Yleensä kun ostaa auton rahoituksella, olisi hyvä olla käsiraha n 10-20% auton arvosta. Koska kun teet näin ja rahapula yllättää vaikka vuoden päästä, voit huoletta myydä auton takaisin johonkin liikkeseen, ja mitä luultavammin he maksavat ainakin loppuvelkasi verran rahaa, ottaen huomioon että olet maksanut siitä käsirahan oston yhteydessä ja kerennyt lyhentämään rahoituspääomaa useammalla tuhannella vuoden aikana - eli ottaisit useita tuhansia takkiin, mutta on ainakin se takaovi käytettävissä, että autosta pääsee eroon ja velkaa ei jää. Moni autoliike saattaa tarjota autoon rahoitusta pienellä prosentilla ilman käsirahaa - tämä on yleensä ns. jobbareiden kikka saada autokauppaa, mutta ikävä kyllä se on myös yksi syy nouseviin luottohäiriöihin suomessa.
Yleinen persaukisten ilmiö on myös tuo viimeinen isompi loppuerä. Nuoret ottavat kalliita autoja rahoituksella esim. 20 tonnin auto mahdollisimman pienellä kk erällä, 6 vuodeksi ja 5000euron loppuerällä. Heillä ei ole aikomustakaan pitää autoa 6 vuotta vaan ajavat autolla ehkä sen vuoden kaksi ja vaihtavat samalla kikalla uuteen, ehkä vielä kalliimpaan autoon - tällä tavalla taataan loistava tulevaisuus rahaongelmien kanssa.
Yksityiselle myyminen on hankalaa ja karsii lähes puolet ostajaehdokkaista. Moni haluaa tehdä kauppaa todellisen omistajan kanssa ja tässä tapauksessa se on rahoitusyhtiö siihen päivään asti kunnes loppuvelka on maksettu pois.
Itselläni on n. 14 tuhannen euron auto, josta loppuvelka on tällä hetkellä n. 9500e, kysyin autoliikkeestä ostaisiko he sen pois, niin tarjosivat aika lailla loppuvelkaa. Vaihdossa sen sijaan autosta saisi n. 12 tuhatta euroa. Eli tässä näkee kuinka autokauppiaat käyttävät omalla tavallaan hyväksi rahoitusyhtiön kautta otettujen autojen loppuvelkaa. He tietävät että yksityiselle rahoitusauton myyminen on todella hankalaa ja heillä saattaa olla ajatus siitä, että myyjä on rahapulassa ja siksi yrittää saada auton myytyä pois.