Rahavääntöä???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kirpparilla usein käyn
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kirpparilla usein käyn

Vieras
mies tienaa puolet enemmän kuin minä(kumpikin töissä)...asuntolaina maksetaan puoliks joka vie minulta puolet tulosta...meil on lapsia..mies maksaa yhteiset laskut ja omansa) ja minä omani(taas lohkes1/3 multa) lopulla käyn sit ruokakaupassa ja hankin lapsille jotakin.. itse en saa mitään.. Pyydän sitten mieheltä ruokarahaa; jota hän antaa pitkin hampain n. 50 euroa viikko. Ja jos mies käy kaupassa se ostaa jonkun leivän ja maidon ja joudun käymään itte kuitenkin.. ei tunnu kauheen naiselta ku ei koskaan saa mitään uutta vaatetta tai kampaajaa tai hierontaa.. nyt sitten meni hermo ku mies sanoi ostavansa uusia vaatteita ku ei oo pitkään aikaan ostanu(siellä on avaamattomissa paketeissa sen vaatteita). Toi uuden autonkin pihaan kysymättä multa mitään.. kertokaa nyt tekin onko oikein??

Tiedän kaveripiiristä monta tälläista tapausta. Meillä ei todellakaan menisi läpi. Yhdessä maksetaan ja yhdessä ostetaan. Molemmilla omat tilit ja ostamme mitä itselle haluamme. Pitäähän sitä joku itsenäisyys säilyttää. Yhdessä tapauksessa mies kielsi vaimolta lehden oston kun ei ollut jotain tehnyt... huhh huh

tää on ny kyl lapsellista mutta ajattelin täs kiukus ku laitan ruoan pöytään ilmoittaa sille et maksaa sit 10 euroa.. syö sit täällä tai menee muualle syömään...

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
tää on ny kyl lapsellista mutta ajattelin täs kiukus ku laitan ruoan pöytään ilmoittaa sille et maksaa sit 10 euroa.. syö sit täällä tai menee muualle syömään...

tottakai jos oot ite maksanu raaka-aineet.

Mun mielestä toi ei oo oikein. Meillä on yhteiset rahat ollut jo ennen yhteistä lasta, kaikki rahat mitkä tulee menee samalle tilille ja molemmat sitten käyttää sieltä mihin nyt tarvitsee. Mä en suostuisi tuommoiseen.

Kai sun mies voi sit sanoa autossa että se on sit 20 euroo kyyti tai mee taksilla, tai se on sit euron per hellanlämmitys kun mä maksan sähkön, vakuutusmaksu on euron päivä....

Mies maksaa jo yhteiset laskut, ja sinä väniset kun se ei maksa päälle vielä sulle hierojaa ja kampaajaa ja vielä ruokalaskujakin?

Alkuperäinen kirjoittaja Jee:

Kai sun mies voi sit sanoa autossa että se on sit 20 euroo kyyti tai mee taksilla, tai se on sit euron per hellanlämmitys kun mä maksan sähkön, vakuutusmaksu on euron päivä....

Mies maksaa jo yhteiset laskut, ja sinä väniset kun se ei maksa päälle vielä sulle hierojaa ja kampaajaa ja vielä ruokalaskujakin?

tarkoituksena on varmaan saada mies tajuamaan että rahanjako avioliitossa ei ihan noin mene niinkuin heillä nyt näyttäisi menevän. on väärin olettaa että se mies tyhmä on....

Jos ei kerran mies halua yhteistä tiliä niin teette niin että avaatte tilin mihin kumpikin laittaa tietyn prosenttiosuuden palkasta ja sillä maksetaan yhteiset ja lasten menot ja lopulla sitten voi itselle ostaa vaikka uuden paidan. Jos oikein paljon on maksuja niin sitten vaikka 100% ja kun tili jää plussalle, esn kuus kumpikin laittaa 25%.

on mul omakin auto jonka kulut maksan minä..ja puita oon ollu tekemäs sinne uuniin.. tahtois vaan saman elintason ettei tarvis vieres kattoo luxuselämää ja olla taloudenhoitajana..

Alkuperäinen kirjoittaja nibbler:

tarkoituksena on varmaan saada mies tajuamaan että rahanjako avioliitossa ei ihan noin mene niinkuin heillä nyt näyttäisi menevän. on väärin olettaa että se mies tyhmä on....

Miten niin "rahanjako avioliitossa ei ihan noin mene"? Missä sanotaan miten se menee? Se menee juuri niin kuin on sovittu. Ap juuri kertoi että mies maksaa kaikki yhteiset laskut, eli osallistuu perheen elatukseen siinä missä pitääkin. Avioliitto ei ole velvoite antaa kaikkea omaisuuttaan puolison käyttöön, jos tämä haluaisi hierojalle ja kampaajalle. Ja AP:lla on velvollisuus yhtälailla osallistua perheen elatukseen, jos ei kerran muista laskuista lainkaan vastaa niin ruokalaskusta vastaaminen on mielestäni ihan reilu järjestely.

Avioliiton aikana vallitsee erillisomistus, rahat EIVÄT lain mukaan ole yhteisiä. Elatusvelvollisuus on peruselatuksen osalta, ei hieronnan ja kampaajan ja muun ylimääräisen.

Minä olen meillä enemmän tienaava ja maksan valtaosan laskuista. Ei perkele jos mies alkaisi nillittää että en saa ostaa itselleni vaatteita sen takia, että hänellä on tili tyhjä ja hierojalle ja hemmoteltavaksi tekisi mieli mennä. Mielelläni toki kustantaisin hänet hierojalle (tosin hän kyllä tekee sen itse jo nyt), mutta jos alkaisi joku ihme apinointi siitä että minun pitää maksaa ruoka-annoksista sen vuoksi että hän käy meillä useammin isoilla ruokaostoksilla, niin voi hyvää päivää.

Eiköhän nämä asiat kannattaisi sopia ihan keskustelemalla, jos kerran haluaa puolisoltaan rahaa ylimääräiseen silloin tällöin, eikä vaatimalla jotain naurettavuuksia joilla tasan varmasti saa riidan aikaan?

on mul omakin auto jonka kulut maksan minä..ja puita oon ollu tekemäs sinne uuniin.. tahtois vaan saman elintason ettei tarvis vieres kattoo luxuselämää ja olla taloudenhoitajana..

"Tahtois vaan saman elintason" ei ole kyllä peruste vaatia mitään. Se on sopimuskysymys, voitte miehesi kanssa keskustella asiasta ja voit kertoa, että haluaisit että mies käyttää enemmän rahaa sinun elintasosi kohottamiseen. Jos perheessä on kaksi työsskäyvää, niin tuloerot ovat usein selitettävissä pääosin ammatinvalinnoilla.

Toki tähän tulee miljoona vastausta siitä, kuinka miehen tulee käyttää kaikki liikenevät killinkinsä nimenomaan vaimon elintason nostamiseen.

Alkuperäinen kirjoittaja nibbler:

Miten niin "rahanjako avioliitossa ei ihan noin mene"? Missä sanotaan miten se menee? Se menee juuri niin kuin on sovittu. Ap juuri kertoi että mies maksaa kaikki yhteiset laskut, eli osallistuu perheen elatukseen siinä missä pitääkin. Avioliitto ei ole velvoite antaa kaikkea omaisuuttaan puolison käyttöön, jos tämä haluaisi hierojalle ja kampaajalle. Ja AP:lla on velvollisuus yhtälailla osallistua perheen elatukseen, jos ei kerran muista laskuista lainkaan vastaa niin ruokalaskusta vastaaminen on mielestäni ihan reilu järjestely.

Avioliiton aikana vallitsee erillisomistus, rahat EIVÄT lain mukaan ole yhteisiä. Elatusvelvollisuus on peruselatuksen osalta, ei hieronnan ja kampaajan ja muun ylimääräisen.

Minä olen meillä enemmän tienaava ja maksan valtaosan laskuista. Ei perkele jos mies alkaisi nillittää että en saa ostaa itselleni vaatteita sen takia, että hänellä on tili tyhjä ja hierojalle ja hemmoteltavaksi tekisi mieli mennä. Mielelläni toki kustantaisin hänet hierojalle (tosin hän kyllä tekee sen itse jo nyt), mutta jos alkaisi joku ihme apinointi siitä että minun pitää maksaa ruoka-annoksista sen vuoksi että hän käy meillä useammin isoilla ruokaostoksilla, niin voi hyvää päivää.

Eiköhän nämä asiat kannattaisi sopia ihan keskustelemalla, jos kerran haluaa puolisoltaan rahaa ylimääräiseen silloin tällöin, eikä vaatimalla jotain naurettavuuksia joilla tasan varmasti saa riidan aikaan?

jaaha.. niin niin...

Mä en sitten ymmärrä näitä tällasia ollenkaan, ollaanko sitä kämppiksiä vai pariskunta?
Minusta perhe on "yritys" johon kumpikin laittaa oman panoksensa, olkoon se enempi rahallista tai muuta (esim. kotiäidin työ ). Kaikki yhden ja yksi kaikkien puolesta.

Jos ei kerran mies halua yhteistä tiliä niin teette niin että avaatte tilin mihin kumpikin laittaa tietyn prosenttiosuuden palkasta ja sillä maksetaan yhteiset ja lasten menot ja lopulla sitten voi itselle ostaa vaikka uuden paidan. Jos oikein paljon on maksuja niin sitten vaikka 100% ja kun tili jää plussalle, esn kuus kumpikin laittaa 25%.
tätä prosenttiosuutta oon yrittäny kaupata useampaan otteeseen ja olis mun mielestä hyvä..hermostuu heti

Kyllä on ihmiset rahanahneita. Kyllä me miehen kanssa puhalletaan yhteen hiileen, ei me lasketa mitä toinen ostaa tai ei osta. Enkä mä kyl ymmärrä tollastakaan asennetta, et nää on mun rahat eläköön mies vaikka köyhyysrajalla... Kyllä huomaa nykyajan arvot valtaosalla ihmisistä.

Alkuperäinen kirjoittaja kolmen äiti:
Kyllä on ihmiset rahanahneita. Kyllä me miehen kanssa puhalletaan yhteen hiileen, ei me lasketa mitä toinen ostaa tai ei osta. Enkä mä kyl ymmärrä tollastakaan asennetta, et nää on mun rahat eläköön mies vaikka köyhyysrajalla... Kyllä huomaa nykyajan arvot valtaosalla ihmisistä.

Ja kellähän tällainen asenne on ollut?

Totta kai yhteisistä menoista ym. huolehditaan yhdessä, kukin kykynsä mukaan. Mutta jos jompikumpi tai molemmat haluaa puhtaasi itselleen "korkeampaa elintasoa" tai jotain extraa, niin ei sitä kyllä voi lähteä toiselta osapuolelta vaatimaan.

Sulle ois varmaan ihan ok, että jos oisit pitempään säästäny johonkin kohteeseen, niin mies tulee sanomaan että sulla kun on nyt tota rahaa, niin mä ostan niillä ittelleni moottoripyörän, kun ei meillä lasketa kuka ostaa ja mitä?

tätä prosenttiosuutta oon yrittäny kaupata useampaan otteeseen ja olis mun mielestä hyvä..hermostuu heti

Kuinka paljon silläå sitten pnoin prosentuaalisesti menee kuussa laskuihin ja muihin sellasiin menoihin ja paljonko sulla tai sulla tais mennä 100%. No ehkä sä voit laskea miehelle että noin paljon enemmän sulla jäisi käteen jos eroaisitte. Saisit asumistuet yms. ja korotetut lapsilisät ja ei olisi hoitomaksuja.

Alkuperäinen kirjoittaja Kyl:
Alkuperäinen kirjoittaja kolmen äiti:

Ja kellähän tällainen asenne on ollut?

Totta kai yhteisistä menoista ym. huolehditaan yhdessä, kukin kykynsä mukaan. Mutta jos jompikumpi tai molemmat haluaa puhtaasi itselleen "korkeampaa elintasoa" tai jotain extraa, niin ei sitä kyllä voi lähteä toiselta osapuolelta vaatimaan.

Sulle ois varmaan ihan ok, että jos oisit pitempään säästäny johonkin kohteeseen, niin mies tulee sanomaan että sulla kun on nyt tota rahaa, niin mä ostan niillä ittelleni moottoripyörän, kun ei meillä lasketa kuka ostaa ja mitä?[/quote]

Puutun sen verran, että kun puhalletaan yhteen hiileen, niin myöskään noin ei tehdä. Toinen tietää että toisella on säästöprojekti menossa johonkin tiettyyn ja se on ok, ei sitä lähdetä itselle vaatimaan.

Yhteistyössä