Räjähdin taas perheelle

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja epätoivoinen äitsy
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

epätoivoinen äitsy

Vieras
Tulin töistä kotiin. Pöydällä edellisen ruoka-ajan astiat ja ruoantähteet, lattia ihan täynnä ruoantähteitä. Olohuone täynnä levällään olevia leluja ja lastenvaatteita, Eteisessä saa potkia kenkiä, että mahtuu sisään. Menin tytön huoneeseen ja siellä tämä maalasi varpaankynsiä huulipunalla, matto ihan huulipunassa. Sänky petaamatta ja ikkunaverhot kiinni. Huusin! Rähjäsin! Olen ollut koko päivän töissä, vaativissa hommissa ja kun tulen kotiin ,toinen työpäivä alkaa, kun siivoan sotkut ja alan laittaa ruokaa.

Räjähdyksen seurauksena isä lähti lasten kanssa ulos.

Tilanne siis se, että mies on työtön ja hoitaa kahta lastamme kotona. Minä käyn työssä. Olenko ihan kohtuuton, jos toivon, että sängyt on petattu (leikkivät sängyllä vuodevaatteiden seassa), verhot avattu, paskaset astiat kasattu tiskipöydälle ja ruoantähteet pyyhitty pöydästä? Muuta en vaadi. Tuntuu, etten jaksa. En siivousta enkä räjähtelyä.

Mies sanoo, ettei ehdi. Lasten hoitaminen vie kaiken ajan. Tänään ehdotin, että viedään ne hoitoon, kukaan ei ainakaan sotke, kun olen töissä. Paitsi mies. No, eihän meillä ole vara päivähoitomaksuihin...

Auttakaa. Vinkkejä. En jotenkin jaksa. Lähdeän nyt laittamaan ruokaa ja raivaamaan keittiötä.

Nó sano miehellesi tämä kuuluisa lause mitä täälläkin saa usein lukea että silloin kun toinen käy oikeassa työssä niin sen kotona olevan työ on hoitaa ne lapset ja koti ja se on pilvilinnoihin kurottelemista jos olettaa sen oikeasta töistä tulevan heti alkamaan oikean työpäivänsä päälle tekemään vielä sen kotona olevan "töitä".
Tasa-arvo kunniaan tässäkin asiassa.

silloin kun mies oli työttömänä ja mä töissä mies katsoi lapset.. meillä on kolme poikaa eikä silti kaatopaikka ollut vastassa.

Minäkin räjähtäsin tuossa vaiheessa!!

Et vaadi liikoja! Minkä ikäisiä lapsia teillä on? onko oikeesti niin,että mitään muuta ei ehdi tekemään kuin "hoitamaan lapsia"? kyllähän nuo normaaliti kotihommat pitää johonki väliin puskea,ettei ne ole sulla heti edessä kun tulet kotiin! tekeekö miehesi aamupäivällä ruoan,vai teetkö senkin valmiiksi illalla? voimia kovasti!ei se auta ku jutella asiasta ja sanoa että teet nuo hommat jossai vaiheessa ja piste! meillä on monesti myös niin,että jos lähden käymään jossai asioilla ja kämppä jää sekaisin,niin siinä kunnossa se on kun tuun! yks kerta sitten sanoin että tuo ja tuo on sitte oltava kunnossa kun tulen..ja niin oli :) meillä siis pienet lapset 3v ja 1,5v.

tehkää päivä- ja viikko-ohjelma. Päiväohjelmaan sisältyy nämä normaaliin päivään kuuluvat askareet jotka PITÄÄ olla kotimiehen tehtynä jollei pää ole irti (eteinen raivattuna, ruokapöytä raivattuna, sängyt pedattuna ja iltaruoka valmisteltuna). Sitten viikko-ohjelmassa ilmenee varsinaiset siivousvastuut ja -päivät. Ja siinä viikko-ohjelmassa on myös kummallekkin varattu aikaa omaan tekemiseen tai liikuntaan.

Tuo tämän hetkinen tilanne on järjetön ja väärin ja ajaa teidän perhe-elämän tuhon reunalle. Ei miehesikään varmasti nauti kaaoksesta ja kärttyisestä vaimosta.

Kyllä perhe-elämässäkin voi tehdä sopimuksia ja neuvotteluita, ei pelkästään siellä töissä.

Minäkin hermostuisin. Meillä mies kotona ja tekee kiitettävästi kotihommia. Joka päivä imuroi, kun on kaksi koiraa ja lapset ramppaa kodin ja pihan väliä ja hiekkaa tulee. Keittiön siivoaa ruokailun jälkeen eli tähteet roskiin, astiat koneeseen ja pöydät pyyhkii.

Nuo on pikkuhommia sille, joka kotona on päivät ja ne tekee kyllä nopeasti, mutta sille joka töistä tulee ja joutuu ne tekee työpäivän päätteeksi niin on hirveää.

Alkuperäinen kirjoittaja epätoivoinen äitsy;24483460:
Tulin töistä kotiin. Pöydällä edellisen ruoka-ajan astiat ja ruoantähteet, lattia ihan täynnä ruoantähteitä. Olohuone täynnä levällään olevia leluja ja lastenvaatteita, Eteisessä saa potkia kenkiä, että mahtuu sisään. Menin tytön huoneeseen ja siellä tämä maalasi varpaankynsiä huulipunalla, matto ihan huulipunassa. Sänky petaamatta ja ikkunaverhot kiinni. Huusin! Rähjäsin! Olen ollut koko päivän töissä, vaativissa hommissa ja kun tulen kotiin ,toinen työpäivä alkaa, kun siivoan sotkut ja alan laittaa ruokaa.

Räjähdyksen seurauksena isä lähti lasten kanssa ulos.

Tilanne siis se, että mies on työtön ja hoitaa kahta lastamme kotona. Minä käyn työssä. Olenko ihan kohtuuton, jos toivon, että sängyt on petattu (leikkivät sängyllä vuodevaatteiden seassa), verhot avattu, paskaset astiat kasattu tiskipöydälle ja ruoantähteet pyyhitty pöydästä? Muuta en vaadi. Tuntuu, etten jaksa. En siivousta enkä räjähtelyä.

Mies sanoo, ettei ehdi. Lasten hoitaminen vie kaiken ajan. Tänään ehdotin, että viedään ne hoitoon, kukaan ei ainakaan sotke, kun olen töissä. Paitsi mies. No, eihän meillä ole vara päivähoitomaksuihin...

Auttakaa. Vinkkejä. En jotenkin jaksa. Lähdeän nyt laittamaan ruokaa ja raivaamaan keittiötä.

Eikös päivähoitomaksut mene tulojen mukaan? Tienaatko yksin niin hyvin, että joutusitte maksamaan täydet maksut??

[QUOTE="nissan";24483858]Eikös päivähoitomaksut mene tulojen mukaan? Tienaatko yksin niin hyvin, että joutusitte maksamaan täydet maksut??[/QUOTE]

En ole ap, mutta kyllä noissakin on niin hiton matalat ne tulorajat... meilläkin meni täydet maksut, vaikka toinen työnhakija ja toinen työssä, ei millään yritysjohtajan palkalla tosiaan...

noh! Kyllä näillä palstoilla aina äidit valittaa kun päivisin on niin kiirettä ja raskasta lapsen/lasten kanssa, ettei kerkiä mitään tekemään ja odotetaan että se mies tulee töistä ja alkaa hommiin vähintään äidin kanssa. Joten toi on toisaalta ihan tasapuolista.

Mutta minä sen sijaan kyllä sain pidettyä huushollin kunnossa lapsista huolimatta, joten todellakin räjähtäisin. Mua ärsyttää suunnattomasti jo nyt kun tulen töistä kotiin ja lapset on sotkeneet. Saati jos olisi mies täällä tyhjän panttina, niin kyytiä sais. No onneks ei ole sitä ongelmaa ja mieluummin siivoan sitten itse ilman sitä suuttumusta miestä kohtaan.

noh! Kyllä näillä palstoilla aina äidit valittaa kun päivisin on niin kiirettä ja raskasta lapsen/lasten kanssa, ettei kerkiä mitään tekemään ja odotetaan että se mies tulee töistä ja alkaa hommiin vähintään äidin kanssa. Joten toi on toisaalta ihan tasapuolista.

Mutta minä sen sijaan kyllä sain pidettyä huushollin kunnossa lapsista huolimatta, joten todellakin räjähtäisin. Mua ärsyttää suunnattomasti jo nyt kun tulen töistä kotiin ja lapset on sotkeneet. Saati jos olisi mies täällä tyhjän panttina, niin kyytiä sais. No onneks ei ole sitä ongelmaa ja mieluummin siivoan sitten itse ilman sitä suuttumusta miestä kohtaan.

Kuinka moni odottaa että mies tulee kotiin työpäivän päälle hoitamaan niin siivoukset kuin ruuanlaitot? Olisko kuitenkin jonkin verran eroa siinä että odottaa jotain apua ja "oman osuuden" hoitamista, kuin hoitaa kaiken yksin?

Kiitos vastauksista. REalisoi tilannetta hieman. Mieheni on ainut lapsi ja hänen äitinsä kuori hänelle perunat siihen päivään asti, kun tapasimme. Plus teki kaiken muun. Mieheni ei huomaa sotkuja eikä osaa juuri mitään edes tehdä. Aiemmin tilanne oli hyvä, kun hän oli töissä ja rahaa tuli ovista ja ikkunoista. Ei enää. Nyt ollaan keskituloisia - eli hoitomaksua menee 13 päivästä 250 euroa (eli toinen lapsista on ns. virikehoidossa, joka tällä palstalla usein tuomitaan). Jos toisesta maksaisimme toisen mokoman ilman kodinhoidontukea, konkurssi uhkaisi. Itselläni tulot ylittävät juuri ne hikiset normirajat, joita on...
Lapset ovat 1 ja 5 -vuotiaita. En itse jaksa mitään viikko- tai päiväsuunnitelmia, kunhan nyt kotiin mahtuu tulemaan ja pöytä on suurin piirtein puhdas, kun sitä alkaa kattamaan seuraavaa ruokailua varten. Mies lupasi taas yrittää... Ehkä tämä tästä. Kiitos teille ajatuksia herättävistä vastuakista!

Ai niin. Mieheni syöttää lapsille joka päivä makaroonia, nuudelia, nakkia, valmislihapullia jne. VAikka tekisin kunnon ruoan, eipä sitä juuri syödä enkä aina jaksa edes tehdä. MUTTA. Hän on aivan mahtava iskä, jaksaa touhuta ja leikkiä, on lempeä ja pitkämielinen (toisin kuin minä). Juuri tänään isompi sanoi, miten rakastaa iskää, kun saa olla sylissä ja iskä tekee, sitä et tätä... Että jotain hyvääkin :)