Meillä sama juttu, on neuvottu enemmän palkintojen kautta toimimaan.
Toki ns. normaalit tekemiset, kuten syöminen ja pukeminen ja muut "itsestäänselvyydet" tulee hoitua ilman palkinnolla houkuttelua, mutta jos tiedän etukäteen, että esim lyhyt bussimatka aiheuttaa hankaluuksia, kerron rauhassa etukäteen, että jos tämä menee hyvin, niin voit saada vaikka lakun, tai tarroja.
Toinen keino, esim 5 pvää piirretään paperille 5 ruutua ja joka pvä on mahdollisuus ansaita tarra jonka lapsi saa hyvästä käytöksestä ja siitä että ei ole hermo palanut 'turhaan' ja kun 5 tarraa kasassa niin pääsee vaikka hoploppiin tai jäätelölle tms.... jos tuo aikaväli tuottaa tuskaa niin sen voi tiivistää myös yhdelle päivälle, eli päivän aikana mahdollisuus lapsella kerätä tarroja ja sitten saa vaikka "aarrearkusta" ( tai laatikosta jonne on ostettu vaikka pari pikkuautoa, tarrjoa tms muuta mistä lapsi tykkää ) valita mieleisen palkinnon.
Ruokailun suhteen, jos alkaa mennä hermot, ruoka ei pysy haarukassa tai lentää lattialle, tai alkaa ruikutus ettei joku ole hyvää ( meillä maistetaan kaikkea uutta ) niin sanon lapselle että joko jätät syömättä ja lopetat kiukun ja poistut pöydästä, tai jätät syömättä, mutta muille ruokarauha. tai sitten lopettaa kiukuttelun ja syö nätisti..
annan siis monesti pallon lapselle, kerron rauhassa että saat itse valita, joko poistut etkä jää kiukuttelemaan tai syöt nätisti. ( tietää että mahdollista jälkkäriä ei sitten tule jos poistuu pöydästä )
mutta olen kokenut erittäin positiivisesti sen että annan useammin lapsen valita kuinka toimia. silloin hän kokee itsensä tärkeäksi ja isoksi pojaksi ja mahdollinen myöhempi kiukku on helppo purkaa selittämällä että sinä itse valitsit näin.
Esimerkki tapaus: Pyydän lasta menemään pesemään jalat koska ovat ulkoilun jäljiltä likaiset, lapsi kieltäytyy ja alkaa hieman väyneenä ränkätä vastaan. Sanon hänelle että saat itse päättää nyt ,menetkö nätisti pesemään jalat ja jatkat leikkejä taikka sitten menet päikkäreille lepäämään. Ensin ei meinannut kelvata mikään ja jatkaa kiukuttelua mutta kun menin viereen ja kerroin uudelleen että saat ihan itse päättää, niin se auttoi ja jalat pääsi pesulle...