Asiaa tuikku ja mirtsi!! Juuri noin minäkin ajattelen, ja toivoisin että useammat ajattelisivat. Voin silti hyvin kuvitella tämän "ongelman", tai ei tarvitse edes kuvitella, kun koen sen itsekin! Olen seurustellut mieheni kanssa kohta kymmenen vuotta (apua, jo noin kauan!?), naimisissa on oltu kohta kolme vuotta. ja yksi lapsi on, parivuotias. Suhde on ollut meillä sellaista tasapaksua etenemistä, alkuhuuman jälkeen. Nuoruuden ja opiskeluajan yhteiset seikkailut ovat vaihtuneet tasaiseen arkeen, työssäkäynnin ja lapsenhoidon rutiineihin. Voisin kuvailla mieheni ja minun suhdetta nimenomaan ystävyydeksi, kuitenkin se on täysin erilaista ja eri pohjalta syntynyttä kuin muut ystävyyssuhteeni. Meitä yhdistää monet pienet yhteiset kokemukset, pienetkin yhteiset onnen hetket saavat minut niitä muistellessa kokemaan syvää yhteenkuuluvuutta mieheni kanssa. Vaikka siis arjen elämästä tuntuu kadonneen kaikki hehku. Mieheni on minun arjen tukipilari, ihminen johon voin aina luottaa, jonka kanssa haluan jakaa asiat, kuin ystävä siis!
Olen aina ajatellut, että parisuhteen eteen on tehtävä työtä. Ihmiset yksinkertaisesti muuttuvat vanhetessaan. Ei me olla enää täysin samanlaisia kuin silloin nuorina suhteen alussa. Elämänkokemus kasvattaa, välillä eri suuntiinkin, mutta mielestäni se ei ole syy erota. Parhaimmillaan parisuhde on syvää kunnioitusta toista ja toisen mielipiteitä, arvoja ja toiveita kohtaan, toisen itsenäisyyden kunnioitusta. Toisaalta parasta mitä voi parisuhteelle tehdä, on pitää omista tarpeistaan huoli. Tämän olen itse kokenut ihan viime aikoina. lapsemme syntyessä se vei voimat minulta ihan täysin. Olin äiti, enkä mitään muuta. Tässä meni vikaan, ja voin hyvin kuvitella, että monella menee näin, suhde pääsee rapistumaan lapsen syntyessä. Nyt koen olevani kuin uudesti syntynyt, kun lapsi on siinä iässä, että ei "kahlitse" minua aivan täysin kotiin. Voin siis joskus mennä viettämään viikonloppua vanhojen tyttökavereideni kanssa tuntematta huonoa omatuntoa. ja suhdekin on saanut uutta kipinää...
Tuosta naimisiinmenosta vielä. Ei tietysti kannata mennä naimisiin, jos se pahasti epäilyttää. Mutta: monet pitävät naimisiinmenoa ja avioliittoa jonakin ihmeellisenä, tosiasiassa arjen ja suhteen ei mielestäni pitäisi siinä kohden muuttua mitenkään. no, tokihan sitä vähän täytyy hehkuttaa tuota aivoitumista, mutta se perusarki ja suhde on ja pysyy samana tai muuten ollaan mielestäni hakoteillä. Naimisiinmenosta on siis turha odottaa mitään uutta ja mullistavaa. Jos arvostaa avioliittoa kirkollisena instituutiona tai yhteiskunnallisena perinteenä, on siinä hyvä syy mennä naimisiin. Tai vaikka haluaisi vain vakaamman taloudellisen perustan, jonka yhteiskunta avioliittoon liittää, ilman sen kummempia paperisopimuksia
\|O