rahasta, ruuasta, laihdutuksesta ja niiden yhdistämisestä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja apuja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

apuja

Vieras
Tarvis ruveta ihan tosissaan katsoon mitä syö, mutta mutta... Rahat on ihan oikeasti tosi tosi tiukilla ja lapsia on neljä. Haluaisin ostaa ja syödä kevyempiä tuotteita (juusto,leikkele,jukurtti jne.), mutta ne maksaa ihan reilusti enemmän mitä se rasvasempi versio ja on ihan pakko ostaa mitä halvimmalla saa.
Samoin tykkäisin syödä hedelmiä, mutta ne taas lisää ruokalaskua. Toki liikkuminen ulkona on ilmaista ja sitä harrastankin mutta ei ilman terveellistä tai edes terveellisempää ruokaa paino putoa.. Apua..

ei kannata vaihtaa kevytversioon, vaan pienennä ainakin omia annoskokoja. esim. juustoa vain kerran päivässä leivälle. leikkelettä samoin. sitä ei tarvitse edes joka päivälle ostaa.

edullista on nyt rouskutella porkkanoita ja kaalia, kotimaista. ja hae metsästä marjoja, niin ei tarvitse etelän hetelmiä ostaa.

Syöt niitä halvempia rasvaisempia mutta vähemmän =)

Ja mun mielestä hedelmät ja vihannekset on niin tärkeitä kaikille, aikuisille ja lapsille että sit tingitään vaikka juustoista ja leikkeleistä ja ostetaan hedelmiä.

Esimerkkejä

Leivänpäälle et tarvitse sekä leikkelettä että juustoa

Hedelmiä on tosi usein tarjouksessa, esim nyt sai hedelmiä euron kilo K marketeista

Jos teet ruoan kanssa salaattia, et tarvitse välttämättä ollenkaan perunaa/pastaa

Yritä tehdä yhdellä kertaa isot satsit ruokaa kerralla

Itse olen alkanut korvaamaan osan j.lihasta soijarouheella joka on tosi edullista ja samoin terveellistä!

kauppalistassa yleensä: rasvaton maito,jukurtti, leipä, arkijuusto, perunat, kastikeeseen tai keittoon esim makkara,nakki tai jauheliha, sit on tutteli vaipat, tarvittaessa sit pesuaineet jne.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Esimerkkejä

Leivänpäälle et tarvitse sekä leikkelettä että juustoa

Hedelmiä on tosi usein tarjouksessa, esim nyt sai hedelmiä euron kilo K marketeista

Jos teet ruoan kanssa salaattia, et tarvitse välttämättä ollenkaan perunaa/pastaa

Yritä tehdä yhdellä kertaa isot satsit ruokaa kerralla

Itse olen alkanut korvaamaan osan j.lihasta soijarouheella joka on tosi edullista ja samoin terveellistä!

Näin minäkin.
Jätin ostamatta myös jugurtin ja korvasin sen rahkalla. Esim Lidlistä saa isoja rasvattomia rahkoja murto-osalla sitä hintaa mitä jugurtit maksaa. Laittaa sit hedelmää tai marjoja mausteeksi.

no siinähän sä just sen pahimman virheen teet jos vaihdat kevyttuotteisiin. Ei ne laihduta, eikä ne ole varsinkaan lapsille sopivia! Osta mieluummin täysrasvasia tuotteita, niitä ei tarvitse syödä niin paljon. Ja osta kunnollista ruokaa, kasviksia jne. Nuo makkarat ja muuthan on kilohinnaltaan aika järkkyjä, eikä mitenkään terveellisiä.

Kasvikset, hedelmät ja marjat on tärkeitä kaikille, niiden määrästä ei kannata tinkiä. Toki kannattaa ostaa aina sitä mikä on tarjouksessa tai tällä hetkellä edullista. Leikkeleet on turhia leivän päälle varsinkin jos syöt lihaa joka päivä ruualla. Soija on halvempaa kuin liha. Monet jogurtit (myös ne rasvattomat!!) on turhia, niissä on ihan jäätävä määrä sokeria/hiilareita, eli jos ei katso tarkkaan mitä ostaa niin edes kalliilla ei välttämättä saa terveellistä. Rasvaa ei tietenkään kannata vetää kaksin käsin, mutta nykyään sokeria pidetään jopa rasvaa haitallisempana; turha ostaa kalliita rasvattomia tuotteita jos sokerin määrä on kuitenkin yhtä iso kuin rasvaisemmissa.

Mä teen useamman ruuan päivässä. Lapsille nyt esim jauhelihakastiketta, jossa osa jauhelihasta korvattu soijarouheella sekä tummaa makaronia. Sellainen satsi, että syövät tosta 2-3 päivää. Ite söin tänään salaattia (jota saa sit lapsetkin ruuan yhteydessä) ja kanapihvin. Kanapihvit oli -30% ja muutenkin jo tarjouksessa :D Parhaimmillaan mä teen 3 ruokaa päivässä, mutta tähän tottuu :)

Enkä käytä koskaan lapsille mitään vähärasvaisia/makeutusaineellisia tuotteita.

Yhteistyössä