Hei vaan kaikki! Uuteen pinoon siis
. Olen 33v. nainen, multa löytyy kotoota 7 ja 9 vuotiaat lapset ja mies. Tässä pinossa on tullut pyörittyä, vaikka en raksaleski "määritelmää" täytäkkään kun olen itse täysillä mukana raksalla yhtälailla kun mieskin. Täällä on niin mukava seurata toistenkin projektien etenemistä ja vaihtaa ajatuksia ja mielipiteitä, joita minun mielestäni on kyllä aina hyvässä hengessä vaihdettu, vaikka mielipiteet oliskin joskus täysin päinvastaiset. Tämä lienee osoitus palstalaisten kypsyydestä ja suvaitsevaisuudesta...? Me siis rakennetaan miehen kanssa kahdestaan taloa, muutamia yksittäisiä juttuja on teetetty lvis-hommien lisäksi ulkopuolisella esim. muuraukset (tiilipiippu, kost.tilat, takka/leivinuuni) ja ylitasoitus. Talkooväkeä meillä ei myöskään pyöri, päätettiin jo alusta alkaen, että meidän rakentaminen ei läheisiä ja tuttuja ja tutuntutuntuttuja rasita, vaan ainoastaan välttämättömissä jutuissa pyydetään apua ja silloinkin vain niiltä, jotka sitä tarjoavat. Apua on tähänmennessä tarvittu kiintokalusteiden kantamisessa, piipunmuurauksen ja lattianvalun yhteyksissä. Tämän tiedon kirjoitin lähinnä siksi, että ymmärtää, miksi meidän projekti niin verkalleen eteneepi
. Kun monesti se, että "itse yksin rakentaa" tarkoittaa, että siellä on kaverina pariskunnan isät ja veljet ja kaverit jne. Tämä ei ole tarkoitettu mitenkään arvostelemiseksi (joillain saattaa olla jopa hieno perinne, että porukalla rakentavat talon aina vuorotellen jollekkin jne.) vaan ennemminkin kannustukseksi niille, jotka kenties miettivät, voiko raksaprojektiin ryhtyä, ellei löydy pataljoonaa lähipiiristä avuksi. Eli voi.
Talopaketti tuli 8/07 ja siitä eteenpäin on sitten pakerrettu ja työtä kyllä riittää. Talo on 1 ½ kerroksinen puurakenteinen ja -verhottu perinnetyylinen talo, 175/195m2. Alakerrassa kaksi makuuhuonetta, vh, kt+rt, oh, et, lämmin kuisti, wc, khh, ph, sauna. Yläkerrassa 2 makuuhuonetta, aula, vh, wc. Autotalli/-katos+varasto rakennus meille tulee myös, siihen on sokkeli ja lattia jo valettu. Silleen vastarannan kiiskejä me ollaan, että se me teetetään vieraalla kun monet rakennuttavat talon ja itse tekevät tallin
. Tällähetkellä ollaan tilanteessa, että kaikki makuuhuoneet ovat lopullisessa maalissaan ja katot on paneloitu, komerot paikoillaan. Yläkerran vaatehuoneen katto on myös paneloitu ja yk aulan kattoa parhaillaan paneloidaan. Sieltä sitten seuraavaksi keittiön kattoa paneloimaan, seiniin maalia ja kalusteet sinnekkin paikoilleen! Sitten rt, oh, et, kuisti; samat hommat niissä. Sitten laatoitushommelit, parketit, listat ja sit kai muutto?! Kevät tässä menee vielä, toivottavasti touko-kesäkuussa päästäis jo muuttaan. Pihat meillä tehtiin jo syksyllä ihan hyvälle mallille, ruohot pitää keväälläkylvää ja kulkuväylät laatoittaa. Ja istutuksia tietysti sitten myös... Onhan tässä tätä hommaa, välillä väsyttää, mutta pitää jostain aina koittaa kaivaa tsemppiä jaksaa vielä!