Raiskaukset kasvussa, vika naisissa

  • Viestiketjun aloittaja "Silja"
  • Ensimmäinen viesti
"mies1"
Voisimme myös ajatella että juopuminen olisi naisille sallittua mutta miehille ei koska ovat muille mahdollisesti vaarallisia voimiensa takia.

Antiikin Kreikassa juopumus oli hybris kuten raiskauskin. Jos haluaisimme ottaa heistä mallia vaikuttaisimme siihen että ihmiset eivät joisi liikaa. Eubolos piti rajana kolmea maljaa, sen jälkeen loput aiheuttavat väkivaltaa.
Ei huono ajatus :D tosin vahvasti humalainen nainen on harvoin upeaa seurana tai kaunista katsella/kuunnella :) Kreikkalaiset luultavasti olivat samoilla linjoilla.

Musta naiset ovat ottaneet miehistä mallia kovan humalan merkityksestä eräänlaisena henkilökohtaisena pakona arjesta. Kun se pitäisi nähdä sosiaalisten siteiden vahvistajana. Kaksi väärää ei tee yhtä oikeaa.
 
[QUOTE="mies1";29770246]Ei huono ajatus :D tosin vahvasti humalainen nainen on harvoin upeaa seurana tai kaunista katsella/kuunnella :) Kreikkalaiset luultavasti olivat samoilla linjoilla.

Musta naiset ovat ottaneet miehistä mallia kovan humalan merkityksestä eräänlaisena henkilökohtaisena pakona arjesta. Kun se pitäisi nähdä sosiaalisten siteiden vahvistajana. Kaksi väärää ei tee yhtä oikeaa.[/QUOTE]

Kreikkalaisista ei kannata ottaa mallia kun ajattelemme naisten oikeuksia taikka miten naisten tulee käyttäytyä :p
 
Kaikkeen ei tietenkään voi varautua. Voi tulla raiskatuksi tutulla metsäpolulla lenkillä, joku vastaantulija voi yhtäkkiä iskeä puukolla, joku voi yhtäkkiä metrossa iskeä kirveellä päähän tai joku voi tulla aseen kanssa kouluun tai työpaikalle ja teurastaa puolet porukasta. Kaikki em. esimerkit perustuvat tositapahtumiin.

Voin kuitenkin jollain tavalla ennalta vaikuttaa siihen mitä mulle tapahtuu. Voin pysytellä laivalla tai kadulla sen verran selvänä etten sammu mihinkään ja lisää mahdollisuuksiani tulla raiskatuksi tai ryöstetyksi. Voin vahtia ravintolassa juomaani sen verran ettei kukaan pysty ujuttamaan tyrmäystippoja. Voin pitää lenkillä taskussa hälytintä tai jotain värisumutinta niin että jos joku hyökkää kimppuun, mulla on jonkunlainen turva. Olisihan mulla oikeus lenkkeillä ilman mitään turvaa mutta paljon se lohduttaa jälkeenpäin
 
"Silja"
"Kokoomusnaisten puheenjohtaja, kansanedustaja Lenita Toivakka hämmästelee Tallink Siljan henkilöstöjohtaja Vahur Ausmeesin ajattelua, jossa raiskauksen uhri syyllistetään häneen kohdistuvasta väkivallasta.

Lenita Toivakka toteaa, että Vahur Ausmeesin mukaan naiset ottavat alkoholin käytöllään tietoisen riskin tulla raiskatuiksi. Toivakka katsoo, että jokaisen pitää miettiä oman alkoholin käyttönsä rajoja, mutta se on täysin raiskauksista erillinen keskustelu.

- Naisen oikeus ruumiilliseen koskemattomuuteen säilyy humalassakin eikä humalatilalla voida mitenkään oikeuttaa rikosta. Raiskaajien tässä pitäisi miettiä omaa käytöstään ja raiskauksen uhreja syyllistävien henkilöstöjohtajien. Missä ovat ohjeet miesten sopivalle pukeutumiselle ja käytökselle, Toivakka kysyy.

Hän muistuttaa, että Suomessa on edelleen tavattoman korkea kynnys ilmoittaa raiskauksesta. Toivakan mukaan raiskausten uhrien syyllistämisellä naiset yritetään pelotella kotiin itsensä suojelemiseksi ja vahvistetaan jo olemassa olevia pelkoja.

- Maailmaa ei saa rakentaa sen ajatuksen varaan, että naisten liikkumatila olisi kapeampi kuin miesten. Rikos on aina rikos, ja syy on aina tekijässä, Toivakka sanoo."

http://www.verkkouutiset.fi/kotimaa/toivakka_raiskaus_uhrin_syyllistaminen-18870
 
"Silja"
Taas tätä lässytystä että se on aina raiskaajan vika ja diipa daapa....

Niin on, se on aina se rikoksentekijän vika. Mutta vaikka sitä kuinka toistellaan niin se ei estä niitä rikoksia tapahtumasta. Ei estä koska on tyyppejä jotka eivät kunnioita sitä jokaisen itsemääräämisoikeutta.

Siinä on naisella sitten kaksi vaihtoehtoa. Joko jankata että kukaan ei saa koskea ja vetää överit ja maata pillu paljaana sammuneena tai sitten pitää huolta itsestään samalla kun pitää hauskaa.

Tämä on se valitettava totuus. Huutamalla niitä oikeuksia ei estä mitään. Vaalimalla niitä oikeuksiaan voi estää raiskauksen.
Pysyttelemällä kotona ja jättämällä elämä elämättä, ei varmaankaan tule raiskatuksi. Näin asia ei kuitenkaan saisi olla, vaan raiskaus on aina raiskaajan vika - ei sen naisen vika joka on vaikkapa humalassa tai kulkee yöllä puiston läpi.
 
  • Tykkää
Reactions: Happygirl-91
Taas tätä lässytystä että se on aina raiskaajan vika ja diipa daapa....

Niin on, se on aina se rikoksentekijän vika. Mutta vaikka sitä kuinka toistellaan niin se ei estä niitä rikoksia tapahtumasta. Ei estä koska on tyyppejä jotka eivät kunnioita sitä jokaisen itsemääräämisoikeutta.

Siinä on naisella sitten kaksi vaihtoehtoa. Joko jankata että kukaan ei saa koskea ja vetää överit ja maata pillu paljaana sammuneena tai sitten pitää huolta itsestään samalla kun pitää hauskaa.

Tämä on se valitettava totuus. Huutamalla niitä oikeuksia ei estä mitään. Vaalimalla niitä oikeuksiaan voi estää raiskauksen.
Hyi helvetti mikä käsitys sulla naisista! Häpeäisit! Vielä itse olet nainen, eikö niin? Valitettava totuus on että sinun kaltainen ******* on vielä äiti. :/
 
"Silja"
Jokainen ihminen on vastuussa juomisestaan, se on totta. Mutta se ei anna KENELLEKÄÄN oikeutta raiskata ketään oli toinen miten kännissä tahansa. Jos näet sammuneen naisen jossain niin sulla ei ole mitään oikeutta raahata sitä hyttiin ja tuikata vähän munalla tuheroon kun nyt sattu tekemään mieli, hyi helvata. Ihan hyvin voisi laittaa jotain raiskauksenvastaisen kampanjan mainoksia laivoille..

Niin ja ei laivalla varmasti vain humalaisia raiskata. Itse olin teinityttönä vanhempieni kanssa laivalla ja kaverin kanssa kuljeskeltiin ympäri laivaa, ei ees kovin myöhään, niin siellä oli kännisiä äijiä vaikka miten paljon, jotka tuli suoraan kourimaan 14-vuotiaita tyttöjä tisseistä ja takalistosta, ja yrittivät repiä mukaansa. Siinä ei olisi tarvinnut ees paljoa voimaa käyttää hinteliin tyttöihin että olisi saanut kiskottua matkaan ja pakotettua johonkin.. Ja ihmiset ympärillä näki mitä tapahtui muttei ketään kiinnostanut!
Kokemuksesi kuvastaa hyvin tässäkin ketjussa esiintyvää uhrin syllistämistä ja raiskaajan puolustamista.
 
"Silja"
Minä olen ennenkin kirjoittanut näihin ketjuihin, että miten olisi Ei saa raiskata - kampanja? Metrot, bussit, kadunvarsimainokset täyteen sloganeita siitä, miten Tosimies antaa naisen olla rauhassa, ja että miten seksuaalinen itsemäärämisoikeus koskee jokaista yksilöä tässä maassa.

Miten olisi vastakampanjat Facebookissa että "raiskaajat on luusereita"? Eikä vain hiljaista hyväksyntää, kun lapset sosiaalisessa mediassa lyttäävät raiskatun tytön maan alimpaan rakoon ja tykkäyksiä "se on huora" - kommenteille tulee kymmeniä.

Miten olisi vähän asennekasvatusta pojille ja miehille?

Se on päivänselvää, että lompakkovarkaista varoitellaan ja alkoholin vaaroista puhutaan. Mutta samanlaista asenneilmastoa ei ole kännisen miehen ryöstöä ja hakkaamista kohtaan, kuin mikä on kännisen naisen raiskaamista. Ihan oikeasti, ei ole.
Tässä oletetaan että kaikki miehet ovat potentiaalisia raiskaajia, ja että se pitää kitkeä heistä asennekasvatuksella - väärin - asia ei ole niin vaan ihmisellä on myös sisäänrakkennettu moraali, ja normaalit miehet eivät syyllisty väkivallantekoihin.
 
Blue
[QUOTE="Silja";29770380]Pysyttelemällä kotona ja jättämällä elämä elämättä, ei varmaankaan tule raiskatuksi. Näin asia ei kuitenkaan saisi olla, vaan raiskaus on aina raiskaajan vika - ei sen naisen vika joka on vaikkapa humalassa tai kulkee yöllä puiston läpi.[/QUOTE]

Se ei oikeasti paljoa lohduta kun raiskatuksi tulet että ajattelet että ei se mun vika ole.

Ei kukaan elämättä jätä mutta en tiedä onko kukaan menettänyt mitään jättämällä kävelemättä sillankaiteella.
 
Raa´asti sanottu mutta eihän laivan henkilökunta vain pysty tekemään enempää. Ei voi jokaisella naisella olla omaa henkilökohtaista valvojaa eikä edes joka hyttikäytävään voi järjestää valvojaa joka vahtii että jokainen juhlija menee vain omaa hyttiinsä.
Laivan henkilökunta ei pysty tekemään enempää? Heh. :) Heidän työnsä on huolehtia asiakkaista, huolehtia turvallisuudesta ja puuttua rikolliseen toimintaan aivan kuten muissakin hommissa työntekijä joutuu toimimaan työaikanansa.

Sun asenne on kuvottava. Ei riitä sanat kuvailemaan mitä viboja sun teksti saa aikaan, älä enää tule pilaamaan tätä ketjua.
 
Blue
raiskaukselta ei välttämättä säästy vaikka linnoittautuu kämpille, eiks se ollu niin että valtaosa raiskaajista kuuluu naisen lähipiiriin
Näin. Mä en nyt yämmärrä miten mennään laidasta laitaan (eli linnoittaudutaan kämpille sitten ja jätetään elämättä) jos sanoo että se on ihan viisasta olla jonkinlainen itsesuojeluvaisto niin raiskausten, kuin myös muiden rikosten, osalta.
 
Blue
Laivan henkilökunta ei pysty tekemään enempää? Heh. :) Heidän työnsä on huolehtia asiakkaista, huolehtia turvallisuudesta ja puuttua rikolliseen toimintaan aivan kuten muissakin hommissa työntekijä joutuu toimimaan työaikanansa.

Sun asenne on kuvottava. Ei riitä sanat kuvailemaan mitä viboja sun teksti saa aikaan, älä enää tule pilaamaan tätä ketjua.
Voi voi, koita nyt vaan elää sen kanssa että kaikki eivät ole kanssasi samaa mieltä.
 
Mun lapset ovat nähtävästi niitä harvoja jotka oppivat suojautumaan karulta maailmalta. Se ei ole valitettava totuus. :)
:D Sun lapset eivät ole sen vahvempia tai kyvykkäämpiä mitä muutkaan ihmiset tällä planeetalla. Raiskatuksi voi tulla kuka tahansa. IKINÄ se ei ole naisen vika jos hänet raiskataan. On täysin kohtuutonta, kieroutunutta ja sairasta kääntää se naisen viaksi. :|
 
Laivan henkilökunta ei pysty tekemään enempää? Heh. :) Heidän työnsä on huolehtia asiakkaista, huolehtia turvallisuudesta ja puuttua rikolliseen toimintaan aivan kuten muissakin hommissa työntekijä joutuu toimimaan työaikanansa.

.
Tummennettua nyt kyllä vähän epäilen. Eihän se laivan henkilökunta voi tietää onko rikos tapahtumassa jos mies taluttaa umpihumalaista naista laivan käytävällä. Ei laivan työntekijä voi tietää onko nainen miehen ystävä vai ei.

Sulla on nyt pikkasen naivikäsitys heidän työstään.
 
Voi voi, koita nyt vaan elää sen kanssa että kaikki eivät ole kanssasi samaa mieltä.
Mua ei kiinnosta mitä sinä pikkunainen olet mieltä :) Jos minä, mun tyttökaveri tai tulevaisuudessa oma tytär tulisi raiskatuksi niin siinä vaiheessa kiinnostaa VAIN poliisin ja Suomen lakien näkemys. Ja he ovat ehdottomasti tuomitsemassa raiskauksen väkivallan tekona, eivätkä syyllistämässä uhria. EI todellakaan.
 
Blue
Alkuperäinen kirjoittaja KääKKä de la KääKKä;29770441:
Tummennettua nyt kyllä vähän epäilen. Eihän se laivan henkilökunta voi tietää onko rikos tapahtumassa jos mies taluttaa umpihumalaista naista laivan käytävällä. Ei laivan työntekijä voi tietää onko nainen miehen ystävä vai ei.

Sulla on nyt pikkasen naivikäsitys heidän työstään.
Nimenomaan. En vain jaksanut enää tyttösen kanssa aikaa vääntämään kun ihanan lapsenuskoinen käsitys on siitä mihin laivan henkilökunta pystyy työssä ollessaan.
 
Blue
Mua ei kiinnosta mitä sinä pikkunainen olet mieltä :) Jos minä, mun tyttökaveri tai tulevaisuudessa oma tytär tulisi raiskatuksi niin siinä vaiheessa kiinnostaa VAIN poliisin ja Suomen lakien näkemys. Ja he ovat ehdottomasti tuomitsemassa raiskauksen väkivallan tekona, eivätkä syyllistämässä uhria. EI todellakaan.
Keskity sitten mun kanssa rinta rinnan tekemään töitä sen eteen että raiskaustuomiot saataisiin kovemmiksi sen sijaan että kuvittelet mun olevan jotain muuta mieltä.

Suomen laki nimittäin on todella väärässä tuomioiden suhteen vielä tässä asiassa.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Alkuperäinen kirjoittaja KääKKä de la KääKKä;29770441:
Tummennettua nyt kyllä vähän epäilen. Eihän se laivan henkilökunta voi tietää onko rikos tapahtumassa jos mies taluttaa umpihumalaista naista laivan käytävällä. Ei laivan työntekijä voi tietää onko nainen miehen ystävä vai ei.

Sulla on nyt pikkasen naivikäsitys heidän työstään.
Heidän työhönsä kuuluu asiakkaiden turvallisuudesta huolen pitäminen siinä määrin kun se on mahdollista. Kaikissa töissä turvallisuus on ykkösenä. Voit käydä varmistamassa vaikka laivan henkilöstöltä että mikä on heidän turvallisuussuunnitelmansa väkivalta tilanteiden varalle ja miten heidän henkilöstöä koulutetaan siihen säännöllisesti. Esimies osaa varmaan kertoa vielä paremmin. Joka tapauksessa JOKA IKISESSÄ työssä työturvallisuutta varmistetaan jatkuvasti, vasta sitten tulee muut asiat.
 

Yhteistyössä