rangaistuskeinoja

• Viestiketjun aloittaja apinaäiti
  • Ensimmäinen viesti
hapsu
Taapero opettelee vasta kieltoa ja tottelemista.Tässä iässä napakka kielto ja kielletystä puuhasta poistaminen/ kiellettyjen paikkojn eristäminen lapsesta.Rangaistuksena lähinnä se että esine/asia otetaan pois jolla vahinkoa tekee.Tai jos sylissä tekee tuhmaa niin pois sylistä.Varsinaista rankaisua ei lapsi vielä ymmärrä.

Meillä vasta n. 3v on joutunut "miettimistuoliin". Ei tuo 2v taapero vielä ymmärrä rangaistuksia. Toki jos tekee tuhmuuksia, asiasta sanotaan topakasti, kielletään niin tekemästä tai esim. nostetaan paikasta A paikkaan B. :)

\
Alkuperäinen kirjoittaja 12.09.2005 klo 18:53 hapsu kirjoitti:
Taapero opettelee vasta kieltoa ja tottelemista.Tässä iässä napakka kielto ja kielletystä puuhasta poistaminen/ kiellettyjen paikkojn eristäminen lapsesta.Rangaistuksena lähinnä se että esine/asia otetaan pois jolla vahinkoa tekee.Tai jos sylissä tekee tuhmaa niin pois sylistä.Varsinaista rankaisua ei lapsi vielä ymmärrä.
Peesaan tätä.

anne-68
Mun täytyy sanoa että 1v4kk poikaani en rankaise lainkaan.Tämähän ei tarkoita sitä ettenkö puuttuisi tekemisiinsä ja ettenkö ohjaisi toimimaan oikein ja hyväksytysti.Kerron kyllä aina kun tekee jotain kiellettyä,kauniisti selitän,aina uudelleen,kunnes tietty toiminta loppuu.Ja tähän asti ihan kaikki ei-toivottava on loppunut,juuri tällä keinolla.En ole jyrkkä ihminen,mutta näin pienen lapsen rankaisemisesta minulla on hyvinkin jyrkkä mielipide:niin ei voi tehdä!Aina,siis ihan aina,on jokin muu keino,on oltava.Eikä nyt ole kohdallani kyse myöskään ekan muksun idealistisesta näin-kirjoissa-sanotaan-kasvatuksesta,vaan ihan kahden aiemman muksun kanssa eletyn ja opitun hyväksi käytöstä.Virheistä ja erehdyksestä,sekä onnistumisista.Varmasti on äitejä jotka ajattelevat toisin;valitettavasti,sanon minä,mutta onneksi nykyään jo aika moni äiti tajuaa että vaikka lasta tulee arvostaa kuin aikuista,enemmänkin,ei häneltä voi odottaa samaa kuin aikuisilta.Aiheesta voisi jatkaa liuskatolkulla,mutta eiköhän tässä tärkein tullut.Rakastakaa lapsianne :heart:

apinaäiti
aika napakasti tartuitte sanaan rangaistus, silti esim. kielletyn tavaran pois ottaminen on tietynlainen rangaistus. En tarkoittanutkaan mitään rankkoja kurinpitotoimenpiteitä, jalkapuuta ym.

mami30
Miten rankaisisitte jos 2 v. 2 kk poika esim. puree mustasukkaisuuttaan pikkusiskoaan (puoli vuotta) monta kertaa päivässä, heittelee tavaroita, tönii kavereita tms? Eli uhma nostaa päätään..

Mulla ollut tapana nostaa TOMI TRAKTORi hyllylle (tai heitetty tavara) ja poika arestipenkkiin miettimään tehtyä. En vain oikein tiä onko arestipenkki (syöttötuoli) oikea ratkaisu vai mitä tehdä. Tästäkin asiasta toki on eri mielipiteitä eri äiteillä..

Tulee vain itselle paha mieli kun poika arestissa höpöttää "miettiä tehtyä" ja usein joutuu "tuoliin" monta kertaa päivässä.. Toki kehunkin poikaa silloin kun siihen on aihetta. Pelkään vain että poika pitää itseään koko ajan tosi pahana poikana (itsetunto kärsii) kun joutuu niin tuoliin istumaan. Mustasukkainen kun on. Mitä te tekisitte???

meillä 1v tekee VARMASTI myös tahallaan välillä ilkeyttä. jos kiellän koskemasta äitin kukkaan niin kattoo mua ja nauraa ja koskee siihen takuuvarmasti. silloin kiellän jyrkästi "ei" ja vedän kädestä pois ja tyttö menee taas kukan luo vaikka kantaisin talon toiseen päähän... kukka on kyllä nostettu jo ylös mutta lapsi kyllä keksii keinot miten siihen ylettyä eli tän perusteella olettaisin sen olevan ainakin osittain myös tahallista. lapsi myös välillä menee kukan luo ja heristää sorme eli ihan kuin tietää ettei saa koskea. ja silti koskee ja nauraa päälle. tää kukka on vain yksi esimerkki ja näitä tilanteita on päivässä yhtenään. en saa tavaroita niin piiloon ja ylös ettei laspi niihin pääsisi käsiksi. eikä usko mitään. nyt olen ottanut luunapin käyttöön tehostukseksi ja se tepsii jotenkuten. ei aina sekään.

jos hiuksista lapsi vetää niin olen käynyt vetämään takaisin, koska osaa myös nätisti taputtaa ja silittää päätä mutta sille päälle sattuessaan repii mielestäni tahallaan. ja sama puremisen kanssa. sain neuvolasta ohjeen puraista vähän takaisin ja se onkin auttanut paremmin kuin kiellot jotka sekunnin ajan esti toimintaa ja sitten taas puri.

tässä meidän perheen esimerkkejä ja elämää mahdottoman 1 veen kanssa!

mammuliinuska
tyttö on kans 2v2kk ja on alkanut taas kk sisällä uhmaamaan pahemman kerran. menee koko ajan sellaisiin paikkoihin mihin ei saa mennä ja heittää tavaroita ja leluja.. heitetyt lelut olen nostanut kaappiin vähäks aika... siellä onkin välillä aika kasa... mut siitä suuttuneena hän hyvin usein lyö mua.. ja aivan sellaisessa raivo shokissa... yleensa vien hänet keittiöön tuoliin istumaan tällaisíen tapahtumien jälkeen ja selvitän mitä hän teki vääriin.. mut luulen et ei se muista niit enää hetken päästä.. koska sama kuvio vain toistaa itseään.. eli mikä auttais..

Mami30! Älä pidä arestipenkkinä syöttötuolia. Yhdistää hyvin pian negatiivisen asian ja syömisen ja voi olla ettei suostu istumaan tuoliin syömään. Vai onko teillä enää syöttötuoli käytössä? Laita vaikka nurkkaan niin kuin "ennenvanhaan" ja sano ettei pois ole tulemista ennen kun pyytää anteeksi.

Meillä kielletään, viedään pois tuhmuuksientekopaikasta ja äärimmäisenä rangaistuskeinona mennään jäähytuoliin, joka on taktisesti sijoitettu niin ettei siitä näe telkkaria eikä yletä mihinkään. Mutta aika harvoin sitä joutuu käyttämään, ei aina edes kerran viikossa, joskus tietysti on niitäkin päiviä että jo aamulla ollaan muutaman kerran jäähyllä. Tyttö on nyt 2v. Ja anteeksipyyntöä edellytetään, kun satuttaa jotakuta. Meillä se on hali, kun ei pieni kieli vielä taivu niin vaikeaan sanaan.

Meillä tyttö 1v8kk ja on alkanut puremaan sekä heittelemään tavaroita...se pehmolelujen heittely ei vielä ole paha...mutta kun se kalauttaa semmosella isolla legolla ohtaan niin kyllä siinä vähän hermoja koetellaan. Itse olen huomannut olevani todella pitkäpinnainen, mutta mies näyttää siltä välillä, että hänen tekisi suuresti mieli ottaa tyttöä tukasta kiinni tai antaa luunappi...Olemme kyllä sopineet että näitä keinoja ei käytettäisi koska itse olen niitä vastaan. Yleensä jos tyttö alkaa puremaan, kova kielto ja jos ei auta niin viedään omaan sänkyyn rauhoittumaan, annetaan olla siellä minuutti ja selitetään tietysti miksi sinne joutui ja sitten kysytään että oletko nätisti ja jos nyökyttää niin sitten pois. Näitä keinoja olemme vasta alkaneet käyttää joten paha mennä sanomaan kuinka auttaa... =)

Yhteistyössä