Rajaton lapsi on turvaton

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hämmästys ja kummastus
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja kyy:
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
*haukotus*

Juu. Ihminen on sen verran idiootti eläin, että ei tunne väsymystä, nälkää, janoa, kylmää tai mitään muutakaan.

Tyttö meni nukkumaan kun alko väsyttämään taas. Tällasta kukkuilua tapahtuu todella harvoin. Nytkin syynä taisi olla elimellinen ongelma. Mitä ap:n mielestä olisi pitänyt tehdä?

Ja en pysty ymmärtämään miten kenellekään ihmiselle tulee turvallinen olo siitä, ettei hän edes saa päättää itse nukkumaanmenoaikaansa. Tulisiko ap:lle turvallisempi olo jos joku laittaisi joka ilta samaan aikaan nukkumaan, väsytti tai ei, oli puuhat kesken tai ei? Mulle ei. Mulle tulis turvaton olo jos en voisi vaikuttaa omaan elämääni.

Lapset eivät ole tyhmiä tai itsetuhoisia. Mistä ihmeestä teille sellanen käsitys on tullut?

Ei olekaan itsetuhoisia tai tyhmiä, mutta tarvitsevat aikuista niitä rajoja luomaan. Tietenkään sinulle ei tulisi turvallisuudentunnetta siitä, ettet itse saisi päättää asioistasi, mutta sinä et olekaan lapsi, ethän?

Tosin ajattelumallistasi päätellen voisi luulla ettei sinulla ole vielä valmiuksia äidiksikään. :/

Miksi lapset tarvitsevat aikuista piirtämään keinotekoisia rajoja kun heillä on aivot?

Tuosta mä olen samaa mieltä kanssas, että lapsi ei tykkää epävarmasta aikuisesta. Sen takia tyttö ei teekään päätöksiä mun puolesta. En mä kysy sopiiko prinsessalle nyt ruoka-aika vaa mä laitan ruokaa ja pyydän häntä pöytään syömään. Tähän mennessä on aina tullut syömään vaikkei mikään pakko ole. Syö sen verran kun syö, sitten lähtee pois.

En mä pistä lasta päättämään mun asioista. Vain omistaan.

Mutta päätäthän sä, sä päätät että nyt on ruoka-aika. Hyvä.
Miten tyttö voisi tässä asiassa päättää sinun puolestasi?

Alkuperäinen kirjoittaja hämmästys ja kummastus:
Lapsi tarvitsee aikuista asettamaan rajat. Aikuisen tehtävä on laittaa rajat, lapsen tehtävä on ravistella niitä. kUn lapsi kokeilee rajojaan, aikuisen homma on pitää ne, siten lapsia saa turvaa. Jos rajat häilyvät minne sattuu, lapsi on turvaton. Lapsi tietää ettei hän voi muodostaa rajoja, hänellä ei ole siihen kykyjä ja on äärimmäisen turvaton kokemus ellei aikuinenkaan näytä pysyvän sanojensa takana.

Mä olen ihan samaa mieltä.

Alkuperäinen kirjoittaja kyy:
*haukotus*

Juu. Ihminen on sen verran idiootti eläin, että ei tunne väsymystä, nälkää, janoa, kylmää tai mitään muutakaan.

Tyttö meni nukkumaan kun alko väsyttämään taas. Tällasta kukkuilua tapahtuu todella harvoin. Nytkin syynä taisi olla elimellinen ongelma. Mitä ap:n mielestä olisi pitänyt tehdä?

Ja en pysty ymmärtämään miten kenellekään ihmiselle tulee turvallinen olo siitä, ettei hän edes saa päättää itse nukkumaanmenoaikaansa. Tulisiko ap:lle turvallisempi olo jos joku laittaisi joka ilta samaan aikaan nukkumaan, väsytti tai ei, oli puuhat kesken tai ei? Mulle ei. Mulle tulis turvaton olo jos en voisi vaikuttaa omaan elämääni.

Lapset eivät ole tyhmiä tai itsetuhoisia. Mistä ihmeestä teille sellanen käsitys on tullut?

Ei olekaan itsetuhoisia tai tyhmiä, mutta tarvitsevat aikuista niitä rajoja luomaan. Tietenkään sinulle ei tulisi turvallisuudentunnetta siitä, ettet itse saisi päättää asioistasi, mutta sinä et olekaan lapsi, ethän?

Tosin ajattelumallistasi päätellen voisi luulla ettei sinulla ole vielä valmiuksia äidiksikään. :/

Miksi lapset tarvitsevat aikuista piirtämään keinotekoisia rajoja kun heillä on aivot?

Siksi, koska lapsen aivot eivät ole yhtä kehittyneet kuin aikuisen.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mä taas en ymmärrä ninaTT:n näkemystä siitä, että ihmiskunnan kasvu ja kehitys on mennyt jotenkin taaksepäin. Hän puhuu aina, kuinka ennenkin on lapset menneet vaiston varassa ja tehneet asiat niin ja näin. Kaikki tämä, mihin on ollaan sieltä kivikaudelta tultu, on ilmeisesti ollut huonoa kehitystä ja mennyt väärään suuntaan.

Hän ei tunnu ymmärtävän, että lasten vaistot kehittyy (tai jää kehittymättä ) ympäristön vaikutuksesta. Hajuaistikaan ei ole enää niin hyvä mitä se on ollut kivikaudella, sitä kun ei tarvitse käyttää samanlailla kun silloin.

Oletatko ninaTT, että kaikki täällä ovat väärässä omies kasvatusperiaatteiden kanssa (kun eivät ole kanssasi samaa mieltä ), ja että tämä luomakunta on mennyt vaan kehityksessään taaksepäin?

Tässä oli sulle taas ninaTT viesti, jonka yli hyppäsit. Vaikka oli kysymyksiäkin.

Tuosta mä olen samaa mieltä kanssas, että lapsi ei tykkää epävarmasta aikuisesta. Sen takia tyttö ei teekään päätöksiä mun puolesta. En mä kysy sopiiko prinsessalle nyt ruoka-aika vaa mä laitan ruokaa ja pyydän häntä pöytään syömään. Tähän mennessä on aina tullut syömään vaikkei mikään pakko ole. Syö sen verran kun syö, sitten lähtee pois.

Minä päätän milloin minä laitan ruokaa. Tyttö päättää ihan itse milloin syö. Hence, tyttö ei päätä mun puolesta enkä minä hänen puolestaan. Menikö perille?

Mä en päätä, että nyt on pakko syödä. Mä vaa laitan ruokaa esille. Samoin mä en päätä nukkumaanmenoaikaa tai edes paikkaa. Kunhan pidän huolta, että asianmukaiset tilat on olemassa ja käytettävissä. Tyttö menee sitten nukkumaan ku tuntuu siltä.

Minä päätän milloin minä laitan ruokaa. Tyttö päättää ihan itse milloin syö. Hence, tyttö ei päätä mun puolesta enkä minä hänen puolestaan. Menikö perille?

Mä en päätä, että nyt on pakko syödä. Mä vaa laitan ruokaa esille. Samoin mä en päätä nukkumaanmenoaikaa tai edes paikkaa. Kunhan pidän huolta, että asianmukaiset tilat on olemassa ja käytettävissä. Tyttö menee sitten nukkumaan ku tuntuu siltä.

Menetkö nukkumaan ennen lastasia, heräätkö myöhemmin kuin lapsesi?

Et vie tyttöäasi nukkumaan? Lue satua, laula?
Jos lapsesi ei syö ruoka-aikana, ja haluaa tunnin päästä ruokaa ollessaan nälkäinen niin annatko? Etkö tee ruuanlaitto-päätökset kuitenkin vähän tyttösikin mukaan, vai eikö teillä ole ruoka-aikoja?

Alkuperäinen kirjoittaja Hoidan omani paremmin:
Lapset rakastavat valvomista, koska aikuiste tekevät niin ja heiltä se on yleensä kielletty. Siinä on jotain jännää, siis.

En ole varsinaisesti kinassa kummallakaan puolella, mutta tähän kiinnitin huomioni.

Edellisen mukaan lapset haluavat valvoa myöhään, koska se on kiellettyä. Eli kun se ei olekaan kiellettyä, lapsista se ei olisikaan mitään jännää ja he eivät haluakaan valvoa. Tällä logiikalla NinaTT:n toimintapa olisi ihan järkevä: Lapsen ei pitäisi edes haluta valvoa liian pitkään, koska häntä ei ole kielletty.

Mä taas en ymmärrä ninaTT:n näkemystä siitä, että ihmiskunnan kasvu ja kehitys on mennyt jotenkin taaksepäin. Hän puhuu aina, kuinka ennenkin on lapset menneet vaiston varassa ja tehneet asiat niin ja näin. Kaikki tämä, mihin on ollaan sieltä kivikaudelta tultu, on ilmeisesti ollut huonoa kehitystä ja mennyt väärään suuntaan.

Hän ei tunnu ymmärtävän, että lasten vaistot kehittyy (tai jää kehittymättä ) ympäristön vaikutuksesta. Hajuaistikaan ei ole enää niin hyvä mitä se on ollut kivikaudella, sitä kun ei tarvitse käyttää samanlailla kun silloin.

Oletatko ninaTT, että kaikki täällä ovat väärässä omies kasvatusperiaatteiden kanssa (kun eivät ole kanssasi samaa mieltä ), ja että tämä luomakunta on mennyt vaan kehityksessään taaksepäin?

Tässä oli sulle taas ninaTT viesti, jonka yli hyppäsit. Vaikka oli kysymyksiäkin.

Huoh. Tässä näitä viestejä on tullu aika lailla. Pitääkö taas ruveta itkemään jos en heti vastaa jokaiseen kilometrin pituiseen sepustukseen.

Mä nimenomaan ymmärrän, että lapsen varhaiskasvatus vaikuttaa hänen vaistoihinsa ja aivojen kehitykseen. Siksi koen tärkeänä olla sotkematta hänen luontaisia väsymyksen, nälän, kylläisyyden jne tunteita. Haluan, että hän pystyy jatkossakin luottamaan oman kehonsa signaaleihin ja toimimaan niiden mukaisesti.

Kaikki kehitys ei kulje eteenpäin. Evoluutio on sattumanvaraista kehitystä. Maanviljelyn aloittaminen oli omalla tavallansa hyvä asia ihmiselle, lisäsihän se lisääntymiskykyä, mutta elämän määrän lisääntyessä laatu huononi huomattavasti. Terveys romahti ja lastenkasvatustaito ollaan hukattu täysin.

Ahaa. Sä ilmeisesti osaat lukea ajatuksia.

Minkäikäinen osaa itse päättää asioistaan? Minkä ikäinen tuntee väsymystä?

Kyllä kaikki tuntevat väsymystä, ihan pienet vauvatkin. Mutta lapsi ei vielä osaa ajatella, että nyt väsyttää -> menen nukkumaan. Vaan yrittää yleensä taistella unta vastaa viimeiseen asti. Siksi tarvitaan aikuista kertomaan lapselle, milloin on aika mennä nukkumaan.

Esim. omat lapset harvoin tunnistavat itseään niin väsyneiksi, että menisivät itse nukkumaan. Silti joka ilta ei mene kuin ehkä 5min. kun molemmat ovat jo sikeässä unessa kun laitan heidät klo20-21 nukkumaan.

Kyllä meilläkin joskus on nukkumaan meno venynyt ja silloin lapset menevät yliväsyneiksi ja alkavat riehua tosissaan. Tällöin heitä on vaikea saada rauhoittumaan sänkyyn ennen kuin ovat tosiaan niin väsyneitä, että uni vie voiton. Seuraukset näkee seuraavana päivänä yleisenä väsymyksenä ja kärttyisyytenä liian lyhyiden yöunien johdosta.

Ahaa. Sä ilmeisesti osaat lukea ajatuksia.

Minkäikäinen osaa itse päättää asioistaan? Minkä ikäinen tuntee väsymystä?

En osaa, mutta osaan lukea artikkeleita joissa puhutaan vauvan/lapsen aivotoiminnasta.
Tottakai jo vauva tuntee väsymystä. Ei varmaan kukaan ole muuta sanonutkaan. Isompana lapsi vaan haluaisi leikkiä ja leikkiä, vaikka väsymys jo selvästi painaa. Musta se ei ole oikein, että lapsi sitten nukahtaa keskelle lelujaan, kesken leikkien.

Lapsi saa päättää joskus asioistaan, riippuu tietenkin asiasta. Mutta on joitakin asioita, mitä vanhemmat päättää niin kauan kun lapsi kotona asuu. Kuten huoneen siivoukset, kotityöt, rahajutut jne.

Menetkö nukkumaan ennen lastasia, heräätkö myöhemmin kuin lapsesi?

Harvemmin. En tartte yhtä paljon unta ku 1v.

Oikeasti en ole NinaTT:n ketjuja lukenut ennen mutta jäi oikeasti ahdistamaan se eilinen kun huomasin että hänen 1 vuotiaansa saa itse päättää tuollaisista asioista. Ei lapsi voi hyvin jos hänellä ei ole mitään rajoja.
Meilläkään ei lapsia tarvitse pakottaa. Laitan ruoan pöytään, lapset tulevat pöytään ja syövät sen minkä jaksavat. Illalla ei ole mitään tarkkaa kellon lyömää koska mennään nukkumaan koska olen lasteni kanssa kotona ja voidaan nukkua sitten aamusta pidempään jos nukkumaan meno venyy. 21.30 viimeistään lapset ovat sängyssä ja unessa. Nukahtamiseen menee max. 5min. niin 5v:llä kuin 1 vuotiaallakin.
Ei tarvitse pakottaa sänkyyn eikä huudattaa, ei tarvitse pitää väkisin kiinni.
Meillä myös pestään hampaat iltaisin kun minä tai isänsä sanovat että on hampipesun aika. Eikä siihenkään tarvitse pakottaa. Mutta lapset eivät myöskään sitä itse päätä että pestäänkö vai ei. Väkisin ei kuitenkaan tarvitse pestä.

Lapset voivat valita toisinaan rukkastensa värin, mutta ei sitä tarvitaanko ulos rukkaset. Ne laitetaan kaikesta huolimatta.
Lapset voivat toisinaan myös päättää että tehdään lounaaksi lihakeitto vai makaronilaatikko, toinen tehdään iltapäivällä.
Lapselta voi myös kysyä että käydäänkö ensin pankissa vai apteekissa? Toisessa sitten myöhemmin. Näin lapsi saa tunteen että hänelläkin on päätösvaltaa mutta ei tunne turvattomuutta siitä että hänellä olisi vastuu itsestään. Teini-ikäinen tarvitsee jo enemmän vastuuta. Ja sitä voi sen mukaan antaa.
Ei 1 vuotias vielä päätä tekemisistään.!

Kuulostaa aika kamalalta :( Entä sitten kun lapsesi kasvaa ja hänen on elettävä aikataulujen mukaan, herättävä tiettyyn aikaan aamulla? Annatko hänen silloinkin nukkua milloin ja missä haluaa? Lapsi ei ymmärrä aikataulujen päälle sen vertaa että tietäisi milloin pitää mennä nukkumaan jotta saa tarpeeksi unta. Riistät häneltä edellytyksen normaaliin kehitykseen, koska hän kärsii unenpuutteesta.

Et vie tyttöäasi nukkumaan? Lue satua, laula?
Jos lapsesi ei syö ruoka-aikana, ja haluaa tunnin päästä ruokaa ollessaan nälkäinen niin annatko? Etkö tee ruuanlaitto-päätökset kuitenkin vähän tyttösikin mukaan, vai eikö teillä ole ruoka-aikoja?

Jos hän on tunnin päästä nälkäinen niin saa tissiä. Kiinteitä tarjoillaan ku niitä tarjoillaan, n 3 tunnin välein.

Vien tytön nukkumaan sitten kun hän haluaa nukkumaan. On vielä sen verran pieni, ettei yksikseen nukahda. Iltarutiineihin kuuluu vaatteiden riisuminen ja hampaiden harjaus.

Mä uskon että lapsi tunnistaa kyllä väsymyksen, mutta ei osaa vielä reagoida siihen oikein, eli nukkumaan menemällä. Monesti lapset jotka itse menevät nukkumaan sitten kun huvittaa, ovat jo hiukan yliväsyneitä nukahtaessaan, sekä eivät opi sitä itsensä rauhoittamista ennen unta, vaan nukahtavat vasta sitten kun ovat liian väsyneitä. Se taas vaikuttaa unen laatuun sekä siihen että isompana voi tulla nukahtamis hankaluuksia. Mutta tämä on vaan mun ajatus asiasta. Meillä on nukkumaan meno ajat ja lapset menee sänkyihin ja rauhottuvat rauhassa ja sitten nukahtavat, eivätkä ole olleet pahoillaan siitä että joku määrää milloin mennään rauhoittumaan unta varten. Heräävät aamuisin ajoissa ja virkeinä. Ja rytmi on tasainen.

Yhteistyössä