Rajojen asettaminen 6-vuotiaalle...?..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja eskarin äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

eskarin äiti

Vieras
Olen pph ja mulla on vaan alle kolme vuotiaita hoidossa..6v tyttöni on todella yksinäinen. Johtuu osaksi siitä, että en päästä sitä yksin ulos ja puistoon.. Nyt on saanut olla omalla pihalla itsekseen kevään ajan. On kyllä tunnollinen ja "kiltti", ei ole karkailut tms.. Tänään löysi puistosta (kun aamulla siellä porukalla käytiin) ykkösluokkalaisen tytön, jonka kanssa sopi treffit puistoon (minun ja toisen tytön äidin luvalla). Sinne menivät ja voi sitä ilmettä oman tytön kasvoilla ku oli kaveri!!

Nyt ne kyselee saako mennä yhä pitemmälle ja pitemmälle.... Asutaan pienellä kylällä vielä syrjemmässä "lähiössä" mihin kuuluu talojen pihat, leikkari ja pieni "metsä"/puisto. Sinne metsä-puistoon on näköyhteys, muualle ei. Kaikki on tässä puolen kilsan säteellä..Autoteitä on yksi, mikä on talojen varrella, liikennettä kuitenkin jonkun verran. No me sovittiin rajoiksi et se puisto, leikkari ja meidän ja tytön piha.. kelloa ei omista kumpikaan, eli pitää laittaa mies hakemaan se tuolta "jostain" jos ei kuulu kahteen mennessä takaisin...

Ja mua HUOLETTAA, en halua "päästää irti"!
Kesälomat alkoi ja nyt sillä ois kavereita pilvin pimein kun löysää hihnaa vähän...
Tyttöni menee syksyllä eskariin ja joudun sen viimeistään elokuussa päästämään sinne kävellen jokatapauksessa...
Onko tyhmää ostaa nuin pienelle kännykkä et saan sen kiinni vai pitäskö mun vaan relata vähän?...SNIF..Vauva kasvaa isoksi..:(

Alkuperäinen kirjoittaja eskarin äiti;23800626:
Olen pph ja mulla on vaan alle kolme vuotiaita hoidossa..6v tyttöni on todella yksinäinen. Johtuu osaksi siitä, että en päästä sitä yksin ulos ja puistoon.. Nyt on saanut olla omalla pihalla itsekseen kevään ajan. On kyllä tunnollinen ja "kiltti", ei ole karkailut tms.. Tänään löysi puistosta (kun aamulla siellä porukalla käytiin) ykkösluokkalaisen tytön, jonka kanssa sopi treffit puistoon (minun ja toisen tytön äidin luvalla). Sinne menivät ja voi sitä ilmettä oman tytön kasvoilla ku oli kaveri!!

Nyt ne kyselee saako mennä yhä pitemmälle ja pitemmälle.... Asutaan pienellä kylällä vielä syrjemmässä "lähiössä" mihin kuuluu talojen pihat, leikkari ja pieni "metsä"/puisto. Sinne metsä-puistoon on näköyhteys, muualle ei. Kaikki on tässä puolen kilsan säteellä..Autoteitä on yksi, mikä on talojen varrella, liikennettä kuitenkin jonkun verran. No me sovittiin rajoiksi et se puisto, leikkari ja meidän ja tytön piha.. kelloa ei omista kumpikaan, eli pitää laittaa mies hakemaan se tuolta "jostain" jos ei kuulu kahteen mennessä takaisin...

Ja mua HUOLETTAA, en halua "päästää irti"!
Kesälomat alkoi ja nyt sillä ois kavereita pilvin pimein kun löysää hihnaa vähän...
Tyttöni menee syksyllä eskariin ja joudun sen viimeistään elokuussa päästämään sinne kävellen jokatapauksessa...
Onko tyhmää ostaa nuin pienelle kännykkä et saan sen kiinni vai pitäskö mun vaan relata vähän?...SNIF..Vauva kasvaa isoksi..:(

saako teillä eskariin kulkea yksin? Meillä nimittäin ei saa vaan vanhempien täytyy tuoda ja hakea.

no en mäkää päästäis tulee eskarilaista kovinkaan kauas mut mä oonki jopa ehkä liiankin varovainen. Mutta uskon et se helpottaa ajan kanssa.

Täällä kulkevat yksin kun matkaa on alle kilometri ja tienylityspaikkoja vain yksi matkalla.. Eskarin pihalla on ope vastassa. Aamulla kyllä saatan melkein perille kun meen hoitolasten kansa viereiseen puistoon, mut takaisin tulee itsekseen..

Kyllä musta nyt tuntuu et kun antaa pikkusormen, se vie koko käden.. En haluis päästää silmistä vielä, mut sit se on taas yksin omalla hiekkalaatikolla...:( Se on surullinen näky se.. Varsinkin kun tietää et kavereita ois siellä vähän matkan päässä..Vaikeeta vaikeeta..

Vois kai sitä ostaa jonkun halvan puhelimen ja opetella sen käyttöä. Sitten olis mielenrauha sullakin :) Mä itse aion ainakin ostaa tytölleni puhelimen heti, kun alkaa enemmän mennä tuolla kavereidensa kanssa. Nyt toistaseks vaan naapurin tytön kanssa "sahaavat" meidän pihojen väliä :D

Alkuperäinen kirjoittaja huono äiti?;23800698:
mun tyttö on 4-vuotiaasta asti ollut pihalla yksin,kavereitten kanssa...puhelimen sai kun oli noin 5v,syksyllä meneekin jo kouluun

Aika pitkälti noin meilläkin,en jaksa tajuta miksi lasten pitäisi nöhjöttää kyljessä kiinni ties miten isoksi asti. Relaa ap nyt jo hyvänen aika.

Tiedän tunteesi. Meillä eskarilainen, siis menee syksyllä ekalle. Nyt eskarin ajan on opetellu pikku hiljaa itsenäisyyttä. Ensin oli itsekkin hyvin varovainen vielä mutta nyt keväällä on jo ollut aika vapaasti ulkona. Meillä on säännöt että tässä lähitiellä saa ajella pyörällä (liikennettä aika vähän) ja saa käydä läheisellä leikkipuistossa kun erikseen aina vaan sanoo että menee. Hyvin on mennyt meillä tähän asti. Kyllähän se pelottaa että jotain sattuu, eniten se että jää auton alle, mutta pakkohan se on vaan antaa opetella suht turvallisissa olosuhteissa ja kovasti muistutella säännöistä kuinka kuljetaan tien reunaa jne. Meilläkin tämä itsenästyminen on ollut rasittavaa koska huoli on kova ja mietin että mikä on sopiva määrä antaa mennä ja millon pitää sanoa ei. Syksyllä ekalle kävelee yksin joten nyt aletaan kovasti harjottelemaan koulumatkaa, vaikka onhan sitä jo aiemminkin kävelty. Kyllä se helpottaa ihan varmasti tässä ajan myötä teilläkin! Pikku hiljaa annat lisää tilaa lapsellesi ja aluksi pyydä teidän omaan pihaan lapsen kavereita leikkimään.

Meillä 4v ei saa olla kuin omalla pihalla. Ei ole ollenkaan vielä tolkkua liikenteessä. Isompi saa puhelimen ehkä ekalle mennessään. Oon kuitenkin sitä mieltä ettei se puhelin turvaa tuo eli ihan pienelle en sitä ostais.

Kello sille pitää kyllä olla. Osais tulla syömään jne. ja muutenkaan en anna koko päivää liehua ties missä. Aamupäivät kulkee vielä muun porukan mukana, halusi tai ei.. ja jos iltapäivällä lähtee ulos, pitäs olla joku aika mihin mennessä oltava kotona iltapesulla yms.. Varmaan näin kesällä voi olla seitsämäänkin kun ei tule pimeä?? Puhelimen haluisin kun mietin et ton ikänen voi ihan hyvin keksiä mennä jonkun kaverille kylään ja sitten saa olla sydän syrjällään kun ei puistosta löydykkään!

Pitäskö sille laittaa minun puhelin numero johonkin takin taskuun varuiks??
Nyt kun tarkemmin mietin haenkin sen takaisin kotiin! Kauhia ressi!!! :D xD

Ps.äsken kävivät tuossa ovella ilmoittamassa et ovat tulleet puistosta ja saako vielä mennä takaisin, vai pitääkö tulla sisälle :)

Riippuu niin ympäristöstä ja lapsesta. Meillä reviiriä laajennttu eskarivuonna, jolloin selvästi oli jo enemmän järki päässä. Kouluun menoa edeltävänä kesänä sai liikkua koululle asti, mutta ei pyörällä.

Mihinkään ei mennä jos ei käydä sanomassa ensin kotona, mutten liikkumisaluetta pienennetään heti. Se on toiminut riittävänä uhkana eikä puhelimelle ole ollut vielä mitään tarvetta. Se on hyvä jos kaveri on vähän vanhempi, mielummin niin päin. On turvallisempikin opetella itsekseen liikkumista kaverin kanssa. Kello ja takaisintuloajat ovat hyvä tapa pitää homma hallinnassa.