rahankäyttö

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja neiti säästäväisyys
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

neiti säästäväisyys

Vieras
Mietiskelin tuossa viikonloppuna poikaystäväni rahankäytön logiikkaa, on alkanut hieman jo häiritsemään. Olemme kuitenkin 'uunituoreessa' suhteessa, joten ei kai se asia minulle vielä edes kuuluisi...tulevaisuutta ajatellen vaan olen huolissaan.

Poikaystävälläni on tapana maksaa KAIKKI...tietääkseni hänen työnsä ei ole mitenkään huippupalkkaista, luulempa että itse tienaan enemmän kuin hän. Jos käymme kaupassa, hän maksaa vaikka joukossa olisi suurin osa minun tavaroitani. Käymme usein viikonloppuisin ulkona syömässä, joko kunnon ravintolassa tai ihan vaan hampparilla, hän haluaa maksaa. Viihteellä ollessamme hän saattaa tarjota koko kaveriporukalle juomia mielin määrin...elokuvat, teatterit, auton tankkaukset, konsertit...kaikki hän haluaa maksaa. Usein kyllä itse jo hieman ärähdän että olen ihan kykenevä maksamaan oman osuuteni ja omat ostokseni. Itse en vaan ole tottunut tuollaiseen käyttäytymiseen, silloin tällöin se on hienoa että mies tarjoaa, mutta ei nyt sentään kaikkea ja koko ajan. Ja kaiken huipuksi poikaystävälläni on usein vuokrat maksamatta ja sivusilmällä olen huomannut maksamattomia laskujakin lojuvan tietokoneen vierellä.

Pitäisikö olla huolissaan? Tai olen jo, mutta raha-asioista puhuminen ja 'tenttaaminen' tässä vaiheessa suhdetta olisi hieman...outoa. Itse kuitenkin olen rahan suhteen säästäväisempi ja osaan elää varojeni mukaan. Laskut maksetaan ensin ja pistetään vähän säästöön jos mahdollista. Nirso tai pihi en ole, vaan elän ihan sen mukaan miltä tili näyttää. En vain haluaisi mitään ikäviä yllätyksiä jos joskus laitamme taloutemme yhteen ja joutuisin valvomaan mieheni rahankäyttöä tai jopa opettamaan sen ettei raha kasva puussa.

Entäpä jos heität tarkoituksella sellaisia "täkyjä", että: "Olis ihanaa lähteä joskus Etelä-Amerikkaan lomalle, mutta kun ne on niin kalliita reissuja" tai "Säästän rahaa uuden sohvan hankintaan ja luulenpa, että mulla on rahat kasassa jouluun mennessä". Kuuntele tarkkaan, mitä mies vastaa niihin. On hyvin paljon ihmisiä olemassa, jotka elävät yli varojensa ja ovat päälle päin vauraita, mutta käytännössä ostokset tapahtuvat osamaksuilla ja luottokorteilla ja rahaa saatetaan laittaa julkisivua kiillottaviin asioihin (esim. tarjotaan koko porukalle juomat). Välttämättä tällaisella ihmisellä ei ole mitään pahan päivän varalle säästössä. Hän myös saattaa kuvitella, että pihimpi käytös merkitsisi sitä, että hänestä pidetään vähemmän. Malli voi olla omilta vanhemmilta tai joltakin ihailemaltaan henkilöltä peräisin.

Sinun asemessasi minäkin olisin huolissani miehen rahankäytöstä.

Minäkin olen vielä melko tuoreessa suhteessa ja meillä taas on kaikki aivan toisinpäin. Mies on pihi kuin mikä vaikka kavereilleen esittää muuta. Mies on suunnilleen asunut luonani jo monta kuukautta, minä käyn kaupassa ja ostan ruuat ja teen ne illalla valmiiksi. Välillä mies jopa pyytää tuomaan kaljaa samalla eikä koskaan ole puhetta että hän osallistuisi maksuun mitenkään.

Nyt on suhde alkanut säröillä ja tämä raha-asiakin tulee heti silloin esille. Mutta vielä niin törkeästi että mies muistuttaa tankanneensa autoni pari kertaa ja minun pitäisi olla siitä ikuisesti kiitollinen. Itse hän on elänyt siivelläni luonani ja olen pessyt jopa hänen pyykkejään. Minä maksan vastikkeet ja sähköt, ei hän niihin pistä killinkiäkään. Viimeksi kun olimme syömässä miehellä ei sopivasti ollut rahaa ja minä maksoin sitten nekin ruuat. Jos käymme baarissa, hän voi juuri ja juuri tarjota yhden oluen, ostan muuten ne itse kun tiedän että siitäkin tulee napinaa että on tarjonnut minulle sen tuopillisen. Ei näe muuta kuin ne harvat kerran kun on itse pistänyt rahaa likoon. Minun osuuttani ei haluta nähdä vaan olen suunnilleen elänyt hänen rahoillaan.
Kolikossa on aina kaksi puolta. Ei sekään tietysti ole hyvä että on kukkaro levällään koko ajan mutta poikaystäväsi sentään tarkoittaa hyvää eikä koita maksattaa sinulla kaikkia päivittäisiä kuluja. Se jos mikä on todella ärsyttävää vielä kun mies tienaa enemmän kuin minä.

Ei kumpikaan vaihtoehto ole hyvä. Oma poikaystäväni oli aluksi mielettömän pihi ja minäkin jo mietin, että sellaista parisuhdetta en halua, että rahasta pitää alkaa riidellä. Otin raha-asioita kuitenkin pikkuhiljaa puheeksi ja rupesin avoimesti puhumaan siitä, että voisitko maksaa ruoat, koska mulla on tili tyhjänä ja palkkapäivään on aikaa vielä viikko, niin mies silloin tajusi, että käytännössä elätän miestä ja HÄNELLÄ on rahaa säästössä, kun taas minulla joka ikinen kuukausi rahat loppu. Siitä sitten mies havahtui, että hänkin on alkanut ostamaan juttuja.

Nykyään asumme yhdessä ja jaamme kulut puoliksi (suunnilleen samat tulot), mutta nykyään mies ostaa ruokaa enemmän kuin minä (johtuu kyllä osaksi siitä, että hän myös syö enemmän kuin minä). Tällä hetkellä raha-asioista ei ole valittamista.

Tuhlailusta voi parantua, mutta visuus on luonteenpiirre.

Vaihtakaa äkkiä reilumpaan jos ei nyt sitten jokin tosi tärkeä asia esim. joku muu kuin rakkaus pidättele.

Olen seurustellut 7 vuotta visukintun kanssa ja aina pitää muistuttaa, että maksetaan puoliksi ja ja... itselläni 3 kertaa huonompi palkka kuin hänellä. Ei parane EI.

Kyllä antais tarjota vaikka hautaan asti niin häpeämätön on. Yritän välttää niintä harvoja "tarjoamisia" kun niistä tahdotaan tehdä niin iso numero.

Yhteistyössä