Raskaana ja huomenna työhaastattelu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pauzi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Pauzi

Vieras
No niin, eli joku joka tietää, kertokoon please!!!!

Eli olen raskaana, rv 10+ (tod.näk. vähemmän) ja ultraa tms. ei siis vielä ole ollut. Joten kerronko siitä haastattelussa vai en? Vaikka melkein suoraan sitä kysyttäisiin??? En haluaisi sanoa, mut olenko sit kauhea bitch akka jos tammi-helmikuussa ilmoitan työnantajalle (eikös se ole 2-3kk ennen äippäloman alkua) että huhtikuussa jään äitiyslomalle?? Työsuhde alkaisi siis joulukuussa. Mut tää ei kuitenkaan ole niin varmaa, varsinkin kun ultrassa ei sitä ole todettu.

Entäs jos tarjotaan vaikka 6kk-12kk määräaikaista sopparia? Otanko? Vaikka en pysty tekeen kun 4-5kk? Onko siitä mulle jotain hyötyä/haittaa?

Kiitos jos pikaisia vastauksia sais.

Paha paikka...senhän ei tulisi tulla ilmi missään vaiheessa haastattelua jos et itse mainitse. Hyvä haastattelija kuitenkin sen hoksaa jos hiemankin epäröit esim tulevaisuutta koskevissa vastauksissa. Työnantajan edustajana ajatellen, on ikävä temppu raskaus salata eikä varmasti johda määräaikaisen sopimuksen uusimiseen. Jos sulta kysytään suoraan jotain asiaan liittyvää, haastattelija syyllistyy laittomaan menettelyyn.

No se menee aika lailla yks yhteen: JOs kerrot et paikkaa saa. Enkä minä ainakaan noilla viikoilla kertonut vielä kenellekään, vasta ensimmäisen kolmanneksen jälkeen. Voithan sitten kertoa kun joulukuussa alotat että odotat lasta, suullinen sopimus on yhtä pätevä kuin kirjallinen. Kato vaan että saat johonkin talteen sen että sulle luvataan se paikka, nauhottava puhelin tms.

meillä on ihan hyvä työilmapiiri vaikka en kertonutkaan....hohhoijaa. Työilmapiiriäkö tossa tilanteessa pitäisi miettiä...
Mulle tuli ainakin sijainen, joten kukaan työkaveri ei asiasta sen kummemmin kärsinyt.
Niin ja samassa paikassa olen äippäloman jälkeenkin, nyt neljättä vuotta.

Et kerro, ne ei saa kysyä, ja jos asia tulee työnantajalle jotain muuta kautta selville, niin sinua ei saa syrjiä työnhakijana. Eli jos sinä olet pätevin, niin sinua ei saa sivuuttaa raskauden takia.

Mua huvittaa nää moralisoijat, joiden mielestä pitäisi kertoa ja voi voi kun ilmapiirikin menee piloille jos ei kerro. Se on laissa sanottu, että 2kk ennen äippälomaa vasta on työnantajalle kerrottava ja tyhmempikin tietää, että yleensä paikkaa ei saa jos kertoo olevansa raskaana.

Seuraa sydäntäsi, jos tuntuu siltä että on epärehellistä tai harhaanjohtavaa olla kertomatta, niin kerro.

Laki ei määrittele sitä mikä on rehellistä ja mikä ei.

Totuuden kertominen on aina velvollisuus.

Osalle ihmisistä ns ´positiivinen syrjintä´ antaa oikeuden vaikka mihinkä.

Alkuperäinen kirjoittaja Jaska-:
Seuraa sydäntäsi, jos tuntuu siltä että on epärehellistä tai harhaanjohtavaa olla kertomatta, niin kerro.

Tuossa tilanteessa ei totuuden kertominen todellakaan ole velvollisuus, joten älä puhu potaskaa. Ne saa helposti etittyä toisen tilalle kun ap jää äippälomalle. Sun mielipitees on suorastaan huvittavia. Mut se siinä varmaan on, ku oot mies, eikä sua voi raskauden takia koskaan syrjiäkään.

No ei sun mun mielestä tarvii kertoa, mutta kaverini kyllä teki juuri noin. Ei siitä mikään työilmapiiri kärsinyt, mutta työnantaja ei kylläkään tykännyt. Ei he mitään laitonta sen jälkeen tehneet, mutta kyllä se kävi monella muulla tavalla selväksi ettei hänestä pidetty (työnantajan puolelta). Itse sain kyllä puolenvuoden projektityön vaikka olin jo näkyvästi raskaana (ja myös kerroin siitä ).

Alkuperäinen kirjoittaja SuukkoSuulle:

Tuossa tilanteessa ei totuuden kertominen todellakaan ole velvollisuus, joten älä puhu potaskaa. Ne saa helposti etittyä toisen tilalle kun ap jää äippälomalle. Sun mielipitees on suorastaan huvittavia. Mut se siinä varmaan on, ku oot mies, eikä sua voi raskauden takia koskaan syrjiäkään.

Ai totuuden kertominen riippuu tilanteesta ja katsojan näkökulmasta. ?

Niiden on pakko etsiä toinen tilalle kun toinen jääkin lomalle. Onko se helppoa vai ei, ei ole merkitystä.

Näitäkin tapauksia on missä tietoisesti huijataan, vaikuttaako se työ ennen äitiyslomaa johonkin päivärahaan tai jotain.
Huijaamista se on , ei se laki sitä miksikään muuta.

Jossain firmoissa hommat voi kusta oikeasti tuollaisen välinpitämättömyyden takia, ei siinä enää voi vedota johonkin lakiin.

Tilanteita on tietysti monenlaisia. Eipä siinä.

Niinkuin ölömölö tuossa ylhäällä kirjoittaa, kyllä se rehellisyys kannattaa myös.

Minä en kertonut, tosin hain keikkalaiseksi sairaalaan.. Mulle tarjottiin sitten useemman kuukauden työsopimusta, jonka otin vastaan, enkä tässäkään vaiheessa puhunut raskaudesta (tosian mulle heti alkuun lupailtiin tota sopimusta..).. Osastonhoitaja lievästi sanoen yllättyi kun kyseli lopulta että jäisinkö pidemmäksi aikaa töihin heidän osastolleen ja minä kerroin, että saan reilun parin kk:n päästä vauvan ;D.. Ei tykännyt huonoa, vaan onnitteli lämpimästi.. tosin kyllä mua jännitti...

Ai totuuden kertominen riippuu tilanteesta ja katsojan näkökulmasta. ?

Niiden on pakko etsiä toinen tilalle kun toinen jääkin lomalle. Onko se helppoa vai ei, ei ole merkitystä.

Näitäkin tapauksia on missä tietoisesti huijataan, vaikuttaako se työ ennen äitiyslomaa johonkin päivärahaan tai jotain.
Huijaamista se on , ei se laki sitä miksikään muuta.

No tuossa tapauksessa rehellisyys ei ole niin hyvästä. Koska silloin ei paikkaa saa (useimmiten ainakaan, toki jos ei muita tulijoita ole niin mikäs siinä sitten). Ja kuntalisääkään ei usein saa, jos ei ole vakipaikkaa /ole keikkatyössä sen 84 pvää 6kk aikana. Onko se sitten oikein, että kuntalisä jää rehellisyyden vuoksi saamatta? Huijaamista tai ei, niin oikein se on silti.

Koska työntekijän ei todellakaan tarvitse sitä kertoa. Niin miksi kertoa, jos paikkaa ei siten saa? Ja vastaavasti kertomatta jättämisellä voi hyvinkin tuplata mahdollisuutensa saada se työpaikka. Helppokos sun on miehenä löpistä mitä tahansa, ku suhun sellainen syrjintä ei liity.

Yhteistyössä