Rangaistus murkulle, ei mutinoita??

Mulla on 12-vuotias aina hyvin koulussa pärjännyt poika, jolla on nyt koulumenestys ihan pienessä ajassa romahtanut totaalisesti. Tänään poika antoi allekirjoitettavaksi parin viikon sisällä kolmannen kokeen josta tullut kuutonen. Aikaisemmin on tullut lähes pelkästään ysejä kokeista, parissa aineessa pelkkiä kymppejä.

Olen huomannut arvosanojen tipahtamisen olevan suoraan seurausta siitä, että poika sai oman tietokoneen jouluna. Meillä on kyllä rajoitettu tietokoneella istumista, mutta koska kone on pojalla omassa huoneessa on sen käyttöä aika hankala joskus valvoa. Monesti väsähdän illalla ennen poikaa, ja tämähän tietty terävänä kaverina käyttää tilaisuuden heti hyväkseen ja istuu yömyöhälle saakka pelaamassa.

Nyt ilmoitin että kone on takavarikossa viikon, ja jatkossa joka ikisestä kutosesta samalla tavalla viikon. Kokeisiin edeltävinä kahtena päivänä ei ole asiaa koneelle, eikä edeltävänä päivänä myöskään ulos jotta varmasti tulisi luettua eikä istuttua nenä kiinni ruudussa... Jos läksyt on tekemättä, seuraa koneeton päivä. Hankintalistalla on munakello, johon asetetaan sovittu aika ja kellon soidessa ilman selittelyjä kone kiinni. Jokaiselta alkavalta yliaikatunnilta seurauksena koneeton päivä. Johan on kumma jollei ala se koulu taas sujua!

Se mikä mua tässä vähän hämmästyttää, on että sanktiolistaa luetellessani poika ei väittänyt vastaan vähääkään, ei hermostunut, ei selitellyt, ei mitään. Se on murrosikäinen kaveri!?! Kuka murrosikäinen ottaa vastaan tämän luokan rangaistuksen nyökyttämällä ja hyväksymällä suoralta kädeltä koko paketin? Kai se sitten tajus itsekin että syy heikentyneeseen menestykseen on juurikin liiallisessa koneella istumisessa. On mun täytynyt jotain sen kanssa oikein tehdä :)
 
No totta kai on, sitä en epäile, mutta olin vaan jotenkin ihan puulla päähän lyöty kun pojalla ei käyrä kohonnut yhtään vaikka mä olin aika vihainen... Mistähän se on lauhkean luonteensa saanut :D
 
eeeeee
Juu ei konetta omaan huoneeseen... meillä on sellaisessa tilassa, että ohikulkiessa näkee millä sivuilla lapset käy. Netti on mielestäni vaarallinen paikka kasvavalle lapselle joka on vaikutuksille altis. Omassa huoneessa on helppo seikkailla vaikka missä...
 
[QUOTE="Tia";26048149]Miun mielestä lapset ei tarvitse omaa konetta varsikaan omaan huoneeseen.[/QUOTE]

Oon itse asiassa ihan samaa mieltä! Joudun vaan itse tekemään niin paljon hommia koneella että joskus hiukan harmitti jakaa sama kone pojan kanssa. Siksi myönnyin siihen että saa oman koneen. Pöytäkone vielä niin ei se oikein mahtunut muualle kuin omaan huoneeseen..
 
"mamma"
[QUOTE="Tia";26048149]Miun mielestä lapset ei tarvitse omaa konetta varsikaan omaan huoneeseen.[/QUOTE]

tätä komppaan aika pitkälti. oman koneen voin ostaa kun lähtevät opiskelemaan.
 
"Pikkuinen Jättiläinen"
Joko se tyytyi tuohon rangaistukseen noin vaan tai sitten kapinoi myöhemmin kun se tulee ajankohtaiseksi. Tai sitten sillä on joku ässä hihassa mitä ette ole vaan hoksanneet :D

Pelaako se netin kautta vai pelaako ilman nettiyhteyttä? Jos netin kautta niin päätelaitteeseen ajastin eli netin käyttö ainakin loppuu joka ilta samaan aikaan.
 
[QUOTE="Pikkuinen Jättiläinen";26048195]Joko se tyytyi tuohon rangaistukseen noin vaan tai sitten kapinoi myöhemmin kun se tulee ajankohtaiseksi. Tai sitten sillä on joku ässä hihassa mitä ette ole vaan hoksanneet :D

Pelaako se netin kautta vai pelaako ilman nettiyhteyttä? Jos netin kautta niin päätelaitteeseen ajastin eli netin käyttö ainakin loppuu joka ilta samaan aikaan.[/QUOTE]

Mutta ku sitte se loppuu multakin :snotty:
Mä vähän ennakoin tota ässää hihassa ja ilmoitin myös ottavani pojan puhelimen haltuun kolupäivän päätteeksi, pääsee sen kanssa kotiverkossa myös nettiin ;)
On kyllä muutenkin tosi rauhallisen ja lauhkean luontoinen poika, nyt vaan alkanut selvästi temperamentti kuohahdella kun on puberteetti päällänsä.
 
[QUOTE="mamma";26048175]tätä komppaan aika pitkälti. oman koneen voin ostaa kun lähtevät opiskelemaan.[/QUOTE]

On muuten viidennellä luokalla jo semmosia koulutehtäviä joiden käyttöön tarvii konetta. Eihän sen toki oma kone tarvi olla mutta pointtina siis että ne tarvii sitä jo aikaisemmin kuin opiskelemaan lähtiessä.
 

Yhteistyössä