Raskaana oleva kumppani polttaa - en kuulema ymmärrä häntä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"Vieras"

Vieras
Nyt on hän 23 raskausviikolla ja polttanut koko raskauden ajan askin päivässä. Vuosi sitten kun hänen paras ystävänsä oli raskaana, hän morkkasi mulle koko aika tätä ystäväänsä kuinka hän pystyy tehdä niin vauvalle ym ym.. Huomautteli myös siitä hänelle jonkun verran. Itseä moinen raivostuttaa ja ärsyttää ja olemme saaneet muutamat riidat aiheesta aikaiseksi. Nyt hän selittää polttamistaan sillä kun on stressiä, eikä täysin "tiedosta" olevansa raskaana tai että tekee sillä harmia jollekin. Hän tiedostaa kyllä varsin hyvin olevansa raskaana, ja viettää kaiken vapaa-aikansa vauvoista lukemalla, keskustelemalla ja ostamalla tarvikkeita vauvalle ym. Tottakai voi olla vaikea täysin käsittää, että muutaman kuukauden päästä hänellä on OIKEA oma lapsi ja sisäistää sitä.

Mua vituttaa hänen kaksinaismoralisminsa (saarnasi ja haukkui ystäväänsä tämän raskausaikana kun poltti n. 5 röökiä pvä:ssä), sekä se kun tupakasta on haittaa kohdussa kehittyvälle ihmiselle enemmän tai vähemmän ja silti polttaa.

Mietteitä asiaan?

Lisään vielä: silloin kun ystävänsä tuprutteli paksuna, hän googletteli netistä tutkimuksia joissa kerrottiin raskauden aikaisen tupakoinnin vaaroista. Nyt hän on ettinyt tutkimuksia tai ainakin selittää ettei tiedetä suodattaako istukka tupakan sis. aineet, eikä ole mtn konkreettista aineistoa jossa tiedettäisiin tarkalleen miten tupakka vaikuttaa. Helvetin ärsyttävää..

Ymmärrän ärsytyksesi täysin!
Itse olin samanlainen naiivipöpi kun itse vartosin meidän esikoista. Tupruttelin tupakkaa puoleen väliin asti ennen kun tajusin lopettaa. :headwall:
Ehkä juuri siitä syystä nykyään vedän hirveät palkoset nenukkiin, kun näen jonkun maha pystyssä leikkivän korsteenia! :kieh:

Tulee vaan mieleen yksi kysymys. Minkä ihmeen takia oot mennyt lisääntymään tuommoisen idiootin kanssa? Tuskinpa kumppanisi loistaa muutoinkaan älyn lahjoillaan, jos kerran suhtautuu tupakanpolttoon oman raskautensa aikana noin.

Se on kyllä aika paljon, jos polttaa askin päivässä ja kyllä on ihan tutkimuksia sen haitallisuudesta...

Mutta asiaan: tällä naisella on minusta se ongelma, että hän tekee eri tavalla kuin mitä on mieltä. Hän ei ole sellainen ihminen kuin haluaisi olla ja se ahdistaa häntä. Nuo toisen ongelmien haukkumiset liittyvät samaan sarjaan, omien ongelmien projisointia toisiin.
En tiedä mitä asialle voisi tehdä, hänen pitäisi itse ryhdistäytyä. Ehkä joku voisi häntä auttaa, en tiedä.

Minun mies olisi saanut sellaiset megaraivarit jos noin olisin tehnyt yhdenkään lasemme odotusaikana! Olisi varmasti kaivanut ne tupakat ja katkonut, raivonnut, paasannut ja varmasti tehnyt kaikkensa, että tupakkaa en saa. Onneksi en polta, enkä ole koskaan polttanutkaan.

Niin sitä vielä, että oliko tämä siis sinun vaimosi? Ja sinun lapsesi siis?

Ota miehekäs ja käskevä rooli peliin, vaadi häntä lopettamaan ja osta nikotiinilaastareita tms. (häkä on sikiölle vaarallisin) ja varaa aika lääkäriltä jossa keskustelette lopettamisen muista konsteista. Vaimosi on ehkä henkisesti vähän heikko, ainakin vielä toistaiseksi, joten hänelle on paljon apua kun saa vahvan ja jämerän miehen avukseen. Se on sinulle hyvää harjoitusta isäksi ja perheen pääksi myös.

Myöhemmin on turha syyllistää asiasta, vaan pidä vaimosi puolia, jotta hän pystyisi parempaan.

Laittaa pää muovipussiin ja antaa hetken hengitellä vajaasti ni tietäs miltä se happivaje siellä mahassa tuntuu...Mulla lähipiirissä yks, jonka öiti poltti koko raskausajan ja jonka laps jäi pienikasvuseks ja sitte se on vähän kehityksestä jäljessä..ja sitte enon vaimo poltti kans ja se poika on vähän kans sellanen yksinkertainen ollut aina...et polttaa vaan ni kärsii sitte lopun elämäänsä siitä, että piti olla itsekäs. Niin suurta typeryyttä, etten edes yritä ymmärtää. Ja sitte sellaset ihmiset, jotka osais arvostaa terveitä lapsia ni ei niitä sitte saa tai ei saa lapsia ollenkaan. Eikä siellä neuvolassa sanota mitään tuohon asiaan? Sielläki pitäs vähän kovemmin sanoa ja näyttää kuvia kehitysvammasista lapsista.

Tosi surullista, lainaa kirjastosta kirja hapekkaasta odottamisesta ja yhdessä kirjassa on sellainen kuva jossa vauva voi tosi pahoin kun äiti tupakoi...kerro riskeistä. vaadi happea vauvalle! todella vahingollista! KErro että suret että hän on ITSEKÄS!

No kyllä tupakkateollisuus, media ja yleiset tottumukset vaikuttavat asiaan myös. Tupakoimisen voi aloittaa ja sitä saa jatkaa ihan hyväksyttävästi, mutta riippuvuus tulee salakavalasti. Eroon pääseminen kaikista huumeista on vaikeaa.

Itse onneksi olen taas kerran lopettanut, koskaan en pääse mieliteosta täysin eroon, myönnän että olen riippuvainen nikotiinista vaikka olen sinnitellyt erossa vuosia.

Yhteistyössä