Rajaton lapsi on turvaton

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hämmästys ja kummastus
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Sä et tajunnu mistä mä puhuin niin turha edes yrittää. Tässä on sata muuta joilla on parempia ja enemmän aiheeseen liittyviä kysymyksiä. Selitä mulle eka miten sata vuotta sitten vallinneet olosuhteet liittyy maanviljelyn aloittamisesta aiheutuneeseen ihmiskunnan terveyden romahtamiseen. Otetaan vsit uusiks.

No jos halutaa nusasta pilkkua, niin korjaan tuohon yhteen kysymykseen sitten, että mikä oli ihmisten keski-ikä silloin kun maanviljely aloitettiin?

Alkuperäinen kirjoittaja Joko pesit potan?:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Siksi, koska lapsen aivot eivät ole yhtä kehittyneet kuin aikuisen.

Ahaa. Sä ilmeisesti osaat lukea ajatuksia.

Minkäikäinen osaa itse päättää asioistaan? Minkä ikäinen tuntee väsymystä?

edes yläaaste ikäinen ei osaa aina arvioida omaa parastaan. Väsymyksen tuntee jokainen, mutta sen tarkoituksen ymmärtäminen alkaa vasta kouluiässä.

Sun velvollisuutes on havaita lapsen väsymyksen tila ja laittaa hänet nukkumaan. Ja tuohon ei tarvita paljon älliä, että tajuaa, milloin 1v pitää viimeistään olla petissä. Ja että siellä pysytään kun on yöuniem aika. Sä olit yksinkertaisesti liian laiska hoitamaan homman oikein; mieluummin annoit lapsen hillua että sait rauhassa palstailla. Kiva mutsi. Huolehtiva ja silleen...

No mutta. Jos tyttö huomaa sen itsekin, niin pitäiskö mun kieltää se häneltä? Toki mä huomaan milloin laps on väsynyt mutta hän huomaa sen itsekin. Eli mikä on suuri ongelmasi?

En ollut yksinkertaisesti liian laiska vaa liian fiksu raahatakseni virkeätä lasta sänkyyn turhaan. Miksi se tekee kenestäkään hyvän äidin, että aiheuttaa mielipahaa lapsellensa? Jos mä pitäisin tyttöä väkisin potalla ku tiedän, että on pissahätä, niin olisinko hyvä mutsi silloin?

1v on vielä vauva. Ei hän huomaa eikä ymmärrä milloin on aika mennä nukkumaan vaikka olo olisi mikä. Syy ja seuraus on pienellä vielä hakusessa.

Harvinaisen yksinkertainen yksilö tämä ketjun aloittaja.

Mutta kunlapseni menee riittävän aikaisin nukkumaan, niin miksi hän kärsii unenpuutteesta?

Mun lapsi ilmeisesti on superlapsi ku ymmärtää.

Sinun lapsesi on vielä lähes vauva. Jokainen tietää, että vauvalla on se oma rytminsä. Ei se tee lapsestasi superälykästä tai muuta. Mutta jos luotat vain sokeasti siihen, että lapsesi ei muutu kun ikää tulee lisää, niin menet aika pahasti metsään kasvatusperiaatteidesi kanssa.

Kieltämättä tämmöinen ajatus mullekin tulee mieleen, kun juttujasi lukee. 1-v. on niin viisas, että osaa päättää asioistaan ihan itse.

Olet ilmeisesti nuori äiti, jolla on kokemusta vasta yhdestä lapsesta. Kasvata ensin häntä vähän kauemmin kuin vuoden, ennen kuin alat julistaa, että sun tapasi kasvattaa on oikea ja muiden väärä. Sitähän sä täällä teet, vaikket välttämättä juuri noilla sanoilla sano.

Ehkä iän karttuessa sulta häviää tuo mustavalkoinen asenne, ja alat suvaita muitakin.

Alkuperäinen kirjoittaja Jellonainen:
Alkuperäinen kirjoittaja Jellonainen:
Mä en päätä, että nyt on pakko syödä. Mä vaa laitan ruokaa esille. Samoin mä en päätä nukkumaanmenoaikaa tai edes paikkaa. Kunhan pidän huolta, että asianmukaiset tilat on olemassa ja käytettävissä. Tyttö menee sitten nukkumaan ku tuntuu siltä.

Kuulostaa aika kamalalta :( Entä sitten kun lapsesi kasvaa ja hänen on elettävä aikataulujen mukaan, herättävä tiettyyn aikaan aamulla? Annatko hänen silloinkin nukkua milloin ja missä haluaa? Lapsi ei ymmärrä aikataulujen päälle sen vertaa että tietäisi milloin pitää mennä nukkumaan jotta saa tarpeeksi unta. Riistät häneltä edellytyksen normaaliin kehitykseen, koska hän kärsii unenpuutteesta.

Säkin olet sitä mieltä siis, että lapsi ei tunne väsymystä.

Tuo unenpuuteväite on naurettava, tietänet sen itsekin.

En tiedä, perustele. Minä ainakin kärsin unenpuutteesta jos en mene riittävän aikaisin nukkumaan. Eikö lapsi sitten mielestäsi kärsi?

Lapsi kyllä tuntee väsymystä, mutta ei se tarkoita sitä että lapsi ymmärtää tai haluaa mennä nukkumaan silloin kun on väsynyt.

Mutta kunlapseni menee riittävän aikaisin nukkumaan, niin miksi hän kärsii unenpuutteesta?

Eikun sä oot superäiti...

kysyin lapsiltani tämän keskustelun innoittamana että mitä jos he saisivat valita itse koska menisivät nukkuun (lapset tosin isoja jo 8 ja 10) He vastasivat näin: olishan se tosi hauskaa sais leikkiä niin myöhään kun haluaisi,mutta sit me varmaan oltais koulussa koko ajan tosi väsyneitä kun ei haluttais mennä tarpeeksi aikasin nukkumaan,kun leikkiminen on niin hauskaa.

meillä lapset menevät nukkumaan klo:21 viimeistään.

Alkuperäinen kirjoittaja Jaksat sitten jankuttaa:
1v on vielä vauva. Ei hän huomaa eikä ymmärrä milloin on aika mennä nukkumaan vaikka olo olisi mikä. Syy ja seuraus on pienellä vielä hakusessa.

Harvinaisen yksinkertainen yksilö tämä ketjun aloittaja.

:laugh: :laugh: :laugh: :laugh: :laugh: :laugh: :laugh: :laugh: :laugh: :laugh: :laugh: :laugh: :laugh: :laugh: :laugh: :laugh: :laugh: :laugh:

Ootko sä täällä kattomassa vai millä perusteella sä väität, että ei huomaa? Helvetin idiootti, ymmärrätkö yhtään mitä sä horiset?

Ehkä iän karttuessa sulta häviää tuo mustavalkoinen asenne, ja alat suvaita muitakin.

Minähän tämänkin aloituksen tein ja hyökkäsin henkilökohtaisesti, yksilöiden, jonkun muun tapaa vastaan.

Ethän sä tätä aloitusta tehnyt, mutta sivutolkulla täällä väännät miten sun lapsesi saa paljon parempaa kasvatusta kuin muiden. Kai täällä saa keskustella siitä, miten suurimman osan mielestä lapsi tarvitsee rajat, vaikka se susta onkin väärin.

Alkuperäinen kirjoittaja vicy:
mitä hyötyä siitä on että lapsi menee nukkumaan kun on väsy, jos ei saa kuitenkaan herätä kun ei enää nukuta?? esim. jos aamulla pitää keritä johonkin klo 7 niin herätys on viimeistää klo 6 ja siinä ei paljon kysytä väsyttääkö vaiko eikö...

Laps sopeutuu säännölliseen päivärytmiin ilman pakottamistakin.

Niin sopeutuu, mutta aikuinen luo raamit niille. Minusta sä nyt puhut vähän sitä ja tätä, sillä kun kerrot, että viet tytön nukkumaan, kun hän haluaa sitä. Onko hän ilmaissut halunsa myös vaatteiden riisumiseen ja hampaiden harjaukseen?

Sä et tajunnu mistä mä puhuin niin turha edes yrittää. Tässä on sata muuta joilla on parempia ja enemmän aiheeseen liittyviä kysymyksiä. Selitä mulle eka miten sata vuotta sitten vallinneet olosuhteet liittyy maanviljelyn aloittamisesta aiheutuneeseen ihmiskunnan terveyden romahtamiseen. Otetaan vsit uusiks.

No jos halutaa nusasta pilkkua, niin korjaan tuohon yhteen kysymykseen sitten, että mikä oli ihmisten keski-ikä silloin kun maanviljely aloitettiin?

Se oli muistaakseni yli neljäkymmentä. Maanviljelyn aloituksen jälkeenlapsikuolleisuus nousi roimasti ja keski-ikäkin tippui kymmenellä vuodella. Meni kymmenen tuhatta vuotta korjata se onkelma. Nyt riesanamme ovatkin sitten elintasosairaudet. Juu, tosi terveitä ollaan. Harva selviää aikuisuuteen ilman lääketieteellistä apua.

Alkuperäinen kirjoittaja Tallu -:
Alkuperäinen kirjoittaja vicy:
mitä hyötyä siitä on että lapsi menee nukkumaan kun on väsy, jos ei saa kuitenkaan herätä kun ei enää nukuta?? esim. jos aamulla pitää keritä johonkin klo 7 niin herätys on viimeistää klo 6 ja siinä ei paljon kysytä väsyttääkö vaiko eikö...

Laps sopeutuu säännölliseen päivärytmiin ilman pakottamistakin.

Niin sopeutuu, mutta aikuinen luo raamit niille. Minusta sä nyt puhut vähän sitä ja tätä, sillä kun kerrot, että viet tytön nukkumaan, kun hän haluaa sitä. Onko hän ilmaissut halunsa myös vaatteiden riisumiseen ja hampaiden harjaukseen?

Kyllä. Osaa viittoa myös hampaiden harjaamista. Vaatteiden riisumista ei protestoi. Jos protestoisi niin jättäisin vaatteet päälle.

Mä luon toki päivärytmin omalla käytökselläni, mutta esim eilen tyttö ei siitä huolimatta pystynyt nukkumaan klo 21-23 vai milloin se nyt olikaan, niin en pitänyt väkisin sängyssä. Sai leikkiä sen aikaa ku halus.

Minähän tämänkin aloituksen tein ja hyökkäsin henkilökohtaisesti, yksilöiden, jonkun muun tapaa vastaan.

Ethän sä tätä aloitusta tehnyt, mutta sivutolkulla täällä väännät miten sun lapsesi saa paljon parempaa kasvatusta kuin muiden. Kai täällä saa keskustella siitä, miten suurimman osan mielestä lapsi tarvitsee rajat, vaikka se susta onkin väärin.

Saa, toki. Mutta pitääkö käydä henkilökohtaisuuksiin? Harvemmin mä teen aloitusta otsikolla "[nikki], kasvatat lapsiasi huonosti".

Siis apua jos meillä ei olis selkeät syönti ja nukkumaanmeno ajat niin tämä homma olis karannu käsistä ajat sitten :o Jos tässä talossa kaikki seitsemän ihmistä eläis oman halun ja säännön mukaan niin hoh hoijaa...

Se oli muistaakseni yli neljäkymmentä. Maanviljelyn aloituksen jälkeenlapsikuolleisuus nousi roimasti ja keski-ikäkin tippui kymmenellä vuodella. Meni kymmenen tuhatta vuotta korjata se onkelma. Nyt riesanamme ovatkin sitten elintasosairaudet. Juu, tosi terveitä ollaan. Harva selviää aikuisuuteen ilman lääketieteellistä apua.

Niin, sairaudetkin kehittyy mutta onneksi myös lääketeollisuus. Niin se evoluutio menee eteenpäin, ja hyvä niin. Enää ei ole lapsikuolleisuutta juuri nimeksikään siihen verrattuna mitä se oli ennen. Ja väitän, että nykyään on ympäristön olosuhteet paremmat elämiselle, jonka vuoksi keski-ikä on korkeampi.

Tottakai elintasosairaudet lisääntyy, koska nykyään niiden kanssa voi elää lääkkeiden avulla, ennen niihin kuoltiin.

Kyllä. Osaa viittoa myös hampaiden harjaamista. Vaatteiden riisumista ei protestoi. Jos protestoisi niin jättäisin vaatteet päälle.

Mä luon toki päivärytmin omalla käytökselläni, mutta esim eilen tyttö ei siitä huolimatta pystynyt nukkumaan klo 21-23 vai milloin se nyt olikaan, niin en pitänyt väkisin sängyssä. Sai leikkiä sen aikaa ku halus.

Kerro lisää tuosta viittomisesta. Millainen viittoma merkitsee mitäkin? Eikähän protestoimatta jättäminen ole päätöksen tekemistä, se on vain aikuisen päätökseen suostumista.

Uskon, että loppujen lopuksi puhumme aivan samasta asiasta, mutta eri sanoilla. Se, mikä sulle on lapsen omaa päätöstä on mulle houkuttelua ja luovimista lapsen kanssa eri tilanteissa. Jostain syystä sä vain tahdot kutsua sitä noin, ja kuitenkin toimit kuten äidit yleensä toimivat.

Saakos NinaTT:ltä kysyä, kun nyt alkoi tämän aiheen myötä kiinnostamaan. En nyt jaksa sen kummemmin tuohon kasvatusmenetelmääsi puuttua, mutta entäs kun lapsi menee kouluun. Siellähän on kuitenkin kiinteät ruokailuajat. Silloin pitää syödä itsensä niin kylläiseksi, että pärjää iltapäivään.

Ei siellä voi alkaa mankumaan, ettei nyt teekään vielä mieli ruokaan. Ja kun kerran kotonakin saa aina päättää itse, milloin tahtoo syödä. Yleensäkin elämässä on pakkoja ja aikatauluja. Töissä on syötävä 15 minuutissa, silloin kun joku käy ovelta huikkaamassa "Nyt voit mennä syömään, äkkiä äkkiä".

Minusta tuntuu, että näihin on helpompi ja mukavampi totutella jo kotona. Koska todellisessa maailmassa ei yleensä voi mennä niiden omien tarpeiden mukaan, niin valitettavaa kun se onkin. En siis laittaisi lastani utopiseen haavemaailmaan, jossa hän saisi elellä "ihanteellisesti" 6-7 vuotta ja sitten tipauttaisi häntä oikeaan elämään, hupsista. Siellähän ei asiat toimikaan oman mielen mukaan.

Oletetaan, että joku muu kuin NinaTT kertoisi, että hänen vuodenikäisensä menee yleensä nukkumaan klo 20-21, mutta eilen ei kuitenkaan jostain syystä pystynyt nukkumaan, joten äiti antoi tämän leikkiä, kun ei ollut aikaista herätystä ja laitettiin sitten nukkumaan kymmenen jälkeen, kun alkoi väsyttämään. Ja kysyisi onko hän nyt ihan kamala äiti ja tuleeko lapselle hirveät uniongelmat ja onko lapsi kamalan turvaton.

Mitä luulette, että täällä vastattaisiin? Todennäköisesti suurin osa sanoisi, että on ihan ok. Alkaahan lapsi nukkumaan normaalisti hyvään aikaan. Mutta kun NinaTT kertoo saman hieman eri sanoilla, hän on aivan hirveä hulttioäiti ja lapsen elämä tuhoon tuomittu.

En jaksanut koko ketjua kahlata läpi, mutta olen saanut käsityksen että ninaTT:n mallissa ideana on että lapsi oppii itse tunnistamaan rajansa. Sen milloin väsyttää, milloin on nälkä, kylmä jne ja miten silloin kannattaa toimia.

En ole kaikesta ninan kanssa samaa mieltä mutta ihan hyviä ajatuksia ja kyseenalaistamisia hänellä on. Itseasiassa olen itsekin alkanut joitain näitä vapaamman kasvatuksen ideoita kokeilla meidän tytön kanssa ja ihan mukavin tuloksin (kiitos vaan, ninaTT! ;) ). Seuraavan lapsen kanssa varmaan mietin noita muutenkin enemmän.

Tuskin ninan lapsi missään vaarassa on - vaikka tietysti aina voi missä tahansa sattua mitä tahansa - ja eiköhän sitä löydy paaaaaljon äitejä joiden lapsista kannattaisi oikeasti olla huolissaan.

Mun mielestä NinaTT:llä on ihan pointtinsa jutuissaan. Kaikkea en allekirjota.

Mun tyttö saa jonkin verran päättää asioistaan. Noissa nukkumisasioissakin.. Meillä on joustavaa.. Jos ei joskus uni tuu ja seuraava päivä menee sitten väsyneenä, niin oon tytölle kertonut että siks väsyttää ja kiukuttaa kun ei käynyt ajoissa nukkumaan ja on sitten vastaisuudessa käynyt ajoissa nukkumaan. Tai jos ei malta käydä pissalla kyläillessä, kehotan menemään, mutta jos ei mee kehotus perille vaikka selkeesti hytkyis paikallaan pidättämässä pissaa ja tulee housuun, niin seuraavalla kerralla muistaa mitä kävi ja malttaa mennä sinne pissalle. Tai jos kiipeilee tuoleilla ja kaatuu, niin on varovaisempi ensi kerralla. Tai syö saippuaa, niin aika pian huomaa sen olevan pahaa. Kantapään kautta :) Mun mielestä on ihan turhaa ja rasittavaa sekä mulle että tytölle, että alkasin tappelemaan nukkumaan menemisestä esim. päikkäritkin jätettiin pois siinä vaiheessa kun se meni tappeluks. Siitä alkaen on saanut nukkua päikkärit jos on tahtonut ja on osannut mennä nukkumaan jos on väsyttänyt.. IHAN ITSE. kiivennyt esim. rattaisiin ja hetken päästä vedellyt sikeitä.

Eli mä oon siinä mielessä samaa mieltä NinaTT:n kanssa, että lapsi oppii kuuntelemaan omia signaalejaan jo hyvin pienenä monissa asioissa kun siihen annetaan hänelle tilaisuus.

Lisäks uskon että NinaTT:n lapsi ei koe turvattomuutta, sillä hän saa rakkautta. Tää turvattomuusmielikuva tulee mun mielestä siitä, että joskus aikanaan oli vapaakasvatus, joka yleensä johtui siitä ettei äidit ja isät juuri välittäneet lastensa asioista ja siksi saivat tehdä mitä halusivat ja mennä miten halusivat. Aikuiset jatkoivat elämäänsä unohtaen roolinsa vanhempana. NinaTT taas on hyvinkin läsnä tyttärensä elämässä ja nimenomaan vanhemmuus tuntuu olevan hänelle tärkeintä elämässä.

Luulen että NinaTT on hyvinkin valmeutunut vanhempi ja ottanut asioista selvää ja noissa linkeissä mitä laitetaan on tuskin hänelle mtn uutta.

Alkuperäinen kirjoittaja Madicken04:
En jaksanut koko ketjua kahlata läpi, mutta olen saanut käsityksen että ninaTT:n mallissa ideana on että lapsi oppii itse tunnistamaan rajansa. Sen milloin väsyttää, milloin on nälkä, kylmä jne ja miten silloin kannattaa toimia.

En ole kaikesta ninan kanssa samaa mieltä mutta ihan hyviä ajatuksia ja kyseenalaistamisia hänellä on. Itseasiassa olen itsekin alkanut joitain näitä vapaamman kasvatuksen ideoita kokeilla meidän tytön kanssa ja ihan mukavin tuloksin (kiitos vaan, ninaTT! ;) ). Seuraavan lapsen kanssa varmaan mietin noita muutenkin enemmän.

Tuskin ninan lapsi missään vaarassa on - vaikka tietysti aina voi missä tahansa sattua mitä tahansa - ja eiköhän sitä löydy paaaaaljon äitejä joiden lapsista kannattaisi oikeasti olla huolissaan.

:D :flower: :flower:

En ole sun kanssa aina samaa mieltä minäkään, mutta tykkään siitä, että olet aina pysyny asiallisella linjalla. Jopa silloin ku itse olen poikennut :ashamed:

Alkuperäinen kirjoittaja ulkopuolinen:
Oletetaan, että joku muu kuin NinaTT kertoisi, että hänen vuodenikäisensä menee yleensä nukkumaan klo 20-21, mutta eilen ei kuitenkaan jostain syystä pystynyt nukkumaan, joten äiti antoi tämän leikkiä, kun ei ollut aikaista herätystä ja laitettiin sitten nukkumaan kymmenen jälkeen, kun alkoi väsyttämään. Ja kysyisi onko hän nyt ihan kamala äiti ja tuleeko lapselle hirveät uniongelmat ja onko lapsi kamalan turvaton.

Mitä luulette, että täällä vastattaisiin? Todennäköisesti suurin osa sanoisi, että on ihan ok. Alkaahan lapsi nukkumaan normaalisti hyvään aikaan. Mutta kun NinaTT kertoo saman hieman eri sanoilla, hän on aivan hirveä hulttioäiti ja lapsen elämä tuhoon tuomittu.

Jeah :D Ku mä eilen kerroin, että mulla on ollut tosi huono päivä ja nyt lapsikin heräs ja mitä ihmettä mä teen, kääntyyköhän rytmi takasin ennen ku työt alkaa taas maanantaina... Niin sain sympatiaa, ymmärrystä ja kannustusta.

Mutta jostain syystä sama asia tuntia myöhemmin herätti hirveetä pahennusta ja motkotusta.

Yhteistyössä