rahahuolia

  • Viestiketjun aloittaja onkos muilla
  • Ensimmäinen viesti
onkos muilla
Inhottaa kun olen "rikkaasta perheestä"..oon nyt 19 ja mies 21 ja meillä on 4kk vanha lapsi.. Kokoajan minä kannan huolta siitä ja siitä laskusta ja stressaan rahahuolista mikä on tyhmää ja tiedän sen koska tulemme kuitenkin hyvin toimeen jos ei oo ylimääräsiä hömpötyksiä kovin paljon.. Mies saa n.1400 euroa kuussa ja mä 560euroa.. Mä ehkä elän ylivarojen mutta en malt olla ostelematta meille kaikille jotain mukavaa,, haluan että vauvallamme on hienoimmat vaatteet, turvaistuimet, vaunut ja muut.. Enkä halua myöntää sitä että ehkä eiolisi vara aina noin hienoihin juttuihin mutta silti se raha aina jostain revitään.. Miten te muut pärjäilette? Mistä vähätuloset saa iloja? Onko muilla samaa tilannetta..
 
pärjäätään
kyllä meillä on myös rahahuolia.. poikaystävä 19 ja tienaa noin 1600kk ja minä 18 ja saan joku 370kk ja n.700 menee vuokraan :/.. meillä vähän yli 1v poika ja hyvin pärjätty.. välillä on alamäkiä koettu.. aluksi oltiin sossunasiakkaana lähes vuosi.. ja sitten poikaystävä asi duunin. minä en voisi ikinä kuvitella ostavani kaikkea pikkuselle uutena.. siihen ne rahat loppuisikin.. me ollan ostettu käytettynä pojalle moilemmat rattaat kaikki vaatteet ssatuja,kirpparilta tai jostain ilmaispisteestä.. ja hyvin pärjätty.. vaatteitakin tuntuu pursuavan kaapista ja on varaa valita mitä haluaa pukea päälle ja mitä antaa pois.. me myös säästämme kokoajan että voi isompaa ostaa.. niinkun äskettäin uusi sänky.. kyllä sitä rahaa tulee stressatua kun sillon tällön sitä rahjaa menee vähän myös turhuuksiin ja se stressaa mutta hyvin ollaan päejätty. 2x on kyl aika kehnosti käynyt että malkeen rahat loppunut,sekin sillon sossu aikoina kun rahat tuli miten sattuuu...
mutta jos noin hyvin teillä rahaa on niin kannattaisiko harkita käytettynä ostaa siältä löytyy myös tyosi hyvä kuntoisia juttuja arsinkin kun teillä niin pikkunen tyttö niin sen kosen vaatteita ei monesti päällä oo pidetty ja maksaa alle euron ja kaupassa lähemmäs kymmentä.. että mieti mikä kannattaa talouden kannalta.. rupea sästämään jos haluut hyvät,,hienot ja kalliit raattaat.. kyllä vielä jonain päivänä niihin on rahaa ilman että rahat loppuu B)
 
Ap, mulla/meillä ei oo vielä lapsia. Mä olen kohta 19 ja mies 23 vakituisessa työssä. Mä valmistuin ylioppilaaks ja tän vuoden olen lastenhoitajana. Vaikka kummatki ollaa töissä, ni kyllä mä silti stressaan rahasta ja tuntuu että yksinkertasesti sitä ei vaa oo...Mulla kuukauspalkka 1000e. Mutta ostettii uus sänky ja sohva ja niitä maksellaa nyt pois ja kaikki vuokrat ja muut kulut päälle, että säästöön en saa kauheesti.

Mä olen kanssa todella materialistinen ja tarkka esim.kodin sisustukesta ja merkeistä. Marimekkoa meiltä löytyy todella paljon.
Ja olen sen aikoja sitten päättäny että kun vauva tulee niin vaan parasta, siis hienot vaunut ja vaatteet, mutta kuten toinen kirjoittaja jo sanoikin niin kirppikseltä löytyy todella hienoja vaatteita ja halvalla. Mutta vaunuista en tingi,vaan niiden täytyy olla just sellaset ku haluan :D

Ei munkaa tarvis stressata niinkää paljon jos olis miehen kanssa yhteiset rahat mutta kun se ei halua ja ymmärrän, helposti ostan kaikkea turhaa...

Mutta lasta me ei tehdä ainakaan muutamaan vuoteen ja silloin olen yliopisto-opiskelija ainakin toivottavasti, joten miten ihmeessä me silloin pärjätään?
No tietty me aina jotenkin pärjätään, ja yritänkin nyt laittaa säästöön, jos vähäänkää jostain tulee rahaa, jotta olisi pesämuna lasta varten ja ens kesäkuussa saan mulle kerätyn ison summan, 1600e, josta puolet laitan säästöön...

 
on meilläkin ylä ja alamäkiä,mies tienää 1800e käteen kk,minä alotan työt marraskuun alussa,että kyllä sit pärjätään hienosti,mutta silti ollaan saatu ostettua hienointa tavaraa kotio,auto,kämppä,vaatteet meille,lapsell,nyt saan vaan itte 600e kk
 
En ymmärrä tuota, että kaiken pitää olla hienointa. Näinkö te teiniäidit luulette antavanne itsestä hyvän kuvan?
Jos ei ole varaa, niin on enemmän kuin typerää ostella merkkituotteita, näyttääkseen muille.
 
^^en kyllä luokittele itteäni enään teiniksi 19v,ootko jotenkin katkera?kyllä meilläkin on kallimmaasta päästä huonekalut,talo ja auto,mutta hei haloo kyllä mekin töissä osataan käydä,miehellä todella hyvät tulot
 
ärtymuori
\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.10.2006 klo 10:02 Vieras kirjoitti:
En ymmärrä tuota, että kaiken pitää olla hienointa. Näinkö te teiniäidit luulette antavanne itsestä hyvän kuvan?
Jos ei ole varaa, niin on enemmän kuin typerää ostella merkkituotteita, näyttääkseen muille.
miksi se teiniys piti tähän taas sotkea?
Eikö sitä vois opetella puhumaan jo ihan yleisesti äideistä..ikää asian sotkematta.

Jos et "Vieras" ole huomannut,niin joka ikäryhmästä löytyy näitä ylivarojensa eläjiä,ja merkkituotteiden haalijia.
Pidäs silmät auki ens kerran ku meet ulos.....
 
No en mä ainakaa sillä yritä mitää esittää, mutta musta on vaan hienoa kun on laatua ja kun omassa kodissaan viihtyy.

Mun lapsuudessani ei ainakaa ollu hienoja vaatteita, huonekaluja yms. mutta mä haluan antaa erilaisen lapsuuden omille lapsilleni, enkä halua koko ajan joutua sanomaan ettei ole rahaa, ei ole rahaa ja siksi yritän nyt säästää rahaa yms.ostaa niitä kalleimpia huonekaluja, jotta ne menisi pitkää, ettei tarvitse sitten ostaa kun on lapsia, vaan silloin voisi panostaa niihin lapsiin.
 
Itse asiassa tämä vieras on teiniäiti. Tai ei nyt ihan enää, mutta ikää piirun verran päälle 20. :)
En vaan kehannut omalla nikillä sanoa, juuri tuon takia että täällä nuoret hyökkäävät niin herkästi.
 
pikasesti
\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.10.2006 klo 16:25 Vieras kirjoitti:
Itse asiassa tämä vieras on teiniäiti. Tai ei nyt ihan enää, mutta ikää piirun verran päälle 20. :)
En vaan kehannut omalla nikillä sanoa, juuri tuon takia että täällä nuoret hyökkäävät niin herkästi.
No mitenkäs sinä annat itsestäsi hyvän kuvan?

Eikö ois sunkin helpompi/ja kivempi sanoa itseäsi ihan vaan äidiksi,eikä miksikään teiniäidksi?tai vaikka nuoreksi äidiksi,jos se ikä on välttämättä pakko saada sanottuu?
Vai oletko sä vielä sellaisella "teiniasteella"?
 
Olisi kai pitänyt jättää tuo teiniäitiys pois. Ymmärrän kyllä, että ympäristön paineet nuoria äitejä kohtaan ovat suuret, mutta itsehän te tiedätte, että miten teillä menee. Tuollainen "mies tienaa ihan sikana, meillä on kaikki hienoo" kertoo valitettavasti vaan teidän epävarmuudestanne.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 07.10.2006 klo 10:49 Vieras kirjoitti:
Olisi kai pitänyt jättää tuo teiniäitiys pois. Ymmärrän kyllä, että ympäristön paineet nuoria äitejä kohtaan ovat suuret, mutta itsehän te tiedätte, että miten teillä menee. Tuollainen "mies tienaa ihan sikana, meillä on kaikki hienoo" kertoo valitettavasti vaan teidän epävarmuudestanne.
no meillä ei mies tienaa sikana ja opintolainaa on liikaa, eikös tämä vasta epävarmuutta ole.. No joo, itse ostelen kirpparilta tavaroita ja vaatteita.

Kyllä täällä saa mun mielestä kehuakin jos hyvin menee, ainakin itse kehuisin jos rahaa riittäisi uusiin vaunuihin jne.
 
maaru
meillä on ainakin hieno koti,hieno auto,vaatteet,mies käy vaan töissä,saa noin 1500e kk,minä opiskelijana opintotukee 213e+1 lapsen lapsilisä,hyvin pärjätään :wave:
 
minä en ala tappelemaan, mikä on teiniäitiyttä ja mikä ei. sen verran sanon, että teksteistä käy ilmi että nuorista vanhemmista on kyse, mutta en tarkoita tätä sen takia, että tästä aletaan vääntämään. sen vaan jotenkin hoksaa, mutta ei pahalla tavalla.

mä olen itse 21v, ja mun aviomies on 20v. meillä on nyt 1v7kk ikäinen poika.
mä luulen että kaikilla on joskus rahahuolia, vaikka ne tulot olis kuinka hyvät tahansa.
mun mies tienaa 1500e kk, ja mä itse opsikelen ja valmistun keväällä, mulla opintotuki siis 192 e kk. välillä teen lyhyen pätkän sijaisuuksia ja niistä saa sitten vähän sitä extraa.
kyllä me ollaan ainakin todella hyvin pärjätty. pojalla vaatteet on lähinnä kirparilta, senkin takia että tuon ikäiselle veitikalle en ala ostaa kalliita ja uusia koska ne jäävät niin hirvittävän äkkiä pienenksi.

eniten itse panostan lapsen talvivaatteisiin. haluan että toppapuku on paksu ja lämmin, sekä vettä kestävä. toiset on talvikengät. nämä kaksi asiaa on mihin ehkä voin panostaa sitä rahaa hieman enempi ja nämä voin ostaa uutena (vaikka kyllä kirppareiltakin löytyy joskus ihan uusia ja hyviä).

rattaat meillä on on kiertänyt poikaa ennen jo kahdella lapsella, mutta hyvin on niilläkin pärjätty. eikä poika ala enään edes istumaan rattaissa, joten nekin on varastossa.

meillä on vuokra 500e kk, ja autokin saatiin just maksettua. autoa meksettiin kuukaudessa 280e. siihen sähkö, vesi, puhelin yms laskut. kyllä mieheellä on välillä tili mennyt aika tyhjäksi, mutta aina me ollaan pärjätty.

tällä hetkellä asutaan omakotitalossa vuokralla, muta keväällä aletaan kattelemaan ihan omaa kotia. ellei sitten rakenneta. saas nähä.

itse haluan ainkin päästä mahdollisimman äkkiä töihin. inhottaa elää toisten tuloilla :(
 
harmaillen näissä
onhan noita sillointällöin mut aina on ollut kaikilla (miehellä, mulla, pojalla ja kissalla) ruokaa, koti, vaatteet, vaipat, jne... mies on koulussa ja saa opintorahan eli 259e/kk ja kai se opintolainaakin nyt hakenut. Itseltäni loppui just äitiysloma jolloin sain 1159e/kk verojen jälkeen + asumistuet, jne. silloin oli mies töissä 1600e/kk palkalla. Nyt olen itse töissä ja saan 2200e/kk ennen veroja johon olen ihan tyytyväinen. Tiukkaa tekee vieläkin kun on auto ja paljon ruokittavia yhdelle palkalle mut tiedän että pärjätään.
 
nuo rahahuolet ovat kyllä täysin tuttu juttu... mieheni on työtön eikä saa nuoresta iästä johtuen mitään työttömyyskorvausta :ashamed:
meillä on kohta kolme viikkoa vanha pikkuinen ja huolia rahan kanssa koko ajan... maksamattomat laskut ovat mielessä koko ajan ja niistä tulee stressattua :/ yritän nauttia vauva arjesta mutta vaikeeta se on kun rahahuolet painavat päälle. Meidän tulomme ovat yhteensä kuukaudessa vähän päälle 1000 euroa. Ei siitä kyllä paljon jää käteen laskujen ja asumiskulujen jälkeen ja kaikki loppu meneekin sitten ruokaan ja vaippoihin. Ei siinä paljoa vaatteita tai muuta ylimmääräistä ostella, ostamme vain sen mikä on pakko.
Nyt ostimme uuden auton -käytettynä kylläkin- niin se hajos ja siitä on osa vielä maksamatta, kyllä harmittaa :'(
Olemme tulleet myös mieheni kanssa vähän etäisiksi toisistamme... Mikä auttaisi kun ei ole varaa mihinkään? Tällä hetkellä elämä on kyllä yhtä sentin venyttämistä, mitenkähän tästä selviää??!
 
Megan
Kaikki raskautta suunnittelevat teinit voisi lukaista ton ylläolevan kirjoituksen ja tajuta, etä eka opiskellaan, sit hommataan työ ja sit vasta lapsi. Ja parisuhteessa kannattaa olla jokunen vuosi ennen vauvaa, että oppii tuntemaan toisen hyvin ja vaikeuksien tultua ei sit olla heti kylmenemässä kumppania kohtaan.
 
hehehehe me ollan köyhiä ku kirkonrotat, mutta ei se ole menoa estäny... mies on töissä kyllä ja mie opiskelen ja teen sijaisuuksia... meil se menee varmaan ruokaan ja tohon autoon... pojjalla tosin on kaikki uutta (melkein) kun suvun ensimmäinen lapsi eikä ole serkkuja eikä pikkuserkkuja joilta sais....
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 05.10.2006 klo 00:26 onkos muilla kirjoitti:
Inhottaa kun olen "rikkaasta perheestä"..oon nyt 19 ja mies 21 ja meillä on 4kk vanha lapsi.. Kokoajan minä kannan huolta siitä ja siitä laskusta ja stressaan rahahuolista mikä on tyhmää ja tiedän sen koska tulemme kuitenkin hyvin toimeen jos ei oo ylimääräsiä hömpötyksiä kovin paljon.. Mies saa n.1400 euroa kuussa ja mä 560euroa.. Mä ehkä elän ylivarojen mutta en malt olla ostelematta meille kaikille jotain mukavaa,, haluan että vauvallamme on hienoimmat vaatteet, turvaistuimet, vaunut ja muut.. Enkä halua myöntää sitä että ehkä eiolisi vara aina noin hienoihin juttuihin mutta silti se raha aina jostain revitään.. Miten te muut pärjäilette? Mistä vähätuloset saa iloja? Onko muilla samaa tilannetta..
Just näin. Joko eletään yli varojen ja ajatellaan että lapsi kasvaa hienoilla vaatteilla ja isolla kasalla leluja tai sitten maristaan sossun luukulla. Lapsen tekemiseen pitäis asettaa sekä ikä- että älykkyysraja.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 16.10.2006 klo 23:44 Megan kirjoitti:
Kaikki raskautta suunnittelevat teinit voisi lukaista ton ylläolevan kirjoituksen ja tajuta, etä eka opiskellaan, sit hommataan työ ja sit vasta lapsi. Ja parisuhteessa kannattaa olla jokunen vuosi ennen vauvaa, että oppii tuntemaan toisen hyvin ja vaikeuksien tultua ei sit olla heti kylmenemässä kumppania kohtaan.
mie taas olen ehdottomasti sitä mieltä että lapsi ei tarvitse vanhempia jolla on hyvä koulutus, unelma työpaikka ja iso palkka!! vaan jotain ihan muuta :D täytyyhän sitä talouttakin nyt hieman ajatella ku lasta alkaa suunnitella, mutta olen sitä mieltä että jos alka sitä odottamaan että on varaa hankkia lapsi niin se päivä ei koskaan tule!! :) ei se vauva loppuejn lopuksi niin paljoa kuluta! varsinkin kun nykypäivänä saa tutuilta ja kirppareilta suht. hyvää tavaraa halvalla jos ei ole varaa tai halua hankkia uutena!! meillä on 1vee poika ja ollaan pärjätty hyvin vaikka mies on oppisopimuspalkalla ollut koko ajan eli n. 1000euroo/kk ja mulla äitysraha noin 500 euroo/kk.. silti ollaan ostettu uusia tavaroita vauvalle ja merkkivaatteitakin!! nyt jokin aika sitten kun palasin töihin ja aloin tienata paremmin niin en ole kyllä valitettavasti huomannut sitä missään.. kyllä se niin menee että mitä suuremmat tulot sitä suuremmat menot!! ja yllättävän pienelläkin pärjää jos vaan haluaa!! :D
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 17.10.2006 klo 10:36 Saaga kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 05.10.2006 klo 00:26 onkos muilla kirjoitti:
Inhottaa kun olen "rikkaasta perheestä"..oon nyt 19 ja mies 21 ja meillä on 4kk vanha lapsi.. Kokoajan minä kannan huolta siitä ja siitä laskusta ja stressaan rahahuolista mikä on tyhmää ja tiedän sen koska tulemme kuitenkin hyvin toimeen jos ei oo ylimääräsiä hömpötyksiä kovin paljon.. Mies saa n.1400 euroa kuussa ja mä 560euroa.. Mä ehkä elän ylivarojen mutta en malt olla ostelematta meille kaikille jotain mukavaa,, haluan että vauvallamme on hienoimmat vaatteet, turvaistuimet, vaunut ja muut.. Enkä halua myöntää sitä että ehkä eiolisi vara aina noin hienoihin juttuihin mutta silti se raha aina jostain revitään.. Miten te muut pärjäilette? Mistä vähätuloset saa iloja? Onko muilla samaa tilannetta..
Just näin. Joko eletään yli varojen ja ajatellaan että lapsi kasvaa hienoilla vaatteilla ja isolla kasalla leluja tai sitten maristaan sossun luukulla. Lapsen tekemiseen pitäis asettaa sekä ikä- että älykkyysraja.
niin että kaikki nuoret on tyhmiä ja vanhat viisaita vaij!!! :D:D no niinhän se titysti onkin että kaikki naisihmiset saavat järjen päähänsä vasta 30 vee lahjaksi!! eiks niin! :) voi näitä juttuja!!! :)
 
voisin olla äitisi
tähän sanon vain sen . että aika aikaansa kutakin. Nuorena nuoren mieli, siis elämän kokemusta ei ole vielä paljonkaan mutta aikaa myöten kaikki muuttuu ja tasaantuu. Niin se on! Ei se mailma kaadu vaikka joskus ostaakin jotain parempaa. kyllä sitä oppii elämään ja elämä muuttu kokoajan, toiset asiat tulevat tärkeimmiksi mitkä ennen olivat tärkeitä asioita muuttuvat vähemmän tärkeiksi. Elämä on sellaista.
en kehoita tuhlaukseen mutta eläkää kuitenkin positiivisella mielellä välillä vähän hemmettolua välillä taas tiukempi linja. Kaikkia hyvää nuorille äidille ja perheille, eteenpäin vaan vaikka mikä olisi! :) :heart:
 

Yhteistyössä