Raskaaksi synnytyksen jälkeen

miten nopeasti voi tulla raskaaksi synnytyksen jälkeen? mikä on terveellinen aika odottaa? Ja onko oikeasti niin että imettäminen vaikuttaa raskautumiseen?

Ja te joilla on sisaruksia pienillä ikäeroilla, millaista odotus ja syntymän jälkeen?
 
Imettäminen vaikuttaa siihen, miten oma hormonitoiminta palautuu. Ja imetys voi käsittääkseni myös vaikeuttaa alkion kiinnittymistä.

Mulla imetys ei oikein ottanut tuulta purjeisiin ja menkat alkoi vajaa 7 viikkoa synnytyksestä. Esikoinen on nyt 3kk ja toista odotellaan syntyväksi tammikuussa vajaan vuoden ikäerolla.
 
Normaalin alatiesynnytyksen jälkeen ei ole mitään rajaa milloin saisi tulla uudelleen raskaaksi, eri asia on, milloin voi tulla raskaaksi. Jos äiti täysimettää ensimmäiset 6kk tietyin kriteerein, on raskauden mahdollisuus n. 2%. Jos äiti ei imetä, kuukautiset palautuvat yleensä 2kk päästä synnytyksestä ja hormonitoiminta palautuu normaaliksi. Joillakin vähäkin imetys estää raskauden, toisilla edes täysimetys ei estä raskautta. Monet onnistuvat tulemaan raskaaksi osittaisimetyksen aikana kun vauva alkaa syömään enemmän kiinteitä, tai vaikka yövieroitetaan rinnasta.

Minulla on 1v 2kk ikäinen imetettävä, eikä kuukautiset ole alkanut. En ole myöskään onnistunut tulemaan raskaaksi. Minun kohdallani näyttää siltä, että vähäkin imetys estää raskautumisen kokonaan.
 
Lisäyksenä vielä edellisiin, että joillakin voi jopa imetyksen lopettamisen jälkeen viedä vielä hyvän aikaa ennen kuin kuukautiskierto käynnistyy/normalisoituu. Toisin sanoen imettämättömyys/varhainen vieroituskaan eivät välttämättä takaa uuden raskauden pikaista alkamista.

Mutta kuten edellisetkin jo totesivat, niin näissä asioissa on todella suurta vaihtelua. Jopa saman ihmisen kohdalla. Ja toki myös äidin iällä on vaikutusta.
 
Täysimetin esikoista 5kk, toisella annettiin lupa tulla esikoisen ollessa 4kk. Haluttiin varmistella, etteivät synny samana vuonna, esikoinen syntynyt tammikuussa. Menkat alkoivat esikoisen ollessa 6kk, imetyksen lopetin kokonaan hänen ollessa 8kk. ja seuraavasta kierrosta plussasin. Lapsilla on ikäeroa 1v5kk.

Lapsilla on pieni ikäero, eikä meillä siis juuri mustasukkaisuutta ollut, esikoinen ei edes muista aikaa, jolloin oli ainut lapsi. Nyt nuo kaksi leikkivät jo ihanasti keskenään. Mutta täytyy kyllä myöntää, että ensimmäinen vuosi kahden lapsen kanssa oli jokseenkin rankka. Mutta ei liian rankka kuitenkaan. Enkä päivääkään vaihtaisi pois, saati toivoisi suurempaa ikäeroa.
 
Näin mä vähän aavistelinkin että imetyksellä saattaa olla vaikutusta. Ensimmäinen muksuni nyt 7 vuotta toinen tulossa heinäkuussa ja ukon kanssa puhuttiin josko mahdollisesti saatais tärppi tuohon synnytyksen perään. Ite sairastan endometrioosia niin en haluais ilmani hormonihoitoja kitkutella kauheen pitkään. Mutta en kyllä jätä imettämistäkään uuden raskauden toivossa. Olen kyllä onnellinen jo tulevasta "ihmeestä" , mutta lapset on ihania ja kun mies on aikas ihana niin sen kanssa mielellään lapsia tekis enemmänki. ;)
 

Yhteistyössä