Raskaana ja viiniä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ap

Vieras
Olen puolessa välissä raskaana. Olenko todella paha jos jouluna joisin puolikkaan viinilasillisen punaviiniä? Eli mitä siinä olis muutama hörppy... Tekis niin mieli vähän maistaa jouluna. No ilmankin kyllä tulen toimeen...

Mun mielestä "suullinen" osana ruokailua on ok, samoin ruoanvalmistuksessa käytettävä määrä.

Kokonaista annosta en ottaisi.

Jos on tottunut nauttimaan viinistä (kuten mä), niin oikeesti se makukokonaisuus yhdistettynä sen pihvin kanssa voi olla niin justiinsa että se on siitä suullisesta kiinni=)

No ei nyt yks hörppy 9kk:n aikana vammasta lasta tee, mutta jos ilmankin voi olla niin miksi turhaan pelleillä.
Mun tekee jatkuvasti mieli mm. siideriä, mutta todellisuudessa se varmaan maistuisikin aika pahalle. Mieheltä olen kaljaa maistanut kielen kärjellä ja oli kyllä karseen makuista :( Puoliväli täälläkin.

No mikäs tuossa nyt on? Itse aion ainakin ottaa ihan varmaan kokonaisen pienen lasillisen punkkua jouluna, ehkä hääpäivänä kuoharia jne.

Oikeasti Suomessa on niiin järkky holhousmeininki, alkoholi on tabu ja kukaan ei muka osaa ottaa sivistyneesti alkoholia. Lueskelkaa esim. Italian tai Ranskan suhtautumista alkoholiin. Hyvin on yleistä että sitä viiniä nautitaan päivittäin, ruoan kanssa, pieni lasillinen. Siis ihan raskaana. Kuuluu kulttuuriin, mitä on vaikea ymmärtää täällä Perjantai-Kossun luvatussa maassa..

Eli ihan varmaan voi huoletta ottaa sen muutaman sentin sitä punkkua ruoan kanssa. Niin minä ainakin teen, olen tehnyt niin joka raskaudessa, siinä ekassa Italiassa ihan lekurin luvalla ;)

Meinasin jouluna ottaa lasin pohjalle hieman punaviiniä, silloin on menossa vikoja viikkoja. Samanlaisen annoksen mitä sain kun olin teini, eli oisko kolme suullista :D

Juovathan nuo Italialaiset mammatkin ruualla pienen annoksen punkkua, ei kai se pieni annos haittaa. Ite kyllä pitäydyin täysin raskausaikana, mutta likkakaveri otti pari kertaa puoli lasillista ja ihan terveen lapsen sai...

On todettu, että yhdestä annoksesta per viikko ei ole sikiölle minkäänlaista haittaa. Tämän vahvistaa kuka tahansa lääkäri, mutta sitä ei toki lähdetä mainostamaan siksi että joillekin tämä yksi annos voi tarkoittaa puolta pulloa viiniä :) -

Siis, 12 cl viiniä tai pieni pullo olutta viikossa on turvallista raskausaikana. Itse saatan ravintolassa tilata esim. 8 cl kuohuviiniä ja appelsiinimehua päälle, se on hyvin kevyt mutta ihana juhlajuoma! Siis silloin tällöin nautittuna, muistutan :)

Alkuperäinen kirjoittaja Mie73 rv26:
No mikäs tuossa nyt on? Itse aion ainakin ottaa ihan varmaan kokonaisen pienen lasillisen punkkua jouluna, ehkä hääpäivänä kuoharia jne.

Oikeasti Suomessa on niiin järkky holhousmeininki, alkoholi on tabu ja kukaan ei muka osaa ottaa sivistyneesti alkoholia. Lueskelkaa esim. Italian tai Ranskan suhtautumista alkoholiin. Hyvin on yleistä että sitä viiniä nautitaan päivittäin, ruoan kanssa, pieni lasillinen. Siis ihan raskaana. Kuuluu kulttuuriin, mitä on vaikea ymmärtää täällä Perjantai-Kossun luvatussa maassa..

Eli ihan varmaan voi huoletta ottaa sen muutaman sentin sitä punkkua ruoan kanssa. Niin minä ainakin teen, olen tehnyt niin joka raskaudessa, siinä ekassa Italiassa ihan lekurin luvalla ;)

Samoin, kuin saunakaljan juoja tai jos peräti ottaa kännit silloin tällöin, on automaattisesti alkoholisti, JOKA EI VOI OLLA ILMAN JOKALAUANTAISTA KALJAANSA.

Tuntuu, että monilla näillä "kunnon ihmisillä" ei ole muunlaista käsitystä alkoholinkäytöstä, kuin absolutismi tai pöydän alle dokaaminen.

Alkuperäinen kirjoittaja Mie73 rv26:

Ranskassa pulloihin on tullut/tulossa maininta alkoholin haitoista odottaessa.. Ei nyt tartte tietenkään hysteeriseksi ruveta, mutta ei se aina tarkoita, että jos jossakin muussa maassa tehdään toisin, se olisi se parempi ratkaisu.

Kolmas raskaus menossa ja aina jouluna ilmeisesti olen raskaana :)

Itse olen ottanut yhden lasin viiniä jouluna joka kerta kun olen ollut raskaana. En itse usko että yksi lasi viiniä per raskaus aiheuttaa yhtään mitään. Mutta kukin tavallaan.

Italiassa on nollatoleranssi alkoon kuten Suomessakin muuten. Ja kuten Suomessakin sielläkin on monta mieltä olemassa odottajilla tästä alkosta. Itse käytän "italialaiseen" tyyliin viiniä ruoan kanssa viikottain kun en ole raskaana. Ja ihmettelen kanssa näitä Suomen tiukkoja rajoja, mullahan nämä neuvolan testit on aina paukkunut rajoilla koska juon viiniä ruoan kanssa. Viikossa taitaa jo tuo riskiraja rikkoutua :o

Juohan ne tuolla eteläeuroopassa useinkin ruoan kanssa lasin viiniä. Tuskin kauheeta haittaa on.

Itse katsoin dokumentin jossa kerrottiin että alkoholi menee vauvan verenkiertoon ennen kuin minun maksaan. Silloin päätin etten ota höppyäkään.

Alkuperäinen kirjoittaja -:
Juovathan nuo Italialaiset mammatkin ruualla pienen annoksen punkkua, ei kai se pieni annos haittaa.
Niinpä. Etelä-Euroopassa juodaan raskaana ollessa viiniä ihan samaan tapaan kuin muutenkin. Heidän suhtautumisensa alkoholiin on kyllä muutenkin terveellisempää kuin täällä päin... Siellä tosin kauhistellaan kahvin juontia raskaana ollessa. Verrattavissa varmaan täällä lähes kännien vetämiseen.

Taitaa nuo suositukset mennä sen mukaan mitkä ovat maan tavat yleensä. Italialaisilta ei voi kieltää viiniä eikä suomalaiselta kahvia.

Alkuperäinen kirjoittaja juup:
Alkuperäinen kirjoittaja niinpäniin:
siinähän juot, muista sitten tulla tänne hakemaan synninpäästöä, niin mahd. haitat katoaa.

No pitipä tällainenkin kommentti tänne saada, tottakai. "mahd. haitat"... kulauksesta viiniä? :laugh:

Minimaalinen mahdollisuus että haittaa koituu, tiedän. Mutta jos lapsella on jokin pieni poikkeavuus, itse ainakin miettisin loppuelämäni, saattoiko johtua viinilasillisesta. Ja kun noita synninpäästön hakijoita on täälläkin nähty, mikä on vähän huvittavaa. siinähän naurat, dorka.

Ihan miltä itestä tuntuu. Mä en ota raskausaikana yhtään, en edes suullista olutta, koska tuntisin siitä syyllisyyttä, jos lapsi ei olisikaan terve. Alkoholin kun on todettu aiheuttavan esim syöpää, en voi tietää kuinka paljon pikku riikkinen sikiö sitä kestää. Vaikka kyllähän sekin on todettu, että yksi annos viikossa ei olisi haitaksi, mut mene ja tiedä. On keksitty alkoholittomatkin versiot;)

Yhteistyössä