Rahat loppu koko ajan.. :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Rahat on loppu, mutta myydäänkö volvo?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

Rahat on loppu, mutta myydäänkö volvo?

Vieras
Alkaa mennä hermot ja surettaa, kun jokainen kuukausi on yhtä taistelua. Rahat ei riitä, tai no, ollaan ihan syödäksemme saatu, mutta oikeesti kaikki menee mitä tuleekin. Aina joudutaan melkein koko kuukausi palkka- ja tukipäivän jälkeen miettiä millä ihmeellä sitä eläisi loppukuun. :(

Lapsia en vielä hoitoon haluaisi laittaa kun ovat niin pieniä, tämä rahattomuus tuntuu olevan sen summa, että saadaan pitää lapset kotona.

Enkä kaipaa nyt mitään "itse olet tiesi valinnut ja soppasi keittänyt"-kommentteja.

Jos sitä jotenkin tästä vielä nousisi..

Meillä on kanssa väliin tosi tiukkaa, itse olen kotona lasten kanssa, siis kotihoidontuella ja se ei päätä huimaa. Mies on normipalkkainen duunari. Mut kyllä sitä pärjää vähemmälläi. Huvituksiin ja turhanpäiväiseen ei ole rahaa, mut kaikkeen tarpeelliseen on.
Lehtitilaukset pois, halvemmat netti ja puhelinliittymät, ruokaa kun tekee itse niin säästää hyvästi ja kun ostaa tarjousruokia ja -50% ruokia pakkaseen.
Laske kk ajan minne rahat menee, siis kirjaa ylös KAIKKI, näin näet todellisuuden!

Volvoa ei myydä! :D Mut hei..Kyllä mä ainakin mieluummin kituutan sen hetken kun lapset on pieniä et saavat kotona olla. Se lapsuus on kuitenkin niin lyhyt aika! :) Itekkin jään kotiin äitiysloman jälkeen. En edes harkitsisi et laittaisin muksun hoitoon. Oon itekkin ollu kotona kouluikään asti ja niin saa olla munkin lapset :) Töissä ehtii olla ihan tarpeeks sit kun sen aika tulee!

Tiedän tunteen. Tuntuu, että tekeepä mitä tahansa, niin koko ajan joutuu venyttämään...
Pitäisi käydä vaatekaapit ja sellaiset läpi ja viedä kaikki ylimääräinen kirppikselle. Joskin ei siitä ole apua kuin yhdelle kuukaudelle.
Töistä olen kyllä anonut vapaata 2011 heinäkuun loppuun, joten sinne asti ainakin pitäisi sinnitellä. Jos sitten sen jälkeen olisi pakko mennä jo töihin. Joskin nuorimmainen on vasta 1v silloin...

Alkuperäinen kirjoittaja Pomppiva Pallokala:
Miten paljon olet tarkastellut ostotottumuksianne? Jos sieltä löytyisi niitä salakavalia porsaanreikiä, jotka vie huomaamatta ison summan rahoista?

Aika vähän on tullut tarkisteltua ajan kanssa. Toki mietitään mitä ostellaan, mutta varmaan parantamisen varaakin on.

Nyt taas olis tarkotus karsia KAIKKI ylimääränen..

Olen kyllä miehelle puhunut, että jotain positiivista tässä rahatilanteessa on se, että AINA ollaan kaikki laskut saatu ajallaan maksettua, kertaakaan ei ole edes muistutusta tullut. Joskus toki esim. viikko eräpäivästä on mennyt ennen kuin ollaan lasku maksettu, mutta se on pientä verrattuna niihin, joilla lasku toisensa jälkeen menee perintään..

Pitäisi varmaan ottaa tavaksi säästää kaikki kuitit kirjata kaikki kuukauden menot ylös. Ehkä sillä saisi vähän selvennettyä tätä rahan menoa.

Alkuperäinen kirjoittaja LillaStina:
Tiedän tunteen. Tuntuu, että tekeepä mitä tahansa, niin koko ajan joutuu venyttämään...
Pitäisi käydä vaatekaapit ja sellaiset läpi ja viedä kaikki ylimääräinen kirppikselle. Joskin ei siitä ole apua kuin yhdelle kuukaudelle.
Töistä olen kyllä anonut vapaata 2011 heinäkuun loppuun, joten sinne asti ainakin pitäisi sinnitellä. Jos sitten sen jälkeen olisi pakko mennä jo töihin. Joskin nuorimmainen on vasta 1v silloin...

Samat suunnitelmat täällä, siis siihen kirppikseen liittyen. Ajattelin että toukokuussa otettais kirppispöytä kun lasten vaatteita kertyy aika paljon jo.

ja niinkun sanoit, eipä siitä helpotusta ole kuin kuukaudeksi, mutta onhan sekin jo jotain. Tsemppiä teillekin!

Alkuperäinen kirjoittaja AP:
Aika vähän on tullut tarkisteltua ajan kanssa. Toki mietitään mitä ostellaan, mutta varmaan parantamisen varaakin on.

Olen kyllä miehelle puhunut, että jotain positiivista tässä rahatilanteessa on se, että AINA ollaan kaikki laskut saatu ajallaan maksettua, kertaakaan ei ole edes muistutusta tullut. Joskus toki esim. viikko eräpäivästä on mennyt ennen kuin ollaan lasku maksettu, mutta se on pientä verrattuna niihin, joilla lasku toisensa jälkeen menee perintään..

Pitäisi varmaan ottaa tavaksi säästää kaikki kuitit kirjata kaikki kuukauden menot ylös. Ehkä sillä saisi vähän selvennettyä tätä rahan menoa.

Halutessanne voitte alkaa karsimaan lehtitilauksista, jos niitä on. Onko nettiyhteys turhan nopea ja hintava? Sitä voisi laskea. Entä se maito? Onko sen ihan pakko nyt olla sitä kotimaista vai voisiko olla pahimman ajan ylitse Ruotsista tuotua? Se halppismerkin grahampaahto on just samaa kuin fazerinkin. Voisko sen Iltasanoman lukea netistä?

Tuossa siis muutama sellainen esimerkki, mistä voisit aloittaa (voit itse soveltaa noita niihin teidän omiin ostoksiin). Toki te itse päätätte mistä luovutte ja mistä ette. Mieti, pohdi ja vertaa :)

kotihoidontuella on ihan mahdotonta pärjätä, ainakaan pk-seudulla. ihan turha laskea että mistä voisi nipistää menoista. toi tuki+ lapsilisät on ihan epärealistinen juttu, että maksaisi asumiset ja muut pakolliset menot

Alkuperäinen kirjoittaja ja pah:
kotihoidontuella on ihan mahdotonta pärjätä, ainakaan pk-seudulla. ihan turha laskea että mistä voisi nipistää menoista. toi tuki+ lapsilisät on ihan epärealistinen juttu, että maksaisi asumiset ja muut pakolliset menot

Mut olihan ap:lla mies jakamassa kuluja?

Halutessanne voitte alkaa karsimaan lehtitilauksista, jos niitä on. Onko nettiyhteys turhan nopea ja hintava? Sitä voisi laskea. Entä se maito? Onko sen ihan pakko nyt olla sitä kotimaista vai voisiko olla pahimman ajan ylitse Ruotsista tuotua? Se halppismerkin grahampaahto on just samaa kuin fazerinkin. Voisko sen Iltasanoman lukea netistä?

Tuossa siis muutama sellainen esimerkki, mistä voisit aloittaa (voit itse soveltaa noita niihin teidän omiin ostoksiin). Toki te itse päätätte mistä luovutte ja mistä ette. Mieti, pohdi ja vertaa :)

Joo, lehtitilaukset onkin aika minimissä jo. Just kuukausi sitten soittelin ja peruuttelin ne. Pienillä asioilla voi tehdä isoja säästöjä. :) Meilläkin on kyllä sellasia menoja joista voisi tinkiä, esim. osamaksuja on kuukaudessa pari-kolme, ne kun loppuu uusia ei oteta. Onneksi niitäkään ei ole kuin pari kk. Ja nekin tosin on pakollisiin menoihin mennyt, ettei sinänsä turhia ole..

Alkuperäinen kirjoittaja ?:

Mut olihan ap:lla mies jakamassa kuluja?

Juu, on minulla mies.. Onneksi.

Joo, lehtitilaukset onkin aika minimissä jo. Just kuukausi sitten soittelin ja peruuttelin ne. Pienillä asioilla voi tehdä isoja säästöjä. :) Meilläkin on kyllä sellasia menoja joista voisi tinkiä, esim. osamaksuja on kuukaudessa pari-kolme, ne kun loppuu uusia ei oteta. Onneksi niitäkään ei ole kuin pari kk. Ja nekin tosin on pakollisiin menoihin mennyt, ettei sinänsä turhia ole..

Just noi osamaksut on salakavalia!

Osamaksut on sellaisia, mihin ei kannata ryhtyä, vaikka kuinka himottais jotain uutta. Niiden takia sitä liriin joutuu. Yleensä sitä rahaa on normaalikuukausimenoihin eli vuokra, sähkö, vesi, ruoka ja jotain jää muuhunkin, mutta sitten talous kaatuu, kun on pitänyt uusi telkku osamaksulla ostaa. Nykyään kun osamaksulla saa kaiken ja jos ei saa niin sitten luottokortti vinkuu.

Ei ole mahdotonta, ei todellakaan :D

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Osamaksut on sellaisia, mihin ei kannata ryhtyä, vaikka kuinka himottais jotain uutta. Niiden takia sitä liriin joutuu. Yleensä sitä rahaa on normaalikuukausimenoihin eli vuokra, sähkö, vesi, ruoka ja jotain jää muuhunkin, mutta sitten talous kaatuu, kun on pitänyt uusi telkku osamaksulla ostaa. Nykyään kun osamaksulla saa kaiken ja jos ei saa niin sitten luottokortti vinkuu.

Joo, onhan nuo maailman ärsyttävin keksintö, osamaksut siis. Mutta meilläkin on ollut PAKKO ostaa esim. uusi tietokone ja uusi pesukone kun edelliset on hajonneet. Luottokorttia ei onneksi ole.. Eikä tule.

Oletko miettinyt jotain osa-aikatötä? Ilta/viikonloppu.

Kilpailuta sähkö, vakuutukset yms.

Meillä auttaa minun lisätulo (kotigastronomi-jälleenmyynnistä), olen kylläkin töissä, mutta samanlailla rahat loppuu, kun isot menot, ja hoitomaksut.

Alkuperäinen kirjoittaja H-E-P-P-U-L-I:
Oletko miettinyt jotain osa-aikatötä? Ilta/viikonloppu.

Kilpailuta sähkö, vakuutukset yms.

Meillä auttaa minun lisätulo (kotigastronomi-jälleenmyynnistä), olen kylläkin töissä, mutta samanlailla rahat loppuu, kun isot menot, ja hoitomaksut.

No, olen miettinyt että itse menisin töihin, mutta mies tekee hyvinkin epäsäännöllistä 3-vuorotyötä, eli olisi aika hankalaa löytää työpaikka minulle, joka joustaisi työvuoroissa niin että saisin itse valita vuorot miehen vuorojen mukaan :/ Muuten kyllä mieluusti lähtisin itsekin töihin..

Kannattaa ottaa tosiaankin se kynä käteen ja laskea mitä teillä menee maksuihin kaiken kaikkiaan ja samalla laskea miten paljon on tulot. Sen jälkeen miettiä mikä summa riittää kuukaudeksi. Itse olen ollut 3v kaiken kaikkiaan kotona ja ollaan välistä oltu erittäin tiukalla. Välistä ollaan oltu pelkästään mun tulojen varassa jotka on ollut kodinhoidontuki lapsilisät. Laskea saa mutta ruokatottumuksia muuttamalla saa paljon aikaan ja lapsille kirpparilta vaatteita jotka on hyvä kuntoisia ja jos ei muu auta niin yhdistäkää tilit. Ja koittakaa pärjätä niin. Sillon hahmottaa paremmin paljonko sitä rahaa onkaan kuukaudeksi ja pystyy paremmin suunnittelemaan menot. Mutta se tarkottaa myös että aina kun kortti vihalhtaa niin tili tyhjenee.

Alkuperäinen kirjoittaja 3 poijan äiti:
Kannattaa ottaa tosiaankin se kynä käteen ja laskea mitä teillä menee maksuihin kaiken kaikkiaan ja samalla laskea miten paljon on tulot. Sen jälkeen miettiä mikä summa riittää kuukaudeksi. Itse olen ollut 3v kaiken kaikkiaan kotona ja ollaan välistä oltu erittäin tiukalla. Välistä ollaan oltu pelkästään mun tulojen varassa jotka on ollut kodinhoidontuki lapsilisät. Laskea saa mutta ruokatottumuksia muuttamalla saa paljon aikaan ja lapsille kirpparilta vaatteita jotka on hyvä kuntoisia ja jos ei muu auta niin yhdistäkää tilit. Ja koittakaa pärjätä niin. Sillon hahmottaa paremmin paljonko sitä rahaa onkaan kuukaudeksi ja pystyy paremmin suunnittelemaan menot. Mutta se tarkottaa myös että aina kun kortti vihalhtaa niin tili tyhjenee.

Meillä ei ole miehen kanssa ns. omia rahoja. Miehen palkasta maksetaan aikalailla vuokra ja laskut. Mun rahat (eli n. 300e kht + 200e lapsilisät) jää sitten elämiseen ja siitäkin parit laskut pitää aina maksaa ja opintolainan lyhennys.

Nyt aionkin maanantaina taas mennä pankkiin kysymään, olisko mahdollista saada tauolle tuota opintolainan lyhennystä. Kerran aiemmin se oli jo. Helpottaisi taas vähän. Ja tosiaan enää pari kuukautta kun nuo isoimmat osamaksuerät on maksettu.. Ehkä sitten helpottaa. Ajattelin nyt ensi kuusta alkaen kirjata KAIKKI ylös. Jokainen meno ja jokainen ostos. Ehkä se siitä..

Ja tosiaan, haluan olla lasten kanssa kotona, joten tämä niukasti eläminen on sen hinta. Siitä en tingi.

Yhteistyössä