raskaana...mikä neuvoksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "aloittaja"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Tilanteeni oli monilta osin heikompikin kun sulla, asuin vahemmillani, suhde oli huono, ei koulutusta, ei töitä... Mutta onneksi en suostunut aborttiin ja hienosti on aina lapsen kanssa pärjätty, vaikka useita vuosia olen ollu yh, opiskellut myöhemmin ja ollut työtönkin.. Tässä maassa tuetaan lapsiperheitä avokätisesti, ja kun on säästeliäs luonne, jää rahaa yleensä ylikin!
Lisäksi kannattaa muistaa sekin, että aina niitä lapsia ei sitten saakaan enää myöhemmin, juuri silloin kun haluaisi ja tilanne ois muuten sopiva.... nuo kaikki muut käytännön asiat on kuitenkin lopulta helppo järjestää aina jotenkuten lapsen mukaan.

Joten onneksi olkoon, elämä on antamassa sinulle/teille suuren pienen lahjan :heart:

Itse valmistuin koulusta raskausaikana ja mullakaan ei siis ole työpaikkaa, nyt olen äitiyslomalla ja minimiäitiysrahaa saan. Vauvan laskettu aika on 21.3. Ja yksin siis odotan ja uskon että hyvin tässä tulee pärjäämään ja varmaan sinäkin. Jos olisin sinä niin en tuon taloudellisen tilanteen vuoksi lähtisi aborttia tekemään jos ei muita esteitä ole lapsen pitämiselle, mutta jokainenhan tekee itse päätöksensä.

Vielä sitä, että mun mielestä ei ainakaan ole mitenkään paha asia jos joutuu väliaikaisesti olemaan sossun luukulla ja saa toimeentulotukea. Itse nyt odotusaikana olen saanut toimeentulotukea yhteensä noin 800 euroa kuussa, sen jälkeen kun joulukuussa valmistuin koulusta ja opintotuki ym. loppui.

Lapsen synnyttyä saan asumistukea, äitiyspäivärahaa, lapsilisää ja elatusmaksuja yhteensä noin 1000 euroa, vuokraan menee vähän päälle 400 euroa ja haen kyllä toimeentulotukea jos siltä tuntuu enkä katso että siinä olisi jotain kauheaa tai väärää. Siellä ne laskee paljonko on mahdollista saada. Mulla tietysti tilanne eri kun olen yksin enkä tiedä tarkalleen miten ne tuet menee jos on puoliso.

Vaikka varmasti tulette pärjäämään taloudellisestikin jotenkin, niin jos vain mahdollista voisiko jompi kumpi tai edes toinen teistä tehdä nyt jotain työtä opiskelun ohessa, niin että saisitte sitä rahaa säästöönkin. Aikaahan tässä kuitenkin on vielä 7-8kk ennen vauvan syntymää :)

Onnea raskaudesta!

Minäkin harkitsisin tarkemmin omia henkisiä valmiuksiani kuin rahaa.

Toki kirpparilta saa ja vähemmälläkin pääsee mutta mm. itselle ehdoton asia on lapsen vakuutus. Myös lapsen turvallisuus esim. auton istuimet jne joihin ei kyllä pelkästään tuo jonkun mainitsema 500e riitä.

Ihanaa on että te molemmat haluatte vauvan, mutta tämä nyt kuullostaa tylyltä, saatte kuitenkin LAPSEN!!! Vauva ei paljoa vaadi, tissiä ja syliä, mutta niillä pienillä on tapana kasvaa ja siitä se riemu vasta alkaa. Mä toivon ettei tätä asiaa ohitettaisi kovinkaan heppoisesti ja katseltaisiin vaalenpunaisten tai sinisten lasien läpi vauvan tuoksu nenässä.

Päätös on kuitenkin sinun ja sinä tiedät oikean ratkaisun kun tarkkaan mietit. Pelottaa saa ja pitääkin mutta nyt on aika aikuistua ja kohdata elämäsi todennäköisesti suurin päätös minkä tulet tekemään!

Yhteistyössä