rahaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mörö
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Mörö

Jäsen
25.10.2004
46
0
6
paljon teillä on rahaa kuukaudessa ja mihin se menee ja jääkö säästöön?itse saan puhtaana 1800 euroa ja mies puhtaana 1900 euroa.plus lapsilisät jotka laitan lasten tilille. 600 e ruokaan,600, lainaan, 600 laskuihin. miehen rahoista yli tonni säästöön ja loput käyttötilille, ostelee mitä miehet ja perhe tarvitsee, perheessämme 2 lasta.kiinnostais tietää miten muiden talous pyörii ja rahan käyttö.

Ei varsinsesti kuulu asiaan, mutta jos laitatte kuukaudessa 1000 ? säästötilille, niin miksette maksa lainaa enempi pois, ei koko 1000 e olisi pakko laittaa lisäks lainaan mutta edes puolet.

Ja itse kysymykseen, niin en ole täysin selvillä näistä meidän tuloista ja menoista tarkalleen. Laskut tulee maksettua ajallaan ja ruokaa saa pöytään sekä rahaa jää myös ylimääräiseen. Itse vaan tekisin edellä mainitulla tavalla.

No mun palkka on noin 1300 e olen osahoidonvapaalla, joista makselen omat menoni ja lapselle vaatteet yms, miehen rahat menee lainoihin sun muuhun isoihin menoihin eli mulla on periaatteessa kaupparahoina noi mun rahat. Jos mies mukana, hän yleensä maksaa kaupoissa. no hänellä onkin tuloja aika paljon enemmän, ja jos omat rahani jollain ihmeen tavalla saan tuhlatuksi, antaa kyllä lisää rahaa.

halutaan me remontoida taloa ilman lainarahaa,meillä talo jo maksettu ja auto, mut ostettiin matkailuauto ja siihen tarvis jonniin verran lainaa.siksi maksetaan vaan 600 euroa lainaa,kolmen vuoden maksuaika.

rahaa alle 2000 euroa yhteensä lapsilisineen. vuokraan noin 700, ruokaan 600, loput laskuihin ja välttämättömiin kuluihin kuten auton pitäminen kun sitä vaaditaan töissä.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.07.2006 klo 19:32 mörö kirjoitti:
halutaan me remontoida taloa ilman lainarahaa,meillä talo jo maksettu ja auto, mut ostettiin matkailuauto ja siihen tarvis jonniin verran lainaa.siksi maksetaan vaan 600 euroa lainaa,kolmen vuoden maksuaika.

No nyt ymmärrän teidän järjestelyn.

kun ei nuo tulot nyt ole kuitenkaan niin isot et sais tehä mitä haluaa,pitää aina monia monia kuukausia säästää ennenkuin voi esim.tehdä remontteja.kallista nykyään tämä eläminen ja talon laittaminen,ei nyt ihan kehtaa antaa talonkaan rapistua...

Lienee suhteellista tuo "isot / pienet tulot"- käsite, koska teidän tuloilla tuntisin itseni jo varsin varakkaaksi :)
Itse saan kotihoidontukea noin 300kk, miehellä jää käteen noin 1600 kk, ja sitten vielä 100 euroa lapsilisää. Eli noin 2000 kuussa käteen, ja tiedän, että tämäkin on joillekin lapsiperheille tosi paljon. Meillä menee 650 vuokraan, 400 autolainaan, ja loput tasasesti laskuihin ja kauppaan.Jää siitä joskus jonkin verran säästöönkin (20-100?].

no joo... ihmetellyt kyl olen kun toisil kamalat tulot saavat 4-5 tonnia puhtaana käteen ja kuulema loppuu raha ennen seuraavaa tili päivää...minä olen oppinut jo pienestä pitäen kovasti säästämään,pahan päivän varalle.ja onkin tarpeen ollu.yksikin kesä piti talo jättää ja lähteä sairaalamatkalle lapsen takia,menikin koko kesä hotellissa ollessa,ja rahaa meni tolkuttomasti,mitenhän olisi pärjännyt jos ei säästössä hiluakaan?

\
Alkuperäinen kirjoittaja 03.07.2006 klo 14:58 mörö kirjoitti:
kun ei nuo tulot nyt ole kuitenkaan niin isot et sais tehä mitä haluaa,pitää aina monia monia kuukausia säästää ennenkuin voi esim.tehdä remontteja.

Ja seuraavassa puhut ihmisistä joilla kamalat tulot (4000-5000). Mutta teillä itsellä on samanlaiset (no ok, jää 300 alle 4000)? Ei ymmärrä...

\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.07.2006 klo 15:48 mörö kirjoitti:
paljon teillä on rahaa kuukaudessa ja mihin se menee ja jääkö säästöön?itse saan puhtaana 1800 euroa ja mies puhtaana 1900 euroa.plus lapsilisät jotka laitan lasten tilille. 600 e ruokaan,600, lainaan, 600 laskuihin. miehen rahoista yli tonni säästöön ja loput käyttötilille, ostelee mitä miehet ja perhe tarvitsee, perheessämme 2 lasta.kiinnostais tietää miten muiden talous pyörii ja rahan käyttö.

Meillä on tulot ihan saman verran silloin, kun olen töissä, ja meillä on kolme alle kouluikäistä lasta.Maksamme asuntolainaa 950e, autolainaa 300e, hoitomaksuja 380e (oli kaksi lasta hoidossa, kolmen hoitomaksun suuruutta en vielä tiedä) ja lopuilla ruokaa ja laskuja. Säästöön jää aika vähän, joskus ei ollenkaan. On silti tuntunut, että pärjäämme ihan hyvin- aika säästeliäästi kuitenkin kulutamme.

Mutta nyt kun olen jäämässä hoitovapaalla, hirvittää, miten pärjäämme. Säästöjä on onneksi vähän, mutta ei kovin paljon...

no et sinä voi meidän menoja tietää, meillä menee joka kuukausi jo pari sataa euroa lapsen lääkkeisiin ja sairaalassa käymme joka kuukausi kontrollissa,matkaa 600 km ja joudumme asumaan hotelleissa,nyt kyllä helpottaa kun on asuntoauto.selkkiskö?

Ei selvinnyt, koska en tarvitsekaan tietoa mihin rahanne menevät, vaan ihmetytti että etkö itsekään tiedä tienaatteko mielestänne paljon vai vähän. Yhdessä kommentissa sanoit että ei tuota rahaa niin paljon ole, ja toisessa sanot, että jotkut tienaa valtavia 4000 euron summia(ja senhän te tienaatte). Tämä jäi häiritsemään. Ja ikävää että teillä on sairas lapsi. Toivottavasti kuitenkin paranee...

\
Alkuperäinen kirjoittaja 03.07.2006 klo 21:52 sivustaseuraaja kirjoitti:
Ei selvinnyt, koska en tarvitsekaan tietoa mihin rahanne menevät, vaan ihmetytti että etkö itsekään tiedä tienaatteko mielestänne paljon vai vähän. Yhdessä kommentissa sanoit että ei tuota rahaa niin paljon ole, ja toisessa sanot, että jotkut tienaa valtavia 4000 euron summia(ja senhän te tienaatte). Tämä jäi häiritsemään. Ja ikävää että teillä on sairas lapsi. Toivottavasti kuitenkin paranee...

Aika hyvä havainto.

Siis ap:n tulothan ovat 4000. siis onko se vähän vai paljon?

Mun mielestä paljon. Mun oma nettopalkka on vähän alle 1500, mutta ei ole vakityötä ja työnäkymätkin heikot.

Meidän perheen tulot alle 2000 tällä hetkellä.

Meillä tulot nettona 3000 ?. Säästöön pitäisi jäädä 400 ?/kk.
Lainaa maksamme pois pikkuhiljaa 500 ?/kk ja autoa 250 ?/kk.
Elämme aika tuhlaavaisesti, sillä enää emme vertaile paljonkaan hintoja paitsi jossain kodinkonehankinnoissa. En osaa sanoa paljonko meillä kuluu rahaa kauppaan viikossa, arvelisin että 800 ? + hirveä määrä laskuja joka kuukausi.

Haaveena on matkailuvaunu. Itse haluan myös vierailla ulkomailla kerran vuodessa ja viikonmittaisella perhelomalla Suomessa. Myös tälläisiä menoja varten säästimme 100 ?/kk, mutta nyt se on jäänyt.
Rahastoihin säästämme 80 ?/kk, mutta tuotto on ollut surkeaa.

meillä tulot on 2400? ja lapsilisä 837?. lapsilisä menee lainaan ja 1000? ruokaan ja muut laskuihin . Mahtavaa meillä kun on kuusi lasta ja isäntä ja minä :headwall: suurin osa menee laskuihin ja käteen jää korkeintaan 20?. Elämä on yhtä #&%?$!*ä. onko kellään muulla näin huonosti. ja viikon päästä huonommin kun jän kodin hoidontuellejosta saan 300? käteen jeee :'(

Meillä on yhteistulot 3300?, mutta en voi puhua kuin omista rahoista sillä miehellä on omat rahat. Niillä hän tosin hoitaa asuntomenot, oman auton kulut ja vaatehankinnat, kännyn yms.

Mun tulot on käteen 1200 -1300 / kk. Niistä maksan autoa 240, hoitomaksua 200, kahta lainaa 200, asuntolainaa 100, känny + netti 80, omat vakuutus + bensamenot ja ruuan ja vaatteet niin itselleni kuin lapsille. Saan toki elatusmaksua 150 ja lapslisää 120, mutta silti ei raha tunnu riittävän mihinkään. :(

minun tulolähteeni on lapsilisät ja kodinhoitotuki yht noin 760e.kaikki menee ...mihin?elämiseen.omiin ja lasten vaatteisiin,rasvoihin...ym.mieheni tuloista en tiedä,mutta hän maksaa ruat,autot,asunnot,lomamtakat,harrastukset,laskut ja ylipäätään kaiken...olen ollut8,5v kotiäitinä

\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.07.2006 klo 18:48 maisa kirjoitti:
minun tulolähteeni on lapsilisät ja kodinhoitotuki yht noin 760e.kaikki menee ...mihin?elämiseen.omiin ja lasten vaatteisiin,rasvoihin...ym.mieheni tuloista en tiedä,mutta hän maksaa ruat,autot,asunnot,lomamtakat,harrastukset,laskut ja ylipäätään kaiken...olen ollut8,5v kotiäitinä

Apua ! :o Olet ollut 8,5 v kotiäitinä, eli oletan yhtäkauan miehesi kanssa ja et tiedä miehesi tuloja !? Kuinka voi elää avo/avioliitossa tietämättä noin tärkeää asiaa ? Miulla menee yli ymmärryksen, anteeksi vain ... :o

niinkö?en ole edes ajatellut asiaa noin. tiedän mitä mieheni tekee työksi ja mitä se sisältää ja tiedän että hän kuuluu ns. hyvä palkkaisiin hlöihin.mutta mielestäni minun ei tarvitse tietää ,eikä edes kiinnosta mitä se on euroina.meillä kun minä hoida kodin ja mies huolehtii rahan talouteemme.toki hän on perheemme ja lastemme kanssa-kuten muutkin vanhemmat,mutta minä olen jäänyt virastani pitkälle hoitovapaalle lastemme hyvinvoinnin takia(aion palata tyhöni,kun sen aika on)ja nyt mieheni on taloutemme päävastuullinen.tämä järjestely sopii luontevasti meille. eikä rahasta ole koskaan ollut riitoja ja minä teen päivittäistavaraostokset,vaateostokset yms.kortilla-jonka laskun mieheni maksaa.toisin sanoen mieheni maksaa 5henkisen perheemme elämän täysin,

ja olemme olleet 16v yhedssä,joista 9v avioliitossa.asumme omassa omakotitalossa,omistamme myös järvenrannalta vapaa-ajan asunnon ja
taloudessamme on kaksi autoa, kaksi moottoripyörää ja skootteri.talouteemme kuuluu kolme lastamme.

jos tää meni kehumispalstaksi niin kehutaan kaikki mitä meillä on.meillä on iso iso talo ja se on maksettu ja se on remontoitu just,puustellin keittiö ja peiliovia,uusi 9m terassi ja vasta valmistunut suuri talousrakennus,meillä on nosto-ovia,ja suihkulähde,sit meillä on 2v vanha 37 000 euroa maksanut auto ja muutaman vuoden vanha matkailuauto.meillä on iso puutarhatontti ja tärkein kaikista on jensenin sänky joka maksoi 4 tonnia,ja on meillä paljon muutakin...

Miettikääpä tätä, mies saa noin 1800 ekua kuukaudessa, siitä maksetaan lainat, laskut, ruuat viidelle hengelle, lasten koulukirjat yms. ei ole opintolainaa vielä tarvinneet ja vaatteet, kesälomalla aina jokin reissu päästään tekemään. Mulla ei ole minkäänlaista tuloa, en saa edes peruspäivärahaa miehen tulojen takia.. vaikka on tiukkaa niin meillä on kaikkea mitä tarvitaan.. aina ollut ja sen kanssa kyllä oppii elämään, kun parisuhdet asiat ovat kunnossa niin aina pärjää..

Just joo...
Minä saan yksinhuoltajana n. 1600 ? (miinus verot) kaikkineen kuukaudessa (sisältää lapsilisät ja elatustuen), maksan asunnosta vähän alle 700 ja muut laskut ja ruuat päälle. Lisäksi maksan vielä ulkolaiselle kummilapselle joka kuukausi... Eikä tulisi mieleenkään valittaa... vaikka valmiiksi v...ttaa, ettei ole varaa jäädä hoitamaan lasta äitiysloman jälkeen kotiin pidemmäksi aikaa.
Niin, että hajotkaa isoihin tuloihinne! :flower:

En oikein ymmärrä tuollaista "hajotkaa suuriin tuloihinne" -asennetta. Aika useinhan suurituloiset ovat opiskelleet pitkään, tekevät pitkää työpäivää tai ovat vain muulla tapaa olleet uutteria. Mielestäni heillä kuuluukin olla suuret tulot. Ei kai nyt kukaan suurta palkkaa ihan tyhjästä saa. Ja Suomessa kuitenkin jokaisella on mahdollisuus hankkia niin hyvä koulutus kuin mahdollista. Tietty tämä vaatii työtä ja kärsivällisyyttä ja ehkä lahjakkuuttakin. Mutta "palkintona" (jos asian näin materialistisesti haluaa nähdä) on sitten se suuri palkka!

Joskus toki olosuhteiden pakosta ihminen joutuu ahdinkoon (joutuu työttömäksi, sairastuu, kokee avioeron jne.) ja tulot romahtavat ja silloin toki voin ymmärtää jos ahdistaa ja vaikeudet tuntuvat ylitsepääsemättömiltä. Mutta suurituloisten syyksi tätäkään ei mielestäni voi pistää :\|

Yhteistyössä