Rako etuhampaiden välissä

Meidän 11 kk tytöllä on aika iso rako etuylähampaiden välissä. Muita ylähampaita neidillä ei vielä ole. Hammaslääkäri sanoi, että hampaiden välissä oleva jänne (?) tulee aika alas ja että seurataan tilannetta. Onko muiden lapsilla ollut vastaavaa? Voiko väli vielä kaventua esim kun muut ylähampaat tulevat. Olen kuullut, että joiltakin tuo jänne on katkaistu. Onko siitä ollut jotakin haittaa ja minkä ikäisenä toimenpide on tehty ja missä?
 
:wave: Me kanssa kauhisteltiin pojan etuhampaiden rakoa kun ne puhkesivat (ei se nyt ihan hirveen iso ollut mut rako kuitenkin). Mutta nyt siihen viereen on tullut hampaita ja rako on pienentynyt.

Meille hammashoitaja ei mistään jänteestä puhunut kun mainitsin hänelle tuosta raosta :/ Mutta ei myöskään ihmetellyt tuota rakoa. Mitä olen muita tuollaisia 1v. lapsia katellut, niin kyllä aika monella tuo rako näyttää olevan :)

Joten eiköhän se teilläkin pienene kun viereen tupsahtaa hampaita ;)
 
hamp
Mulla oli vauvana ihan järkyttävä rako etuhampaiden välissä (kuten omalla vauvallanikin nyt on), ja niin vaan meinasi munkin hampaat mennä lopulya edessä päällekäin , kun muut hampaat ja lopuksi viisaudenhampaat niitä painoivat yhteen! Lapsuuskuvissa se rako on ihan selvä vielä jotain kolmivuotiaanakin, nyt on silti hammaslääkärinkin mielestä kelpo ja tasainen hammasrivi tämän äitin suussa! Jännettä ei ole katkaistu. Eli en huolestuisi vielä ollenkaan!
 
äiti04
mutta sitten vasta olisi huolestuttavaa jos hampaat olisi tiiviisti yhdessä sillä kun rautahampaat sitten tulevat jotka ovat isommat ja leveämmät ne kasvaisivat ristiin. Meille sanottiin hammashoitolassa että rako pitääkin olla hampaiden välissä. Ja ainahan hampaat on parempi ja helpompi puhdistaa mitä väljempää suussa on. älä mieti mitään jänne uttuja vielä kun lapsi on vasta eka hampaat saanu :)
 
En muuten miettisikään mitään jännejuttuja. Itsekin olin varma, että muut hampaat työntävät etuhampaita yhteen, mutta hammaslääkärin puheesta ymmärsin, että tuo jänne nimenomaan pitäisi hampaat erillään.
 
Meillä on tyttö 1v8kk ja hänellä on edelleen rako etuhampaiden välissä. Se ei ole kaventunut vaikka kaikki ylähampaat ovat jo tulleet.
Hammashoitaja sanoi meillekin, että jänne pitää hampaat erillään. Joskus jänne kuulemma katkeaa, kun lapsi esim. kaatuu. Joskus taas jänne joudutaan katkaisemaan.
 
Meillä myös pojalla, 1 v, on selvä rako etuhampaiden välissä. En ole osannut siitä ollenkaan huolestua; mielestäni se on hellyttävän näköinen, varsinainen torahammasrivistö, harvakseltaan kaikki, ylhäällä neljä, alhaalla samoin.
 
juu meijän sällillä oli kans aikamoinen rako etuhampaiden välissä :D 1veenä oltiin hammashoitajalla ja kysyin häviääkö niin oli sitä mieltä et saattaa jäädä kuten pojan isälläkin...mut rako on jo kasvanut umpeen,nyt 1v8kk ;) pojan isällä on todellakin iso rako etuhampaiden välissä ja ei siinä ole mitään rumaa =)
 
En kyllä tarkoittanutkaan, että etuhampaiden välissä oleva rako olisi ruma tms. Lähinnä ajattelin mahdollisia purenta- yms ongelmia, kun kerran hammaslääkärikin oli sitä mieltä, että asiaa on seurattava.
 

Yhteistyössä