomaan jaksaisin jos sellaista olisi esittää jollain. Oikeasti on turha esittää väitteitä, joille ei ole perusteita.

Perusteita löytyy tosin sille, että viinilasillinen, pari on terveellistä päivittäin.
Alkoholismi kehittyy jo kohdussa
Jo kolme kerta-annosta alkoholia raskauden alkuvaiheessa tuplaa syntyvän lapsen riskin sairastua alkoholismiin aikuisiällä.

http://www.mediuutiset.fi/uutisarkisto/article128180.ece
 
vieras
Mun mielestä on parempi olla vaikka hysteerinen kuin tyhmä. Totuushan on, että turvallista rajaa raskaudenaikaiselle alkoholinkäytölle ei ole kukaan voinut sanoa joten siitä syystä ohje on, että nollatoleranssi. Vai onko Aitolehdellä jotain uutta tutkimustietoa ja faktaa asiasta?
 
viinimestari
kätilö sano mulle että mee kotiin saunaan, siivoamaan ja juo pari lasia punaviiniä. mulla oli silloin viikkoja 40+2 ja synnytys ei lähteny käyntiin vaikka olin ollut 6tuntia tipassa! Kätilö sano että lasillinen ei haittaa, vaan parantaa verenkiertoa ja sillä voi synnytys lähteä käyntiin :) En sitten tiedä...Itse en kyllä ottanut sitä viiniä, vaikka näin neuvottiin!!! No vauva synty 42+1 joten ehkä olisi pitänyt silloin juoda se punkku, heh heh...
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja terapian tarpeessa:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja terapian tarpeessa:
LOL:D:D ei ole ongelmia ei :) Mutta aikuisten oikeasti ota asioista selvää :):)

Niin ja nimenomaan, jos sulla on tietoa, niin mieluiten näkisin ne tutkimustulokset :)
LOL LOL LOL vaan itsellesi, nikki on ainakin osuva! Tuossa yllähän on juuri eräs asiaan liittyvä tietoisku esitetty, tuskin sinä mitään tutkimuksia jaksaisit ruveta läpi kahlaamaan..
Nimenomaan jaksaisin jos sellaista olisi esittää jollain. Oikeasti on turha esittää väitteitä, joille ei ole perusteita.

Perusteita löytyy tosin sille, että viinilasillinen, pari on terveellistä päivittäin.
Alkoholismi kehittyy jo kohdussa
Jo kolme kerta-annosta alkoholia raskauden alkuvaiheessa tuplaa syntyvän lapsen riskin sairastua alkoholismiin aikuisiällä.

http://www.mediuutiset.fi/uutisarkisto/article128180.ece
Kysehän oli tässä meidän välisessä keskustelussa ei-raskaana olevista :) Älä muuta puheenaihetta :D
 
Ei kai se ole kyse hysteerisyydestä?
mulla ei ollut mitään tarvetta ottaa raskauksien aikana eikä tehnyt mielikään.
En voi muuta kuin pitää säälittävinä sellaisia ihmisiä jotka eivät kykene 9kk elämästää olemaan tippakaan suuhunsa pistämättä.mutta mielipiteensä kullakin.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja terapian tarpeessa:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja terapian tarpeessa:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja terapian tarpeessa:
LOL:D:D ei ole ongelmia ei :) Mutta aikuisten oikeasti ota asioista selvää :):)

Niin ja nimenomaan, jos sulla on tietoa, niin mieluiten näkisin ne tutkimustulokset :)
LOL LOL LOL vaan itsellesi, nikki on ainakin osuva! Tuossa yllähän on juuri eräs asiaan liittyvä tietoisku esitetty, tuskin sinä mitään tutkimuksia jaksaisit ruveta läpi kahlaamaan..
Nimenomaan jaksaisin jos sellaista olisi esittää jollain. Oikeasti on turha esittää väitteitä, joille ei ole perusteita.

Perusteita löytyy tosin sille, että viinilasillinen, pari on terveellistä päivittäin.
Alkoholismi kehittyy jo kohdussa
Jo kolme kerta-annosta alkoholia raskauden alkuvaiheessa tuplaa syntyvän lapsen riskin sairastua alkoholismiin aikuisiällä.

www.mediuutiset.fi/uutisarkisto/article128180.ece
Kysehän oli tässä meidän välisessä keskustelussa ei-raskaana olevista :) Älä muuta puheenaihetta :D
Naisen maksa on vaarassa
http://www.mediuutiset.fi/uutisarkisto/article290615.ece
 
Minun puolesta Martina tehkööt mitä huvittaa, mutta turha sitten itkeä lehtien palstoilla, jos lapsella ei kaikki olekaan hyvin...olisi miettinyt sitä silloin, kun joi.

En ymmärrä mikä siinä alkoholissa kiehtoo niin paljon, ettei voi olla juomatta :/
 
Casper
Alkuperäinen kirjoittaja terapian tarpeessa:
Alkuperäinen kirjoittaja aurora80:
miks pitää perkele juoda pisaraakaan raskaanaollessa,en käsitä. :headwall: mikä ihme tarve ja pakko on saada juoda,vaikkakin se lasillinen. :headwall:
Jaa-a, en tiedä? Itse en ottanut pisaraakaan raskaana, ei se sen arvoista ole kuitenkaan se alkoholi, että haluaisi ottaa minkäänlaisia riskejä.
Peesaan näitä !! Arka on aihe, kun näin kovin kalahtaa.
 

Yhteistyössä