Raskaaksi kesken määräaikaisen työsopimuksen

Heippa.
Voisin laittaa tämän mieltäni askarruttavan asian tännekin puolelle eli kokemuksia kaipailisin niiltä, jotka ovat tulleet raskaaksi kesken määräaikainen työsuhteen? Miten pomo on suhtautunut? Missä vaiheessa olette asiasta kertoneet työpaikalla? Olette jääneet äitiyslomalle ennen työsuhteen päättymistä? Jne..

-vema-

No itselläni oli vuoden määräaikainen sopimus ja olin tietämättäni raskaana jo ensimmäisenä työpäivänä. :p Jäädessäni äitiyslomalle sain 3 kk työnantajan maksamaa äitiysrahaa (edellyttää jonkun mittaista työrupeamaa ennen lomalle jäämistä), jonka jälkeen normaalit ansiosidonnaiset ä.rahat. Minun tapauksessani olin "reilu" ja kerroin pomolle heti ensimmäisen ultran jälkeen, koska tiesin jääväni kotiin juuri kesän kynnyksellä, kun työntekijöistä huutava pula. Siitä lähtien en salaillut asiaa, vaan myönsin, kun kysyttiin. :) Äitiyslomani aikana, työsopimukseni päätyttyä kys. työpaikkaan valittiin vakituinen tekijä. Ei haitannut, koska en olisi muutenkaan jatkanut siellä.

Niin ja ensimmäinen pomon reaktio, kun asiasta kerroin oli "nyt jo". Suhtautuminen oli kaikenkaikkiaan oli viileän neutraali. Ei haitannut, mutta mielessäni mietin, että erikoista ettei saanut kakistettua edes muodollista onnittelua.

Täällä yksi kesken määräaikaisen raskautunut!

Työskentelen turvallisuusalalla ja asiasta oli "pakko" kertoa lähiesimiehelle hyvin varhaisessa vaiheessa. Meillä pomot ymmärsivät ja olivat todella iloisia alusta asti. Olen edelleen määräaikaisena ja sopimukseni on tällä hetkellä 30.12.2012 asti voimassa. Äitiysloma minulla alkaisi jo 15.1.2013 eli tiukille menee tämän jännäilyn kanssa... Vaihtoehtoina siis on saada lisää jatkoa määräaikaiseen, vakinainen virka tai jäädä työttömäksi. Miesvaltaisella alalla uskon, että jatkavat määräaikaista tai vakinaistavat, koska muuten näyttäisi tosi huonolle jos viimeisillään raskaana oleva ei saa jatkoja.

Itselläni tosiaan tilanne se, että olen aloittamassa uudessa työssä ensi kuussa määräaikaisella sopimuksella ja samaan aikaan toiveissa olisi pikkukakkonen :). Näin ollen mietityttää miten tuleva työnantaja suhtautuu jos raskaudun jo työsuhteen alkuvaiheessa ja jään äitiyslomalle ennen työsuhteen päättymistä. Toisaalta uskon työnantajani ymmärtävän mutta en kuitenkaan voi olla varma... Jännittää jotenkin koko asia vaikka kuitenkin täysin luonnollinen asia..

Yhteistyössä