[QUOTE="vierailija";29291020]Tämä taitaa olla se järkevin ratkaisu. Paljonkohan mahtaa maksaa, selvinneekö satasella alkuunkaan? Nii ja en löytänyt sitä keskusmuistijuttua, ohjauspaneelista löytyi kyllä vaikka mitä muuta mut ei sitä. Mutta tietäähän tuon jo valmiiksi että ei sitä muistia voi kauhean paljn olla, kun kerran koko ajan piipittää että suuri kuormitus. Täytyy katsoa jos löydän sen ccleanerin nyt ensialkuun, tuolla ohjelmissa se ei ainakaan ollut...
p.s. enkä ole missään vaiheessa väittänyt olevani tietokoneguru, sanoinhan että olen aivan tumpelo näissä tällasissa. Ei kai kaikkien tarvii mitään nörttejä olla?[/QUOTE]
Hei,
kustannuksista voi kysellä korjausliikkeestä, usein niiden nettisivuillakin on hinnastoja (esim. paljonko ongelmien diagnosointi maksaa). Täällä meilläpäin (isohko kaupunki Etelä-Suomessa) pelkkä diagnoosi taisi olla 36 e, minkä jälkeen sai hinta-arvion ongelman korjaamisesta. (Ja jos koneen jätti korjattavaksi, tuota diagnoosi-maksua ei tarvinnut erikseen maksaa)
Ennen ammattilaiselle vientiä kannattaa ottaa varmuuskopiot itselle tärkeistä tiedostoista (liikkeessä ottavat usein 40-50 e tästä, eli helppo säästökohde).
Jotkut ehdottelivat, että käytät ccleaneria tai vastaavaa ohjelmaa turhien ohjelmien ja palveluiden käytöstä pois ottamiseksi, ja googlettele mitkä ohjelmat ja palvelut ovat turhia. En ehkä suosittelisi tätä - totta kai voit perehtyä asiaan jos haluat, mutta sitten pitää varautua tuntikausien paneutumiseen ja opiskeluun, ja stressaamiseenkin. Sen takia suosittelisin tuota korjaajalle vientiä
Sukulaisilta ja tutuilta voi tietysti kysyä apua, mutta ammattilaiset osaa kokemuksella arvioida esim. tietyn konemerkin tietyssä mallissa käytettyjen osien kestävyyttä, suositella ko. koneelle sopivaa windows-käyttöjärjestelmää jne melko varmasti paremmin kuin asiaa harrastelleet. (Olen itse kikkaillut omilla tietokoneilla reilun 10 vuoden ajan, ja teen kyllä suvereenisti korjausjuttuja omalle koneelle, mutta en oikein lähtisi tältä pohjalta vielä neuvomaan sukulaiselle tai tuttavalle, mitä hänen olisi parasta rasittavan hitaasti toimivan koneensa kanssa tehdä - konemerkillä, tarkalla mallilla, käyttötarkoituksilla jne kun on niin paljon merkitystä).
P.S. Kun olen itse menossa korjausliikeeseen/tietokonekauppaan/pelikauppaan, niin välillä mua mietityttää, mitenkähän alentuvasti se tiskin takana oleva mua (naista) palvelee - palvelu on kuitenkin aina ollut ystävällistä ja hyvää!