rahan lainaus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja lurppa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

lurppa

Vieras
onko kellään teillä siitä kokemusta, kun kaveri lainaa rahaa, mutta jättää maksamatta.
viime viikolla lainasin, oli puhe, että tällä viikolla maksaisi, muttei kuulunut neidistä mitään. mä oon ite joutunut kinuaan rahaa takaisin.
siitä ihnhaa, kun tiedän, ettei heillä ole rahaa, mutta ei se mullakaan puussa kasva, enkä minä pankki ole.
tosi kurja tilanne, kun kerran kavereitakin ollaan ja joutuu sitten tämmöisistä kinaamaan..

Mä olen lainannut veljelle ja todennut että takas ei tipu. Vähän kurjaa. Tiedän, etteivät rahassa kylve, mutta just se: en mä halua kenenkään pankiksi ryhtyä.... Lahjat on erikseen, mitä olenkin melko ruhtinaallisella summalla hankkinut pitkin syksyä. Mutta inhottaa se että pyytävät lainaan, ja sitten eivät maksa takaisin. Ihan kuin ois itsestään selvää, ettei mulle tarvii maksaa. :(

niin ja kun itekki oon opiskelija ja yksinhuoltaja, niin on rahat tiukilla. lainasin pitkin hampain, en olisi tahtoniút, kun itellä rahat vähissä, mutta kun pyysi ja pyysi, niin oli pakko.
vannotin, että maksat ensi viikolla, mutta ei..

\
Alkuperäinen kirjoittaja 17.12.2004 klo 19:43 lurppa kirjoitti:
niin ja kun itekki oon opiskelija ja yksinhuoltaja, niin on rahat tiukilla. lainasin pitkin hampain, en olisi tahtoniút, kun itellä rahat vähissä, mutta kun pyysi ja pyysi, niin oli pakko.
vannotin, että maksat ensi viikolla, mutta ei..

Sillon kun meillä myös oli rahat tiukilla, kehtasin edes pyytää takas: oltiin tasavertasia, ja pystyin sanomaan että me tarvitaan rahaa nyt ite myös. Mutta enää en kehtaa, joten vielä enemmän tuntuu siltä että pitävät mua itsestään selvänä pankkina.

Mun hyvä ystävä on aina ollu kova lainaamaan rahaa, mutta takasin maksu tuottaa aina ongelmia. Inhottaa muistutella, että jokos maksaisit takasin. Monta kertaa joutunu ystävyys katkolle vaan ton takia. Inhottaa vielä se, että vaikka hänellä ei todella rahaa paljoa ole, niin ne vähäisetkin rahat hän käyttää sitte vaatteisiin ja muuhun "kivaan". Nyt oon ottanu sellasen kannan, että en mielellään rahaa lainaa, mutta välillä jos on "pakko", niin otan maksun takasin esim. pyytämällä häntä tuomaan maitoa tms. kaupasta samalla kun tulee meille. Niin se velka sitten vähitellen kuittaantuu.

Meidän yks sukulainen oli yhes vaihees semmonen, et se "lainas" rahaa ja kuinka ollakaan se ei koskaan niitä maksanu takasin. Todella inhottavaa. Tää sai kuitenkin sen aikaa et mä en kyllä kovinkaa herkästi lainaa kellekää rahaa (enkä paljon muutakaa) ku tää samainen sukulainen lainaili myös muutakin mm. elokuvia eikä katsonut aikaseks palauttaa niitä. Lainaajille sanon yleenä et mulla ei kyllä oo tai muuten "keksin" jonkun jutun et ei tarvi lainailla, kun se on tosi inhottavaa kysellä omiensa perään.... Toivottavast saat omas pois!!! =) =)

pikkusiskon kans on nyt tullu riita ku on ollu jo elokuusta asti velkaa ja sanonu aina että ei ole varaa maksaa nyt enkä ole kauheesti vaatinutkaan ku itsellä on ollu ihan hyvin rahaa käytössä, mut nyt on pikkasen tiukkaa ja mun piti toimittaa taas toiselta kaverilta rahaa siskolle ja sanoin sit törkeästi että kuittaan osalla siitä niitä velkoja.. niin suuttus ihan totaalisesti ja rupes sanoo että mä olen keksiny koko velan, no sit sanoin että haist p...a eikä olla sen jälkeen nyt puhuttu ja toinen sisko vielä on sen puolella että enkö vois unohtaa koko velkaa, pitääpä kokeilla samaa juttua sen kans että lainaan ja sit sanon parin kk päästä että sä olet varmaan keksiny koko jutun..

niiin.. ikinä ei pitäis antaa lainaan.. mulla kun on vaan oikeeasti ki´ree rahatilanne, kun opiskelen, yksin vastaan lapseni menoista, niin pienetkin rahamenot on isoja.
eikä tekisi mieli olla sika, mutta kun rahatilanne minullakin on kamala.
joulun yli pitää pärjätä sadalla eurolla, seuraavat rahat tulee ensi kuussa..
hyvin oon osannut pihistää, itelleni en ikinä mitään osta, vaatteet haen kirppiksiltä ja hyvin ollaan pärjätty, mutta isommasta summast -mi nulle- on kysymys, siitä riippuu jouluaaton ruuat.
itkettää ihan, kun on niin köyhä tekemään omalle lapselle joulun..

\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.12.2004 klo 00:21 lurppa kirjoitti:
niiin.. ikinä ei pitäis antaa lainaan.. mulla kun on vaan oikeeasti ki´ree rahatilanne, kun opiskelen, yksin vastaan lapseni menoista, niin pienetkin rahamenot on isoja.
eikä tekisi mieli olla sika, mutta kun rahatilanne minullakin on kamala.
joulun yli pitää pärjätä sadalla eurolla, seuraavat rahat tulee ensi kuussa..
hyvin oon osannut pihistää, itelleni en ikinä mitään osta, vaatteet haen kirppiksiltä ja hyvin ollaan pärjätty, mutta isommasta summast -mi nulle- on kysymys, siitä riippuu jouluaaton ruuat.
itkettää ihan, kun on niin köyhä tekemään omalle lapselle joulun..

oho. luin vissiin noita muita juttuja ettei mun edellinen vastaus ollu tähän sopiva. Anteeks siis! Tiedän kyllä varsin hyvin miltä tuntuu kun "pieni" raha summa on itselle tosi iso. Inhottva kaveri sulla!
Toivottavasti kerkeet saamaan takaisin rahasi.
Yritä mistaa että lapsesi saa varmastikin sun kanssa ihanan juolun joka tapaukessa. Eikä se ettette rahassa kylve tee sinusta huonoa äitiä!
:xmas:

vaimon nuorempi velipoika (veli1) lainasi velipojalleen (veli2) 12000mk auton ostoon tai siis käytännössä veli1 makso koko auton, neljä vuotta meni, markkaakaan ei takasi tullut pyynnöistä huolimatta. Rahaa on koko tämän ajan veli2 vippaillut mihin milloinkin, jopa maksamattomaan autoon olivat pyytäneet veli1:ltä aluvanteisiin lainaa! Nyt he tarvitsivat takaajan asuntolainalleen niin veli1:lle mentiin sanomaan että jos et laita nimee paperiin niin välit menee pitkäks aikaa...
No lainasotkut saatiin sitten lopulta hoidettua niin että sovittiin että veli2 ottaa remonttirahojen päälle 2000 euroa ylimääräistä asuntolainaa ja maksaa auton vihdosta viimein pois. Arvatkaa vaan paljonko autosta on maksettu...tuhat euroo ja lopuille rahoille lupaus että joo just niin kohta, jne
kaiken lisäksi äiti ja isä ovat kokoajan veli2 puolella kun hänellä on 2 lasta ja huonopalkkaiset työt molemmilla, mutta mites veli1 asunnonosto tai autonvaihto onnistuu kun muut on tuhlanneet toisen tienaamat rahat. Perheen kantava ajatus on se että jos on rahaa tilillä niin voihan sen lainata vaikka ei takaisin saakkaan, eli kaikki kannattaa ostaa velkaa ottamalla.
Terveisin yksi lainan takaajista joka lähti mukaan vain jotta veli1 olisi saanut sen 2000e pois joskus, mutta silmään kustiin kunnolla.

Mä lainaan yleensä vaan harvoille ja valituille... niille joista tiedän 100% varmuudella, että saan takaisin ja silloinkin sillain, että sovitaan päivä milloin hän maksaa takaisin... mitään tälläisiä maksan sit, kun jaksan lainoja en edes anna, en vaikka kuka olisi kyseessä. Oon niin kyllästynyt siihen, että niitten rahojen perään saa sit soitella ja se "saat ens perjantaina takas" onkin käytännössä viikkojen tai kuukausien päästä todellisuudessa tai siis siitä mistä alun perin sovittiin. Enkä mä vaivaudu edes keksimään mitään tekosyitä, että miksen lainaa... sanon suoraan,että kun ei sun kanssa viimeksikään nämä sovitut ja luvatut asiat onnistunut niin antaa sitten olla, että ei mua kiinnosta soitella perään. Eikä siitä kyllä kukaan ole vielä suuttunut, vaan kaikki on tajunneet, että oma moka, kun suksi ei luista.... Joten oo vaan kovana ja vaadi rahas takaisin. Sano suoraan mistä kenkä puristaa, että et säkään miksikään lottovoittajaksi ole syntynyt joka harrastaa hyväntekeväisyyttä!!! Ja sitä paitsi laina on laina. Jos haluaa rahaa niin ettei tarvii maksaa takasin niin sanois sitten senkin suoraan, mutta mä olen sitä mieltä, että jos sovitaan lainasta niin silloin se maksetaan kanssa takaisin!

ikävää tollanen :\| mä oon tehny sillain aina etten rupea rahojani kinumaan jos ne ei palaudu ja lainaa uudestaan ni vastaus on yksin kertainen et ole maksanu entisiäskään pois ja en tule lainaamaan rahaa enää tällaiselle henkilölle.

Joo, tuttu tilanne. Mä lainasin yhdelle kaverille 40 e kun olin viimesillään raskaana, eikä vielä ole maksanut takasin... Poika on nyt 7 kk!! Viimeseen kuukauteen ei ole edes vastannut viesteihin, aikaisemmin sentään aina lupaili, että juu, ensi viikolla jne. kun muistuttelin asiasta. No, ehkä se ei sitten niin hyvä kaveri ollutkaan...

meillä taitaa olla sillai onnellinen tilanne, ettei tuollaisesta oo tietoakaan. kyllähän mekin perheen kesken (omilta vanhemmilta ja sisaruksilta) lainataan. maksetaan takaisin rahat korkoineen. korko ei ole rahaa vaan jotain mukavaa esim lapsen vahtia tai vaikka kukkapuska lähinnä kiitokseksi avusta. kavereille ei lainata! paitsi ehkä jotain ihan pieniä summia. eikä varmaan ikinä mentäis takaamaan kenenkään lainaa, paitsi jos meillä olis miljoonaomaisuus. no eipä o kukaan pyytänykkä. raha on kuitenkin vaan rahaa, enkä ikinä katkaisis perhesuhteita sen takia, tietty tuollaisten lainaijoiden jotka ei takaisin maksa pitäis oppia ottamaan vastuu teoistaan. tulipahan taas sekavaa, mutta toivottavasti tajuutte edes pääpiirteittäin mitä ajan takaa :D