Raju mopokolari Hyvinkäällä

• Viestiketjun aloittaja Kuurmootuus
  • Ensimmäinen viesti
Kuurmootuus
15-vuotias tyttö kuoli ja toinen samanikäinen loukkaantui vakavasti illalla Hyvinkäällä tapahtuneessa mopon ja pakettiauton kolarissa.

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2010090812315294_uu.shtml

Voi, voi. Jotenkin olen pelännyt, että näitä uutisia tulee yhä enemmän :(

Ei ne koskaan opi. Onneksi yleensä tappaa vaan itsensä. Kauhulla odotan koska ajaa lapsen yli, tossa kun yläaste ja ala-aste vierekkäin, ja kävelytiellä kaahataan, eikä väistetä edes pieniä lapsia jotka yksin kulkee kouluun. Sama oli pyörä tai mopo alla.
Multa ei paljon sääliä heru, anteeksi vaan.

"vieras"
Vihaan mopopentuja. Aika harva niistä ajaa maltilla. Kauheaa vouhkaamista ja kaahaamista. Meillä ei ole mopoa, eikä tule. Fillari on hyvä ja kasvattava liikkumisväline. Nykypenikat pääsee pikkusen liian vähällä.

:(
Nää on kamalia :( Itselleni ei ole lapsia, joten pelkään veljeni puolesta joka jo aikuinen mutta osti vasta pari kuukautta sitten moottoripyörän ja pelkään hänelle käyvän jotain.

Auto kuitenkin turvallisempi kuin mopo/moottoripyörä...

Ei ne koskaan opi. Onneksi yleensä tappaa vaan itsensä. Kauhulla odotan koska ajaa lapsen yli, tossa kun yläaste ja ala-aste vierekkäin, ja kävelytiellä kaahataan, eikä väistetä edes pieniä lapsia jotka yksin kulkee kouluun. Sama oli pyörä tai mopo alla.
Multa ei paljon sääliä heru, anteeksi vaan.
Olen vähän samoilla linjoilla sikäli, että minusta mopotja kaikki muutkin moottorihärpäkkeet, paitsi nyt rullatuolit tulisi poistaa pyöräteiltä ja siirtää ajo ainoastaan ajoväylille.

Kovasti olen omilleni toitottanut kun pyörällä ajavat, että kävelijät ohitetaan varovasti, varsinkin lapset, ne kun saattaavat ihan ilman mitään järjellistä syytä vaikka hypätä metrin sivuun, vilkuilematta pätkääkään muualle kuin eteensä.

"vieras"
Hyvä vaan että karsiutuu idiootit jo mopoiässä noin pois liikenteestä etteivät sitten vanhempana ole siellä auton kanssa törttöilemässä ja tappamassa muita.

Kuurmootuus
Vakavat onnettomuudet varsinkin tyttöjen kohdalla ovat lisääntyyneet tämä skootterivillityksen myötä aivan mielettömästi, ennenvanhaan vain pojat sekoilivat noiden mopojen kanssa.

..
Ei säälitä yhtään. Asutaan ammattikoulun lähellä ja tässä noita mopoilijateinejä kulkee yhtenään. Ajavat niinku liikennesäännöt ei heitä koskisi ollenkaan, monesti on auton kylkeen meinannu tulla ku porukalla kaahailevat välittämättä liikennemerkeistä tai -säännöistä.

"Hopping"
Kurja tapaus, mutta valitettavasti mä olen samoilla linjoilla kuin muut vastaajat. Kuljen itse pyörällä töihin joten näitä mopopoikia ja mopotyttöjä väistelen päivittäin. En voi ymmärtää miksi sellaisia tappolaitteilla saa ajaa pyörätiellä - vauhti on kuitenkin yhtä kova kuin autoilla ja järki ajajilla selkeästi jäässä. Vihaan niitä vempeleitä ja päivästä toiseen huomaan kehittäväni samanmoisia tunteita myös niitä ajajia kohtaan...

"vieras"
Ajan pyörällä töihin ja matkalla on 2 lukiota ja yks ammattikoulu. Vittu että mopoilijakakarat nostaa mun karvat pystyyn. 5% niistä osaa ajaa järkevästi. Eteen ne hyökkii, eikä väistä ketään. Kolmekin mahtuu kyytiin, yhdellä voi jopa olla se kypärä, mutta takaraivolla.

Aina vaan vähemmän ymmärrän vanhempia, jotka näitä turhakkeita hankkii.

Minäkin kovin pahoillani tytön ja perheensä puolesta, toivon että toinen selviää. MUTTA. Nämä mopot ja mopoautot saisi oikeasti heittää helvetin kuuseen, vaarallisia välineitä kakaroille. Ei ne kunnioita liikennesääntöjä, eivät muita kulkijoita eivätkä tajua miten kauaskantoiset seuraukset hölmöillä valinnoilla voi olla. Lisäksi mä ihan oikeasti vihaan mopon ääntä :mad:

"hmm"
[QUOTE="Hopping";21991621]Kurja tapaus, mutta valitettavasti mä olen samoilla linjoilla kuin muut vastaajat. Kuljen itse pyörällä töihin joten näitä mopopoikia ja mopotyttöjä väistelen päivittäin. En voi ymmärtää miksi sellaisia tappolaitteilla saa ajaa pyörätiellä - vauhti on kuitenkin yhtä kova kuin autoilla ja järki ajajilla selkeästi jäässä. Vihaan niitä vempeleitä ja päivästä toiseen huomaan kehittäväni samanmoisia tunteita myös niitä ajajia kohtaan...[/QUOTE]

Saa ajaa pyörätiellä? Tuskinpa kuitenkaan saa, pennut täys idiootteja jos niin tekee...

"Hopping"
[QUOTE="hmm";21991718]Saa ajaa pyörätiellä? Tuskinpa kuitenkaan saa, pennut täys idiootteja jos niin tekee...[/QUOTE]

? Jaa, no ehkä minulla on käsitteet hukassa, mutta nimenomaan kevyenliikenteenväylällähän saavat ajaa, eli eikö se ole yleisimmin pyörätie? Jalkakäytävällä ei saa ajaa, mutta kaikilla muilla missä ihmiset kävellen ja pyörällä kulkee. Ja ihan lain mukaan tietääkseni.

"Hopping"
[QUOTE="Hopping";21991764]? Jaa, no ehkä minulla on käsitteet hukassa, mutta nimenomaan kevyenliikenteenväylällähän saavat ajaa, eli eikö se ole yleisimmin pyörätie? Jalkakäytävällä ei saa ajaa, mutta kaikilla muilla missä ihmiset kävellen ja pyörällä kulkee. Ja ihan lain mukaan tietääkseni.[/QUOTE]

Korjaan - googletin asiaa ja olet oikeassa. Ei saisi, ellei ole erikseen sallittu merkillä. Mutta kun esim. valtatien viereistä pyörätietä mitä lie kuljen 5km matkan joka aamu- ja iltapäivä, suhahtaa ohi ainakin 10 mopoa. Yksikään ei aja sitä autotietä pitkin... Alueella 70km/h nopeusrajoitus autoille.

"Hopping"
voi tätä empaattisuuden määrää lasta kohtaan. kyllä, 15v on vielä lapsi. kehtaattekin, äidit.
Empatiaa löytyi kyllä tuota kuollutta tyttöä kohtaan ja osanotto hänen perheelleen, mutta yleisellä tasolla tässä puhutaan, että hyvin vähän löytyy ymmärrystä itse vempeleitä ja vanhempia kohtaan, jotka sellaisia laitteita lapsilleen hankkivat pitämättä huolta etteivät nämä aja kuin päättömät kanat. Minusta tässä on vissi ero. Päinvastoin, minusta tässä on ketjussa vanhempia, joilla on järki päässä - ei liene olevan monien meidän lapsilla teini-ikäisinä mopoja ja ihan syystä...

empatiaa
Törkeää tekstiä täällä. Jos olette Äitejä niin toivottavasti teidän mussukat pysyy kotona eivätkä koske mihinkään liikkuvaan niin ei tule pipi. en minäkään mopoista tykkää, mutta pientä rajaa. Joku on juuri menettänyt tyttären!!!!!!!!!!!!!!

"vieras"
Törkeää tekstiä täällä. Jos olette Äitejä niin toivottavasti teidän mussukat pysyy kotona eivätkä koske mihinkään liikkuvaan niin ei tule pipi. en minäkään mopoista tykkää, mutta pientä rajaa. Joku on juuri menettänyt tyttären!!!!!!!!!!!!!!
No ei se ole täällä ja mopot on oikeasti perseestä. Eiköhän sen tytön vanhemmatkin ole viimeistään nyt samaa mieltä. Hyvä vain kun näistä asioista puhutaan, esim. kunnon ajokoulu kokeineen voisi parantaa ongelmaa huomattavasti.

joo tajuan. ei meidän lapsi ikinä... jne jne... no, ne naapurin kakaratkin ovat jollekkin rakkaita. ja lapsia, ja lapset eivät ymmärrä tekojensa seurauksia samanlailla kuin aikuiset. te nostatte 15 vuotiaan älykkyyden ja syy-seuraussuhteen ymmärryksen aikuisen tasolle, missä se ei ole.

häpeäisitte.

Mä tein eilen alootuksen teineistä jotka tarvittis enemmän opetusta sitä mopokorttia varten. Joillakin stanan pelleillä meni pointti täysin ohi ja ruvettiin vain aukomaan päätänsä mulle. Ei mitään merkitystä ollut sillä, että kerroin toisten toimineen lainvastaasesti. Piti vain taas saada kaataa paskaa mun niskaan eikä osata lukia sitä tekstiä kun ne näkevät silmät vissiin siellä silmän kanssa mihin aurinko ei paista.

Joo joku menetti tyttärensä, mutta eiköhän nyt olisi jo aika puuttua tähän. Nämä onnettomuudet on lisääntynyt paljon ja moni valittaa noista teineistä jotka ajelee ympäri kyliä kuin Euroopanomistajat ajatuksella, että kyllä muut väistää.

"vieras"
joo tajuan. ei meidän lapsi ikinä... jne jne... no, ne naapurin kakaratkin ovat jollekkin rakkaita. ja lapsia, ja lapset eivät ymmärrä tekojensa seurauksia samanlailla kuin aikuiset. te nostatte 15 vuotiaan älykkyyden ja syy-seuraussuhteen ymmärryksen aikuisen tasolle, missä se ei ole.

häpeäisitte.
Oikeasti. Osaatko lukea? Nuoret on päättömiä kanoja ihan luonnostaan, eikä taju ole vielä aikuisen tasolla - tämähän on fakta ja jokainen vanhempi sen tietää. Miksi siis ostaa heille mopo huolehtimatta, että sillä osataan ajaa ja tajutaan vaarat? Vanhempia minä ainakin syytän ja Suomen valtiota kun ei vaadi, että mopokorttia varten pitää vähän ajaakin sitä mopoa eikä vain täyttää pari kyselylomaketta.

Yhteistyössä