Raju pulauttelu korvikkeen jälkeen...?

Eli mistä vois johtua?
Imetän muuten kokopäiväisesti, mutta koska pikkumies syö iltaisn todella tiheään, ei maito ehdi nousta tarpeeksi nopeasti. Annan siis kerran päivässä n. 100ml korviketta. Ongelma vaan siis on, että tuon korvikkeen jälkeen nukkuu rauhallisesti ja tyytyväisenä hetken, mutta sitten tulee se pulautus, joka muistuttaa jo oksennusta, koska tulee voimalla ja paljon, niin että nenästäkin tulee osa kun ei suun kautta mahdu! Imettämisen jälkeen ei tätä ongelmaa ole, jos pulautus silloin tulee, se on vain pieni "pukli", ei siis verrattavissa tuohon toiseen.
Vaikuttaako korvikkeen merkki? Olen antanut tuttelia (kun esikoisellekkin se kävi hyvin).
Niin, pikkumies on nyt 1kkja 5pv
Kiitos etukäteen vastanneille!!

t. mam84 ja topi

meillä kanssa poika välillä pulautti jo nenänkin kautta kun lisämaitoa annoin, kunnes vähensin hieman määrää ja se loppui, silti kävi tyytyväisenä nukkumaan.. eli jos vaikka syö liikaa? muuta vinkkiä mulla ei kyllä ole antaa :/

Kokeilepa vaihtaa merkkiä, jos toinen sopisi paremmin. Meillä oli myös jossain vaiheessa tuollaista rajua puklimista joka muuttui sit myöhemmin ihan oksenteluks. Todennäkösesti on maitoproteiiniallergia pojalla, kun muitakin oireita oli. Oireet loppu, kun jätettiin pelkälle rintamaidolle (aikasemminkin sai korviketta yleensä vaan sillon, kun mä en syystä tai toisesta päässy syöttämään) ja mä karsin ruokavaliostani kaiken maitoproteiinia sisältävän pois.

Mut siis allergiaa ei sun tapauksessa välttämättä ole... Meillä oli paljon muitakin oireita. Toivottavasti merkin vaihto auttaa. :)

Netskulilla on tainnut olla se "suihkutissi"ongelma, että tulee liian lujaa rinnoista ja siksi pulauttaa...

Pulautteluun on monia syitÄ, tai ei varsinaista syytä ollenkaan;
-poika voi ahmia, eli ts. kerää ilmaa samalla
-tutin reikä voi olla liian iso
-korvikemerkki voi olla väärä
-syö itsensä liian täyteen
-kyseessä voi olla esim. liian löysä mahaportin läppä, joka korjaantuu aikanaan
-maitoallergia

Kannattaisiko sun kokeilla sitä Tutteli Omneota? Se on kuulemma vatsavaivaisten vauvojen maito. Mäkin ostin pari pakettia, mutta itse maistettuani en voinutkaan sitä vauvalle antaa.. (Olen mäkin nirso.. :ashamed: )

Joten mullakin sitä notkuu tuolla kaapissa turhaan, mutta taitaisi tulla liian kallis paketti postittaa, kun ei kaupassakaan maksa paljoa...

Kun meidän poika syö liian ahnaasti pullosta niin pulauttelua tapahtuu. Eli mä veikkaisun liian vauhdikasta syömistä. Joskus harvoin sama käy tissillä, mutta harvemmin mulla niin kovasti maitoo on tulossa että käy noin. Mutta joskus aamulla kun vauva on tissillä ja tissit täynnä niin maitoa on valunut nenästä (kyljellään syödessä) kun ei ole ehtinyt niellä :ashamed:

Meillä on sama ongelma tissistä kun annan niin ei tule ollenkaan ylös, mutta korvikkeesta kaikki, ja se on jännä ettei se tule heti vaan yleensä 1-2 tunnin sisällä. Ollaan koitettu nannnia,tuttelia ja sempperiä eikä mikään käy. Nyt ei sitten huolita pulloa enää ollenkaan..en tiedä itkeäkkö vaiko nauraa :LOL:

mama-84-

Meidän poika kieltäyty syömästä pullosta, kun oli kertaalleen oksentanu korviketta syötyään. Sen verran kuiten nieli, että alkoi silläkin kertaa oksentaa ja sitä sit jatku edellisen kerran tapaan siinäkin vaiheessa, kun yökkäili tyhjää. :'( Eli kaikki pihalle ja vielä kramppas. Pojalla ilmeisesti on maitoproteiiniallergia... Viikon päästä mennään tutkimuksiin varmistamaan. Tällä hetkellä mennään pelkällä tissimaidolla, jota oon pumppaillu pakkaseen jemmaan mun menojen varalle. Mulla kaikki maitoproteiinipitonen pois ruokavaliosta ja kaikki oireet on hävinnyt.

Tsemppiä maito-ongelmien kanssa painiskeleville! :hug:

Maitoallergia voi puhjeta jo ennen tuota kolmen kuukauden ikää! Puklailu/oksentaminen on ihan yleinen maitoallergian tai minkä tahansa muun allergian oire. Jos lapsi oksentaa aina saatuaan korviketta, on tosiaan syytä epäillä allergiaa. Allergiselle oksentamiselle on tyypillistä, että se voi tosiaan tulla myös viiveellä, ei välttämättä heti niinkuin tavan pikku "puklu". Moni vauva kieltäytyy kokonaan jossain vaiheessa pullosta, jos alkaa yhdistää sen pahan olon ja pullon toisiinsa.

Jos lapselle käy paremmin tavallinen korvike kuin rintamaito, voi miettiä tuota suihkutissi ongelmaa. Kannattaa lypsää hiukan ennen kuin tarjoaa rintaa. On myös mahdollistya, että lapsi on allerginen jollekin muulle kuin maidolle. Oma lapsi on allerginen mm. perunalle. Tosin myös maidolle ja monelle muulle. On kuitenkin tapauksia, että sietää maitoa, mutta ei sitten esim. viljoja tai muuta mitä saa äidinmaidon mukana.

Selvittäkää mahdolliset allergiat ajoissa!

Avent:n tuttipulloissa on sopiva tuttiosa jo ihan pienelle vauvallekin. Tuttiosia voi vaihtaa useampi reikäisiin sitte iän myötä. Samoin imuote ainakin meillä mahdollisti sen, että pystyin sekä imettämään että syöttämään puollosta tarvittaessa. Myös Aventin pullo-osa sopii suoraan rintapumppuun joka on hyvin käytännöllinen ominaisuus. Jos rinnat olivat tosi täynnä, oli helppo pumpata pulloon ensin, sitten syöttää.

Meidän pikkuisella oli runsaasti pulauttelua silloin kun annoin tavallista Tuttelia (purkkimaitoja tai jauheesta tehtyä.) Olen kokeillut myös Nan:nia, se tekee kakan löysäksi ja vihreäksi.

Parhaiten meidän vauvalle on Tutteli Omneo - se ei meillä aiheuta niitä pahan hajuisia oksennuksia/pulautteluja.

Iho on pysynyt koko ajan hyvänä ja muutenkin korvikkeet tuntuvat sopivan. Semperiä en ole kokeillut. Meillä puklailu liittyi selkeästi Tuttelin korvikkeeseen. Ei siis allergioita tms.

Vinkiksi Mam84: Kannattaa pumpata aina sitten samoihin aikoihin, kun annat korviketta. Näin saat ehkä vähitellen maidon tuotantoa tehostettua.

Meillä muuten poika syönyt hirvittävän vähän pullosta viime viikkoina, yhtäkkiä rupesi alas menemään vain max 80ml, tosin huomasi että nälkä jää ja on nyttemmin syönyt vähän paremmin. Me käytiin juuri noissa verikokeissa maitoallergian poissulkemiseksi. Tosin se ei välttämättä sitä näytä, mutta katsotaan nyt ensin nuo tulokset..

Meillä puklailu on valtavaa,olipa kyseessä sitten rinta tai pullo. Molemmista annettua ja röyhtäisyjenkin jälkeen puklua tulee ja paljon!!! Tuntienkin päästä syömisestä saattaa tyttö puklata. Mistä lie johtuu... Mulla kyllä tulee maitoa ihan hirveesti, et liekkö syö sit ittensä liian täyteen...?

Meillä maitoallergia aiheutti pulauttelua niin korvikkeella kuin rintamaidollakin, ja allergian ensioireet on tytöillä alkaneet jo 10 pv:n ikäisenä, eli hyvin mahdollista on tuo allergia. Rintamaidolla puklut oli kohtalaisia, mutta korvikkeella muistuttivat enemmän oksentamista. Eikä ollut väliä sillä kuinka paljon joi. Ja maitoallergia voi olla vain suolioireisena. Mutta tuolla joku jo laittoikin muita syitä ylös, joten en niitä tähän enää luettele.

Yhteistyössä