Raskaaksi tulemisesta...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huhhuh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Aika harvoin ihmisillä tuntuu riittävän ymmärrystä asioihin, joita ei ole itse kokenut. Toiset raskautuu kerrasta, toisilla siihen menee vuosia.

En kyllä itsekään ymmärrä hysteeristä kiertopäivien kyttäämistä, oviksen testailua, mahdollisen raskauden testailua, lämpöjen kyttäämistä jne. Se nyt vaan on fakta, että jos lapsenkaipuu on niin kova, sitä tekee kaikkensa raskauden eteen. Joka kuukausi on toivomista ja pettymistä.

Jos naisella on hyvinkin epäsäännöllinen kierto, niin onko se keneltäkään pois, jos hän testaa ovista vaikka joka päivä. Turha stressaamien ei ole hyväksi, mutta ei se ole niin helppoa olla stressaamatta.

Alkuperäinen kirjoittaja cothis:
Vaan kun nimenomaan se liika stressaaminen vaikeuttaa raskautumista.

Niinpä. Mutta "Älä stressaa!" on helpommin sanottu kuin tehty, jos on jo kauan yrittänyt raskautua.

Ei stressittömyys ihmeitä tee. Jos on ovulaatio hyvin harvoin, ei läheskään joka kierrossa, niin raskaus ei ala ellei ole yhdynnässä oikeaan aikaan - stressasi tai ei. Stressitön nainenkaan ei voi saada vauvaa, jos siittiö ei kohtaa munasolua.

Mä luulen, että jokainen pidempään lasta yrittänyt on kuullut tuon "lopettakaa yrittäminen niin tuut raskaaksi!"- mantran monesti. Se ei vaan ole niin yksinkertaista.

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
No, mä luulen että jos olisit yrittänyt raskautta kauan, niin ajattelisit toisin :)

On helppo sanoa että älä stressaa, kun ei ole itse koskaan joutunut asian vuoksi stressaamaan.

Mutta ymmärtänet silti stressin siinä vaiheessa kun raskautuminen on jo oikeasti vaikeaa? Siis pitkä yritys ilman tulosta, varmaan siinä väkisinkin alkaa huolestumaan.

Ja tuo "älä stressaa, se vaan vaikeuttaa raskautumista" on sanontana vähän sama kuin koiraperkoiselle "älä yhtään pelkää meidän dobermannia, se on yleensä ihan kiltti mutta pelon se haistaa ja silloin voi olla arvaamaton!"

Alkuperäinen kirjoittaja Viblsp-:
Juu en ymmärrä kans tuollaista. Jos raskautuminen on suunnilleen ainoa syy harrastaa seksiä, varmaan tekee tooosi hyvää miehen itsetunnollekin.

niin sullehan raskautuminen pn ollut ilmeisen helppoa, vaikea on kai ymmärtää mitään muuta kuin oma tyyli/ se miten oma elämä on "sattunut" menemään

Sen vielä lisään, että lähinnä ne, jotka raskautuu tyyliin pyyhkeestä tai saunanlauteilta sunnittelevat, missä kuussa lapsen olisi hyvää syntyä jne. Niille, jotka joutuvat odottamaan raskautta useita kuukausia, jopa vuosia, on yksi hailee onko tuleva vauva skorppari vai härkä, kunhan edes saisi lapsen. Näin musta tuntuu. :snotty:

Niinpä. Mutta "Älä stressaa!" on helpommin sanottu kuin tehty, jos on jo kauan yrittänyt raskautua.

Ei stressittömyys ihmeitä tee. Jos on ovulaatio hyvin harvoin, ei läheskään joka kierrossa, niin raskaus ei ala ellei ole yhdynnässä oikeaan aikaan - stressasi tai ei.

Mä luulen, että jokainen pidempään lasta yrittänyt on kuullut tuon "lopettakaa yrittäminen niin tuut raskaaksi!"- mantran monesti. Se ei vaan ole niin yksinkertaista.

En mä usko tohon yrityksen lopettamisen mukanaan tuovaan raskauteen, mutta en myöskään siihen aikataulutettuun, tikutettuun raskauteen. Kultainen keskitie aina kaunein on, tulee jos on tullakseen eikä tule jos ei.

Ei stressittömyys ihmeitä tee. Jos on ovulaatio hyvin harvoin, ei läheskään joka kierrossa, niin raskaus ei ala ellei ole yhdynnässä oikeaan aikaan - stressasi tai ei. Stressitön nainenkaan ei voi saada vauvaa, jos siittiö ei kohtaa munasolua.

Aina musitetaan mainita ne jotka tulivats itten yllättäin raskaaksi kun lopettivat yrittämisen. Samalla kuitenkin unohtuu kaikki ne kenelle tuo ei toiminut (ja eihän se stressaaminen tai stressaamattomuus vaikuta niihin ongelmiin mitä raskautumisessa on)...

Se on niin helppoa nuorena tulla aukomaan tuota suutansa asiasta, mistä ei ole mitään kokemusta.

Mikäs siinä kun ikää on alle 25v. ja vahingossa paukahtaa raskaaksi. Ei juu tarvitse miettiä koska mulla on ovulaatio. Sen kun vaan harrastaa seksiä ilman huolta huomisesta.

Alkuperäinen kirjoittaja Madicken04:
Mutta ymmärtänet silti stressin siinä vaiheessa kun raskautuminen on jo oikeasti vaikeaa? Siis pitkä yritys ilman tulosta, varmaan siinä väkisinkin alkaa huolestumaan.

Ja tuo "älä stressaa, se vaan vaikeuttaa raskautumista" on sanontana vähän sama kuin koiraperkoiselle "älä yhtään pelkää meidän dobermannia, se on yleensä ihan kiltti mutta pelon se haistaa ja silloin voi olla arvaamaton!"

Stressiä en ymmärrä, mutta huolestumisen kyllä. Vaan kun aikaa on kulunut yrittämisessä jo sen verran että alkaa stressaamaan, niin lienee aika kipaista lekurin juttusilla eikä jäädä kotio stressaamaan niiden kellojen, tikkujen ja kalentereiden kanssa?

Alkuperäinen kirjoittaja Empuuu:
Åbolle :flower: kommenteista. Käsittääkseni on itse raskautunut nopeasti, mutta ymmärtää myös niitä, joilla se ei niin nopeasti käy.

Juuh, mulla kaksi helposti (toinen suorastaan vahingossa) alkanutta raskautta, mutta kolikon toinen puolikin on tullut tutuksi mm. lähipiirin lapsettomuusmurheiden ja munasolun luovutuksen myötä.

Jos vauvanyritys menee heti alussa hampaat irvessä tekemiseksi, en ymmärrä minäkään.
Mutta heidän kohdalla, jotka joutuvat kuukaudesta toiseen ja vuodesta toiseen pettymään, pieni höyrähtäminenkin suotakoot.

Stressiä en ymmärrä, mutta huolestumisen kyllä. Vaan kun aikaa on kulunut yrittämisessä jo sen verran että alkaa stressaamaan, niin lienee aika kipaista lekurin juttusilla eikä jäädä kotio stressaamaan niiden kellojen, tikkujen ja kalentereiden kanssa?

No, se stressi voi varmasti jatkua vaikka siellä lääkärillä kävisikin. Ehkä löytyy syitä minkä takia alkaa stressata enemmän tai sitten ei löydy syitä lain...

Ihmiset on muutenkin erilaisia, jotkut stressaa muutenkin enemmän kuin toiset. Ja jollekin yksi asia voi olla stressaavampi kuin toiselle jne. Itsellä ei tästä kyseisestä stressistä ole kokemusta, mutta ymmärrän silti että monet voivat sitä kokea ja pahana. Ehkä itsekin kokisin jos tilanteeseen joutuisin.

Aina musitetaan mainita ne jotka tulivats itten yllättäin raskaaksi kun lopettivat yrittämisen. Samalla kuitenkin unohtuu kaikki ne kenelle tuo ei toiminut (ja eihän se stressaaminen tai stressaamattomuus vaikuta niihin ongelmiin mitä raskautumisessa on)...

Jep, tämän kaltaiset lohkaisut läheisiltä lohduttavat aina ihan mielettömästi, varsinkin kun tietävät että meidän lapsettomuus johtuu rakenneviasta johon ei paljon stressit vaikuta...

No, se stressi voi varmasti jatkua vaikka siellä lääkärillä kävisikin. Ehkä löytyy syitä minkä takia alkaa stressata enemmän tai sitten ei löydy syitä lain...

Ihmiset on muutenkin erilaisia, jotkut stressaa muutenkin enemmän kuin toiset. Ja jollekin yksi asia voi olla stressaavampi kuin toiselle jne. Itsellä ei tästä kyseisestä stressistä ole kokemusta, mutta ymmärrän silti että monet voivat sitä kokea ja pahana. Ehkä itsekin kokisin jos tilanteeseen joutuisin.

Voihan se jatkua, mutta sitten tietää stressaako turhaan vai ei. Tottakai mä ymmärrän, jos ei ole mitään syytä miksi ei raskautuisi, eikä raskaudu siltikään. Siinä vaiheessa mä vilkuilisin ovistikkuja jo varmaan itsekin, kun olisin aikani yrittänyt. Mutta niin paljon on niitä, jotka on heti niitä tikkuja hakemassa ja päiviä merkkaamassa ja argh.. niitä en ymmärrä, en tippaakaan. Niitä tikkujakin kun voi käyttää ihan järkevästi, eikä turhaan roskata :)

Voihan se jatkua, mutta sitten tietää stressaako turhaan vai ei. Tottakai mä ymmärrän, jos ei ole mitään syytä miksi ei raskautuisi, eikä raskaudu siltikään. Siinä vaiheessa mä vilkuilisin ovistikkuja jo varmaan itsekin, kun olisin aikani yrittänyt. Mutta niin paljon on niitä, jotka on heti niitä tikkuja hakemassa ja päiviä merkkaamassa ja argh.. niitä en ymmärrä, en tippaakaan. Niitä tikkujakin kun voi käyttää ihan järkevästi, eikä turhaan roskata :)

Kyllä minustakin ´tuntuu hassulta se että niitä ovistíkkuja ollaan hommaamassa jo suurinpiirtein siinä kun jätetään ehkäisy pois ja samalla laaditaan jo kalenteriin tarkat ajankohdat seksille.

Ymmärrän toki sen ajoittamisen noin suurinpiirtein varmemmille päiville ja toki jokainen saa käyttää rahansa mihin haluaa. Mutta jos se stressi siis luodaan jo ennen kuin ollaan edes keretty yrittämistä aloittaa niin se kuulostaa vähän tekemällä tehdyltä.

Mutta se jos on jo pidempään yritetty eikä tulosta ole tullut niin sillloin stressaaminen on jo ihan eri juttu.

Ymmärrän lapsettomuuden, se nyt on asia erikseen jos lasta on yritetty vuosikausia, mutta silloin nyt tietysti pitää tutkia missä on vika, siksi puhuinkin terveistä ja lisääntymisiässä olevista naisista, joilla ei pitäisi olla mitään estettä raskaaksi tulemiseen. Tottakai raskaaksi tuleminen on lähellä neljääkymppiä vaikeampaa ja jos on joku sairaus, esim. endometrioosi.

Mutta miehen, josta kerroin, vaimo on nuori, ei pitäisi olla mitään estettä raskaudelle, ja hän on alusta asti ollut hysteerinen. Nykyään ihmiset tuntuvat ajattelevan, että raskaaksi pitäisi tulla parissa päivässä. Nainen yleensä tulee raskaaksi vuoden sisällä, mutta ei tuota moni tunnu tajuavan ettei mitään vikaa välttämättä ole vaikkei parissa kuukaudessa onnistu. Itse tulin raskaaksi noin 7 kk sen jälkeen kun alettiin yrittää. Moni olisi tuossa ajassa tullut jo hulluksi.

Mä oon kyllä välillä ihmetelly samaa asiaa. Enkä oikein vieläkään ymmärrä noitten ovistikkujen ideaa. Jos seksiä harrastaa suunnilleen kierron puolessa välissä, niin eikös sitä silloin oo suurimmat mahdollisuudet tulla raskaaksi, ei kai siihen mitään tikkuja enää tarvita? Jos kierron puolivälissä seksiä harrastaa vaikka joka toinen päivä, niin eikös se riitä? Tietty jollain voi olla vähän pidempi kierto, mutta voihan sitä harrastaa sitten seksiä joka toinen päivä vaikka parin viikon ajan? Mieskin pysyis tyytyväisenä :D

Sitten yksi asia mikä välillä tuntuu lisäävän tuota stressiä on tuo tiukka aikataulutus elämässä. Ollaan katsottu että ihanteellisin ajankohta vauvalle olisi vaikka syntyä huhtikuussa ja sitten ollaan laskettu että ehkäisy jätetään pois tuossa ja tuossa vaiheessa. Kun ei ekasta kierrosta tärppääkään niin se siirtyy toukokuulle ja sitten kesäkuulle. Suunniteltu kevätvauva onkin aikaisintaan kesävauva ja silloin kaikki hienot ja tarkkaan laaditut suunnitelmat menevät uusiksi... :/

Eli tavallaan aivan turhaa stressiä tehdään asettamalla tuollaisia hassuja aikatauluja.

Yhteistyössä