Raskaaksi kesken määräaikaisen työsopimuksen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vema
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

vema

Jäsen
10.07.2012
32
0
6
Heippa kaikille!
En nyt äkkiseltään huomannut mitään otsikkoni suuntaista keskustelua täällä mutta tosiaan kaipailisin kokemuksia teiltä, jotka olette tulleet raskaaksi kesken määräaikaisen työsuhteen. Miten pomo on suhtautunut? Oletteko jääneet äitiyslomalle jo ennen työsuhteen päättymistä vai vasta sen jälkeen? Kuinka onnistunut? Jne.. Kaikki kommentit on tervetulleita :)

-vema-

Äitiyslomalle jäädään silloin, kun sen aika on. Ei siihen vaikuta määräaikaisen työsuhteen päättymisajankohta. Jos työsuhdetta jää jäljelle äitiysloman alkaessa, niin tilalle hankitaan sijainen.

Itselläni tulee luultavasti olemaan se tilanne, että olen määräaikaisessa työsuhteessa raskautuessani. Työnantaja ei välttämättä tykkää, jos työsuhde keskeytyy äitiysloman vuoksi. Hänen tehtävänsä on silti toimia asian vaatimalla tavalla. Lasten saanti ei ole ajoitettava asia. Ei niitä voi tilata tiettyyn ajankohtaan ja suunnitella työelämää sen mukaan. Ei naiset voi olla tarvittaessa jopa vuosia pois työelämästä sen vuoksi, että on raskaustoive tai tehdä vain lyhyitä sopimuksia. Elämää eletään ihan normaalisti ja lapsia saadaan kuin saadaan. Työelämä sitten sopeutuu siihen.

Itsellänikin hyvin todennäköisesti tulee olemaan tilanne se, että tulen raskaaksi kesken määräaikaisen työsopimuksen. Olen aloittamassa uudessa työssä ensi kuussa ja sopimukseni tulee olemaan määräaikainen. Tässä samalla myös pikkukakkonen toiveissa :). Näin ollen olen miettinyt miten pomo tulee suhtautumaan. Toki ymmärrän myös sen, että ei lasten saantia voi aina ajoittaa niin kuin haluaa, lapsia saadaan ei hankita :) Mukava kuitenkin kuulla muiden kokemuksia ja ajatuksia asiasta :)

Raskaana olen, ja määräaikaista työsopparia olis ollut jäljellä heinäkuun loppuun. Jään äitiyslomalle varmaan jossain vaiheessa huhtikuuta. Vähän harmittaa, kun tiedän että duuni olis vakinaistettu ennemmin tai myöhemmin, ei kuitenkaan vielä syksyllä. Nyt taitaa olla niin, että sitte kun vakinaistamista suunnitellaan, minä olen vielä kotona pikkuisen kanssa. Mutta elämää ei voi suunnitella, oon paljon kiitollisempi lapsesta kuin vakiduunista. Kuitenkin monen vuoden lapsihaaveet taustalla, ja raskaus tuli täytenä yllärinä - luulin, etten voi saada lapsia, kun ei niitä ole alkanut vuosien mittaan kuulua.

Jäin äitiyslomalle tammikuussa, kun määräaikainen viransijaisuus olisi päättynyt toukokuussa. Esimies suhtautui hyvin, samoin kuin kaikki muutkin työpaikalla. Esimies jopa kehotti mua hakemaan avautuvaa vakipaikkaa vaikka olinkin raskaana (en tosin hakenut). Sain muistaakseni ekat 72 äitiyslomapäivää vieläpä jopa palkkaa. Mun tilalle tuli sijainen eikä kuviossa ollut mitään sen kummempaa :)

Itse olin töissä kaupassa määräaikaisella sopimuksella - pomo lupasi muuttaa sopimuksen toistaiseksi voimassa olevaksi, vaikka tiesti siitä, että lasta yritettiin. Raskauden selvittyäkin lupaili, että sopimusta jatketaan. No, kolmisen viikkoa ennen sopimuksen päättymistä ilmoitti, että eipäs jatketakaan (ja palkkasi oman poikansa ja toisen poikansa tyttöystävän meille viikkoa ennen kuin lähdin...........), sisäisellä haulla pääsin ketjun toiseen kauppaan, jossa loppuu soppari sitten äitiyslomalle jäädessä. Paskamaista ekan kaupan pomolta, jos multa kysytään!

Yhteistyössä