Rahaton mies

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Julietta
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mielestäni sinun ei tule tukea hänen liiketoimintaa rahallisesti, vaan pikemminkin keskittyä huolehtimaan, ettei hän ihan nälkään näänny ja sekin viime tilassa, ellei valtio muuten perustuslain nojalla tule auttamaan häntä.

Markiinatalous ja yrittäjyys toimii markkinatalouden ehdoilla, jossa yrittäjän aktiivisuus yleensä palkitaan ""kapealla"" leivällä, mutta työtä se vaatii, eikä helppoa rahaa siellä kovin paljoa ole. Jos lahjoitat rahaa hänen liiketoimiinsa, niin ne on sitten siellä, ja jos lainaat hänelle, niin lainaa markkinatalouden ehdoilla(en suosittele)

jos hän on tyrinyt raha-asiansa menneisyydessä, niin lienee hän myös oppinut menneisyydestä, ettei enää tyri, vaan muuttaa tyystin tapaansa toimia. Jos hän tyrii, niin hänen ei kannata olla yrittäjänä, vaan tehdä jotain muuta. En sano, että mies kannattaa heittää pihalle, vaan pikemminkin antaa hänelle se mahdollisuus, jonka sinä haluat itsellesi ja hänelle, mutta siinä on tietty pohja oltava.

Noin lyhyen tuntemisen jälkeen kuulostaa, että hänen liiketoiminnan vaikeudet astuivat suhteenne arkipäivään lähes heti, joten oma näkemykseni on tämä: Jotta parisuhteenne rakentuisi oikealle pohjalle olisi hänen saatava työasiat+talous tasapainoon, jotta pystyisi keskittymään ihan inhimillisellä tasolla kahden ihmisen väliseen suhteeseen. Kuten kuvasit, aihetta ristiriitaisuuksille on jo tullut rahasta ja se on asia, joka EI KUULU tuoss vaiheessa parisuhteeseen.

tiedät nämä asiat ihan varmasti itsekin, koska kuulostaa siltä, että oma taloutesi on varsin hyvin tasapainossa, sinun on vain uskallettava laittaa oma ymmärrys tunteittesi edelle ja annettava asioilel oikea järjestys.

Älä hyvä ihminen tee samaa virhettä kuin minä.
Lähde karkuun kun vielä voit. Älä lainaa rahaa, äläkä missään nimessä laita nimeäsi mihinkään laina papereihin.

Kuulostaa aika pahalta tuo ostin pakettiauton, voi voi...
Kaveri hoitakoon omat raha-asiansa.

Jos haluat tulevaisuudessakin elättää miestä jonka kanssa et ole naimisissa, eikä teillä ole yhteisiä lapsia ja yhdessä olette olleet vasta puolivuotta, niin siitä vaan.

ai miten niin usea mies joutuu elättämään? en tunne yhtään sellaista miestä. tietysti jos nainen on äitiyslomalla niin ehkä silloin mutta se on tietysti ymmärrettävää.

Lilli, ollaan varmaan siinä aika samanlaisia, että tärkeä pitää oma elämä järjestyksessä, eikä laskea liikaa muiden varaan. Työelämästä kirjoitit aika tyjentävästi, noin se on!

Miehesi köyhäilytyyli on tietynlaista realismia - se osoittaa, että hän kuitenkin on 'omillaan'. Exäni kyllä halusi sisäfilettä ja merkkitavaroita vaikka tilit olivat miinuksella - ja vingutti luottokorttejaan. Oli ökyrikkaassa lapsuudenkodissaan oppinut, että niin kuuluu olla. Nykymieheni on sentään vähään tyytyväisempi.

Miehestäsi: en ole ihan varma, onko kotonaolo terveelle miehelle paras vaihtoehto. Jos hänellä on paljon harrastuksia, ehkä sitten... Mutta muuten voisi kuvitella, että iskee tyhjyyden tunne, ja tulee masennusta tai agressioita.

Kyllä sama koettelee naisiakin, jos ollaan puolison mukana vieraalla maalla (tyypillisin syy expatien komennusten katkeamiseen: puoliso ei viihdy eikä sopeudu).

Kuten Miesolento kirjoitti, tärkeää on saada toinen osapuoli jaloilleen. Itse en aio nykykumppaniini pumpata rahaa, enkä enää lainaillakaan. No nälkäisenä ei sentään tarvitse pöydässäni istua. Toivon, että se pakettiauto (joka on siis minun nimissäni) auttaa häntä eteenpäin. Ja älyttömiin bisnesideoihin puutun taatusti. Peruskalliota tuosta mieestä ei elämäänsä saa, mutta jospa sellaisen vaatimattoman myrskyluodon kuitenkin.

Lisää kommentteja muihin viesteihin seuraa vkl:n aikana.

Nimim. 'Samassa tilanteessa', eipä juuri kuulosta siltä että kannattaisi lainata...

Olisi kiva kuulla, mitä päätit tehdä. Jos et lainannut, loukkaantuiko miesystäväsi avun puutteesta?

Viheltäjä ja hmmm, saitte minut oikein pohtimaan, olenko jotenkin vinksahtanut tai ainakin umpityhmä, kun en valitse miestä lompakon mukaan.

Lillin havainnot pitivät taas paikkaansa. Mitä enemmän ikää tulee, sitä vähemmän 'kaikki kunnossa' -miehiä löytyy.

Jos pitää monesta pahasta valita, otan kuitenkin mieluummin sen rahattoman kuin esim. hankalasti uusperheisen, kroonisen pettäjävalehtelijan tai juopon. Kaikista näistäkin miestyypeistä mulla on kokemuksia.

Mieti ja oo rehellinen itelles ja kysy ihmeessä mieheltäs että onko ikinä menossa töihin ja jos on niin miksei ole jo. Tuo äidin luona 50 asuminen on kyllä sen verran huolestuttavaa että itse juoksisin pois ja äkkiä...

""Jos pitää monesta pahasta valita, otan kuitenkin mieluummin sen rahattoman kuin esim. hankalasti uusperheisen, kroonisen pettäjävalehtelijan tai juopon. Kaikista näistäkin miestyypeistä mulla on kokemuksia.""

Oletko koskaan miettinyt, että olet pahasti läheisriippuvainen?

Niin, olen itsekin miettinyt, että olenko läheisriippuvainen vai vainko parisuhdehakuinen.

Läheisriippuvainen voin olla sikäli, että mielestäni on tosiaan ihana mennä illalla nukkumaan oman kullan kainaloon.

Läheisriippuvaista minusta ei kyllä tee se, että tutustunut tapauksiin, jotka ovat osoittautuneet sittemmin mahdottomiksi (minulle). Päinvastoin, olen kytkinherkkä, jos tilanne tuntuu mission impossiblelta.

Nuorempana (nyt 38 v.) uskoin, että kannattaa etsiä parempi ja sopivampi, jos suhteessa on hankaluuksia.

Nyt tiedän, että on paljon helpompi löytää ongelmatapauksia kuin kaikki kunnossa -miehiä. Lukekaa vaikka Lillin kommentti aiheesta. Noissa nelikymppisissä miehissä ON yleensä ISOJA vikoja, jos ne ovat vapaita.

Noista existäni pari kommenttia. Nekin ovat nykyään parisuhteissa kaikki!

- Uusperhemies on nykyään aviossa lapsirakkaamman ja sopeutuvamman naisen kanssa.

- Pettäjävalehtelija on varmaan yhä vaimonsa ja lastensa kanssa. Silloin kun tapailimme, hän esitti minulle ujoa poikamiestä. Juttu jatkui lähes vuoden (kunnes palasin ulkomailta Suomeen ja sain karmean totuuden selville). Sittemmin kuulin, että hänellä oli ollut muitakin vastaavanlaisia vedätyksiä.

- Juopon pummin ymmärsin kyllä jättää heti suhteilun alkumetreillä. Hän löysi sitten vaimon Kiinasta.

No haluaisitko olla jonkun noiden miesten kanssa vielä? Onpa sulla ainankin vaihtalua tuon ""ison ongelman"" kohdalla. ;-)

Mä taidan olla juuri tuosta syystä sinkku. Miesten ""isot"" ongelmat on olleet liian isoja mulla (viina, vaimo, yhdellä sekä että, mielisairaus). En kaipaa näitä.

No jaa. Useissa perheissä tilanne on niin, että molemmat töissä mutta mies maksaa kaiken. Tunteeko nainen tästä syyllisyyttä? Ehei, rahathan on perheessä yhteisiä! Miksi muuten rahat on yhteisiä tasan niin kauan, kun nainen on se pienituloisempi? Missä ovat ne naiset, jotka mielellään antavat rahaa ""yhteiseen hyvään""?

ois, jos mies remontoisi sen hallin, pitäisi vaikka talkoot! Ja yrittäisi vuokrata tuon hallin. Myydähän sitä ei voi kun halli on kerran lainan takuuna!

Ja miksi mies ei hakisi töitä, jotta alkaisi palkkatuloja näkymään! Kun tuo yrittäminen ei näytä kannattavan!?!? Nykyisin voi myös päästä ja hakeutua velkasaneeraukseen, kandee selvittää mahdollisuudet siihen.

Ja toinen voisit kysyä onko muita pahoja vippejä, kun ollaan tosi kaltevalla pohjalla jos velkoja aletaan periä, turpiin veto pohjalta!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

No eilen tuli sitten mitta täyteen.

Koko kesä vietettiin yhdessä. Rahaa tai työhaluja poikaystävälläni ei ollut eikä tullut, mutten antanut sen haitata, vaan maksoin sen lonkerot ja makkarat (enkä mistään viimeisistä penneistäni - niin hölmö en minäkään ole). Aurinko paistoi ja ajattelin, että on niitä huonompiakin suhteita (on!).

Mutta nytpäs Turhapuro keksi pisneksen. Vippasi rahaa kaveriltaan A. Kyyditsi autollani kaveriaan B ja laskutti tältä bensarahat. Piti bensarahat itse jotta saisi maksaa vippinsä kaverille A.

Pieni asia (20 euroa), mutta kaiken tämän jälkeen liian hiertävä. Varsinkin kun aloitti taas riidan ja murjotuksen, kun sanoin ettei noin kuulu tehdä. Olisi SAANUT multa sen rahan jos olisi kauniisti pyytänyt.

Lensi ulos.

Itse lähden varmaan tästä Tiibetiin. Tai jonnekin muualle kauas. Ei jaksa hakata päätä seinään näiden ihmissuhteiden kanssa.

Jos tilanne olisi toisinpäin, että sinä olisit tyhjätasku ja mies varakas, niin mielipide täällä olisi puolellasi, että miehen tuleekin maksaa.

Jos hinnoittelet kotityöt, niin hinnoittele köyrimisetkin, niin huomaat olevasi itseasiassa velkaa miehelle. Mieti, mitä maksaisi esimerkiksi Turkin matka ja jonkun mehmetin ylläpitäminen viikon tai kahden ajan.

Ongelma: miesystäväni on täysin rahaton. Olemme nyt tunteneet puoli vuotta. Huhtikuussa hänen rahansa loppuivat, ja siitä lähtien olen maksanut myös hänen ruokansa, oluensa ja pikkumenonsa.

Nyt hän otti firmalleen 5000 euron lainan saadakseen elämänsä taas rullaamaan. Jotta hän sai lainan, jouduin lainaamaan hänelle 2500 euroa, jotta hän sai ulosotossa olevat verovelkansa maksetuksi ja sai ylipäätään ottaa lainaa.

Mulle hän maksoi takaisin sen 2500 e vain ison riitelyn jälkeen. Hänen argumenttinsa: kun hän maksoi summan takaisin, hänelle ei jäänyt yhtään omaa rahaa (muitakin velkoja ja vippejä kun oli).

Töissä miesystäväni siis ei ole, vaan harjoittaa pienimuotoista liiketoimintaa (sujunut aika huonosti). Itse olen normaalituloinen.

Yritän tietysti auttaa häntä, ja ostin vielä pakettiautonkin (pidän sen kyllä omissa nimissäni), jotta hän voisi yrittää ansaita. Mutta mielestäni velvollisuuteni ei suhteen tässä vaiheessa ole selvittää hänen sotkujaan.

Alkuvuodesta meillä oli loistava seksielämä ja meni monella tapaa hyvin. Nyt vaan riidellään. Tiedän, että rahavaikeuksia voi tulla kenelle vain, eikä se ole syy lopettaa suhdetta, mutta miten tästä selviäisi...?

Tämä pienyrittäjän tarina on aika tyypillinen. Ilmeisesti liiketoiminta on hyvin pientä summista päätellen, mutta sekin tarvitsee ulkopuolista lainaa heti pyöriäkseen. Hienoa, että Julietta on jaksanut pienyrittäjää tukea!

Monelle yrittäjyys on yhtä jatkuvaa keplottelua rahan kanssa, joka ei tosin kuitenkaan oikeuta vilpittömien ihmisten hyväksikäyttöön. Viestistä ei selviä, mistä liiketoiminnasta on kysymys ja mistä ongelmat johtuvat, joten tilanteeseen ei oikein osaa ottaa kantaa.

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä