Alkuperäinen kirjoittaja nibbler:
Alkuperäinen kirjoittaja Jee:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
tää on ny kyl lapsellista mutta ajattelin täs kiukus ku laitan ruoan pöytään ilmoittaa sille et maksaa sit 10 euroa.. syö sit täällä tai menee muualle syömään...
Kai sun mies voi sit sanoa autossa että se on sit 20 euroo kyyti tai mee taksilla, tai se on sit euron per hellanlämmitys kun mä maksan sähkön, vakuutusmaksu on euron päivä....
Mies maksaa jo yhteiset laskut, ja sinä väniset kun se ei maksa päälle vielä sulle hierojaa ja kampaajaa ja vielä ruokalaskujakin?
tarkoituksena on varmaan saada mies tajuamaan että rahanjako avioliitossa ei ihan noin mene niinkuin heillä nyt näyttäisi menevän. on väärin olettaa että se mies tyhmä on....
Miten niin "rahanjako avioliitossa ei ihan noin mene"? Missä sanotaan miten se menee? Se menee juuri niin kuin on sovittu. Ap juuri kertoi että mies maksaa kaikki yhteiset laskut, eli osallistuu perheen elatukseen siinä missä pitääkin. Avioliitto ei ole velvoite antaa kaikkea omaisuuttaan puolison käyttöön, jos tämä haluaisi hierojalle ja kampaajalle. Ja AP:lla on velvollisuus yhtälailla osallistua perheen elatukseen, jos ei kerran muista laskuista lainkaan vastaa niin ruokalaskusta vastaaminen on mielestäni ihan reilu järjestely.
Avioliiton aikana vallitsee erillisomistus, rahat EIVÄT lain mukaan ole yhteisiä. Elatusvelvollisuus on peruselatuksen osalta, ei hieronnan ja kampaajan ja muun ylimääräisen.
Minä olen meillä enemmän tienaava ja maksan valtaosan laskuista. Ei perkele jos mies alkaisi nillittää että en saa ostaa itselleni vaatteita sen takia, että hänellä on tili tyhjä ja hierojalle ja hemmoteltavaksi tekisi mieli mennä. Mielelläni toki kustantaisin hänet hierojalle (tosin hän kyllä tekee sen itse jo nyt), mutta jos alkaisi joku ihme apinointi siitä että minun pitää maksaa ruoka-annoksista sen vuoksi että hän käy meillä useammin isoilla ruokaostoksilla, niin voi hyvää päivää.
Eiköhän nämä asiat kannattaisi sopia ihan keskustelemalla, jos kerran haluaa puolisoltaan rahaa ylimääräiseen silloin tällöin, eikä vaatimalla jotain naurettavuuksia joilla tasan varmasti saa riidan aikaan?