Raparperista tietävät!

• Viestiketjun aloittaja Vieras
  • Ensimmäinen viesti
Vieras
Meillä kasvaa pihalla raparpeia, enkä ole koko kesänä leikannut sitä vielä.
Lehdet ovat myrkyllisiä, mutta onko kaikki varret syötäviä ja yhtä hyviä?
Tuossa on paljon paksuja ja pitkiä varsia, koska on ehtinyt jo kasvaa...
Voiko nekin käyttää, vaikka pitääkö käyttää vaan ohuemmat varret, joita lähtee isoista varsista?

Kiitos avustasi! =)

vieras
Raparperi on parhaimmillaan ennen kukintoa ja kun kukintoja tulee, ne kannattaa ottaa pois. Koko kesän raparperin varsia voi käyttää, mut isot saattaa olla jo aika puisevia.

nn
Mä en oo tiennytkään että ne lehdet on myrkyllisiä, ei kyllä tulis mieleenkään niitä syödä. Kaikki varret on kyllä syötäviä, mutta tuskin niin hyviä ovat kuin jos olisit ne leikannut. Voivat olla jo vähän vanhanmakuisia

Ap
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Paitsi jätä kukkavarret keräämättä, katkase pois mut niit ei kannata käyttää!
Mutta mitä ihmeitä ne kukkavarret on???
Sitä minä eniten ihmettelen. Meillä on kaikissa varsissa lehtiä, mutta mitä ne kukkavarret on?

Alkuperäinen kirjoittaja HuliHuli:
Voiks raparperit vieki ottaa pakkaseen talteen??Meil vaan naapuri sano et ennen juhannusta pakkaseen.
Voi laittaa pakkaseen, kannattaa pilkkoa valmiiks nii vie vähemmän tilaa.

Ap
Mä en eka erottanut niitä kukkavarsia, koska meidän raparperista ne "kukat" oli aikas kuivunutta tavaraa...Noloa. :D
Otin kaikki muut paitsi kukkavarret ihan vaan käsin pois. Ne aion nyt kuoria, pilkkoa ja pakastaa.
Revinkö nuo kukkavarretkin nyt käsin ihan lyhyeksi? Rupeaako ne siitä sitten itsestään kasvamaan vai pitääkö lannoittaa jotenkin? Riittääkö hoidoksi kastelu?
Kiitos vielä!

Yhteistyössä